Gå till innehåll

zyr - vägen tillbaka 3


Zyr

Recommended Posts

stabilt, mitt mål är också att bli av med bostadslånet så snabbt som möjligt

 

 

Samma här fast när jag räknar på det känns det lite jobbigt, lån 214000$

Snittar 50$/h, i runda slängar bara 4000h kvar och då ska jag stoppa undan allt till lånet, nja får nog bryta ner det i delmål tror jag...

:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 328
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

stabilt, mitt mål är också att bli av med bostadslånet så snabbt som möjligt

 

Vet ej till viken ränta du har belånat lägenheten men jag råder dig i alla fall att inte att betala av lånet så snabbt som möjligt. Det är bättre om du investerar pengarna, som skulle gått till lgh, i en index fond. In the long run går index fonder alltid plus. T.ex. om vi tittar på index och dess utveckling har det sedan 1990 gått upp 6.6 ggr. Det betyder att om man har pungat in 1 mille 1990 så skulle man idag haft 6.5 mille...

 

Slutsatsen är således att låta pengarna arbeta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej till viken ränta du har belånat lägenheten men jag råder dig i alla fall att inte att betala av lånet så snabbt som möjligt. Det är bättre om du investerar pengarna, som skulle gått till lgh, i en index fond. In the long run går index fonder alltid plus. T.ex. om vi tittar på index och dess utveckling har det sedan 1990 gått upp 6.6 ggr. Det betyder att om man har pungat in 1 mille 1990 så skulle man idag haft 6.5 mille...

 

Slutsatsen är således att låta pengarna arbeta.

 

Men å andra sidan är man en pokerspelare och det är lockande att låsa upp pengar - en trygghet. Skulle personligen troligen aldrig ta ut pengar från en indexfond heller om jag väl bestämde mig för det, men just känslan att ha "säkrat upp" pengarna är obetalbar.

 

Sedan så tror jag att det kan vara lite dålig timing att sätta in pengarna i en indexfond just nu - men det är ju bara jag.

 

Och det där med 1 mille 1990 = 6.5 millar idag - vad skulle en lägenhet för 1 mille vara värd idag? Har ju rört på sig lite också om man säger så... och hur mycket har man tjänat på att inte behöva betala ränta under den tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men å andra sidan är man en pokerspelare och det är lockande att låsa upp pengar - en trygghet. Skulle personligen troligen aldrig ta ut pengar från en indexfond heller om jag väl bestämde mig för det, men just känslan att ha "säkrat upp" pengarna är obetalbar.

 

Sedan så tror jag att det kan vara lite dålig timing att sätta in pengarna i en indexfond just nu - men det är ju bara jag.

 

Och det där med 1 mille 1990 = 6.5 millar idag - vad skulle en lägenhet för 1 mille vara värd idag? Har ju rört på sig lite också om man säger så... och hur mycket har man tjänat på att inte behöva betala ränta under den tiden?

 

Låt oss säga att du har belånat huset med 5% ränta. Du räknar med att spela in huset som är köpt för en mille på ett år. Du betalar sammanlagt 50 000i räntakostnader. Därefter är du "fri" och tjänar pengar på huset som ökar i värde.

 

Om vi istället väljer att placera pengarna i en indexfond så kan vi lugnt räkna med en genomsnittlig räntesats på 10%. För enkelhetens skull räknar vi med att vi sätter i en klumpsumma på en mille. Då har vi fått betala 50 000 i räntakostnader det första året, precis som om vi skulle betala av allting efter ett år. Men året därpå kommer vi få en avkastning på 10%, d v s 100 000 kr. Om vi sedan väljer att ta ut 50 000 ur indexfonden för att betala boräntekostnaderna har vi i slutändan fått en vinst på 50 000 kr. Tills det tredje året har vi 1 050 000 i fonden och kommer även då få en avkastning på 10%, dvs. 105000 kr. Vinsten blir 55 000 kr och vi har således 1 105 000 kr i indexfnden

 

Du kanske ser ett mönster här och det kan enklast bekskrivas med följande formel: y= 1 000 000*1.05^x , där x=antal år och 1.05 ty 10% indexränta-5%boränta

 

Observera att du fortfarande kommer tjäna pengar på att huset ökar i värde med årens gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att du har belånat huset med 5% ränta. Du räknar med att spela in huset som är köpt för en mille på ett år. Du betalar sammanlagt 50 000i räntakostnader. Därefter är du "fri" och tjänar pengar på huset som ökar i värde.

 

Om vi istället väljer att placera pengarna i en indexfond så kan vi lugnt räkna med en genomsnittlig räntesats på 10%. För enkelhetens skull räknar vi med att vi sätter i en klumpsumma på en mille. Då har vi fått betala 50 000 i räntakostnader det första året, precis som om vi skulle betala av allting efter ett år. Men året därpå kommer vi få en avkastning på 10%, d v s 100 000 kr. Om vi sedan väljer att ta ut 50 000 ur indexfonden för att betala boräntekostnaderna har vi i slutändan fått en vinst på 50 000 kr. Tills det tredje året har vi 1 050 000 i fonden och kommer även då få en avkastning på 10%, dvs. 105000 kr. Vinsten blir 55 000 kr och vi har således 1 105 000 kr i indexfnden

 

Du kanske ser ett mönster här och det kan enklast bekskrivas med följande formel: y= 1 000 000*1.05^x , där x=antal år och 1.05 ty 10% indexränta-5%boränta

 

Observera att du fortfarande kommer tjäna pengar på att huset ökar i värde med årens gång.

 

 

Jo, alltså.. det är inte så att jag inte förstår att man på lång sikt tjänar på att sticka in det i en indexfond. Men av diverse anledningar så passar det iaf mig bättre att betala av lånet. Välformulerad förklaring hur som helst.

 

Frågan kvarstår: hur mycket hade en lägenhet i i centrala Göteborg, köpt för en miljon 1990, kostat idag? Vore intressant att veta om någon orkar/kan ta reda på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, alltså.. det är inte så att jag inte förstår att man på lång sikt tjänar på att sticka in det i en indexfond. Men av diverse anledningar så passar det iaf mig bättre att betala av lånet. Välformulerad förklaring hur som helst.

 

Frågan kvarstår: hur mycket hade en lägenhet i i centrala Göteborg, köpt för en miljon 1990, kostat idag? Vore intressant att veta om någon orkar/kan ta reda på det...

 

Det fanns inga lägenheter 1990 som kostade så mycket då i götet typ, om vi nu inte snackar 150+kvm, men de kostar ju 8+ mille idag så... det lär inte varit en sämre affär iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, alltså.. det är inte så att jag inte förstår att man på lång sikt tjänar på att sticka in det i en indexfond. Men av diverse anledningar så passar det iaf mig bättre att betala av lånet. Välformulerad förklaring hur som helst.

 

Frågan kvarstår: hur mycket hade en lägenhet i i centrala Göteborg, köpt för en miljon 1990, kostat idag? Vore intressant att veta om någon orkar/kan ta reda på det...

 

Kan ej några siffror i huvudet när det gäller centrala stan men föräldrarna köpte en 4:a lite utanför stan, typ en kvart bort med kollektivtrafik. De punga ut 170k kr tror jag. Idag säljs samma lgh för runt 700-800k. Ett annat exempel är kompisens föräldrar som köpte ett radhus för ca 500k kr under samma period. Idag är den värd runt 2 mille.

 

En kompis föräldrar köpt ett radhus i samband med prisraset och de betala 500k kr. Idag är den värd runt 2 mille. Så man kan säga att det har skett en fyrdubbling av priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att du har belånat huset med 5% ränta. Du räknar med att spela in huset som är köpt för en mille på ett år. Du betalar sammanlagt 50 000i räntakostnader. Därefter är du "fri" och tjänar pengar på huset som ökar i värde.

 

Om vi istället väljer att placera pengarna i en indexfond så kan vi lugnt räkna med en genomsnittlig räntesats på 10%. För enkelhetens skull räknar vi med att vi sätter i en klumpsumma på en mille. Då har vi fått betala 50 000 i räntakostnader det första året, precis som om vi skulle betala av allting efter ett år. Men året därpå kommer vi få en avkastning på 10%, d v s 100 000 kr. Om vi sedan väljer att ta ut 50 000 ur indexfonden för att betala boräntekostnaderna har vi i slutändan fått en vinst på 50 000 kr. Tills det tredje året har vi 1 050 000 i fonden och kommer även då få en avkastning på 10%, dvs. 105000 kr. Vinsten blir 55 000 kr och vi har således 1 105 000 kr i indexfnden

 

Du kanske ser ett mönster här och det kan enklast bekskrivas med följande formel: y= 1 000 000*1.05^x , där x=antal år och 1.05 ty 10% indexränta-5%boränta

 

Observera att du fortfarande kommer tjäna pengar på att huset ökar i värde med årens gång.

 

Var hittar du dom där indexfonderna med lugna 10%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

otursriggen fortsätter givetvis, losat QQ vs AK allin och sprang in i AA med KK, men denna var nog värst..

 

Prima Network No-Limit Hold'em, $6.00 BB (6 handed) Hand History converter Courtesy of PokerZion.com

 

MP ($960.50)

CO ($639.00)

Button ($591.00)

SB ($127.35)

Hero ($678.25)

UTG ($1313.99)

 

Preflop: Hero is BB with Q[:heart:], Q[:club:].

UTG calls $6, MP raises to $24, 3 folds, Hero raises to $88, UTG calls $82, MP folds.

 

Flop: ($203) 6[:heart:], J[:heart:], 6[:diamond:] (2 players)

Hero bets $130, UTG calls $130.

 

Turn: ($463) 4[:diamond:] (2 players)

Hero bets $466.25 (All-In), UTG calls $466.25.

 

River: ($1395.50) 8[:heart:] (2 players, 1 all-in)

 

UTG Shows 7[:heart:] 4[:heart:]

 

Final Pot: $1395.50

 

några händer senare drog han med sin stack på 4 inköp

 

 

just nu -2k, har nog tappat över 20 inköp senaste dagarna, denna månad kommer inte sluta så bra som jag hoppats :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara CarlDenStore som kan syna och vinna här? för oss andra är det blixfold som gäller va?

 

fi är 45/19/0.82

 

 

Prima Network No-Limit Hold'em, $6.00 BB (6 handed) Hand History converter Courtesy of PokerZion.com

 

Button ($612.25)

SB ($562.30)

BB ($823.32)

UTG ($881.55)

Hero ($1323.25)

CO ($283.20)

 

Preflop: Hero is MP with K[:diamond:], A[:diamond:].

1 fold, Hero raises to $24, 3 folds, BB calls $18.

 

Flop: ($51) K[:heart:], T[:diamond:], 2[:spade:] (2 players)

BB checks, Hero bets $45, BB calls $45.

 

Turn: ($141) 6[:club:] (2 players)

BB checks, Hero bets $110, BB calls $110.

 

River: ($361) Q[:heart:] (2 players)

BB bets $361, Hero #%¤#¤%#¤%T.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...