Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har blivit nerbjuden till smögen o dricka öl i helgen. Är det ok ställe fast det ev inte kommer vara toppenväder? Nu tänkte jag mest på uteställen i området då man kan sitta på en klippa och dricka öl oavsett om man är 18 eller 79.

31år har man kommit upp i.

Postad
Har blivit nerbjuden till smögen o dricka öl i helgen. Är det ok ställe fast det ev inte kommer vara toppenväder? Nu tänkte jag mest på uteställen i området då man kan sitta på en klippa och dricka öl oavsett om man är 18 eller 79.

31år har man kommit upp i.

Har aldrig varit där, men liksom i övriga Sverige är det lika tillåtet (förbjudet) att dricka alkohol på offentliga platser vare sig man är 18 eller 79.

Men ja, visst finns det klippor att sitta på. Nedan har du en, du får själv bilda dig en uppfattning huruvida den funkar i soligt/regnigt väder eller ej:

rg_294456_w250.jpg

Postad
Har aldrig varit där, men liksom i övriga Sverige är det lika tillåtet (förbjudet) att dricka alkohol på offentliga platser vare sig man är 18 eller 79.

Men ja, visst finns det klippor att sitta på. Nedan har du en, du får själv bilda dig en uppfattning huruvida den funkar i soligt/regnigt väder eller ej:

rg_294456_w250.jpg

Det ser ju fint ut... men frågan var nog lite otydligt ställd från min sida. Jag menade uteställen som pub/krog/disco eller vad det nu heter. Är det 17åringar som ockuperar smögens uteliv?

Postad

Det finns inget generellt förbud mot att dricka alkohol på offentlig plats. Däremot får varje kommun besluta var det eventuellt inte ska vara tillåtet att dricka.

Från Lawline:

Det finns inget lagstadgat förbud mot att dricka alkohol på offentlig plats. Istället har regeringen genom en förordning gett kommunerna rätten att själva besluta hur man vill ha det med alkoholdrickandet. I vissa kommuner är det förbjudet på alla offentliga platser, i vissa andra kommuner är det bara på offentliga platser som kan anses extra känsliga, t.ex. vid dagis eller på platser där mycket ungdomar vistas. Det finns också kommuner som har olika regler beroende på vilken tidpunkt på dygnet det är. För att ta reda på exakt vad som gäller får du alltså kontakta din kommun, ofta kan du också hitta informationen på kommunens hemsida.

Termen "offentlig plats" definieras i Ordningslagen 1kap 2§. Där står det att bland annat att offentlig plats är allämna vägar, gator, torg och parker. Jag rekommenderar dig att läsa ovan nämnda paragraf i Ordningslagen om du vill ha begreppet "offentlig plats" närmare preciserat, du hittar den aktuella lagen här .

Postad

Det finns en mängd olika uteställen. Baden är väll det störsa och "kändaste", vet inte om du som 30-åring kommer trivas där :-) Det ligger mitt i Kungshamn och man kan ta en färja från smögenbryggan så hamnar man precis vid ingången typ. Sen finns det Magasinet som jag för övrigt tycker är riktigt dåligt och där hänger i princip bara minderåriga som lyckas komma över ett falsklegg. Lagercrants mitt på smögenbryggan tror jag skulle passa dig, när jag har varit där har det funnits folk i alla möjliga åldrar. Sen finns det ett antal till som jag dock inte kan utala mig om.

Ha det så kul :-D