Gå till innehåll

Tja, äntligen över.


BeroendeForever

Recommended Posts

Jag säger precis som de flesta andra i den här tråden har gjort: strongt av dig och lycka till! Se till att komma ihåg den här jobbiga perioden om suget kommer tillbaks.

 

Psykologen hade jag faktiskt lite respekt för tidigare men inläggen i den här tråden tog bort allt vad respekt heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh var inte för hårda mot Psykologen. Det jag antar att han menar och jag faktiskt kan hålla med om en del är ju att de första inlägget låter lite överklass gnäll "nu kan jag inte äta 7rätters på resturang varje dag"

Det som är lite trisst är att han väljer att feltolka det fast jag tror att han egentligen förstog min poäng. No hard feelings ;) Psykologen är en skön typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh var inte för hårda mot Psykologen. Det jag antar att han menar och jag faktiskt kan hålla med om en del är ju att de första inlägget låter lite överklass gnäll "nu kan jag inte äta 7rätters på resturang varje dag"

Det som är lite trisst är att han väljer att feltolka det fast jag tror att han egentligen förstog min poäng. No hard feelings ;) Psykologen är en skön typ.

 

Jag feltolkade det inte. Jag satte det i ett perspektiv. Det kan vara ett bra verktyg.

 

Visst jag är lite cynisk men jag kan lova dig att du kommer få fler käftsmällar i framtiden. Det kanske inte är så uppmuntrande men så är livet, för alla. Det är ingen klyscha att man växer i motgångar. I alla fall förutsatt att man lär sig något och inte går under.

 

Grejen med mina inlägg var bara egentligen att du skall focusera på de viktiga faktorerna. Jag står fast vid vad jag tidigare sagt och menar på att det är lite primadona stil att börja snacka om problem med klädinköp och dylikt. Om du anser att problemet ligger där så har du inte lärt dig något.

 

Förstår du inte vad jag menar nu så gör du kanske det senare.

 

Det som vissa andra skriver är bra men bara ytligt. Det som jag nämner här och även tidigare i tråden är mer djupgående. Det krävs bara lite tanke.

 

Sen en sak som många inte förstår det är att man kan ifrågasätta sak men inte nödvändigtvis person.

 

Lyssna och lär, deal with it, move on.

 

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det ett lyxproblem, men ett steg ner i trappen är alltid ett steg ner och det är väll alltid tufft, även om över 1 miljard lever på 1$ om dagen så kommer jag ha svårt att vänja mig.

Dock är det tuffaste problemet inte det utan att jag mår dåligt över att aldrig kunna spela igen, vet att jag komer må bra av det i framtiden men inte nu.

Många andras inlägg är ytligga men de värmer endå, det gör faktiskt dina inlägg med. Nu åskar det, tack och hej.

 

Nej mitt namn börjar inte på W ;( varken irl eller på pf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Psykologen - sluta bete dig som ett perverst rövhål. Får du inte utlopp för dina aggressioner på din klinik, eller vad är det frågan om?

 

Spelar väl för fan ingen roll i sammanhanget att det även finns andra människor på jorden som också har det jobbigt. Att A mår dåligt är föga tröst för B som också mår dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hård psykologen nu än är så måste man vara realist och inse att det han säger är precis vad personen i fråga behöver.

Sen kan man diskutera om det är upp till folk på forumet här att berätta det för han?

Ni andra som säger lycka till i framtiden och liknande kommentarer är verkligen godhjärtade men ni ger inte personen i fråga något konstruktivt egentligen, något konstruktivt du kanske egentligen behöver mest tror jag!

Gl i framtiden iaf och det här första stadiet att byta livsstil kommer gå bara bra. Allt handlar om inställning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur du lever, men att laga maten själv och laga matlådor,frysa in osv. är väl ett enkelt och bra sätt att spara in pengar. Dricka mindre alkohol är ett annat. Dessa två är mina stora utgifter varje månad, och ganska enkelt att göra något åt. Sen att kolla över ev onödiga utgifter, tex. billigare bredband, skippa canal+ osv. Nu bor jag på landet så för mig kostar det lite, i städer så kanske detta inte är ett alt. Se till att man mår bra i allmänhet, träna osv. vilket gör att man blir piggare o gladare människa o du får en bra spiral uppåt i stället. Det går om man bara vill. Keep up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ett bra steg på vägen kan vara att be din mamma att hjälpa dig att hålla koll på dig även när det gäller ekonomin. Det behövs nog inte så mkt mer än att du telefonledes berättar för henne om vad dina pengar gått till under den senaste månaden, så hon får insyn och du får en form av social kontroll på dig. Och isf är det viktigt att vara ärlig mot henne, eftersom du annars i realiteten är oärlig mot dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker helt allvarligt att du borde byta alias eftersom det vid en första anblick (tills man läser) kan verka som om du rör dig på dessa forum i egenskap av psykolog. Som utbildad kring behandlingsarbete och kring diverse missbruk så råder det dock inga tviviel om att du inte är det och din närvaro i dena tråd likväl som andra kring personer som beskriver probelm så är risken att du förstör betydligt större än att du bidrar. Detta oavsett om din poäng är vettig eller inte. Man bör vara försiktig med sina uttalanden i dessa sammanhang då man inte kan se och därmed möta de reaktioner som de skapar hos mottagaren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt det i ett perspektiv av att 1 miljard människor lever på mindre än $1 om dagen.

 

Sluta hacka på psykologen. Jag håller visserligen med om att man bör ta det ganska varligt med en kille som just har berättat att han är deppig och gråter mot sin mammas axel, men ovanstående citat är nog det "snällaste" (mest hjälpsamma) som skrivits i den här tråden - givet att OP har förmågan att ta det till sig.

 

Just nu tycker OP det är väldigt jobbigt att ha förlorat 50k. Om han lyckas sätta förlusten i ett perspektiv - "vissa lever på $1 om dagen, vissa tvingas amputera benen, vissa får idag reda på att dom har cancer, jag är nog ganska lyckligt lottad ändå" - har han nog goda chanser att börja må bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Nu vet jag inte hur du lever, men att laga maten själv och laga matlådor,frysa in osv. är väl ett enkelt och bra sätt att spara in pengar. Dricka mindre alkohol är ett annat. Dessa två är mina stora utgifter varje månad, och ganska enkelt att göra något åt. Sen att kolla över ev onödiga utgifter, tex. billigare bredband, skippa canal+ osv. Nu bor jag på landet så för mig kostar det lite, i städer så kanske detta inte är ett alt. Se till att man mår bra i allmänhet, träna osv. vilket gör att man blir piggare o gladare människa o du får en bra spiral uppåt i stället. Det går om man bara vill. Keep up.

 

Nu handlar det väl ändå inte om någon som ska försöka klara att överleva mot alla odds. Jag hade ju hellre dragit ner på inköp av kläder istället för att dra med matlåda till jobbet varje dag.

 

Det är nästan imponerande att du har alkohol som en av dina två stora utgifter, hur går det till? Bättre tips än matlåda: Sup dej dyng innan du drar ut på "lokal". :)

 

@BeroendeForever

 

Anpassningen sker nog automatiskt, om kontot ligger på 0 när du ska beställa in shotsbricka så får du nöja dej med färre T-shirts nästa månad; hade du jobbet innan du började med pokern vet du ju precis hur du lyckades klara dej innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hård psykologen nu än är så måste man vara realist och inse att det han säger är precis vad personen i fråga behöver.

Sen kan man diskutera om det är upp till folk på forumet här att berätta det för han?

Ni andra som säger lycka till i framtiden och liknande kommentarer är verkligen godhjärtade men ni ger inte personen i fråga något konstruktivt egentligen, något konstruktivt du kanske egentligen behöver mest tror jag!

Gl i framtiden iaf och det här första stadiet att byta livsstil kommer gå bara bra. Allt handlar om inställning!

 

Exakt på vilket sätt skulle det hjälpa en deprimerad att tänka på att det finns de som har det värre?

 

Vad han behöver se är ju säkert snarare höra eller se nån som vart i samma läge och tagit sig ur det. Kanske få lite tips eller så. Eller fokus på något annan. Kan vara en idrott, en hobby, matlagning, gym eller vad som. Spelade väl själv tvångsmässigt mycket ett tag och hade inga andra intressen, träffade en tjej och nu är poker bara en skön bisyssla. Precis så kan de sakerna fungera.

 

Men att börja tänka på några svältande barn i afrika känns ju bara skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta hacka på psykologen. Jag håller visserligen med om att man bör ta det ganska varligt med en kille som just har berättat att han är deppig och gråter mot sin mammas axel, men ovanstående citat är nog det "snällaste" (mest hjälpsamma) som skrivits i den här tråden - givet att OP har förmågan att ta det till sig.

 

Just nu tycker OP det är väldigt jobbigt att ha förlorat 50k. Om han lyckas sätta förlusten i ett perspektiv - "vissa lever på $1 om dagen, vissa tvingas amputera benen, vissa får idag reda på att dom har cancer, jag är nog ganska lyckligt lottad ändå" - har han nog goda chanser att börja må bättre.

 

Köper inte det här tacksamhets-struntet. Finns ju inga konkreta bevis för att killen som föddes fattig mitt i afrika och får jobba 12 timmar om dagen för mat mår sämre än killen här. Allt handlar om förväntningar, han har aldrig sett eller gjort något annat, alltså finner han det naturligt, lika naturligt som för oss att gå till vårt 8 tim kontorsjobb. Och anledning till att vi längtar bort är att vi sett folk som lever bättre. Det har kanske mitt exempel i afrika aldrig haft möjligheten att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper inte det här tacksamhets-struntet. Finns ju inga konkreta bevis för att killen som föddes fattig mitt i afrika och får jobba 12 timmar om dagen för mat mår sämre än killen här. Allt handlar om förväntningar, ........

 

Så sant. I undersökningar om hur lyckliga europeer är har danskarna kommit i topp i flera år. Fosrkarna blev nyfikna hur det kom sig och undersökte saken.

 

Var det pilsner till lunchen? Det behagliga matklimatet där fetman inte ses ner på? Var det lycka på grund av att ha så grötigt språk så man bara förstår hälften av vad ens jobbiga arbetskompisar pratar om?

 

Nej, de var lyckligast för de hade inga större förväntningar på livet och kunde således inte bli besvikna.

 

Att jämföra sin egen situation med de som har de sämst på jorden och sedan tro att man blir lycklig är ju bara löjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant. I undersökningar om hur lyckliga europeer är har danskarna kommit i topp i flera år. Fosrkarna blev nyfikna hur det kom sig och undersökte saken.

 

Var det pilsner till lunchen? Det behagliga matklimatet där fetman inte ses ner på? Var det lycka på grund av att ha så grötigt språk så man bara förstår hälften av vad ens jobbiga arbetskompisar pratar om?

 

Nej, de var lyckligast för de hade inga större förväntningar på livet och kunde således inte bli besvikna.

 

Att jämföra sin egen situation med de som har de sämst på jorden och sedan tro att man blir lycklig är ju bara löjligt.

 

lol

 

Ja du, vad skall man säga.

 

Det som danskarna gör är bara en mindre extrem variant av det jag nämner. De har en lägre ribba.

 

Förklara hur du kunde missa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol

 

Ja du, vad skall man säga.

 

Det som danskarna gör är bara en mindre extrem variant av det jag nämner. De har en lägre ribba.

 

Förklara hur du kunde missa det?

 

lol

 

Du tycker det är stötande med lyxproblematik för att så många i världen har det mycket värre och i jämförelse med dem så har man det bra. Det har ingenting att göra med att ha lågt ställda förväntningar.

 

Och hur jag kunde missa det?

 

Jo

 

1. Det var inte ditt inlägg jag kommenterade.

2. Av princip läser jag inte dina inlägg för det tiltar mig. Uundantag nu.

 

För övrigt tycker jag också att du med din ringa självinsikt, problem med att sätta dig in i resonemang och även förstå andra människors resonemang med omedelbar verkan borde byta nick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol

 

Du tycker det är stötande med lyxproblematik för att så många i världen har det mycket värre och i jämförelse med dem så har man det bra. Det har ingenting att göra med att ha lågt ställda förväntningar.

 

.

 

Du verkar ovanligt korkad so i rest my case.

 

Å angående nick så är det lite stötande med ditt nick då det förolämpar Hesse. Han riktade sig till personer med just självinsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...