Gå till innehåll

Äta ensam på restaurang? (Är Othello och jag konstiga?)


gdaily

Var äter du (ensam)?  

245 medlemmar har röstat

  1. 1. Var äter du (ensam)?

    • Svälter på hotellet
      14
    • Fina kvarterskrogen
      107
    • MacDonken 500 meter bort
      124


Recommended Posts

Alltså så måste jag gå och köpa Aftonbladet idag innan jag går till restaurangen? Fuck va jobbigt. :(

 

Nja, tidningar och magasin har nämnts som middagssällskap i tråden. Dock inte skvallertidningar eller SSSRO's* medlemstidning Aftonbladet. :roll:

 

* SSSRO = Svenska sinnessvaga & soffligares riksorganisation

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 104
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag äter frukost, lunch och middag ute... Frukosten är inga problem ensam, jag har det ganska stressigt och tar en macka, kaffe och glas juice.

 

Lunchen. Ofta käkar jag med någon kollega eller kontakt på något ställe i närheten av där jag jobbar.

 

Middag. Varierar. Jag har faktiskt aldrig vad jag kommer ihåg gått till någon finkrog ensam. jag har gått till kvalitetskrogar men inte typ krog med stjärna i guide michelin (guide rouge). Jag skulle nog aldrig göra det, visst är maten god, men kan man inte dela upplevelsen med någon så tycker jag att det suger. Ibland kan jag stanna på något fastfood ställe på väg hem men ofta går jag till en kvarterskrog och äter en sallad och en god soppa, något lätt. Det känns inte alls problem att känna sig obekväm. gör man det kan man alltid sitta och sms:a :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också det känns jobbigt att äta ensam på restuarang. Man får alltid nån pityblick av personal eller gäster. Visst borde man stå över det men jag vill ändå ställa mig upp och skrika -Jag har vänner, jag har sambo, jag har ett socialt liv men ibland vill jag äta ensam. Är det verkligen så konstigt!!!

 

Klykas fältstudie visar ju förövrigt att ni är konstiga. 1-3 av 3-400.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ater val for att man ar hungrig eller har jag missat nat?

Du har nog missat samhället vi lever i. Om du går på stan och upptäcker att du har pungsvett, drar du då av dig byxorna och glider omkring naken för att lufta dig?

 

En bra grej med att käka ensam borde annars vara att man får råbra service och mat eftersom personalen garanterat tror att man är en matkritiker. Om man dessutom lägger upp ett sletet anteckningsblock på bordet kan det inte slå fel. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra grej med att käka ensam borde annars vara att man får råbra service och mat eftersom personalen garanterat tror att man är en matkritiker. Om man dessutom lägger upp ett sletet anteckningsblock på bordet kan det inte slå fel. :-)

 

Det kan även slå åt andra hållet om de tror att du är en avdankad och nedsupen poet som aldrig fått något publicerat (ungefär som Arne Anka)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit ensam i Vegas hade jag nog valt ett schysst steakhouse, något som jänkarna är bra på är biffar.

 

På frågan om hur "det ser ut" att sitta ensam och äta kan man fråga sig själv hur ofta man reflekterar över personer som sitter ensamma på restaurang? Jag gör det inte särskillt ofta om inte personen ser mycker suspekt ut.. något som snarare får mig att tänka "weirdo" är när ett par intill sitter och äter middagen helt under tystnad och inte pratar alls med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kan äta ute ensam eller inte beror ju på hur trygg man är i sig själv. Att inte kunna göra det, oberoende av anledning, bottnar ALLTIDi att man inte är nog trygg i sig själv. Tax, "Hur det ser ut" är ju en solklar självsäkerhetsfråga. Även "Tråkigt" bottnar ju i hur bra man trivs med sig själv.

 

Sen är det ju diskussionen Restaurang/bio. Jag har en större förståelse för de som inte vill gå på restaurang själva. För där skulle man ju kunna hävda att sällskapet/samtalet är en så pass stor del av besöket. Men bio.... Man sitter ju ändå tyst under filmen (förhoppningsvis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

något som snarare får mig att tänka "weirdo" är när ett par intill sitter och äter middagen helt under tystnad och inte pratar alls med varandra.

 

Den är ju inte helt ovanlig. Jag och min sambo klockade ett par på över 1 timme utan att ett enda ord kom ur deras mun. Det hela avslutades med att mannen typ kläckte ur sig att det nog var dags att betala. Och det sa han till servitören och inte till sin fru (eller vad det nu var). Klart att det kan finnas anledningar. Men jag och sambon lovade varandera att om det där blev något av ett normalläge för oss så skulle vi nog ta oss en funderare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna middagar brukar också ofta avrundas med att mannen grymtar "jaha, det var det det" (de-va-de-de) följt av en slemharkling.

 

Ett par satt i tystnad bredvid mig och en kompis och drack en öl. De hade precis varit handlat för de hade flera matpåsar. Efter en nästan en hel öl och femton minuters tystnad säger damen. "Ehh, jag kan göra efterrätt också." Mannen tar en klunk och utan att kolla på henne säger han "Kommer du dragandes med jordgubbar igen så slänger jag dom i ansiktet på dig." Lite mer tystnad och de reser sig för att gå och då avslutar damen med "Jajaja, det är ju din födelsedag. Jag kan göra sockerkaka istället"

 

Helvete vilken ångest vi fick. Var tvungen att beställa in Fernet snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kul anekdot på ämnet;

 

När vi satt på steakhouset på MGM, kommer inte ihåg vad det heter nu.. Sitter en snubbe bredvid oss, väldigt ärrad men inte mer än 40 år gammal.

Han dricker martini till maten (!!), som är trerätters av det allra finaste slaget och lyxar av allra värsta slaget. Tror notan hamnade på $800 och han lämnade $200 i dricks. (Nej jag stalkade inte, vi satt i samma soffa en halvmeter isär.)

Halvvägs in i middagen gör han ett samtal från mobilen, "Hey tony, how are your town doing man? I need to talk to Mikey, he messed up really bad last week.. osv osv, allt på lysande italiensk-engelska i bästa maffiastuk.

Antingen var han en riktig maffioso eller så ville han verka häftig bara för att han just åt ensam.

Han lyckades också ragga upp servitrisens nummer och hon var en 10+ så jag vet inte jag.

Jäävligt OT, men visst kan man käka fint själv också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kul anekdot på ämnet;

 

När vi satt på steakhouset på MGM, kommer inte ihåg vad det heter nu.. Sitter en snubbe bredvid oss, väldigt ärrad men inte mer än 40 år gammal.

Han dricker martini till maten (!!), som är trerätters av det allra finaste slaget och lyxar av allra värsta slaget. Tror notan hamnade på $800 och han lämnade $200 i dricks. (Nej jag stalkade inte, vi satt i samma soffa en halvmeter isär.)

Halvvägs in i middagen gör han ett samtal från mobilen, "Hey tony, how are your town doing man? I need to talk to Mikey, he messed up really bad last week.. osv osv, allt på lysande italiensk-engelska i bästa maffiastuk.

Antingen var han en riktig maffioso eller så ville han verka häftig bara för att han just åt ensam.

Han lyckades också ragga upp servitrisens nummer och hon var en 10+ så jag vet inte jag.

Jäävligt OT, men visst kan man käka fint själv också?

 

 

Sådana där är nästan alltid fjantar och låtsasgangsters.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par satt i tystnad bredvid mig och en kompis och drack en öl. De hade precis varit handlat för de hade flera matpåsar. Efter en nästan en hel öl och femton minuters tystnad säger damen. "Ehh, jag kan göra efterrätt också." Mannen tar en klunk och utan att kolla på henne säger han "Kommer du dragandes med jordgubbar igen så slänger jag dom i ansiktet på dig." Lite mer tystnad och de reser sig för att gå och då avslutar damen med "Jajaja, det är ju din födelsedag. Jag kan göra sockerkaka istället"

 

Helvete vilken ångest vi fick. Var tvungen att beställa in Fernet snabbt.

 

Hahaha, som hämtat från svensk humorfilm. LOL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer iaf ett snabbt ställe om jag ska käka själv om jag är i stan någonstans, helst take-away. Jag ser inget konstigt med de som äter själva, det finns folk som trivs med det. I Vegas däremot skulle jag kunna gå på restaurang själv.

 

Att däremot äta själv när jag är på resande fot, på golfbanan etc tycker jag känns helt ok. Men att jag skulle gå ut på stan, på en fin restaurang och käka själv. No way.

 

Men det där är lite av diskussionen av att gå ut på krogen själv. Det skulle jag mycket hellre göra även om jag föredrar att gå i sällskap på båda. Men jag vet att vissa även föredrar att gå ut på krogen själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så länge du inte läser svenskan.

 

Känns inte riktigt förenligt med ditt intellekt att bete dig så här plumpt och respektlöst så fort vi kommer in på politisk mark.

 

Människor som uttalar sig i negativa, korta, ickeanalyserande ordalag mot antingen Sossar eller Moderator är ju ofrånkomligen korkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som jobbar som resande säljare tycker att frågan är given, visst kan det kännas dumt att sitta själv i vissa sammanhang men det är bara den svenska kulturen som bankat in det i ens hjärna. Överallt annars kan man sitta själv och fika, äta, läsa en tidning, ta en glass eller vad som.

 

Jag sätter mig alltid på restauranger när jag är ute, och visst, i en början fingrade man lite på mobilen eller försökte stressa. Men efter att tag vänjer man sig och det känns faktiskt skönt att få sitta ifred. Och tycker nån man är konstig så är det deras problem, du kan ju alltrid intala dig själv att du är den mystiska enstöringen som ingen riktigt känner men som verkar fantastikst intressant.

 

Kort anekdot, såg en kille i 30-åldern på mallis en gång, han hade åkt ensam och satt nu vid poolen i magaluf o zippade på en drink medans han läste och lyssnade på musik. Fan var cool han var, men det var just för att man såg på honom att han varken hade problem att få vänner eller brudar, självsäkerheten fanss liksom där. Annat hade det vart om det var en finnig fjortis som desperat sökt kontakt. Eller ännu värre 45+ som hoppades på nån full fjoretis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par satt i tystnad bredvid mig och en kompis och drack en öl. De hade precis varit handlat för de hade flera matpåsar. Efter en nästan en hel öl och femton minuters tystnad säger damen. "Ehh, jag kan göra efterrätt också." Mannen tar en klunk och utan att kolla på henne säger han "Kommer du dragandes med jordgubbar igen så slänger jag dom i ansiktet på dig." Lite mer tystnad och de reser sig för att gå och då avslutar damen med "Jajaja, det är ju din födelsedag. Jag kan göra sockerkaka istället"

 

Helvete vilken ångest vi fick. Var tvungen att beställa in Fernet snabbt.

 

Dagens bästa! Sjukt. Tack för att du delar med dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...