Gå till innehåll

Datateknisk fråga


jw1700

Recommended Posts

Är helt hopplös när det gäller datorer och börjar bli trött på att bli överkörd i datadiskussioner hemma utav knappt könsmogna tonåringar. Just nu har jag två diskussioner hemma där jag känner att jag behöver hjälp från betydligt mer kompetenta pf:are:

 

1. Virus hos pokersiterna.

 

Hemma hävdas det bestämt att alla/en del pokerprogam jag har hemladdade (ett 10-tal) är/kan vara anledning till en del virusproblem vi haft. Jag hävdar dock med en dåres envishet att det ligger alldeles för mycket pengar i pokerbranschen för att företagen skall riskera sina rykten. Vem har rätt?

 

2. Trålöst internet

 

Vi bor idag i villa med två våningar. Vi är totalt 8 i familjen och har (på gott och ont) 4 stationära datorer + min bärbara. Vi har idag Telia och router, dock inte trådlös och det är där vårt problem kommer in i bilden; det är kablar precis överallt. Vi (jag och sambo) vill nu byta till trådlöst internet för att på det sättet slippa kablarna. Invändningarna från dom finniga är dock att det kommer att gå såååååååååååååååååååååååååå segt. Idag används datorerna till "vanlig" surfning, pokerspel samt counterstrike. Viss nerladdning av musik och filmer förekommer också.

 

Min fråga är; har dom rätt? Om man ändå ska byta till trådlöst vad bör man tänka på (hastigheter och liknande för att uppnå ungefär samma nivå som idag (idag har vi 8mb och telia som sagt var).

 

Även tacksam för tips på bra och prisvärda leverantörer.

 

Hoppas frågorna var möjliga att förstå trots min okunskap och jag hoppas att någon/några tar sig tiden att svara.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a) Virus kommer till 90% från surfande på sajter med "tanter i olika stadier av nakenhet" och spel/warez/filmer och liknande, dvs inget som vi "mogna män pysslar med" men som de finniga gillar...

 

b) Se ovan. Det duger att spela poker på. Vad mer behövs liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Fråga 1: Tror som du att inga större seriösa pokersaiter har virus i sina klienter.

 

Fråga 2: Trådlöst fungerar bra ifall man inte har så mycke skrot i väggarna, det du ska kolla efter är att den har MIMO vilket ger bättre prestanda. För att vara på det säkra skulle jag rekomendera en router som har nya 801.11n, själv kör jag dlink och har inga som helst problem att nyttja mina 8mbit.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Vissa pokerklienter kan uppfattas som spyware av vissa program, inget att bry sig om.

 

2: Köp Linksys eller 3com, låt ungdomarna testa det trådlösa, klagas det kan routern placeras i närheten av deras dator/datorer och anslutas med kabel till just deras burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. att surfa med sårbara tredjeparts plugins är den största risken idag, men även fildelnings mjukvaror. Ingen fara med pokerklienter.

(ett antivirus program påstod att alla boss klienters update.exe fil var virus, men man kan vara lugn, det är s.k. false positive)

 

2. Beror på kvaliten på prylarna, en billig router går på knä om flera ska fildela eller spela onlinespel. (men de gäller oberoende om de trådlöst eller ej, tex torrents tar effektivt ner dom flesta routrar på knä pga antalet samtidiga anslutnignar dom skapar), hur själva trådlösa delen fungerar så är beroende på mycket, trådlösa telefoner, stora metall objekt osv... normalt vill man ha kabel när man spelar online spel. Kort sagt: destu mer man är villig att satsa på testade märkesprylar... destu bättre fungerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Finns ingen anledning för pokerrummen att medvetet skicka ut virus. Så länge du håller dig till de större aktörerna på marknaden så behöver du inte oroa dig.

 

2) Spelpingen (till spel typ Counter-Strike) påverkas vid byte till trådlöst. Ett alternativ om det skulle vara så att pingen påverkas i någon större utsträckning skulle vara att speldatorerna kopplas via kabel och de övriga kör trådlöst. Då slipper du iaf majoriteten av sladdar och du kan ju placerar routern nära de datorer som kör med sladd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och "pingen" är...? :oops:

 

Ping är antalet tusendels sekunders fördröjningar det är på att skicka och få svar på ett litet paket. Dvs 200 i ping är 200 millisekunders fördröjning på allt man gör i CS.

 

 

Ett alternativ om det skulle vara så att pingen påverkas i någon större utsträckning skulle vara att speldatorerna kopplas via kabel och de övriga kör trådlöst. Då slipper du iaf majoriteten av sladdar och du kan ju placerar routern nära de datorer som kör med sladd.

 

Detta är givetvis det bästa alternativet, så gott som alla trådlösa routers har även stöd för kablar. Du bryr dig ju inte om det blir en fördröjning på en femte dels sekund i din pokerklient, men CS-nissarna kan bli ledsna över det. Och om du ska tanka lite tyngre saker så pluggar du bara in datorn med sladden igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok,

 

Tackar för all hjälp. Den trådlösa routern är redan beställd!

 

Du tog inte 802.11n som någon ovanstånde rekommenderad va?

 

Utan en Linksys 802.11g? (Max 54 mbit/s)

 

802.11n är den nya tekniken men den har haft problem har jag både märkt och läst.

 

Mvh, KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...