Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Har nu äntligen sökt in till högskolan efter att ha jobbat i snart 6 år.

Var skoltrött efter gymnasiet samt sabbade 2 betyg sista året, dessutom söker jag på arbetslivserfarenhet och den möjligenheten ska försvinna nästa år.

Har sökt både i Malmö (Miljövetarprogrammet) samt Växjö (Datavetenskapligt kandidatprogram i nätverkssäkerhet). Lutar mot att det blir nätverkssäkerhet då det ligger mig varmast om hjärtat.

Då jag inte känner till Växjö alls och dessutom vet att här hänger en del folk som pluggar där (hansolo, läser du detta ?) så vore det jättetrevligt om ni kunde berätta lite om hur ni tycker det är att plugga där samt lite om uteliv, bostäder etc.

Kommer åka dit på öppet hus den 20 juli men inget klår ju en story från en som bor där.

Lite frågor:

När ska jag söka lägenhet ? Kan jag sätta upp mig redan nu trots att jag inte vet om jag kommer in. Är jag sent ute ?

Hur göra med CSN ? Gillar dom att bråka (inte världens bästa rykte)

Vad kostar ölen, och vad gör man när man vill ha kul i Växjö (förutom poker) ?

Kommer såklart vara mäkta intresserad av att spela billiga turrar om jag flyttar upp :-P8-)

Postad

Sök lägenhet NU !!! Det är inga problem att få lägenhet, men ju tidigare du är ute ju bättre alternativ erbjuds du. Växjö expanderar enormt just nu som stad och dessutom campusområdet ganska unikt i Sverige då allt ligger samlat på en plats. Både lägenheter och skola.

Studentpubarna tar väl ca. 18-20:- för en öl. I stan är det normalpris, ligger väl på 40:-

Själv går jag inte ut mycket i stan, men där finns iaf. ett par trevliga ställen.

Naturen gillar jag här finns tre sjöar runt Växjö som är mycket populära promenad/joggingturer. Dessutom är Växjösjön centralt belägen och stans "stolthet". Idrottsutbudet är halvtaskigt med Öster på dekis annars är det väl hockey och Lakers som gäller.

Musikutbudet är helt ok för att vara en relativt liten stad.

Något jag missat?

Postad

Du skulle sökt lägenhet igår, eller tidigare. :D

När jag själv flyttade till Växjö så hade jag kring 150 "bostadspoäng" och fick nöja mig med att bo en bit från Campus. Vad du kan kolla är lägenheterna i "ghettot" som Stubor tillhandahåller. Dyrast samtidigt som det är de minsta lägenheterna, men se det som en övergångsperiod innan du kan byta upp dig. Du får helt enkelt grinda lite mer så ska inte hyran vara så farlig.

Här hittar du mer om deras lägenheter: http://www.stubor.se

Som tidigare nämnts så finns det 2 studentpubar vid namn "Sivans" och "Stallarna", samt även en tredje pub som inte bara är till för studenter som går under namnet "Stenladan". Har dock inte mycket erfarenheter från Stenladan förutom när jag varit med och annordnat egen klubb där, som du självklart är välkommen att besöka om du väljer Växjö. Klubben går under namnet Sockerlobbyn, där vi till skillnad från Sivans och Stallarna spelar bra musik. Bra musik = pop/rock. Sådär, lite reklam fick vi med också. :mrgreen:

Om du vill gå ut inne i stan så är väl Loft det bästa stället under sommaren. Annars är det Grace eller Kafe DeLuxe som gäller. Grace om du gillar diskoslinkor och drinkar, Deluxe om du gillar brudar lite mer åt rockhållet. Mycket konserter under året där, om du är musikintresserad.

Hemkörning av föda kommer bli en viktig del under din vistelse i Växjö. Särskilt då på lördagar och söndagar, och jag kan på en gång avråda dig från pizzeria Excelle (stavning?) då det kan ta allt från 45 min till en hel arbetsvecka innan pizzan levereras. :evil:

Mat på stan äter man på Koh Thai. Pad Thai for TEH win!

Och till sist. Glöm inte regnrocken och gummistövlar. I Växjö regnar det. Mycket. Och ofta. :lol:

Välkommen!

Postad

Tackar för alla mattips :)

Hörde på radion att detta är den regnigaste juli nånsin sen dom började mäta :cry: Det värsta är att min semester börjar nästa vecka. Fram med regnstället

alltså.

Var glad att det inte blev någon Roskildefestival för min del detta året fast å andra sidan så vore ju inte halvnakna brudar i lera helt fel :lol:

Postad

Update: Har kommit in nu :-D och kommer bo i ghettot (stubor)

Men varför är det ett ghetto ? :?:

Kan jag räkna med att bli skjuten och våldtagen ? :shock:

Bör jag skaffa säkerhetsdörr och filma mitt rum ?

Och har ni fest eller ?

Postad

Jag har inget riktigt bra svar på det faktiskt. Enligt mig borde "sockerbitarna" vara det området som kallas för ghettot då de är i särklass de sunkigaste lägenheterna i min mening.

Våldtagen kan du nog bli, om du vill det vill säga. Bara att hitta nåt monster i kvinnoförklädnad på Sivans som du ber sodomera dig med strap-on.

Fest? Ja. Tisdag, onsdag, torsdag, fredag och lördag. Iaf i början av terminen. :D