XarsioN Postad 29 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 29 Juni , 2007 jag tror jag lyckades bränna en fil, men de gör inget va att de ligger lite musikfiler på skivan redan va? Citera
brainslicer Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 jag tror jag lyckades bränna en fil, men de gör inget va att de ligger lite musikfiler på skivan redan va? hmmm, släng i skivan i laptopen o reboota om du redan bränt den(du har väl redan att den ska boota från cd först inställt), funkar den så funkar den...dvs memtest startar annars får du testa en tom skiva(minns inte om den måste vara stängd för mera skrivning, bränner inte så ofta själv) Citera
XarsioN Postad 29 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 29 Juni , 2007 fuck, det funka inte, jag glömde packa upp ISO-filen, hur gör man det då ? Citera
brainslicer Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 fuck, det funka inte, jag glömde packa upp ISO-filen, hur gör man det då ? vill inte windows öppna o packa upp den(när du försöker öppna den)? annars winzip, winrar eller liknande. du brände inte som image om du lyckades bränna zip filen(du bara addade som vanlig fil) ta en tom skiva, under brännare i menyn / bränn image, välj memtest86+-1.70.iso (den ska heta så efter du packat upp .zip filen) , bocka i stäng cd Citera
XarsioN Postad 29 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 29 Juni , 2007 vill inte windows öppna o packa upp den(när du försöker öppna den)? annars winzip, winrar eller liknande. du brände inte som image om du lyckades bränna zip filen(du bara addade som vanlig fil) ta en tom skiva, under brännare i menyn / bränn image, välj memtest86+-1.70.iso (den ska heta så efter du packat upp .zip filen) , bocka i stäng cd För det första hittar jag ingen tom cd, och för det andra går det inte tömma dom andra på min syrras musik. Och filen bränns inte över om jag väljer "ny cd" pga det redan finns massa skit på den cd'n. Problem nummer 3 är när jag försöker "fortsätt bränna på befifintlig data-CD" går det inte att välja det pga "det är bortkopplat pga du valt en image-brännare, välj din riktiga brännare via menyn "CD-brännare-Välj brännare" Jag går dit och det finns ju bara 1 brännare där, "IMAGE recorder". Det ser mörkt ut .. har inte nån något tips på en stationär dator, typ 3 ghz, minst 1000 i ramminne som fungerar att lira 4 SH-bord, men PT igång samtidigt, utan att det laggar sönder, som kostar max 5k? Citera
brainslicer Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 För det första hittar jag ingen tom cd, och för det andra går det inte tömma dom andra på min syrras musik. Och filen bränns inte över om jag väljer "ny cd" pga det redan finns massa skit på den cd'n. Problem nummer 3 är när jag försöker "fortsätt bränna på befifintlig data-CD" går det inte att välja det pga "det är bortkopplat pga du valt en image-brännare, välj din riktiga brännare via menyn "CD-brännare-Välj brännare" Jag går dit och det finns ju bara 1 brännare där, "IMAGE recorder". Det ser mörkt ut .. har inte nån något tips på en stationär dator, typ 3 ghz, minst 1000 i ramminne som fungerar att lira 4 SH-bord, men PT igång samtidigt, utan att det laggar sönder, som kostar max 5k? du ska inte välja ny cd... (att bränna musik/data är inte alls samma sak som att bränna image) under "backup / burn image to disc" kanske i din version då ...men en tom skiva måste du nog ha det är olika i olika versioner, jag har Nero 7 (har för mig att i äldre Nero var det nåt problem med just .iso images, det går men man måste manuellt göra nåt trix om jag inte minns helt fel) Ett antal "PC i delar" paket: http://www.komplett.se/k/kc.asp?bn=10293 annars finns de väl trådar om både pokerskärmar o datorer Citera
XarsioN Postad 29 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 29 Juni , 2007 tja jag har gjort lite framsteg, jag lyckades gå in på windows updates hemsida för att uppdatera windows typ, så det kanske inte är fel på minnet endå eftersom det funkade o ladda ner dom? Verkade vara djävlit bra datorer, men vadå bygger man ihop allting själv? altså själva hårdvaran? verkar vara en rejäääääl utmaning för mig... Citera
brainslicer Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 tja jag har gjort lite framsteg, jag lyckades gå in på windows updates hemsida för att uppdatera windows typ, så det kanske inte är fel på minnet endå eftersom det funkade o ladda ner dom? Verkade vara djävlit bra datorer, men vadå bygger man ihop allting själv? altså själva hårdvaran? verkar vara en rejäääääl utmaning för mig... kanske: http://www.komplett.se/k/cc.asp?bn=10306 då? (i menyn till höger finns väl fler, under stationär dator) Citera
XarsioN Postad 30 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 30 Juni , 2007 jag har gjort framsteg!! Jag håller på o ladda ner en driver till mitt nätverkskort nu ! Altså funkar vissa länkar, det var från en site man väntar några sekunder sen ploppar nerladdningsrutan upp, allt va som normalt, förutom att jag tankar i 25kb/s. Det är för lågt, jag har ju adsl brukar vara mkt högre. så jag börjar fundera på om jag har gjort fel på nätverksinställningar? Resten av familjen kör trådlöst, men eftersom jag inte kunde koppla in det själv satte jag in sladden i datorn och i routern och så. jag kanske har valt nån slags "låghastighetskörning"??? Citera
XarsioN Postad 1 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 1 Juli , 2007 Jag har ny lyckas koppla in ett trådlöst nätverk, men jag har fortfarande samma problem, kan inte logga in på msn (utom webmessenger) och bara ett fåtal nerladdningar fungerar. jag försökte tanka svenska spels mjukvara, jag tröck "öppna" istället för "spara". Detta meddelande kommer fram "det gick inte att hämta svenskaspelspoker.exe från download.poker.svenskaspel.se Anslutningen till servern återställdes." Citera
brainslicer Postad 1 Juli , 2007 Rapport Postad 1 Juli , 2007 -allt hämtat o installerat från laptop tillverkarens hemsida(det är dom drivisarna som passar din model du ska använda inget annat) -provat koppla förbi routern(så du kan utesluta att den är flaskhals)? Hur som helst verkar du inte kört hårdvaru testen ännu och med alla konstiga problem du verkar ha, så skulle jag inte ödsla tid på nåt innan jag testat datorn med memtest mfl program. + Om du kollar på tillverkarens sida, ska du nog hitta länkar till tex fabriksverktyg(lowlevel format program) för diskarna(dom som testar om det är fysiska skador på dom, inte alls samma som format/chkdsk i windows) +kankse andra analys verktyg för hårdvaran. Citera
XarsioN Postad 1 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 1 Juli , 2007 - Nix, ingenting hämtat, pga jag inte får igång nerladdningarna. - Det ska jag testa, då menar du att jag ska dra internetsladden precis där sladden går som går från väggen till routern menar du ? ----- Resten gör jag sen, det var för svårt förra gången jag testa det. Citera
brainslicer Postad 1 Juli , 2007 Rapport Postad 1 Juli , 2007 - Nix, ingenting hämtat, pga jag inte får igång nerladdningarna. - Det ska jag testa, då menar du att jag ska dra internetsladden precis där sladden går som går från väggen till routern menar du ? ----- Resten gör jag sen, det var för svårt förra gången jag testa det. Typ så ja(beror lite på va du har för anslutning förstås), men se till du har brandvägg på + windows säkerhets patchat innan du gör det Citera
XarsioN Postad 1 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 1 Juli , 2007 Typ så ja(beror lite på va du har för anslutning förstås), men se till du har brandvägg på + windows säkerhets patchat innan du gör det Okej. Trots mina bristande kunskaper är jag ganska säker på att det är något med routern. Så jag tror att allt kommer lösas när jag kopplar in internet utan den...rapporterar senare hur det gick, om det inte funkar då köper jag en ny dator. Citera
brainslicer Postad 1 Juli , 2007 Rapport Postad 1 Juli , 2007 Okej. Trots mina bristande kunskaper är jag ganska säker på att det är något med routern. Så jag tror att allt kommer lösas när jag kopplar in internet utan den...rapporterar senare hur det gick, om det inte funkar då köper jag en ny dator. Njaa, om jag får gissa så är de nåt med datorn(routern har väl inte ändrat inställningar medan du formaterade/ominstallerade + du har flera datorer bakom den?) +datorn strulade redan innan du formaterade. Resten gör jag sen, det var för svårt förra gången jag testa det. svårt? att bränna skivan som image? att testa är inte svårt, bara boota med brända image skivan i...testen startar av sig själv, ett testvarv på 1GB RAM tar ca 25min(fel i andra enheter visar sig ofta i RAM med, men tyvärr är det svårt att specifiera eventuella fel på en laptop ,,,man kan ju inte koppla ut alla enheter o testa en i taget) Skulle den visa sig att du har nåt hårdvarufel så sitter du nu o kämpar helt i onödan. Felsökning är ofta en uteslutnings metod(vilket inte är lätt på en laptop), försök iaf konstatera att hårdvaran är i skick först innan du börjar på med drivisar och annan mjukvara. Har du ingen garanti på den kvar? Inga polare med lite kunskap som snabbt kan kolla på den? Citera
XarsioN Postad 1 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 1 Juli , 2007 Njaa, om jag får gissa så är de nåt med datorn(routern har väl inte ändrat inställningar medan du formaterade/ominstallerade + du har flera datorer bakom den?) +datorn strulade redan innan du formaterade. svårt? att bränna skivan som image? att testa är inte svårt, bara boota med brända image skivan i...testen startar av sig själv, ett testvarv på 1GB RAM tar ca 25min(fel i andra enheter visar sig ofta i RAM med, men tyvärr är det svårt att specifiera eventuella fel på en laptop ,,,man kan ju inte koppla ut alla enheter o testa en i taget) Skulle den visa sig att du har nåt hårdvarufel så sitter du nu o kämpar helt i onödan. Felsökning är ofta en uteslutnings metod(vilket inte är lätt på en laptop), försök iaf konstatera att hårdvaran är i skick först innan du börjar på med drivisar och annan mjukvara. Har du ingen garanti på den kvar? Inga polare med lite kunskap som snabbt kan kolla på den? Sant, men när jag försöker ladda ner kommer det ju upp en ruta om att det inte gick att ladda ner och att anslutningen upprättades. Dessutom har det ju gått o ladda ner vissa saker. Jag försökte ju..den startade inte ens, jag hade ingen tom skiva. Jag kanske orkar göra ett nytt försök imorgon. Måste åka och köpa såna där tomma skivor. Jag har ett par polare som gått datalinjer på gymnasiet, men dom e ju fortfarande amatörer jämfört med dig Däremot kan dom hjälpa mig bygga ihop en sån dator från komplett, som man fick i tusen delar. Citera
XarsioN Postad 1 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 1 Juli , 2007 Jag får nog vika mig nu. Polare hade sin burk ståendes här under sängen, jag testa på kul hur den reagerar fall jag sätter in nätverksladden, om den dvs har samma problem med att ladda ner saker, inga problem alls. Altså sitter problemet i min skräpdator för 13k. jag ska göra memtest imorgon som du sa, sen lämnar jag förmodligen in den på service. tack för all hjälp iallafall, utan dig skulle jag inte ens lyckas installera om windows, tack alla andra också för bra tips om program som jag i framtiden ska rensa min dator med. Citera
XarsioN Postad 2 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 2 Juli , 2007 ASSÅ JAG HATAR DATORER!!!! Nu e de typ samma fel på den här datorn också, inga nerladdningar startar!! trots att dom gjorde det förut. Altså måste det vara min förbannade router som det är fel på. Hur gör jag för o koppla ur den ? Som jag ser så går det först en "smal" internetsladd från ett telefonjack till routern, och därifrån har jag satt i den vanliga tjocka internetsladden till mitt nätverkskort, hur gör jag för att ta mig förbi routern ? Citera
#LOUDmouth# Postad 2 Juli , 2007 Rapport Postad 2 Juli , 2007 ADSL modem med inbyggd router ? Då blir det knepigare för lekmannen. Det borde gå att stänga av routerdelen men hur du gör detta vet nog bara bruksanvisningen. Nytt ADSL-modem ? /#LOUDmouth# Citera
XarsioN Postad 2 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 2 Juli , 2007 Det är lungt, jag hade bara råkat haft ur internetsladden Allt funkar!! Citera
brainslicer Postad 2 Juli , 2007 Rapport Postad 2 Juli , 2007 mmm, e de såna kombo-prylar så e de nog bara manualen som hjälper dig vad jag inte förstår är att den skulle blitt trasig medans du formaterade den "trasiga" datorn.... jag börjar tro du har maskar o grejjs på nätverket => det slöar ner både datorer o internetuppkopplingen Citera
brainslicer Postad 2 Juli , 2007 Rapport Postad 2 Juli , 2007 Det är lungt, jag hade bara råkat haft ur internetsladden Allt funkar!! Citera
Recommended Posts