Gå till innehåll

Saint_Bjorn - Bye folks


Saint_Bjorn

Recommended Posts

  • Svars 1,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur går det med Limit turrarna?

Är det någon som är sugen på att köra lite cg annars? Helst på SvS, Party eller Stars för min del då.

Ska bort imorgon men kan köra ikväll, men tror inte vi kan skrapa ihop så många dessvärre. Åtmninstone 6 pers för att det ska kännas motiverat. $30-50 tycker jag är lagom nivå.

 

FTP eller Stars för mig, SS har inte löst problemet med norton.

 

Cashgame känns rätt meningslöst. Antingen mäter man penisar eller så försöker man tjäna pengar, och ska jag försöka tjäna pengar så går jag efter andra kriterier än att det vore roligt att möta forumister. Penismätning funkar bäst i turneringsform. Men om flera tycker cg vore kul så kan jag väl ställa upp i rent studiesyfte*. $5/10-10/20 för mig.

 

Hojta till här ni som är intresserade (sannolikt på Stars).

 

---------------

 

Har inte riktigt lyckats häva mig ur en smärre depression jag känt av ett par veckor nu, dessutom är jag förkyld. Spelat få händer under veckan och plussat ca 500. Idag tog jag mig den sjukes rättighet att spela poker istället för att jobba under ett par timmar och körde ca 200 händer 15/30 på ett fruktansvärt gynnsamt bord. Vad hjälper det när inget sitter, ca 800 back. Förlorade bl a en $717-pott med floppad triss i 5-or mot floppad triss i 10-or. Förlorade en annan på ca 600 med AK på brädan ATx-A-x mot TT (samma snubbe...två TT som krossade mig båda gångerna...tröstar mig med att han var dålig på att maximera värdet båda gångerna, han hade kunnat få ur mig 1BB till vid båda tillfällena).

 

 

* Edit: låter malligt ser jag nu, inte meningen. Jag menar att det kan bli intressanta diskussioner om spelet i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är grymt sugen på att lira, FTP blir tyvärr bara nej, det går inte. Stars fungerar dock prima för mig.

Vill du försöka fixa en turre eller ska jag försöka det? CG kan jag hålla med dig kan bli lite penismätning men eftersom(?) vi kör inbjudan på CG så slipper vi ju alla nötgrinders om vi inte vill ha dem. Men som sagt så kan vi ju diskutera detta.

 

Denna helgen kan jag dock tyvärr inget. Skicka PM/skriv på msn hur vi gör om du är sugen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bort imorgon men kan köra ikväll, men tror inte vi kan skrapa ihop så många dessvärre. Åtmninstone 6 pers för att det ska kännas motiverat. $30-50 tycker jag är lagom nivå.

 

FTP eller Stars för mig, SS har inte löst problemet med norton.

 

Cashgame känns rätt meningslöst. Antingen mäter man penisar eller så försöker man tjäna pengar, och ska jag försöka tjäna pengar så går jag efter andra kriterier än att det vore roligt att möta forumister. Penismätning funkar bäst i turneringsform. Men om flera tycker cg vore kul så kan jag väl ställa upp i rent studiesyfte*. $5/10-10/20 för mig.

 

Hojta till här ni som är intresserade (sannolikt på Stars).

 

Är på turnering eller cg (max $5/10 i utvecklingssyfte, har ingen br på stars), kvällar sön-tor. PM:a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Equity

Dags att ta tjuren i hornen, inte minst efter frikortsdiskussionen med gurrawasa i en annan tråd. Jag har inte riktigt gått på djupet med equity-beräkningar.

 

Equity talar om antingen en specifik hands värde eller en handdistributions värde i förhållande till en annan specifik hand eller handdistribution. (Ett verktyg för att beräkna detta är pokerstove.) Har man t ex 25% equity och får pottoddsen 4:1 så är det en EV-mässigt korrekt syn. Så långt har jag nog fattat.

 

Det jag för vissa situationer tycker blir missvisande, och därför möjligen gör misstaget att gå på en "känsla" istället, är att equityn gäller för showdown (och rätta mig gärna om jag tänker fel). Jag har varit inne på det här tidigare i dagboken när vi diskuterade syn/icke syn med 98s från SB mot en 3-bet. Jag menade att equityn möjligen (skenbart) ger pottoddsen för en syn, men att det gäller alla gånger du spelar hela brädan. Dvs du ska kunna tillgodogöra dig de gånger du t ex faktiskt har bästa hand med par i 8-or men på en bräda som ser livsfarlig ut, och det dessutom oop. Eller säg att du har 55, floppen kommer AKX, det betas och raisas, du foldar och turn eller river kommer med en 5:s som du hade vunnit potten med. Dvs du måste dra av dessa tillfällen från equityn.

 

 

Ett exempel:

Vi sitter i BB med 88. EP 2-betar och LP 3-betar. Alla andra har vikt. Vad gör vi?

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 29.942% 29.46% 00.48% 48526816812 794063710.00 { 88 }

 

Hand 1: 27.699% 26.95% 00.75% 44388703476 1237633336.00 { 22+, A2s+, KTs+, QTs+, JTs, A8o+, KTo+, QTo+, JTo }

 

Hand 2: 42.359% 41.40% 00.96% 68198076036 1575473302.00 { 77+, AJs+, KQs, AQo+ }

 

 

Ett annat exempel:

Vi sitter i BB med A5s. EP 2-betar och LP 3-betar. Alla andra har vikt. Vad gör vi?

 

equity win tie pots won pots tied

 

Hand 0: 24.323% 23.04% 01.28% 23743322304 1324125170.00 { A5s }

 

Hand 1: 31.243% 29.99% 01.25% 30908847924 1289889638.00 { 22+, A5s+, KTs+, QTs+, JTs, A8o+, KTo+, QTo+, JTo }

 

Hand 2: 44.433% 43.11% 01.33% 44423737476 1368846224.00 { 77+, ATs+, KQs, AJo+ }

 

 

 

Och så kan vi ta det gamla 98s-exemplet igen:

Vi sitter i SB med 98s. EP 2-betar och LP 3-betar. Vad gör vi? (BB är kvar att agera, men vi säger att han är riktigt tajt så vi "vet" att han viker.)

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 26.023% 25.78% 00.24% 31665408936 292981513.33 { 98s }

 

Hand 1: 29.683% 28.51% 01.17% 35013635344 1440123961.33 { 22+, A5s+, KTs+, QTs+, JTs, A8o+, KTo+, QTo+, JTo }

Hand 2: 44.294% 43.15% 01.14% 52992113968 1404328645.33 { 77+, ATs+, KQs, AJo+ }

 

 

Tycker jag satt båda fi på en ganska rimlig hd. Men det är klart att om vi tar bort 22-66 från openraiserangen så påverkar det vår equity. Samtidigt kan man ganska ofta lägga till några fler suited.

 

Jag hoppas att fler vill och vågar kommentera och ställa alla "dumma" frågor de inte vågat ställa hittills, så kanske vi kan få till en givande diskussion och möjligen också höja kvalitén i exv hh-forumet också.

 

Möjligt att detta är en "icke-diskussion" för att jag är totalsnett ute, men korrigera mig gärna i så fall. Jag har en känsla av att detta kan vara orsaken till att jag har svårt för 5/10 men går bra på högre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger här en liten equity-sammanfattning som är väldigt basic. Kanske är den för banal för din dagbok Björn men tänkte att det kanske är bra att börja från grunden så kan vi utveckla diskussionen allt efter som. Den equity som vi pratar om är ju sk (hot-cold) equity, dvs den andel av potten som din hand "äger" vid ett givet tillfälle i en hand. Det kan uttryckas som ditt "pottkapital", dvs del del av´potten som du förväntas vinna vid SD.

 

Jag gör ett exempel där vi jämför två händer och vi antar att båda händerna ligger face-up på bordet. Om vi jämför händerna AcAd med 9h8h så har såklart AA väldigt hög equity före floppen:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 77.377% 77.22% 00.15% 1322321 2607.50 { AcAd }

Hand 1: 22.623% 22.47% 00.15% 384768 2607.50 { 9h8h }

 

Ovanstående innebär att om vi skulle slänga upp alla 5 kort på bordet 100 ggr så skulle AA vinna 77 ggr och förlora 23. Om vi höjer före floppen med AA och 98s synar (alla andra har lagt sej) så betalar vi in 50% i en pott som vi förväntar oss att vinna 77% av. Det är med andra ord en bra affär.

 

Men nu så fungerar ju inte hold'em så att vi bara satsar före floppen utan vi har tre chanser till att satsa och de kort som kommer på bordet förändrar equityn och vår preflop equity är inte längre intressant. Vi fortsätter med exemplet och säger att floppen faller 7hTh3d.

 

Board: 7h Th 3d

Dead:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 43.737% 43.74% 00.00% 433 0.00 { AcAd }

Hand 1: 56.263% 56.26% 00.00% 557 0.00 { 9h8h }

 

Nu har det svängt ordentligt, AA är fortfarande bästa handen men 98s har fler outs än icke-outs och är nu favorit att vinna vid SD. Nu är det 98s som kan investera 50% i potten och räkna med att få tillbaka 56%. En bra affär således om än inte lika bra som för AA preflop.

 

Turn faller Tc:

 

Board: 7h Th 3d Tc

Dead:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 68.182% 68.18% 00.00% 30 0.00 { AcAd }

Hand 1: 31.818% 31.82% 00.00% 14 0.00 { 9h8h }

 

Ojsan nu svängde det igen. 98s missar sitt drag och AA plockar upp drag till kåk. Nu är det återigen AA som bör vara intresserad av att få in pengar i potten.

 

River kommer Js:

 

Board: 7h Th 3d Tc Js

Dead:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 00.000% 00.00% 00.00% 0 0.00 { AcAd }

Hand 1: 100.000% 100.00% 00.00% 1 0.00 { 9h8h }

 

ovanstående beräkning är ju lite fånig eftersom vi bara jämför två händer och inga fler kort kan förändra situationen så har ju den bästa handen 100% equity, dvs den vinner alltid en SD. Hade spelaren med AA vetat att motspelaren antingen hade 9h,8h eller Kd,Ks så har plötsligt AA 50% equity.

 

Som bekant så är ju Hold'em ett spel med okomplett information, det enda vi vet säkert är våra kort och korten på brädan. Vi försöker att med den information vi har om motståndaren pussla ihop en handdistrubition eller på engelska range för att kunna beräkna hur bra vår hand är i jämförelse med vad motståndaren har. Att tänka i equity är ett hjälpmedel i den analysen, men även ni som aldrig funderat på equity gör med största sannolikhet en bedömmning av hur bra er hand är i jämförelse med motståndarens givet de kort som ligger på bordet. Ni gör med andra ord en equity-beräkning.

 

Främst tycker jag att equity är ett bra hjälpmedel i handanalys och genom att analysera med hjälp av equity lär vi oss att känna igen situationer och få en bra känsla av hur bra vår hand står sej mot en förväntad range på en specifik bräda. Det är inte direkt att man hinner sitta och mata in range och brädans kort i pokerstove under spelets gång ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är på turnering eller cg (max $5/10 i utvecklingssyfte, har ingen br på stars), kvällar sön-tor. PM:a.

Vi får se hur många som är sugna till helgen. Vi kan ju slänga upp en anmälningstråd senare i veckan. Har inget på Stars-rullen och vill helst inte skicka över om jag inte vet att det blir något.

 

...

Ja, det där är grundplåten. Men en diskussion jag skulle vilja ta, eller om det finns färdiga riktlinjer, är hur man ska resonera i oop-spelet, framför allt från blindsen preflop (kliver du in efter blindsen så har du ju praktiskt taget redan fattat ett spel-beslut).

 

Dvs: om man leker lite med pokerstove (vilket jag gjort alldeles för lite) för att räkna på just blindshänder mot 2- och 3-betar, bör man inte räkna bort nackdelen med oop? Att spela på floppen är en sak, men equityn mellan starthänder är ju baserad på att hela brädan är utdelad. Hur ofta spelar man in t ex bakdörrar oop?

Tänker jag galet, är frågan irrelevant?

 

-------------

 

Nu börjar 2-a halvlek. Ser ganska bra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får se hur många som är sugna till helgen. Vi kan ju slänga upp en anmälningstråd senare i veckan. Har inget på Stars-rullen och vill helst inte skicka över om jag inte vet att det blir något.

 

 

Ja, det där är grundplåten. Men en diskussion jag skulle vilja ta, eller om det finns färdiga riktlinjer, är hur man ska resonera i oop-spelet, framför allt från blindsen preflop (kliver du in efter blindsen så har du ju praktiskt taget redan fattat ett spel-beslut).

 

Dvs: om man leker lite med pokerstove (vilket jag gjort alldeles för lite) för att räkna på just blindshänder mot 2- och 3-betar, bör man inte räkna bort nackdelen med oop? Att spela på floppen är en sak, men equityn mellan starthänder är ju baserad på att hela brädan är utdelad. Hur ofta spelar man in t ex bakdörrar oop?

Tänker jag galet, är frågan irrelevant?

 

-------------

 

Nu börjar 2-a halvlek. Ser ganska bra ut.

 

Nej du tänker såklart inte galet. Vår hot/cold equity ska vägas mot faktorer som position, implicita odds och omvända implicita odds innan vi fattar ett beslut. Utifrån blindsen då ska vi ju även väga in att vi ofta får bra direkta pottodds eftersom vi redan har lagt en obligatorisk bet i potten. Ifrån blindsen så tycker inte jag att ren equity är ett jättebra verktyg för att bestämma om man ska spela eller inte. En hand som A7o har tex drygt 30% equity mot två spelare som spelar 25% resp 20% av sina starthänder. Om vi spelar från BB så behöver vi ju bara slänga in 1SB i en pott som är 5SB så ut equity-synpukt ser det ju bra ut. Men väger du in din position och de omvända implicita oddsen genom att du ofta är dominerad så är A7o ändå en muck mot två spelare från BB IMO.

 

En hand som 87s har ungefär samma equity preflop mot dessa två spelare men spelar mycket bättre postflop. 87s är en självklar syn från BB mot två spelare IMO. Det är bara ett litet exempel på när vi inte bara kan titta på equity för att bestämma hur vi ska spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/.../Ifrån blindsen så tycker inte jag att ren equity är ett jättebra verktyg för att bestämma om man ska spela eller inte. En hand som A7o har tex drygt 30% equity mot två spelare som spelar 25% resp 20% av sina starthänder. Om vi spelar från BB så behöver vi ju bara slänga in 1SB i en pott som är 5SB så ut equity-synpukt ser det ju bra ut. Men väger du in din position och de omvända implicita oddsen genom att du ofta är dominerad så är A7o ändå en muck mot två spelare från BB IMO.

 

En hand som 87s har ungefär samma equity preflop mot dessa två spelare men spelar mycket bättre postflop. 87s är en självklar syn från BB mot två spelare IMO. Det är bara ett litet exempel på när vi inte bara kan titta på equity för att bestämma hur vi ska spela.

Japp, jag håller med till 100%. Eller det är iaf så jag tänkt.

 

Hur skulle du resonera fram till preflop-beslut i de exempel jag gav ovan, givet att vi sätter fi på den hd jag matat in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att detta är en "icke-diskussion" för att jag är totalsnett ute, men korrigera mig gärna i så fall. Jag har en känsla av att detta kan vara orsaken till att jag har svårt för 5/10 men går bra på högre nivåer.

 

Av alla nivåer har jag sämst statistik på $5/10, skyr den som pesten. Har hört om andra som vittnar om samma sak. Tror det har med andra faktorer att göra, som att det är en nivå där det varken är för dyrt eller för billigt att spela... Min uppfatting är att det är där alla idiotgrinders samlas, toppen av low-limit med allt från totalpassiva synstationer till ultratighta stenar som gör spelet outhärdligt i kombination med att man inte gör särskilt mycket pengar när man vinner (i förhållande till arbetsinsats).

 

Mina funderingar i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Equity

 

Ett exempel:

Vi sitter i BB med 88. EP 2-betar och LP 3-betar. Alla andra har vikt. Vad gör vi?

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 29.942% 29.46% 00.48% 48526816812 794063710.00 { 88 }

 

Hand 1: 27.699% 26.95% 00.75% 44388703476 1237633336.00 { 22+, A2s+, KTs+, QTs+, JTs, A8o+, KTo+, QTo+, JTo }

 

Hand 2: 42.359% 41.40% 00.96% 68198076036 1575473302.00 { 77+, AJs+, KQs, AQo+ }

 

I den här situationen ser jag inget problem med att spela. Den rena equityn är ju som synes nästan 1/3 av potten och eftersom vi inte behöver lägga riktigt 1/3 pga det obligatoriska betet så säger equityn inte nej till vidare spel. Dessutom är handen lätt att spela postflop med goda implicita odds om vi träffar triss. Jag spelar den utan att tveka.

 

Ett annat exempel:

Vi sitter i BB med A5s. EP 2-betar och LP 3-betar. Alla andra har vikt. Vad gör vi?

 

equity win tie pots won pots tied

 

Hand 0: 24.323% 23.04% 01.28% 23743322304 1324125170.00 { A5s }

 

Hand 1: 31.243% 29.99% 01.25% 30908847924 1289889638.00 { 22+, A5s+, KTs+, QTs+, JTs, A8o+, KTo+, QTo+, JTo }

 

Hand 2: 44.433% 43.11% 01.33% 44423737476 1368846224.00 { 77+, ATs+, KQs, AJo+ }

 

Här är situationen annorlunda. Vi har sämre equity från början och vårt ess är ofta dominerat om vi träffar. Ur ren equitysynpunkt så skulle en syn kunna vara ok om vi visste att EP inte skulle cappa. I en cappad pott så skulle vi lägga in 3 SB i en 12SB pott, det vill säga 25% av potten kommer från oss och vi förväntas vinna 24% av potten på SD. Vi gör alltså en marginellt dålig affär ur equitysynpunkt. Fördelen med vår hand är att den är suited men ställt mot nackdelen att den är dominerad så ofta så muckar jag den i det här läget.

 

 

 

Och så kan vi ta det gamla 98s-exemplet igen:

Vi sitter i SB med 98s. EP 2-betar och LP 3-betar. Vad gör vi? (BB är kvar att agera, men vi säger att han är riktigt tajt så vi "vet" att han viker.)

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 26.023% 25.78% 00.24% 31665408936 292981513.33 { 98s }

 

Hand 1: 29.683% 28.51% 01.17% 35013635344 1440123961.33 { 22+, A5s+, KTs+, QTs+, JTs, A8o+, KTo+, QTo+, JTo }

Hand 2: 44.294% 43.15% 01.14% 52992113968 1404328645.33 { 77+, ATs+, KQs, AJo+ }

 

 

Tycker jag satt båda fi på en ganska rimlig hd. Men det är klart att om vi tar bort 22-66 från openraiserangen så påverkar det vår equity. Samtidigt kan man ganska ofta lägga till några fler suited.

 

Jag hoppas att fler vill och vågar kommentera och ställa alla "dumma" frågor de inte vågat ställa hittills, så kanske vi kan få till en givande diskussion och möjligen också höja kvalitén i exv hh-forumet också.

 

Möjligt att detta är en "icke-diskussion" för att jag är totalsnett ute, men korrigera mig gärna i så fall. Jag har en känsla av att detta kan vara orsaken till att jag har svårt för 5/10 men går bra på högre nivåer.

 

Här har vi ytterligare en skillnad iom att vi sitter på small blind och bara lagt in 0,5SB förutsatt en 1/2 blindstruktur. Om bettingen stannar på 3-bets så har vi frivilligt lagt in 27,8% av pengarna i potten preflop och förväntar att få 26% av potten tillbaka. Dessutom har vi dålig position. De implicita oddsen är ganska bra men totalt sett är det ändå en ganska enkel muck i den här situationen.

 

Det finns en faktor som inte är inräknade här och det är hur motståndarna spelar postflop. Har du en stor postflop edge så kan det vara värt att spela en del marginella händer preflop eftersom du då kan justera upp equityn och med lönsamhet spela fler händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller väl med dig om alla tre beslut, men jag tycker ändå att 88-handen kan vara värd en extra fundering. Equityn ger oss nätt och jämnt pottoddsen och som du skriver så är den lättspelad postflop, men en ganska stor del av equityn (hur stor del?) "tvingas" vi att checkfolda. Uppväger verkligen de gånger vi kan spela ut handen och vinna med träff eller oförbättrad? I NLT är det mer självklart då de implicita oddsen är så mycket större, men är synbeslutet verkligen självklart till pottoddsen 3:1 (försämras ju också om EP cappar) och dessutom oop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller väl med dig om alla tre beslut, men jag tycker ändå att 88-handen kan vara värd en extra fundering. Equityn ger oss nätt och jämnt pottoddsen och som du skriver så är den lättspelad postflop, men en ganska stor del av equityn (hur stor del?) "tvingas" vi att checkfolda. Uppväger verkligen de gånger vi kan spela ut handen och vinna med träff eller oförbättrad? I NLT är det mer självklart då de implicita oddsen är så mycket större, men är synbeslutet verkligen självklart till pottoddsen 3:1 (försämras ju också om EP cappar) och dessutom oop?

 

 

Eftersom båda fi har raisat preflop har de ofta händer som de kommer att vilja ta till SD. Det gör våra implicita odd bra. Dessutom är 88 en hand som har ganska bra SD-värde i sej och om brädan är den rätta har vi chansen att plocka hem potten UI. Det är ganska lätt att bestämma om man ska spela vidare på floppen eller inte vilket gör att vi inte kommer att behöva ödsla en massa bets postflop särskilt ofta.

 

En stor del av equityn avgörs på floppen. Om vår equity sjunker kraftigt som tex på en flopp med A och K, så spelar det ingen roll hur vår preflop-equity såg ut. Du ska inte justera equityn preflop efter vad som kan hända postflop utan du omvärderar efter floppen. Du tänker lite galet där.

 

Du har rätt att equityn försämras mot en cap men samtidigt så stiger det implicita oddset eftersom fi är mer pottbunden och vi kan ta handen till SD oftare när vi träffar vårt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor del av equityn avgörs på floppen. Om vår equity sjunker kraftigt som tex på en flopp med A och K, så spelar det ingen roll hur vår preflop-equity såg ut. Du ska inte justera equityn preflop efter vad som kan hända postflop utan du omvärderar efter floppen. Du tänker lite galet där.

Fan jag gnuggar mina grå... Får inte kläm på det där. Alltså, jag menade att (eller frågade om) vi ger upp en del av vår preflop-equity på floppar med överkort och utan trissträff. Stämmer inte det? Dvs att vi har en förlust av positiv equity pga att vi sällan orkar gå till turn, river (där vi träffar bästa handen eller redan har bästa handen) eller ända fram till showdown (med bästa handen).

Om det stämmer; täcker verkligen de implicita oddsen upp det tappet?

Om det inte stämmer...; hjälp mig att tänka rätt. Jag är trög.

 

--------------

 

Jag är förresten skitsur på FTP. Vaknade 4.30 igår och kunde inte somna om. "Vajjert", tänkte jag. "Pokerläge!!!". Verkligen. FTP hade en ny update som jag inte kunde ladda ner. Har bara pengar på FTP och SS, och de senare har fortfarande inte löst problemet med Norman antivirus. Så det blev lite menlöst surfande istället i ett par timmar.

Igår kväll var jag för trött för poker, men ikväll känner jag mig laddad.

Skiten vill fortfarande inte köra uppgraderingen.

Har mailat supporten men lär väl inte få nåt svar eller ännu mindre något löst idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan jag gnuggar mina grå... Får inte kläm på det där. Alltså, jag menade att (eller frågade om) vi ger upp en del av vår preflop-equity på floppar med överkort och utan trissträff. Stämmer inte det? Dvs att vi har en förlust av positiv equity pga att vi sällan orkar gå till turn, river (där vi träffar bästa handen eller redan har bästa handen) eller ända fram till showdown (med bästa handen).

Om det stämmer; täcker verkligen de implicita oddsen upp det tappet?

Om det inte stämmer...; hjälp mig att tänka rätt. Jag är trög.

 

--------------

 

Jag är förresten skitsur på FTP. Vaknade 4.30 igår och kunde inte somna om. "Vajjert", tänkte jag. "Pokerläge!!!". Verkligen. FTP hade en ny update som jag inte kunde ladda ner. Har bara pengar på FTP och SS, och de senare har fortfarande inte löst problemet med Norman antivirus. Så det blev lite menlöst surfande istället i ett par timmar.

Igår kväll var jag för trött för poker, men ikväll känner jag mig laddad.

Skiten vill fortfarande inte köra uppgraderingen.

Har mailat supporten men lär väl inte få nåt svar eller ännu mindre något löst idag.

 

Jag var lite väl generell när jag sa att du inte ska justera preflop equityn efter vad som kan hända postflop. Det gör du ju när du funderar på om din equity-edge är tillräcklig för att spela utifrån din position, dina motståndares karaktär, implicita odds och omvända implicita odds. När du gör detta så pratar du om "overall equity" och inte "hot and cold equity" (förlåt vet inte om det finns svenska benämningar). Det är viktigt att vi är tydliga vilken equity vi pratar om. Du tänker i på vilken equity du har för hela handen och väger in position implicita odds mm. Jag tänker på ögonblicks-equityn i en viss situation och bedömmer om den är tillräcklig utifrån position, implicita odds osv. Vi gör samma sak men tänker på olika sätt. Du korrigerar equityn jag bedömmer om equityn är tillräcklig. I 88 handen handlar det mer om hur du bedömmer de implicita oddsen om du tycker det är värt att spela än om equity.

 

BTW om vi ska spela 88 ur det läge du beskriver cappar jag gärna eftersom det kan hjälpa oss att vinna handen utan att träffa ett set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var lite väl generell när jag sa att du inte ska justera preflop equityn efter vad som kan hända postflop. Det gör du ju när du funderar på om din equity-edge är tillräcklig för att spela utifrån din position, dina motståndares karaktär, implicita odds och omvända implicita odds. När du gör detta så pratar du om "overall equity" och inte "hot and cold equity" (förlåt vet inte om det finns svenska benämningar). Det är viktigt att vi är tydliga vilken equity vi pratar om.

Jag körde stove på preflop-händer. Och det är väl i grund och botten det jag undrar; ska vi justera preflop-equityn som stove visar oss? Och hur gör vi det? Jag är fullkomligt med på att det finns andra betydande parametrar för hur vi ska agera, det är ju i princip dessa jag spelar på idag.

 

Du tänker i på vilken equity du har för hela handen och väger in position implicita odds mm. Jag tänker på ögonblicks-equityn i en viss situation och bedömmer om den är tillräcklig utifrån position, implicita odds osv. Vi gör samma sak men tänker på olika sätt. Du korrigerar equityn jag bedömmer om equityn är tillräcklig. I 88 handen handlar det mer om hur du bedömmer de implicita oddsen om du tycker det är värt att spela än om equity.

Jag förstår inte vad du menar med att vi tänker olika. Gör vi inte samma sak? Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska korrigera, annat än att t ex oop kostar en del av equityn. Exemplet är visserligen inte stort i sig, det är sällan vi sitter med 88 mot en 3-bet i BB, men principen känns väsentlig om man vill jobba med läckor.

 

 

BTW om vi ska spela 88 ur det läge du beskriver cappar jag gärna eftersom det kan hjälpa oss att vinna handen utan att träffa ett set.

Hur tänker du här? Du ska hitta foldequity och/eller stå mot två fi som visat spelvilja och, som sagt, dessutom oop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av alla nivåer har jag sämst statistik på $5/10, skyr den som pesten. Har hört om andra som vittnar om samma sak. Tror det har med andra faktorer att göra, som att det är en nivå där det varken är för dyrt eller för billigt att spela... Min uppfatting är att det är där alla idiotgrinders samlas, toppen av low-limit med allt från totalpassiva synstationer till ultratighta stenar som gör spelet outhärdligt i kombination med att man inte gör särskilt mycket pengar när man vinner (i förhållande till arbetsinsats).

 

Mina funderingar i alla fall...

Ja. Håller nog med. Foldequityn är rätt låg på 5/10, det bästa är att försöka hitta multitablare att exploatera och spela helt på equity mot övriga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ni orkar, fast onekligen intressant att läsa. ;-)

 

Nu knäpper fajbjo upp ett sexpack, tar på sig foliehatten och startar en pokerklient.

 

GG

Hoppas du är lika korkad som jag så jag slipper känna mig ensam. ;-)

 

Jag öppnar en bira till men får skita i pokern. Tur i oturen mao. Har avinstallerat FTP enl instruktioner från supporten* och reinstallerat. Fick ner upgraden men problemet med "hängningen" är kvar. Jag har kopplat förbi routern. Piss. Mailat FTP att om vi inte kan lösa problemet under helgen så cashar jag ut.

 

Tips på ny sajt? Ca 5K händer/månad på FLT 8/16-15/30. (Och jag känner till rb, alla som spammar mig med typ "signa via mig så får du..." rapporterar jag.)

 

 

 

* Hello Bjorn,

 

Thank you for writing to Full Tilt Poker Support.

 

Based on the details provided in your email, we would like you to

reinstall the software for us. To do this, please follow the

instructions below.

 

If you keep extensive player notes, please backup your "Saint_Bjorn.DAT"

file located in your Full Tilt Poker folder.

 

- First, reboot your computer.

- Uninstall the program using the Add/Remove programs tool located in

Windows Control Panel.

- Delete the originally downloaded file called Fulltiltsetup.exe.

 

Once that has been completed, do the following (but be careful not to

delete anything other than this unintentionally as it could cause other

programs or your system to potentially not work properly):

 

- Click on 'Start' and select 'Run...'

- Type in regedit and press 'OK'

- Expand HKEY_CURRENT_USER and under Software, find the Full Tilt Poker

folder and delete it

- Expand HKEY_LOCAL_MACHINE and under SOFTWARE, find the Full Tilt Poker

folder and delete it

 

Once that is done reboot your computer once more and download a new copy

of our software from http://www.fulltiltpoker.com/download.php and

install it.

 

If there's anything we can help you with Bjorn, please don't hesitate to

ask. Best of luck on the tables!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde stove på preflop-händer. Och det är väl i grund och botten det jag undrar; ska vi justera preflop-equityn som stove visar oss? Och hur gör vi det? Jag är fullkomligt med på att det finns andra betydande parametrar för hur vi ska agera, det är ju i princip dessa jag spelar på idag.

 

Jag förstår vart du vill komma, men tyvärr finns det inget enkelt svar på din fråga. Det du ska göra är att tänka på de aspekter du alltid gör och sen väga in equityn. Exakt hur du väger alla aspekter finns det ingen modell för, det är ju där din pokerskicklighet kommer in.

 

 

Jag förstår inte vad du menar med att vi tänker olika. Gör vi inte samma sak? Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska korrigera, annat än att t ex oop kostar en del av equityn. Exemplet är visserligen inte stort i sig, det är sällan vi sitter med 88 mot en 3-bet i BB, men principen känns väsentlig om man vill jobba med läckor.

 

Hehe jo vi gör exakt samma sak. Det är mest att vi kallar det olika. För mej är equity ett mått på min hands styrka i förhållande till motståndarnas HD:s. Detta värde väger jag in i beslutsfattandet hur jag ska agera men en hand preflop. Men jag tänker inte att jag justerar ner equityn med 5% pga position eller något sånt. Det finns så många faktorer att en sådan process blir väl komplicerad.

 

Din preflop equity är sällan den mest avgörande faktorn hur du ska spelar före floppen. Du har säkert en standard range och sen agerar du utifrån bordets struktur och spelets dynamik eller hur? Att väga in equity skulle knappast förändra många beslut. Equityn är mer användbar efter floppen då du ska bedömma din hands styrka.

 

 

Hur tänker du här? Du ska hitta foldequity och/eller stå mot två fi som visat spelvilja och, som sagt, dessutom oop.

 

Du kan välja att överrepresentera en hand, dels för att få högre implicita odds när du träffar ett set och dels att du kan vinna potten på en raggig flopp och turn genom två c-bet genom att reppa ett överpar. Det beror såklart på vilka fi du möter, men om du ändå bestämt dej för att syna en 3-bet så är det en liten investering att cappa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...