Gå till innehåll

För alla er som har problem med att räkna ut pottodds! (även implicita)


SlickJack

Recommended Posts

Okej, ständigt ser jag frågor om pottodds och hur man ska räkna ut det osv.

Här är ett sätt som jag alltid använder och som jag tycker är det absolut enklaste sättet.

 

Finns säkert många som redan räknar pottodds på det här viset men vill ändå upplysa er som känner er osäkra och vill prova ett bra sätt.

 

Tillvägagångssättet beskrivs även på sidan som jag länkar till men jag har försökt förenkla det så mycket som möjligt och gjort det lite utförligare.

 

Här är en länk till texas-holdem.se där jag först hittade det.

 

http://www.texas-holdem.se/oddstabeller.htm

 

På sidan jag länkar till finns två oddstabeller, den översta för när du bara kan se ett kort (när motståndaren betar floppen och har mer pengar kvar att satsa eller när det bara är ett kort kvar, river) och det är dom oddsen man använder oftast. Den understa tabellen är när motståndaren är allin på floppen och man kan se två kort utan några fler satsningar.

 

Längst ner på sidan finns det allra enklaste räkneexemplet. Jag tar med ett liknande exempel här och även hur man lätt räknar ut implicita odds.

 

Vi säger du har ett färgdrag på floppen och motståndaren betar $2. Du har nio outs till ditt färgdrag och din motståndare har mer pengar bakom.

 

:s: Titta i den översta tabellen på sidan jag länkade till och se vad oddset för att få in ditt färgdrag är: 4.22

 

 

:s: Multiplicera sedan insatsen ($2) med oddset för att din hand ska lyckas: 2*4.22=8.44

 

 

:s:$8.44, så här stor måste alltså potten vara för att det ska vara korrekt att syna på floppen när din motståndare fortfarande har pengar kvar att satsa på turn.

 

 

:s: Om potten inte är tillräckligt stor så tar du pottens önskade värde och subtraherar det med pottens nuvarande värde för att få reda på hur mycket mer du behöver få ut på turn (implicita odds) för att din floppsyn ska löna sig.

 

 

:s: Vi säger killen bettar $2 i en $3 pott. Potten är nu $5 och vi ska syna $2.

 

4.22 (oddset för färgdrag från tabellen) * 2 (beten vi ska syna) = 8.44

 

8.44 (pottens önskade värde) - 5 (pottens nuvarande värde) = 3.44

 

 

:s: I detta exemplet behöver vi alltså få ut minst $3.44 av motståndaren på turn när vi träffar för att vår syn på floppen för att få in färgdraget ska vara riktig. Den sannolikheten baseras på hur stark hand vi tror vår motståndare har, hur dold vår hand är när vi väl träffar och vår motståndares tendenser.

 

 

Så varje gång jag har ett färgdrag och inte vill höja så tar jag motståndarens bet * 4.22. Sen kikar jag på potten och ser snabbt om jag har oddsen eller inte. Har jag dom inte försöker jag uppskatta om jag har dom implicita.

Det lättaste är att lära sig dom vanligaste oddsen i huvudet så behöver man inte kika i tabellerna så ofta.

 

Jätteenkelt sätt att räkna på och snabbt går det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...