Gå till innehåll

Utbildningsångest - Datateknik på KTH?


Hap

Recommended Posts

Säkert flera här som befinner sig i samma sits som jag gör just nu.

 

Det är nämligen så att jag sökt två utbildningar till hösten, men jag börjar ångra/bli osäker på mina prioriteringar.

 

Jag sökte i första hand Kandidatprogram i Datorspelsutveckling (180p), och Civ Ing i Datateknik på KTH (300p) i andra hand.

 

Jag är ute efter en avancerad programmeringsutbildning, och då jag som ung har spelat väldigt mycket tv- och dataspel, och dessutom har jobbat för Blizzard i Paris, så kändes mitt förstahandsval naturligt. Jag har nu hursomhelst insett att det enda "spelet" jag spelar nu för tiden är poker.

 

Samtidigt är jag inte så förtjust i alla teoretiska ämnen som KTHs linje innefattar - fysik, ellära och väldigt avancerad matematik. Men att lära sig sådant kanske är nödvändigt för att få en bred utbildning?

 

Jag vet inte vad jag vill få ut av den här tråden. Kanske pluggar någon här någon av dessa linjer och kan ge mig tips och råd. För detta skulle jag vara väldigt tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt är jag inte så förtjust i alla teoretiska ämnen som KTHs linje innefattar - fysik, ellära och väldigt avancerad matematik. Men att lära sig sådant kanske är nödvändigt för att få en bred utbildning?

 

Bara för att du läser till civilingenjör betyder det att du måste läsa massa fysik och ellära (matten är svår att komma ifrån, den måste alla läsa). Jag har läst (och kommer bara att läsa) 10 poäng fysik (5p Mekanik 5p Elektromagnetism och vågrörelselära). Själv pluggar industriell ekonomi.

 

Kolla upp kurserna på datateknik här i studiehandboken:

http://www.kth.se/student/studiehandbok/06/lot_lista.asp?lang=0&program=D&id=11

 

(Länken går till det gångna läsåret de håller nämligen på att göra om allt vilket gör att framtida scheman inte är spikade)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken. Jag vet inte om du missade ett "inte" i första meningen. Men hur som helst är ju utbildningen mer teoretisk än t.ex. Spelutvecklingsutbildningen som är rätt så pang på och praktisk.

 

Samtidigt vill jag ju som sagt inte fördjupa mig i just spel. Är faktiskt mest intresserad av datasäkerhet, något som jag har varit sen jag var 10 år typ. Hålla på med kryptering, skapa brandväggar etc.

 

Hur funkar det om jag stryker mitt förstahandsval innan jag har ens fått besked? Räknas min ansökan som sen då?

 

Hur trivs du på KTH? Eller, du kanske inte har börjat än? Jag har en vän som går andra året på Medieteknik och han trivs ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på civing-programmet om du pallar 5 år. Även om du inte läser lika mycket spelprogrammering är det ett betydligt bättre val ur i princip alla aspekter. Att programmera spel kan du ju faktiskt syssla med på fritiden och ärligt talat är det ju ingen jättesmart marknad att försöka ta sig fram igenom eftersom det är så pass svårt som det är och i Sverige är det inte jättemånga företag som lyckats inom branschen.

 

Precis som heltok säger vill många spelutvecklare anställa civilingenjörer och det är mycket pga matten, det får du garanterat på KTH.

 

Och slutligen skulle jag vilja påstå att om du orkar 3 år högskolestudier så orkar du faktiskt 5 också. Mao kör på civing på KTH för ett säkert kort och en bra utbildning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det om jag stryker mitt förstahandsval innan jag har ens fått besked? Räknas min ansökan som sen då?

 

Hur trivs du på KTH? Eller, du kanske inte har börjat än? Jag har en vän som går andra året på Medieteknik och han trivs ganska bra.

 

Vet inte hur det blir om du stryker.

 

Jag trivs bra på KTH, har läst där i 3 år nu. Har inte så mycket att jämföra med förutom gymnasiet då. Och det är ju en väldig frihet och givetvis då också ett större ansvar. Det är mycket schemalagt men väldigt sällan något som är obligatoriskt.

 

 

7.5 år på KTH numera!!!???

De vanliga poängen som alla är vana vid (20 poäng per termin) görs om till högskolepoäng där dessa är 30 poäng per termin (dvs multiplicera gamla poängen med 1,5). 300 hp motsvarar 200 gamla poäng, dvs 10 terminer 5 år. Förut var alla utbildningar 180 poäng (bla den jag går).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vanliga poängen som alla är vana vid (20 poäng per termin) görs om till högskolepoäng där dessa är 30 poäng per termin (dvs multiplicera gamla poängen med 1,5). 300 hp motsvarar 200 gamla poäng, dvs 10 terminer 5 år. Förut var alla utbildningar 180 poäng (bla den jag går).

 

 

nu känner jag mig gammal...

 

/heltok avdankad 23åring som inte hänger med längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Jag ringde VHS och fick beskedet att jag kan stryka mitt förstahandsval fram till slutet av månaden, utan att ansökningen räknas som sent ankommen.

 

Ruggigt svårt val, även om det lutar åt KTH. Det är, som någon sade, ett säkert kort. Frågan är bara om man pallar. Har sommarlov nu: spelar poker, basket och golf, och njuter i solen. Allt är så skönt. Ska till Cannes om några dagar och slappa där.

 

Kommer vara tungt att gå från allt det här till att plugga stenhårt i fem år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vanliga poängen som alla är vana vid (20 poäng per termin) görs om till högskolepoäng där dessa är 30 poäng per termin (dvs multiplicera gamla poängen med 1,5). 300 hp motsvarar 200 gamla poäng, dvs 10 terminer 5 år. Förut var alla utbildningar 180 poäng (bla den jag går).

 

Haha, är det ett sätt att se till att dagens ungdom kommer upp i 180p eller? ;)

 

Gäller detta från hösten eller? Känns som att jag inte riktigt hänger med i utveckligen. Mina poäng jag har på banken blev just utsatta för tokhög inflation!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

............

 

Som gammal chalmerist säger jag helt klart att du ska välja KTH.

Anlednignarna är ju främst att du får en mycket bredare utbildning, vilket gör att du håller många fler dörrar öppna. Det man märkt mest efter ett par år på chalmers är att folk byter inriktning och utbildningspår oftar än [insert skämt om kändis byter partner eller något ].

Sen vågar jag påstå att du handlar i ett mycket bättre förhandlingsläge om du har en civilingenjörs examen...

Dessutom vet du inte hur länge den här kandidatutbildningen kommer finnas kvar och hur gångbar den är på CVt om X antal år. En KTH examen kommer vara en KTh examen om femtio år med.

/chalmers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En KTH examen kommer vara en KTh examen om femtio år med.

/chalmers

 

Sanna ord. Så simpelt men ändå så elegant och precist beskrivet. Det blir nog KTH.

 

Du ifrågasatte hur bra kandidatprogrammet i spelutveckling kommer se ut på CV:et om 10 år, vilket fick mig att ifrågasätta hur JAG kommer se på mitt CV om jag inte ens är särskilt intresserad av spel (längre).

 

Och dessutom, som någon sade, tror jag att spelföretagen säkert är lika intresserade, om inte mer, av någon med civilingenjörsutbildning. I annat fall får jag ta några kurser i just utveckling av spelmotorer etc. Som sagt, om jag väljer KTH lär alla dörrar stå öppna.

 

Om det är någon som går Datateknik på KTH får ni gärna skriva nåt inlägg här i tråden.

 

Tack till alla som hjälpt till. Känns faktiskt som det har underlättat mitt beslut. Ska nog stryka spelutbildningen redan ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade gått datorspelsutbildningen. att läsa 300p på KTH bara för att det ser bättre ut på CV:t är dömt att misslyckas.

 

Hade jag varit lika intresserad av spel som jag var för 5-10 år sedan hade jag utan tvekan valt den linjen. Men som det ser ut nu så samlar min Xbox 360 damm i garderoben, och jag har skrotat min PC för en Macbook.

 

Jag väljer heller inte bara utbildningen för den ser fin ut på papper, utan för att jag tror att den helt enkelt passar mig bättre än en specifik spelutbildning. Men den som lever får se antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst kemi på kth men har även erfarenheter av några NADA-kurser, och jag tycker att det är en trevlig instutition att "hänga" på, om en står ut med gitarrspelande föreläsare och intern jargong liknande den på pf fast i "deras" ämne.

NADA ligger även vad jag förstår långt fram i forskningsfronten internationellt sett. De föreläsare och labassistenter jag har stött på har i regel varit kunniga och pedagogiska.

Matematik är faktiskt mycket roligare än det verkar när en väl börjar studera det. Jag tror att folk i allmänhet inte anser att matematik "är något för dom" eftersom de inte har en sådan "läggning", men att det till stor del är fördomar de har eftersom deras erfanheter av matematik grundas på kokboksreceptslikande algoritmer snarare än uppmuntrande till problemlösning.

När det gäller kvaliteten på matematikundervisningen så beror det mycket på vilken föreläsare en har, och jag har sett både sett lärare som varit totalt pedagogiskt och socialt inkompetenta (nämner inga namn) och engagerade pedagogiska talanger (t.ex Dan Mattson). I grundundervisningen går det oftast flera kurser parallelt och det går då att välja den bästa föreläsaren om schemat stämmer.

Hur undervisningen ser ut på andra högskolor är inget jag kan uttala mig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade gått datorspelsutbildningen. att läsa 300p på KTH bara för att det ser bättre ut på CV:t är dömt att misslyckas.

 

Bra sagt!

 

Men så dök den där Sven Otto Littorin upp och demonstrerade hur värdefullt det är med en erkänd examen från ett ansett lärosäte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min vän om studieval:

 

Först kommer handels, sen ingenting, sen ingenting, sen KTH, Chalmers och KI. Kommer man inte in där kan det kanske gå an med UU eller SU, om man kan leva med skammen ...

 

Och ja, han gick givetvis på handels.

 

På Handels kan de inte räkna matte och får kicken efter första året på jobbet.

 

KTH industriell ekonomi is the shit.

 

(Känns som jag kommer få mycket skit för det här inlägget...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handels är grymt överskattat, industriell ekonomi är bättre, man lär sig mindre ekonomi men istället utvecklas man inom matematik och logik vilket är mycket värdefullare än den där extra ekonomin, läser själv inte indu-ekonomi, så jag är objektiv och måste således ha rätt 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle valt KTH.

 

När jag gick KTH (indek) så utvecklades jag mycket som människa, och hade väldigt roligt så fort man kom på att tentaångest var onödigt att ha - misslyckades man så gick det omtentor.

 

Tänk sedan den rekryterare som skall anställa dig eller någon "annan programmerare" för ett jobb. Dataspelsutbildning - det låter inte seriöst (om det nu inte är ett dataspel såklart). Även om du säkert kan göra massa annat än att spela pacman efter den utbildningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte i första hand Kandidatprogram i Datorspelsutveckling (180p), och Civ Ing i Datateknik på KTH (300p) i andra hand.

 

Jag är ute efter en avancerad programmeringsutbildning, och då jag som ung har spelat väldigt mycket tv- och dataspel, och dessutom har jobbat för Blizzard i Paris, så kändes mitt förstahandsval naturligt. Jag har nu hursomhelst insett att det enda "spelet" jag spelar nu för tiden är poker.

 

Samtidigt är jag inte så förtjust i alla teoretiska ämnen som KTHs linje innefattar - fysik, ellära och väldigt avancerad matematik. Men att lära sig sådant kanske är nödvändigt för att få en bred utbildning?

Rätt enkelt val enligt mig.

Det verkar som om du vill ha en utbildning som du kan leva på hela ditt liv och då är en Civ.ing. examen gjuten. Vill du verkligen sikta på en specifik bransch så passar nog Datorspelsutveckling bättre.

 

Den stora fördelen med en bred och erkänd utbildning är att den är en merit oavsett vilken typ av jobb du söker. Mina arbetsgivare har ofta pekat på att en högt utbildad person har en god grundutbildning och har dessutom visat att han/hon kan ta till sig information på ett bra sätt.

 

Inse även redan nu att mycket av det du lär dig inom tillämpning kommer att vara inaktuellt/ineffektivt när du börjar jobba. Jag arbetade själv en tid som byggnadskonstruktör och det var "ingen" som tillämpade det som vi gjorde i skolan. Problemet var att skolans arbetssätt inte var anpassat för verkligheten men mina kunskaper om olika sätt att lösa problem användes dagligen i mitt arbete. Oftast har dessutom varje arbetsgivare (i alla fall de lite större) en egen metodik som man ska följa som är anpassad till de kunder/produkter man arbetar med, den kommer du att få lära dig men inte på universitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...