Gå till innehåll

Är det farligt att vara pokerproffs?


PD10

Recommended Posts

Helt klart så kan pokern vara en indirekt/direkt utlösande faktor till psykisk ohälsa för en del(många:-) ). Om det gäller dig känner du nog bäst själv. Nu har du hållt på i 2 år utan "biverkning" vilket talar för att det funkar för dig (så länge du tjänar pengar i alla fall) men säker kan du nog inte vara;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har inget emot att folk inte skattar när de spelar på skattefria sajter, men jag vill bara vända mig mot detta korkade argument.

 

En "knegares lön" är 50-60% skatt inkl sociala avgifter mmm som inte alltid syns på lönebeskedet. Sedan betalar han moms osv.

 

Det är inget argument och använd vilken intellektuell retorik du vill i form av begränsade ordval (det man iofs alltid förväntar sig här). Det jag vill säga är att man bidrar till samhället trots att staten bestämt att jag inte behöver skatta för mina inomster. Hur mycket, hur lite, på vilket sätt ä r i n t e v a d d e n h ä r t r å d e n h a n d l a r o m så ok jag skulle inte tagit upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där säger (mig) ingenting. Hur mycket sparar (lägger undan) en "normal knegare" på 20 år, enligt dig?

 

Det är väl väldigt olika, känner folk som bor hemma o jobbar.. de sparar runt en 10k i månaden.

 

Sen vet jag andra som har de svårt att få det gå runt, en bra månand kan de spara en 1-2k.

 

Det beror ju på helt vad man har för inkomst, men tjänar du en ~20k/månanden innan skatt och har hyfsat boende lär man kunna spara en 5k/månanden om man vill leva snålt.

 

När jag plugga levde jag på csn ca 7k/månanden hade en hyra på 3,5 då.

Levde inte speciellt snål, hade en liten bil även.

Åt ute ca 2-5gg/veckan.

 

Dock hade jag andra inkomster under tiden, hade ingen superkoll på ekonomin men tror jag skulle klarat de på de 7k. (Spara de mesta)

 

På 20år som knegare borde man kunde lägga undan en 1-1,5 miljon?

Utan något speciellt bra betalt arbete.

 

Frågan e om det är så många som gör det? Snarre att man höjer sin standard lite, åker semster, köper ny bil osv.

 

PS heter du Schenker eller va e de för jävla namn, jag jobbar för tillfället på Schenker haha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl väldigt olika, känner folk som bor hemma o jobbar.. de sparar runt en 10k i månaden.

 

Sen vet jag andra som har de svårt att gå runt, som en del månander kan spara en 1-2k.

 

Det beror ju på helt vad man har för inkomst, men tjänar du en ~20k/månanden innan skatt och har hyfsat boende lär man kunna spara en 5k/månanden om man vill leva snålt.

 

När jag plugga levde jag på csn ca 7k/månanden hade en hyra på 3,5 då.

Levde inte speciellt snål, hade en liten bil även.

Åt ute ca 2-5gg/veckan.

 

Dock hade jag andra inkomster under tiden, hade ingen superkoll på ekonomin men tror jag skulle klarat de på de 7k.

 

Vad jag menade var att vissa inte sparar nånting medan andra normala knegare kan lägga undan flera tusen spänn i månaden.

Jag var nyfiken på vad trådskaparen ansåg var det "normala"...

 

Men vid närmare eftertanke så tar jag tillbaks det hela...en helt meningslös fråga, inser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade var att vissa inte sparar nånting medan andra normala knegare kan lägga undan flera tusen spänn i månaden.

Jag var nyfiken på vad trådskaparen ansåg var det "normala"...

 

Men vid närmare eftertanke så tar jag tillbaks det hela...en helt meningslös fråga, inser jag.

 

Det var dumt att jag skrev så. Vill inte ha fokus på några summor men ville bara säga att killen som framställde mig som ett framtida socialfall var ute och cyklade. (Några tusen i månaden anser jag det rimligt för en knegare att lägga undan i månaden. men hoppas att det inte blir någon fortsatt diskussion om det.)

 

Det intressanta är att samhället alltid kommer upp i sådana här diskussioner och det är därför det blir svårt att ta kritikerna på allvar. Mina föräldrar har också åberopat att man ska bidra i samhället vilket får mig att undra över deras motiv. Pokerspelare är bland 40-talister troligtvis det sämsta/värsta yrke du kan ha. Städare tycks ha högre status.

 

Hur mycket bryr sig mina föräldrar om mig och hur mycket handlar det om att de tycker det är pinsamt att berätta om mitt yrke för vänner och bekanta? Troligtvis är det en kombination.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fult att vara rik

 

Det är fult att vara rik på andras bekostnad

 

Det anses som ett "slackerjobb" att lira poker.

 

Dessa tre anledningar ser jag som det största hindret för de "ofrälsta" som hindrar dem från att acceptera ditt val.

 

Konstigt men sant, men jag tor nästan det hade vart mer acceptabelt att vara daytrader eller hästexpert i mångas ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt men sant, men jag tor nästan det hade vart mer acceptabelt att vara daytrader eller hästexpert i mångas ögon.

 

Skojar du? Klart att daytrader är mer accepterat än pokerspelare, hästexpert är väl lite tvivelaktig, men att ha daytrader som ett tveksamt exempel är ju absurt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du? Klart att daytrader är mer accepterat än pokerspelare, hästexpert är väl lite tvivelaktig, men att ha daytrader som ett tveksamt exempel är ju absurt.

 

Vi rör oss i olika umgängeskretsar med olika bakgrund, och har olika referenser. Men oavsett det känns det lite som att du bara vill gnabba lite om något oviktigt i mitt inlägg som inte var den direkta poängen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer väl ta ett tag eller så kommer pro gambler kanske alltid vara en illa ansedd yrkeskår...!?

 

Det finns många konstiga argument, ur min synvinkel handlar det om vad som är gängse och vad som anses vara bra och rätt. T.ex. att spela stryktips, lotto och på hästar. Väldigt många drömmer om att få det bättre ställt, få ett bättre liv, mera pengar och det anses korrekt att slänga pengarna i sjön på etablerade lotterier som aldrig gör annat än rippar folk i den falska tron att de nånsin ska vinna nånting. Nästan som en medveten lögn att betala för en dröm...

 

Tryggheten tar många upp också... Hur trygg är man på arbetsmarknaden idag? Hur säkert sitter man på ett jobb och hur länge, vad har jag för val- utvecklingsmöjligheter? Vad händer om jag står mitt i livet utan arbete, utan möjlighet att omskola mig eller ens vara attraktiv för det jag gör eller vill göra? När man blir arbetslös, hur trygg är man då när man behöver förlita sig på ett system för att kunna leva och kommer systemet verkligen innefatta mig också? För många innebär det att ingå i den s.k. tryggheten att man låter andra bestämma hur ens liv ser ut och om man innefattas i samhällsapparaten. Jag ser inte den tryggheten, förstår inte de argumenten... Jag gillar omväxling och utmaningar och vill bestämma över min egen tillvaro. Det var längesen jag kände mig så trygg vad gäller de aspekterna. (Detta som jag tidigare nämnt INTE i motsats till att bidra till samhället i form av skatter!!)

 

Jag vet inte om jag kan göra det här resten av livet, vet inte hur pokern ser ut om 5 - 10 år? Men har bestämt att sluta ta till mig de argument som oftast handlar om okunskap eller rädsla för det okända (och kanske avundsjuka?) och istället njuta av att vara där jag är just nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi rör oss i olika umgängeskretsar med olika bakgrund, och har olika referenser. Men oavsett det känns det lite som att du bara vill gnabba lite om något oviktigt i mitt inlägg som inte var den direkta poängen.

 

måste nog ta och hålla med, mitt inlägg var nog lite onödigt, fast grejen är att jag funderar på att bli seriös med tradingen:rolleyes: , så det var därför jag reagerade på ditt inlägg;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller författare.. Typ som att säga: "Jan Guillou skaffa dig ett riktigt jobb där du har arbetskollegor annars kommer du aldrig att bli lycklig"

 

Ett tilägg. De flesta av historiens mest produktiva människor som haft mest betydelse för mänsklighetens utveckling har varit folk som har jobbat en hel del i sin ensamhet. Einstein, Picasso, Newton, Davinci,

 

 

 

HAALLLLLLÅÅÅÅÅÅÅÅ!

 

 

DET ÄR POKERPROFFS V TALAR OM. POKERPROFFS TILLFÄR ABSOLUT 0 TILL SAMHÄLLET.

 

 

DET ÄR DÄR PROBLEMET LIGGER.

 

 

LOL @ JÄMFÖRA MED KONSTNÄRER OCH GENIER.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att poker är illa ansett kan väl också handla om det faktum att man livnär sig på att ta andras pengar, andras olycka = ens egen lycka. Man är ju inte direkt produktiv om man är en vinnande pokerspelare. Att man är en leech och tar av andra istället för att skapa något för andra och genom skapandet tjäna pengar och vinna berömmelse är kanske ett argument som kan användas för att förespråka att poker inte är ett yrke som uppfyller flera moralkriterier och på så sätt är "dåligt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAALLLLLLÅÅÅÅÅÅÅÅ!

 

 

DET ÄR POKERPROFFS V TALAR OM. POKERPROFFS TILLFÄR ABSOLUT 0 TILL SAMHÄLLET.

 

 

DET ÄR DÄR PROBLEMET LIGGER.

 

 

LOL @ JÄMFÖRA MED KONSTNÄRER OCH GENIER.

 

haha absurt att Einstein nämns i detta sammanhang. Gus Hansen-Einstein?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på att läsa något på universitetet? Det finns väl distanskurser som du kan köra på typ 25 %-fart om du inte är sugen på att flytta eller lägga så mycket tid på det. Du behöver ju inte ta några studiemedel heller så du har ju egentligen inga krav på dig att klara kurserna. Sen kan din mamma förklara för sina väninnor på kafferepet att du minsann läser statskunskap numera, och du själv får lite vidgade horistonter och lär dig något icke-pokerrelaterat samt får lite högskolepoäng som kan vara bra att ha den dag du beslutar dig för att byta bana i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAALLLLLLÅÅÅÅÅÅÅÅ!

 

 

DET ÄR POKERPROFFS V TALAR OM. POKERPROFFS TILLFÄR ABSOLUT 0 TILL SAMHÄLLET.

 

 

DET ÄR DÄR PROBLEMET LIGGER.

 

 

LOL @ JÄMFÖRA MED KONSTNÄRER OCH GENIER.

 

LOL att du trode jag jämförde pokerproffs med genier!!

 

Det diskuterades tidigare i tråden om ENSAMHETEN och det OSOCIALA i att vara pokerproffs. Jag försökte bara nämna att det finns andra yrkeskårer som också är väldigt osociala. Sedan att jag nämde Einstein m.m. var mest svammel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL att du trode jag jämförde pokerproffs med genier!!

 

Det diskuterades tidigare i tråden om ENSAMHETEN och det OSOCIALA i att vara pokerproffs. Jag försökte bara nämna att det finns andra yrkeskårer som också är väldigt osociala. Sedan att jag nämde Einstein m.m. var mest svammel.

 

läs om och förstå. jags krev inte det ditt mupp.

 

jag skrev varför många tycker det inte är OK att spela poker.

 

det är för att vi inte tillför någonting till samhället. punkt slut.

 

 

det är den riktiga anledningen.

 

ni kan ljuga för er själva hur mycket ni vill för att må bättre men ni tillför INGENTING.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läs om och förstå. jags krev inte det ditt mupp.

 

jag skrev varför många tycker det inte är OK att spela poker.

 

det är för att vi inte tillför någonting till samhället. punkt slut.

 

det är den riktiga anledningen.

 

ni kan ljuga för er själva hur mycket ni vill för att må bättre men ni tillför INGENTING.

 

Finns ingen som påstått att en pokerspelare tillför någonting. Det är väl ganska uppenbart att han inte gör. Men vem lever sitt liv för att bidra i samhället? Jag vill påstå i princip ingen. I så fall skulle folk stå på kö för att få jobba med sjuka och barn. Så är knappast fallet. Istället är det där pengarna finns som folk vill jobba. Att de bidrar till samhället lär inte vara något incitament även om de gör det då de betalar skatt för sina inkomster.

 

Fokus i tråden ska dock ligga på rollen som pokerfproffs. Påverkas man negativt som pokerproffs av att inte ha ett yrke som bidrar till samhället?

 

Påverkas man negativt av att ha ett yrke som många föraktar?

 

Jag har inte märkt något sådant.

 

Sedan är det en generationsfråga vad man tycker. När man pratar med 80-talister är det många som blir imponerade och nyfikna om man säger att man är pokerproffs. 40-talisterna blir dock vanligtvis bara förbannade även om de försöker att inte visa det. Den generation som växer upp nu har en mycket mer individualistisk livssyn där inte samhällets bästa är fokus utan lyckan för dig själv, nära och kära. Kan säga att jag är oerhört trött på det ständiga moraliserandet från de äldre generationerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen som påstått att en pokerspelare tillför någonting. Det är väl ganska uppenbart att han inte gör. Men vem lever sitt liv för att bidra i samhället? Jag vill påstå i princip ingen. I så fall skulle folk stå på kö för att få jobba med sjuka och barn. Så är knappast fallet. Istället är det där pengarna finns som folk vill jobba. Att de bidrar till samhället lär inte vara något incitament även om de gör det då de betalar skatt för sina inkomster.

 

Fokus i tråden ska dock ligga på rollen som pokerfproffs. Påverkas man negativt som pokerproffs av att inte ha ett yrke som bidrar till samhället?

 

Jag har då inte märkt något sådant.

 

jag förklarade varför folk inte gillar det.

 

dock stämmer det som du säger. många vill kasta första stenen men de är liakdana själva egentligen.

 

 

aif, jag mår bättre av att ha ett kreativt jobb som tillför någonting men alla är vi olika.

 

pokerproffs hela lviet skulle kännas tämligen meningslöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...