Gå till innehåll

Krig orsakade p.g.a religion?


Existing-user

Recommended Posts

En hel del, dock intresserar jag mig mer för nästa katastrof, för utan en sådan överlever ingen av oss.

 

a) meteor

b) supervulkanen under yellowstone(tidsmässigt mogen för explosion)

c) ett krig som nån klok(ur mänsklighetens överlevnad synpunkt) ledare startar tar livet av dom flesta

 

för grundproblemet till växthus effekten osv är ju antalet människor på denna planet....tyvärr, om naturen ska ha sin gång, bör 95% av oss bort, jorden har inte plats för så många top predators... väldigt enkelt

 

är måntro domedagsprofet ett bra framtida yrke?

 

 

bl.a. alla Crusades är iaf orsakade av religion

http://en.wikipedia.org/wiki/Crusades

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack så mycket!! Om det inte är för mycket begärt skulle någon vänlig själ säga vad de heter på engelska? Antar att det inte bara är att direktöversätta eller?

 

Hugenottkrigen

Korstågen

Reconquista

Trettioåriga kriget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!! Om det inte är för mycket begärt skulle någon vänlig själ säga vad de heter på engelska? Antar att det inte bara är att direktöversätta eller?

 

Hugenottkrigen

Korstågen

Reconquista

Trettioåriga kriget

 

korstågen är ju crusades iaf(titta i länken jag postade ovan)

dom övriga hittar du säkert från samma länk på engelska wiki om du letar lite under wars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man vara petig går det knappast att särskilja ekonomiska och militära orsaker från religiösa när det gäller startandet av krig. Egentligen så är det nog snarast något som ligger helt utom någon människas kontroll och mer sker som metabeteende á la myrstackar.

 

En hel del, dock intresserar jag mig mer för nästa katastrof, för utan en sådan överlever ingen av oss.
Det gör vi väl inte med heller?

 

Dessutom så skulle dina "förslag" minska sannolikheten för den mänskliga artens överlevnad. Det är ju mycket enklare att ha ihjäl 100 miljoner människor än 10 miljarder. Tro mig, jag har försökt.

 

för grundproblemet till växthus effekten osv är ju antalet människor på denna planet.
Det där finns det ingen logisk anledning att hävda. Det existerar inga modeller som kan förutsäga klimatet, vare sig med eller utan mänsklig påverkan, med någon som helst säkerhet.

 

Vi kan inte säga: "omfg, SUV -> världen kommer bli skitvarm!!!"

 

Vad vi kan säga är att mänsklig påverkan troligen gör något, men att vi inte har någon som helst aning om vad. Vilket rimligen är en anledning att vara försiktig. Men i botten är klimatet ett system som är fundamentalt oförutsägbart.

 

Dessutom så tillför ju faktiskt mänskligheten inte mer energi till ekosystemet. Det enda vi gjort som art är ju att skynda på omsättningen lite. För att drastiskt påverka totalenergin så skulle vi ju behöva plocka in mer eller mindre solenergi.

 

tyvärr, om naturen ska ha sin gång, bör 95% av oss bort, jorden har inte plats för så många top predators... väldigt enkelt
Det där är också fel, om naturen har sin typiska gång är mänskligheten helt och hållet stekt. Flercelliga organismer har rätt kalla förutsättningar på geologisk tidsskala.

 

Däremot finns det inte någon som helst anledning att säga att planeten inte skulle kunna föda 10-20 miljarder människor under någon miljon år.

 

är måntro domedagsprofet ett bra framtida yrke?
Alla sexiga datum är ju slut nu, satsa på det till nästa millenieskifte. Alternativt kan du slumpa valfri primitiv kultur med rymdfarkoster och få fram en populär teori. Jag föreslår rymdvikingar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla sexiga datum är ju slut nu, satsa på det till nästa millenieskifte.
hehe :) attan...fast den koptiska kalendern har ju millenieskifte iår, undra om den vart redan?

 

angående klimatmodeller så verkar dom flesta vara överens om att dom är tillförlitliga: Scientists say climate models are reliable

 

men visst, de går inte att bevia de ena eller de andra...

 

Vi kan inte säga: "omfg, SUV -> världen kommer bli skitvarm!!!"
tjaa, på vissa håll, här kommer vi antagligen att få väldigt kallt...

 

Anser själv den bästa lösningen är yellowstone, det skulle ju kyla ner planeten i åratal förhoppningsvis...men den exploderar knappast på beställning även om de borde vara dags nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe :) attan...fast den koptiska kalendern har ju millenieskifte iår, undra om den vart redan?
Attan, glömde ju den bästa modellen. Gör en Hubbard/Smith och hitta på en helt egen kalender.

 

Möjligen kan du gå steget längre och hänvisa till änglar, rymdvarelser, allah, reinkarnation, asagudar och hobbitar för att täcka in så många dumfanatiker som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte gå OT nu, så skulle jag vilja hävda att nästan alla krig har religiösa undertoner (minst) förutom senaste gulfkriget som inte alla handlade om någon religiös motsättning Islam/kristendom, utan om herraväldet över oljan.

 

Jo, alla är ju de, mer eller mindre, vissa är dock rena religionskrig.

Dom flesta "småkrig" som blossar upp tex. i afrika är ju de med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!! Om det inte är för mycket begärt skulle någon vänlig själ säga vad de heter på engelska? Antar att det inte bara är att direktöversätta eller?

 

Hugenottkrigen

Korstågen

Reconquista

Trettioåriga kriget

 

Hugenottkrigen = http://en.wikipedia.org/wiki/French_Wars_of_Religion

Korstågen = http://en.wikipedia.org/wiki/Crusade

Reqonquista = http://en.wikipedia.org/wiki/Reconquista

Trettioåriga kriget = http://en.wikipedia.org/wiki/Thirty_Year_War

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, alla är ju de, mer eller mindre, vissa är dock rena religionskrig.

Dom flesta "småkrig" som blossar upp tex. i afrika är ju de med.

 

orka..... de jag bråkar med säger att inga krig beror på religion... kan ju tilläggas att de är religiösa men ändå.... Varför ska jag alltid bråka med folk om sånt jag inte kan tillräckligt mycket om.... lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orka..... de jag bråkar med säger att inga krig beror på religion... kan ju tilläggas att de är religiösa men ändå.... Varför ska jag alltid bråka med folk om sånt jag inte kan tillräckligt mycket om.... lol

 

pågår väl hela tiden några...heh

tex situationen i afrikas horn är ju ett typiskt islam/kristendoms krig med flera länder inblandade Somalia, Eritrea, Somaliland, Etiopien...

Sudankriget är väl de också....

 

Jag kan förstå deras påstående i vissa fall....israel/palestina är ju mera 2 folk som anser sig ha rätt till samma land, kunde ha varit vilka religoner som helst... dock, om det varit samma religion hade dom säkert kommit överens för länge sedan... nu kommer dom aldrig att förlåta varandra.

Det värsta är ju att ingen av dom egentligen är orsaken till det hela...t.o.m. krigade araber och judar tillsammans med britter mot turkar(osmanska riket)under första värlskriget.

 

 

just det kriget skulle jag vilja påstå att inte orsakats av religon.

Som första meningen säger i länken:

The Israeli-Palestinian conflict, which is often claimed to be at the heart of the Arab-Israeli conflict, is an ongoing dispute between two peoples, Jewish Israelis and Arab Palestinians, who both claim the right to sovereignty over the Land of Israel/Palestine in whole or in part.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orka..... de jag bråkar med säger att inga krig beror på religion... kan ju tilläggas att de är religiösa men ändå.... Varför ska jag alltid bråka med folk om sånt jag inte kan tillräckligt mycket om.... lol

 

Jag tror att man kan hävda att de flesta av dagens konflikter som porträtteras som religionskrig i själva verket handlar om orättvisor. Hade palestinier och israeler eller protestanter och katoliker på Nordirland haft samma villkor hade det kanske aldrig funnits någon konflikt.

 

Det finns ju ett antal områden i världen där olika folkslag och olika religioner samsas väl.

 

/Linus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just det kriget skulle jag vilja påstå att inte orsakats av religon.

 

Anledningen till att staten Israel skapades var att judarna skulle få en egen stat. Skulle inte judendomen existerat så hade det inte funnits ett behov att skapa en judisk stat.

 

Edit: Tycker ditt citat pekar väl på att det är ett krig mellan judar och muslimer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att staten Israel skapades var att judarna skulle få en egen stat. Skulle inte judendomen existerat så hade det inte funnits ett behov att skapa en judisk stat.

 

Edit: Tycker ditt citat pekar väl på att det är ett krig mellan judar och muslimer.

 

Ja, det är ett krig mellan judar och muslimer... men orsaken är ju tvist över område ,inte religion i sig självt.

Att det sedan inte skulle ha bildats en judisk stat om inte judendom funnits ser jag inte som nån orsak...isf kan vi ju nysta tillbaka generationer och alltid hitta nån orsak.

I samma område har otaliga krig startat pga religon, men just detta krig startade pga tvist mellan 2 folk som anser sig ha rätt till samma landområde. Nån tilldelade ett av folken ett land. Att komma ihåg är ju att bara några tiotal år innan krigade dom sida vid sida mot Ottomanska riket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, alla är ju de, mer eller mindre, vissa är dock rena religionskrig.

Dom flesta "småkrig" som blossar upp tex. i afrika är ju de med.

Fast jag vet inte något krig där alla aktörer saknat starka ekonomiska motivationer, särskilt då de som jobbar för att få igång just krig.

 

I mina ögon verkar religion mest vara ett retoriskt grepp och förstärkning av grupptillhörighet, medan huvudmotorn rör fysiska resurser och makt.

 

Formulerat lite annorlunda tror jag inte det finns något krig där man kan säga att det knappast hänt utan religion. Så länge man har en någorlunda strikt definition av "religion".

 

Däremot skulle man nog kunna säga att få krig kunnat ske utan vidskeplighet och irrationalitet. Det är ju trots allt väldigt sällan vettigt för den enskilda soldaten att ge sig iväg och riskera sitt liv frivilligt, vilket ändå skett förhållandevis ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

viss problematik finns väl dock iochmed att Judarna (och kristna) anser att Israel är judarnas heliga land och givits till dem av gud. Israel har ju stora problem med hårdföra extremister som vägrar ge upp minsta lilla landbit och använder röster (de är väldigt röststarka) och även våld som påtryckningsmedel emot en kompromiss med palestinierna. glöm inte heller sionistiska terrorgrupper som sternligan och lehi som bombade för fulla muggar på 40 talet för att det skulle bli till stånd en sionistisk stat. de var kraftigt religiöst motiverade kan jag säga. och är även det idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag vet inte något krig där alla aktörer saknat starka ekonomiska motivationer, särskilt då de som jobbar för att få igång just krig.

 

I mina ögon verkar religion mest vara ett retoriskt grepp och förstärkning av grupptillhörighet, medan huvudmotorn rör fysiska resurser och makt.

 

Formulerat lite annorlunda tror jag inte det finns något krig där man kan säga att det knappast hänt utan religion. Så länge man har en någorlunda strikt definition av "religion".

 

Däremot skulle man nog kunna säga att få krig kunnat ske utan vidskeplighet och irrationalitet. Det är ju trots allt väldigt sällan vettigt för den enskilda soldaten att ge sig iväg och riskera sitt liv frivilligt, vilket ändå skett förhållandevis ofta.

 

jag håller helt med, i de flesta krig används religionen för att motivera det egna folket och för att justifiera kriget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag vet inte något krig där alla aktörer saknat starka ekonomiska motivationer, särskilt då de som jobbar för att få igång just krig.

 

I mina ögon verkar religion mest vara ett retoriskt grepp och förstärkning av grupptillhörighet, medan huvudmotorn rör fysiska resurser och makt.

 

Ofta är det väl en kombination(och särskilt när ett krig sedan brytit ut så tar man till religion oberoende av start orsaken), särkilt i afrika finns det väl exempel på båda.... men dom senaste, afrikas horn, sudan kriget anser jag nog är mest för att inte ge den andra religionen för mycket makt i området.

 

Its all about the power,

eller att inte ge fel religion för mycket power...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ett krig mellan judar och muslimer... men orsaken är ju tvist över område ,inte religion i sig självt.

Att det sedan inte skulle ha bildats en judisk stat om inte judendom funnits ser jag inte som nån orsak...isf kan vi ju nysta tillbaka generationer och alltid hitta nån orsak.

 

Att sätta definitionen så att ett krig startat av religiösa skäl enbart har som syfte att konvertera/döda folk, så blir ju antalet mindre. Jag tror dock att man är lite fel ute om man ser Israel-palestina-konflikten som en ren territorialkonflikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sätta definitionen så att ett krig startat av religiösa skäl enbart har som syfte att konvertera/döda folk, så blir ju antalet mindre. Jag tror dock att man är lite fel ute om man ser Israel-palestina-konflikten som en ren territorialkonflikt.

 

särskilt om man ser lite längre och förstår att territorialkonflikten uppstått av religiösa skäl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...