Gå till innehåll

När är jag pottcommitad i BB?


pokerhenke

Recommended Posts

Nä, det beror inte på Fi:s handrange, det beror på pottoddsen.

Om du får 1000 ggr degen så spelar det ju ingen roll om fi har AA och du 27. Synen e ju solklar där.

Vad jag vill veta är hur stora odds måste man få av potten för att syna med any 2.

Ex

Låt säga att du har BB 400 , alla lägger sig utom SB som går allin med 500 totalt, dvs 100 till, solklar syn med any 2.

Men när går gränsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att man måste räkna ut (med pokerstove t.ex.) hur ens hand står sig mot

fi's handrange och jämföra med pottoddsen. Sen får man bestämma sig för om man är tillräckligt desperat för att ta synen, beroende på ens M etc.

Har själv funderat på detta, känner mig ofta osäker i dessa lägen i turrar, spelar mest cashgame.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga att du har BB 400 , alla lägger sig utom SB som går allin med 500 totalt, dvs 100 till, solklar syn med any 2.

Men när går gränsen?

 

För att generelisera låt oss anta $EV = Chip-EV.

 

Om SBs HD är enbart AA, ska du då syna med en hand som innehåller ett och endast ett A?

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 91.541% 90.89% 00.65% 896479824 6374730.00 { AA }

Hand 1: 08.459% 07.81% 00.65% 77057820 6374730.00 { A2s+, A2o+ }

 

(om det inte är uppenbart är svaret nej.)

 

Ser du nu varför det beror på SBs HD ...

 

Antar att du menar "när ska jag syna oavsett SBs HD", vilket är samma fråga som när ska jag syna om SB har sämsta möjliga HD ur min synvinkel. Denna fråga är inte så intressant eftersom om du sitter på (ditt exempel) 72o, så är SBs HD 77 (med en av 7:orna i din 2:as färg) den sämsta HDn ur din synvinkel (tror jag, orkar faan inte tänka efter).

 

Att ge FI en HD på endast en hand, är inte speciellt effektivt för generella situationer ... och att ge FI en sämsta möjliga HD ur din synvinkel är samma sak som att ge FI en specifik hand (färg-permutationer tillkommer).

 

Så svaret är ungefär; Det beror på FIs HD.

 

För att återgå till ursprungsfrågan (trots att svaret är praktiskt ointressant imho), låt oss tolka den som att:

FIs HD är ointressant vid beslutsfattandet

Din hand är ointressant vid beslutsfattandet

 

För att svara på det, behöver vi hitta den värsta tänkbara pre-flopp situationen, här gissar jag rakt ut i luften på AA mot A6 (AA täcker 6:ans färg) - om jag har fel så tror jag inte att jag ligger många procentenheter fel.

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 93.858% 93.37% 00.49% 1598778 8359.00 { AcAd }

Hand 1: 06.142% 05.65% 00.49% 96808 8359.00 { Ah6d }

 

Så om $EV=chip-EV, och stackstorlekarna ger dig mer än ~6.14% del i potten ska du syna ...

 

Dessa uträkningar tar inte hänsyn till att $EV knappast är detsamma som chip-EV för den situation du beskriver ...

 

EDIT: jo KK mot K2, med färgtäckning var ju sämre, närmar sig 5% ..., (om det inte är uppenbart skrev jag detta långa försök att "förklara" innan Nidson 23:42 inlägg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det beror inte på Fi:s handrange, det beror på pottoddsen.

Om du får 1000 ggr degen så spelar det ju ingen roll om fi har AA och du 27. Synen e ju solklar där.

Vad jag vill veta är hur stora odds måste man få av potten för att syna med any 2.

Ex

Låt säga att du har BB 400 , alla lägger sig utom SB som går allin med 500 totalt, dvs 100 till, solklar syn med any 2.

Men när går gränsen?

 

Om fi har medelstack och ställer UTG behöver du jävligt bra pottodds för att syna. Om fi är på SB och är chipleader så behöver du inte lika bra pottodds.

 

DET BEROR PÅ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, vad är det ni inte förstår?

Låt oss säga att jag inte kollar på min kort, sitter på BB.

Blinds 500/1000 och 100 ante, 10 spelare vid bordet = 2500 i potten

 

UTG, cutoff eller viklen som helst går ALLIN med 1100 resten lägger sig

 

Då måste jag syna, spelar ingen roll vad jag har, behöver inte kolla på mina kort, alltså spelar det ingen roll vad han har för handrange.

DVS, syna 100 föra att vinna 3600

 

Men om han istället ställer med 11000 är det skillnad då måste jag kolla på mina kort, fundera på vad han kan ha osv...

 

Alltså: någonstans mellan 1100 och 11000 är det korrekt att syna med any 2.

MEN VAR GÅR GRÄNSEN??? 1200, 1300, 1521, 3000???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, vad är det ni inte förstår?

Låt oss säga att jag inte kollar på min kort, sitter på BB.

Blinds 500/1000 och 100 ante, 10 spelare vid bordet = 2500 i potten

 

UTG, cutoff eller viklen som helst går ALLIN med 1100 resten lägger sig

 

Då måste jag syna, spelar ingen roll vad jag har, behöver inte kolla på mina kort, alltså spelar det ingen roll vad han har för handrange.

 

Men om han istället ställer med 11000 är det skillnad då måste jag kolla på mina kort, fundera på vad han kan ha osv...

 

Alltså: någonstans mellan 1100 och 11000 är det korrekt att syna med any 2.

MEN VAR GÅR GRÄNSEN??? 1200, 1300, 1521, 3000???

 

Men vad är det du inte förstår, det beror på hans range, sitter han med AA 100% av gångerna så behöver du ju riktigt bra odds för att syna med A2o eller något eftersom du kommer vinna potten väldigt sällan, sitter han däremot med any two kan du med glädje syna med A2o eftersom din hand står sig betydligt bättre mot hans range. En måttstock för att syna med any two kan vara 1:3 eftersom i de flesta lägen har du minst 30% att vinna potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, vad är det ni inte förstår?

Right back at you, and with a double whirl.

 

Snälla, tror du inte det blir enklare/bättre för dig om du frågor om det du inte förstår i svaren skrivna av andra än tvärtom?

 

Alltså: någonstans mellan 1100 och 11000 är det korrekt att syna med any 2.

MEN VAR GÅR GRÄNSEN??? 1200, 1300, 1521, 3000???

 

Sluta skrika!

 

Om du inte tittar på korten:

Har du cirka 14.796% mot AA, så alltså:

Pot = 2500 + X (X är det han går all-in med - BB)

Du behöver alltså syna X för att kunna vinna en pot på 2500 + X

Då kör vi lite högstadie (eller är det mellanstadiet, var ett tag sedan) matematik

X = 0.14796 (2500+2X)

2.14796 X = 2500

X = 2500/2.14796

X ~= 1163.9

 

Alltså om han går all-in med 2164 ska är du inte pot commitad.

 

Quite Easily Done

 

Nu för att ha lite roligt, ser/förstår du att det blir annorlunda om du tittar på dina kort?

 

disclaimer:

$ev = chip-ev

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerhenke, en ödmjuk attityd hjälper jättemycket när man har fel.

 

Så här är det: Pot-committed betyder egentligen bara att du får tillräckligt goda pot-odds så att du "måste" syna. Vad som är tillräckligt bra pot-odds beror på hur stor equity du har. Hur stor equity du har beror på vilken HD fi har.

 

Var gränsen går beror ju då naturligtvis också på vad han har för HD. Om han pushar any two så har du mkt bättre equity än om han bara pushar AA, alltså behöver du inte lika höga odds då, och alltså är du oftare pot-committed mot en spelare som pushar ATC än en som bara pushar AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerhenke, en ödmjuk attityd hjälper jättemycket när man har fel.

 

 

Alltså , vad har jag jag påstått som är fel? Jag påstår ingenting. Jag undrar som sagt när man är pottcomittad i BB.

Om jag har BB på 1000, och det ligger 2500 i potten med blinds och antar. Så är det ju självklart att jag inte behöver kolla på mina kort eller fis HD omk han går allin för 1001, DVS syna 1 för att vinna 3501.

och så kan jag fortsätta räkna

syna 2 för att vinna 3502

syna 3 för att vinna 3503

osv.

 

I dessa fall är det ju uppenbart att Fis HD eller mina kort inte spelar någon roll.

Vad jag undrar är när är jag inte pottcomittad längre med any 2.

Det bör väl finnas en gräns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså , vad har jag jag påstått som är fel? Jag påstår ingenting. Jag undrar som sagt när man är pottcomittad i BB.

Om jag har BB på 1000, och det ligger 2500 i potten med blinds och antar. Så är det ju självklart att jag inte behöver kolla på mina kort eller fis HD omk han går allin för 1001, DVS syna 1 för att vinna 3501.

och så kan jag fortsätta räkna

syna 2 för att vinna 3502

syna 3 för att vinna 3503

osv.

 

I dessa fall är det ju uppenbart att Fis HD eller mina kort inte spelar någon roll.

Vad jag undrar är när är jag inte pottcomittad längre med any 2.

Det bör väl finnas en gräns?

 

Nej, det finns inte EN gräns. "Gränsen" är en funktion av den HD som fi pushar med. Olika HD leder till olika "gränser". Läs de tidigare inläggen igen så förstår du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det här är en rätt generell fråga så behöver vi inte tro att HD har speciellt stor betydelse. Det är ju inte så att speciellt många sitter och väntar på ett monster för att ställa, det går inte att spela en riktigt liten stack på så många olika sätt, förutom i bubbelsituationer.

 

Vill du spela någorlunda korrrekt utan att behöva tänka:

 

1. Ingen ante, ingen kraftig bubbelsituation, din stack är inte halvliten, spelaren som ställer sitter inte i sb:

 

- Syna om du behöver lägga in 2 bb extra.

 

2. Ingen ante, ingen kraftig bubbelsituation, din stack är inte halvliten, spelaren ställer från sb:

 

- Syna om du behöver lägga in 1.8 bb extra.

 

Med ante blir det svårare, eftersom det finns större variation hur spelarna kommer att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det här är en rätt generell fråga så behöver vi inte tro att HD har speciellt stor betydelse. Det är ju inte så att speciellt många sitter och väntar på ett monster för att ställa, det går inte att spela en riktigt liten stack på så många olika sätt, förutom i bubbelsituationer.

 

Vill du spela någorlunda korrrekt utan att behöva tänka:

 

1. Ingen ante, ingen kraftig bubbelsituation, din stack är inte halvliten, spelaren som ställer sitter inte i sb:

 

- Syna om du behöver lägga in 2 bb extra.

 

2. Ingen ante, ingen kraftig bubbelsituation, din stack är inte halvliten, spelaren ställer från sb:

 

- Syna om du behöver lägga in 1.8 bb extra.

 

Med ante blir det svårare, eftersom det finns större variation hur spelarna kommer att spela.

 

Det är en hyfsad tumregel. Men å andra sidan - vill man spela poker utan att behöva tänka så kanske man ska överväga att gå över till roulette eller lotto istället. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en hyfsad tumregel. Men å andra sidan - vill man spela poker utan att behöva tänka så kanske man ska överväga att gå över till roulette eller lotto istället. :-)

 

Ja, eller så kan man spara hjärnan till lite svårare lägen, och spara lite tid åt andra vid bordet genom att inte sitta och steka med 23o.

 

En intressant sak att tänka på, om du inte tittar på dina kort (exemelvis livepoker) så kan du syna större belopp än om du tittar på dem. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså , vad har jag jag påstått som är fel? Jag påstår ingenting. Jag undrar som sagt när man är pottcomittad i BB.

Om jag har BB på 1000, och det ligger 2500 i potten med blinds och antar. Så är det ju självklart att jag inte behöver kolla på mina kort eller fis HD omk han går allin för 1001, DVS syna 1 för att vinna 3501.

och så kan jag fortsätta räkna

syna 2 för att vinna 3502

syna 3 för att vinna 3503

osv.

 

I dessa fall är det ju uppenbart att Fis HD eller mina kort inte spelar någon roll.

Vad jag undrar är när är jag inte pottcomittad längre med any 2.

Det bör väl finnas en gräns?

 

Iaf jag använder ordet "fel" så att man kan ha fel utan att påsta något.

 

Wittgenstein i filosofiksa undersökningar (citerat ur minnet)

"Om lejon kunde prata skulle vi inte förstå dem."

"Man måste vara överens om mycket för att kunna vara oöverens"

 

Som du formulerar frågan har den ju besvarats flera gånger (olika nogrannt och olika korrekt), Nidson inlägg (#6) är den första. Om du vet dina kort, och vill ha värdet när dina kort inte spelar roll behöver du ca 5% (alltså cirka 1185), om du inte vet dina kort behöver du cirka 15% alltså cirka 1600). Vad är problemen med de här svaren som du fått flera gånger?

 

1185/1600 är vad han går all-in med, du behöver alltså syna 185 respektive 600.

 

Ja det finns en (exakt) gräns, i och med att din fråga handlar om situationer i turneringar saknas enorm mängd information för att kunna svara på den.

 

Frågan är om du inte är ute efter ICM utträkningar eller något liknande utan att veta om det.

----------------------------------------------

 

Dennett:

"Om lejon kunde prata skulle de inte vara lejon"

 

----------------------------------------------

En bra länk om hur man ställer frågor i "internetforum" etc:

How To Ask Questions The Smart Way

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har ett lättare svar:

 

754,2. Exakt.

 

Annars är det ju bara att läsa om det som upprepas många gånger ovan.

 

Å fjärde sidan kan jag nog ge ett annat, återigen lättare, svar som ligger lite närmare rätt kunskapsnivå. För på den nivå som du spelar (annars gråter jag) kommer de flesta vara ungefär samma typ av spelare. Väldigt få som spelar jättetight. Därför kan du generalisera det väldigt långt. FI kommer att ställa med en ganska vid HD, och du kommer i runda slängar ha 20-30 % i ett riktigt worst case.

 

Därför kan du göra det lätt för dig och tänka att du max får syna chips som motsvarar 20-30 % av potten för att det ska vara rätt. Vill du ha marginal så tänker du 20 % och delar/multiplicerar med 5, annars räknar du vådligt och kör med faktor 3.

 

De mer exakta "metoderna" som beskrivs ovan är onödigt komplext för dig. Räkna med 20-30 % så kommer du nog att klara dig fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...