Gå till innehåll

Den svenska avundsjukan


Franco_Baresi

Recommended Posts

Avundsjukan

 

(Negativ) kritik riktad mot någon som inom något område upplevt eller upplever viss framgång avfärdas på i stort sett de flesta diskussionsforum av vissa mindre intellektuellt bemedlade som ett uttryck för avundsjuka, gärna då "den svenska avundsjukan" eller jantelagen.

 

Några exempel:

 

Exempel 1: Ponera att Nicklas Lidström har mördat och våldtagit 12 barn.

 

Kommentator 1: "Usch och fy! Sånt får man inte göra. Riktigt dåligt av Nicklas!"

 

Kommentator 2: "Återigen är det den svenska avundsjukan som gör sig påmind. Kommentator 1 mår uppenbarligen dåligt över att någon annan lyckats.. så tragiskt"

 

Är kommentator 1 verkligen bara avundsjuk eller har Lidas utfört en ytterst osmaklig handling?

 

 

Exempel 2: En pokerspelare med extremt dålig tiltkontroll når med en oerhört LAG spelstil snabbt stor framgång

 

Kommentator 1: "Givet hans spelstil och tiltproblem är han troligen busto om ett halvår. Detta kan svårligen hålla då motståndet dessutom är synnerligen kompetent."

 

Kommentator 2: "Fuck the haters! Kommentator 1 är bara så avundsjuk.. det kommer gå svinbra.. så typiskt jävla svenskt... den svenska avundsjukan.."

 

Kan det ligga något i vad kommentator 1 säger? Måste detta vara uttryck för hatisk avundsjuka?

 

 

Slutsats: Ibland kan mycket riktigt kritik mot framgångsrik person vara ett uttryck för just avundsjuka. Det händer absolut. Är då kritik ALLTID ett uttryck för avundsjuka? Absolut inte. En person som är eller har varit framgångsrik kan fela, kan ha brister, kan göra dumma saker och därför är inte all kritik mot framgångsrik person ett uttryck för den svenska avundsjukan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud Franco.. Jag är en av de som anser att hatet mot t.ex. Dawwe är ogrundat och barnsligt och har inget o göra med de exemplen du ger.

 

Folk säger saker som "hoppas han gular snart....", "Han får köpa rep snart tror jag, looool"... osv. Du jämför dem (däribland jag själv) som anser att det är barnsligt och destruktivt för forumet att skandera gulningsramsor och personliga angrepp mot någon som helt uppenbart är en helt reko kille som genom tur/skicklighet/finne i rumpan/whatever vunnit en del på poker med folk som anser att det är ok att mörda/våldta barn om man e bra på hockey.

 

En mer direkt applicering av Godwin's Lag tror jag inte att jag skådat hittils och då använde jag mig själv av den för mindre än några timmar sedan i dawwes DB.

 

Om man betänker vad du ville få fram med det du skrev i förhållande till vad du faktiskt skrev så blir det mycket mycket sjukt. Av det jag sett dig skriva här på forumet verkar du vara en ganska bright kille och borde således veta bättre än att göra dylika jämförelser.

 

Detta är ungefär som att jag skulle göra en jämförelse mellan fotbollshuliganer som sparkar ner vanligt hederligt folk runt fotbollsmatcher för att de har fel supporterhalsduk på sig med folket som nästan kissar på sig av lycka medans de skanderar i Dawwes dagbok att han ska gula/ta livet av sig osv.

 

Skulle du anse att den jämförelsen är korrekt eller ens ämnesrelevant?

Bägge parter i min jämförelse saknar enligt min ytterst subjektiva bedömning empati för andra människor, så då är det ju samma sak... eller?

 

EDIT: Iofs har jag aldrig påstått att avundsjukan ligger till grund för det hat som huserar i ovannämndas dagbok. Enligt mig handlar det om brist i uppfostran, empati och folkvett. Jag tycker hursomhelst att jämförelserna var åt helvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stor humor. Det är klart som fan att jag blir avundsjuk på Niklas Zennström eller vad han nu heter som startade Skype och Kazaa och blev miljardär på köpet, men han gjorde ett jävligt bra jobb och jag kritiserar honom inte utan snarare beundrar honom. Fascinationen kring vissa pokerspelare lär väl bero just på deras intressanta spelstil, och folk vill kunna känna "sådär hade inte jag spelat och nu förlorade han som fan, vad var det jag sa!" vilket dom också uttrycker. Om det sen är avundsjuka vete fan. Det är ju ett vanligt fenomen att folk inte tycker om det de inte förstår sig på. Det är också välkänt att rätt många _borde_ välja att hålla flabben om de inte har nåt konstruktivt att säga, en syssla som är rätt ovanlig här i lilla Sverige (se tex detta inlägg).

 

Stackars Lidström, vad han får stå ut med:!:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men däremot har jag irriterat mig i bra många år på alla halvt mongolidiserade som envisas med att spela ut avundsjuke-kortet jämnt.

 

Slagit ner något mer vilt djur på sistone?

 

Vadåra, är det jantelagen som spökar?

 

Lite ironisk i sådant fall, speciellt med tanke på mongo och allt. Lite kaka på kaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud Franco.. Jag är en av de som anser att hatet mot t.ex. Dawwe är ogrundat och barnsligt och har inget o göra med de exemplen du ger.

 

Jag tror du missuppfattat intentionen med mitt inlägg för jag hänger inte riktigt med...

 

Anledningen till tråden är att jag länge stört mig på hur skeptiska eller kritiska inlägg ang någorlunda framgångsrika människor nästan jämnt bemöts med kommentaren: "bara avundsjuka". Så när en del seriösa men skeptiska inlägg i Dawwe-dagboken bemöttes med det sedvanliga avundsjuke-kortet blev jag så sur att jag kände ett behov att på lågstadiemaner tydligt beskriva för de lätt mentalt handikappade jante-människorna att allt verkligen inte är avundsjuka.

 

Sen var det ju även ett gäng barnsliga och på riktigt hatiska inlägg i DB:n och dem tar jag bestämt avstånd från.

 

Vadåra, är det jantelagen som spökar?

 

Lite ironisk i sådant fall, speciellt med tanke på mongo och allt. Lite kaka på kaka.

 

Klart som fan man är avis på nån som brottas med vilda djur - och vinner. Det får du väl ta när du är så kärv...

 

Btw.. skulle inte du kunna starta en tråd som heter "Wildlife experiences and dangerous encounters" eller liknande och fylla tråden med dina upplevda djungeläventyr.. intresse finns definitivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slagit ner något mer vilt djur på sistone?

 

Klart som fan man är avis på nån som brottas med vilda djur - och vinner. Det får du väl ta när du är så kärv...

 

Btw.. skulle inte du kunna starta en tråd som heter "Wildlife experiences and dangerous encounters" eller liknande och fylla tråden med dina upplevda djungeläventyr.. intresse finns definitivt.

 

Hahaha!

 

Kom igen Psykologen mer djungelstories!

 

Att läsa om dina äventyr är nästan som när man läste Tarzantidningarna när man var liten. Det går faktiskt en liten krusning genom kroppen när jag tänker tillbaks på de stunderna...

 

Make my day, Psykologen!

 

 

Golvat ngn Silverback på sistone förresten...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är väl att folk uppfattar minsta lilla påpekande som värsta kränkningen de har utsatts för i sitt liv och därmed går in försvarsläge och helt stänger av det sista av deras inlärningsförmåga. de flesta vill ju inte ens ha kritik, de vill bara ha bekräftelse. var tyst när de säger något fel och bekräfta när de säger något rätt så blir alla glada och livet enklare.

 

vill folk inte ha dina råd sluta då ge dem. finns säkert någon annan som uppskattar dem mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som stör mig mest är att folk hela tiden kopplar på "svenska" på "avundsjukan".

 

Hade de nöjt sig med "avundsjuka" hade jag inte haft fullt så stor lust att sparka ned tänderna i halsen på dem, men den där idiotiska tron att Sverige är särskilt speciellt när det gäller att framhäva sig själv är bara så jävla dum så det inte är förlåtligt.

.

Och då har vi inte ens gott in på att eventuell avundsjuka inte har någon bäring på vad som är rätt eller fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som stör mig mest är att folk hela tiden kopplar på "svenska" på "avundsjukan".

 

Hade de nöjt sig med "avundsjuka" hade jag inte haft fullt så stor lust att sparka ned tänderna i halsen på dem, men den där idiotiska tron att Sverige är särskilt speciellt när det gäller att framhäva sig själv är bara så jävla dum så det inte är förlåtligt.

.

Och då har vi inte ens gott in på att eventuell avundsjuka inte har någon bäring på vad som är rätt eller fel.

 

Så du menar på fullaste allvar att vi här i Sverige inte är mer avundsjuka än det globala snittet?

 

Det tror jag inte ett smack på. Lika lite som jag tror på att vi är lika benägna att visa framgång. Vi följer jantelagen (i alla fall mer än i övriga världens snitt) inget snack om saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Inget snack om saken'? Vad grundar du det på? Nån sorts vetenskaplig undersökning eller egna erfarenheter? Jag tror inte ett skit på att svenskar skulle vara mer avundsjuka än andra folk. Det verkar ju helt knäppt om det är sant.

 

Jag å andra sidan är en avundsjuk jävel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Inget snack om saken'? Vad grundar du det på? Nån sorts vetenskaplig undersökning eller egna erfarenheter? Jag tror inte ett skit på att svenskar skulle vara mer avundsjuka än andra folk. Det verkar ju helt knäppt om det är sant.

 

Jag å andra sidan är en avundsjuk jävel

Jag tror inte att svenskar är mer avundsjuka. Däremot kanske vi har vissa kulturskillnader som gör att det är mer ok i Sverige att vara visa sig avundsjuk jmf med andra länder? På samma sätt som det är accepterat att skryta och visa upp sig i Amerika på ett sätt som inte är normalt i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...