Gå till innehåll

+EV eller tomtespel?


Recommended Posts

Har kollat igenom lite av handanalyserna här om spelet omkring bubblan och har försökt att ta till mig lite saker, dock med oftast dåliga resultat som följd! Frågan är om jag bara har misstolkat när och med vilka händer man bör pusha eller inte.. :-( Skrivet utången i vitt under handen.

 

Har inte SnGWiz eller liknande och skulle verkligen uppskatta om ni kunde ge lite kommentarer på de här händerna! Alla SnG är 10+1 turbo (5 min blinds) på Party.

 

Hand 1:

1400 chips, 6 pers kvar, blinds 100/200

A6s på button, alla foldar till CO (3000 chips) som limpar, SB har ~2K, BB~1,5K..

Push eller fold?

Pushade, blinds foldade, CO funderade länge, callade till slut med A7s, ute.

 

Hand 2:

4000 chips, 5 pers kvar, två shortstacks med ~2K marker, de andra två chipleaders med 6K marker. Blinds 200/400

Alla foldar till mig på SB, plockar upp J7o, BB har 1600 chips kvar förutom de 400 han lagt i BB.

Push/fold?

Pushade, fick call av K8o, shortstack helt plötsligt...

 

Hand 3:

1700 chips kvar på button, blinds 100/200, alla foldar och jag plockar upp K3s.. SB ~2K, BB~1,2K

Vad göras?

Pushade, call av BB med AK, ute.

 

Visst, i många av de här händerna har jag säkert otur att han har en såpass bra hand, men generellt? Är det rätt?

 

Tack! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat igenom lite av handanalyserna här om spelet omkring bubblan och har försökt att ta till mig lite saker, dock med oftast dåliga resultat som följd! Frågan är om jag bara har misstolkat när och med vilka händer man bör pusha eller inte.. :-( Skrivet utången i vitt under handen.

 

Har inte SnGWiz eller liknande och skulle verkligen uppskatta om ni kunde ge lite kommentarer på de här händerna! Alla SnG är 10+1 turbo (5 min blinds) på Party.

 

Hand 1:

1400 chips, 6 pers kvar, blinds 100/200

A6s på button, alla foldar till CO (3000 chips) som limpar, SB har ~2K, BB~1,5K..

Push eller fold?

Pushade, blinds foldade, CO funderade länge, callade till slut med A7s, ute.

 

Hand 2:

4000 chips, 5 pers kvar, två shortstacks med ~2K marker, de andra två chipleaders med 6K marker. Blinds 200/400

Alla foldar till mig på SB, plockar upp J7o, BB har 1600 chips kvar förutom de 400 han lagt i BB.

Push/fold?

Pushade, fick call av K8o, shortstack helt plötsligt...

 

Hand 3:

1700 chips kvar på button, blinds 100/200, alla foldar och jag plockar upp K3s.. SB ~2K, BB~1,2K

Vad göras?

Pushade, call av BB med AK, ute.

 

Visst, i många av de här händerna har jag säkert otur att han har en såpass bra hand, men generellt? Är det rätt?

 

Tack! :-)

 

Hand 1 PUSH (förutsatt att inte detta är ett move som limparen tidigare gjort)

Hand 2 FOLD (för liten FE och leder sällan, du har en hand sämre än snitt.)

Hand 3 PUSH

 

tycker du att det är krångligt att ta beslut för alla marker med en halvhand så börja stjäla lite tidigare, höj 2,5-3BB i lägen där det du sitter på knapp eller innan knapp och potten är ohöjd

 

EDIT: i alla bubbellägen är read betydande, på 10$ finns det många som inte viker mot en allin då finns det heller inget stöldläge mot just denna, samt tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1 = Push, A6s är en stark hand och limparen har ju inte indikerat någon styrka.

 

Hand 2 = Här är det väl lite beroende på hur du uppfattats runt bordet. Har du slaskat mkt eller varit aggro i någon/några potter tidigare är det nog läge att lägga då BB i så fall troligen har en ganska vid synHD. Har du varit übertajt så finns inget som säger att du istället inte kan pusha. Lite olika beroende på mao.

 

Hand 3 = K3s med 8BB finns ju bara push.

 

Detta enligt mitt sett att spela SnG. Men då ska du veta att jag spelar inte turbo utan regular på SvS men det är ju nästan som turbo :lol:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Om CO limpat mycket är det push. Limpar han för första gången viker jag gärna.

2: Push för stack-/blindsizes. Att din hand är genomsnittlig är fullt acceptabelt.

3: Fold. Jag vill ha en bättre hand här faktiskt (typ K9+), eller lite högre blinds i förhållande till din stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev klart nyfiken på hur du tänker här?

 

1700 i stack gör att blindsen står för 18% av den. Hur mkt vill du ha för att tycka det är värt att pusha då? Jag menar vi är nere i en stack på 8,5xBB.

 

8,5 bb är inget desperat läge på något sätt, även om vi såklart gärna hade haft mer. Som jag fattar det är det dessutom en hel del spelare kvar. Med K3s här ställer jag ungefär för 5-6 bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8,5 bb är inget desperat läge på något sätt, även om vi såklart gärna hade haft mer. Som jag fattar det är det dessutom en hel del spelare kvar. Med K3s här ställer jag ungefär för 5-6 bb.

 

Jag fattar det som att det är runt bubbelspelet 4-6 spelare kvar totalt och desutom är det i en turbo.

 

Tycker att det för snålt att vänta till 5-6BB innan push här pga att det då kanske inte ställer till problem för Fi att syna. Dessutom vet du aldrig när du får ha möjligheten att vara först in nästa gång. Det i sig finns ju ett värde i.

 

Edit: Så fort du är nere i under 10xBB så är du klart shortstackad i min värld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar det som att det är runt bubbelspelet 4-6 spelare kvar totalt och desutom är det i en turbo.

 

Alltså det hade ju varit bra att veta exakta antalet såklart, men färre än sex lär det väl inte vara med uttryck som "alla foldar till mig". Dessutom är inga storstackar nämnda iaf.

 

Tycker att det för snålt att vänta till 5-6BB innan push här pga att det då kanske inte ställer till problem för Fi att syna. Dessutom vet du aldrig när du får ha möjligheten att vara först in nästa gång. Det i sig finns ju ett värde i.

 

5-6bb ställer med all säkerhet till problem för Fi att syna. I turbos är det ingen ovanlighet att bli tvungen att vika för 3bb-ställ nära bubblan. Man behöver helt enkelt inte så stor stack för att få FE.

 

Visst är det värde i att vara först in, men jag tycker helt enkelt inte att värdet är tillräckligt stort i den här handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det hade ju varit bra att veta exakta antalet såklart, men färre än sex lär det väl inte vara med uttryck som "alla foldar till mig". Dessutom är inga storstackar nämnda iaf..

 

Hade ju helt klart varit bra med en närmare beskrivning om stackar antal mm. Jag gick på "runt bubbelspelet" men det kan förståss vara ett vitt begrepp.

 

 

5-6bb ställer med all säkerhet till problem för Fi att syna. I turbos är det ingen ovanlighet att bli tvungen att vika för 3bb-ställ nära bubblan. Man behöver helt enkelt inte så stor stack för att få FE.

 

Visst är det värde i att vara först in, men jag tycker helt enkelt inte att värdet är tillräckligt stort i den här handen.

 

Det var därför jag garderade mig med att säga att jag inte lirar turbo. Så det argumentet viker jag för.

 

Gäller ej i turbo. Det är orimligt att använda begrepp som shortstackad på ett sätt så att alla spelare lätt kan vara kvar men samtliga shortstackade.

 

Samma här som i ovan. När jag spelar regular på SvS brukar det vara kanske 1 max 2 som har mindre än 10BB när vi är 5-6 spelare kvar. På bubblan är det oftast samma sak. Därav användandet av begreppet.

 

Så mao. I en turbo kanske vi inte pushar en K3s hand i SB som i exemplet men i en regular så bör vi göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så mao. I en turbo kanske vi inte pushar en K3s hand i SB som i exemplet men i en regular så bör vi göra det.

 

Ja, jag tror det kan vara rätt stor skillnad faktiskt. Man kan tycka att det borde vara ännu viktigare att sno i marginella situationer på en turbo, men då bör man komma ihåg att folk synar MYCKET lösare i turbos.

 

Personligen hade jag nog ställt K3s där förut, men har blivit tvungen att tajta till mig lite från knappen. Om det beror på strukturen eller inte ska jag låta vara osagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A6s push om jag sett limparen limpa mycket och vika mot omslag.

J7o skulle jag förmodligen folda, dock är jag inte säker på om det är EV+ att folda.

K3 foldar jag.

 

Jag spelar liksom Ängeln på SvS men jag håller inte riktigt med om att man är short men mindre än 10BB. Exempelvis pushar jag inte ATC från SB i oöppnad pott med 9BB, speciellt inte om BB är en duglig spelare med storstacken.

Sen beror det såklart på situationen i övrigt. Rent generellt verkar spelet de senaste månaderna ha tightat till sig rejält på SvS, inte ovanligt att det är 4-6 spelare kvar på 75/150 och då är ju alla mer eller mindre shortstackade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Om CO limpat mycket är det push. Limpar han för första gången viker jag gärna.

2: Push för stack-/blindsizes. Att din hand är genomsnittlig är fullt acceptabelt.

3: Fold. Jag vill ha en bättre hand här faktiskt (typ K9+), eller lite högre blinds i förhållande till din stack.

 

Samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3: Fold. Jag vill ha en bättre hand här faktiskt (typ K9+), eller lite högre blinds i förhållande till din stack.

 

Ser faktiskt ingen större skillnad i styrka mellan K9 och K3s i detta fallet, fi lär ju inte syna med sämre K i ngt av fallen och 33-99 är en väldigt liten del av deras handrange (de lägger antagligen stor del av dessa händerna också). För mig är K3s push i detta läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8,5 bb är inget desperat läge på något sätt, även om vi såklart gärna hade haft mer. Som jag fattar det är det dessutom en hel del spelare kvar. Med K3s här ställer jag ungefär för 5-6 bb.

 

Jag tror inte jag skulle ha pushat hand 3 i normala fall, men det kan tilläggas att anledningen till att jag gjorde det i detta fallet var att handen efter skulle blindsen gå upp till 200/400, så jag var egentligen tvugnen att dubbla upp. Skulle du foldat med denna informationen eller är det en bra grund för att trycka?

 

Tack för alla svaren dock! Känns rätt så skönt att veta att man inte har gjort några enorma fel iaf. Hand 2 verkar det vara lite debatt om, är detta movet egetnligen EV+ (om du bortser från reads etc.) Kan ngn med SnGWiz kolla detta så vore jag tacksam!

... det kan tilläggas att jag inte var helt nöjd med mig själv efter att ha torskat potten i hand två...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror det kan vara rätt stor skillnad faktiskt. Man kan tycka att det borde vara ännu viktigare att sno i marginella situationer på en turbo, men då bör man komma ihåg att folk synar MYCKET lösare i turbos.

 

Personligen hade jag nog ställt K3s där förut, men har blivit tvungen att tajta till mig lite från knappen. Om det beror på strukturen eller inte ska jag låta vara osagt.

 

En av anledningarna till jag inte gillar turbos är just det att det synas mkt lösare. Kanske för att jag inte är van med det och då ställer med händer jag normalt ställer med i regulars. Eller bara för att jag inte kan hantera det spelet ;-).

 

.

Exempelvis pushar jag inte ATC från SB i oöppnad pott med 9BB, speciellt inte om BB är en duglig spelare med storstacken. .

 

Finns ju inget här som säger att det är en duglig spelare.

 

 

.

Rent generellt verkar spelet de senaste månaderna ha tightat till sig rejält på SvS, inte ovanligt att det är 4-6 spelare kvar på 75/150 och då är ju alla mer eller mindre shortstackade.

 

Håller faktiskt inte med dig här utan tycker att det nästan blivit lösare spel. Iaf på 110 sek nivån. Eller så är det bara min demens som spökar :mrgreen:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser faktiskt ingen större skillnad i styrka mellan K9 och K3s i detta fallet, fi lär ju inte syna med sämre K i ngt av fallen och 33-99 är en väldigt liten del av deras handrange (de lägger antagligen stor del av dessa händerna också). För mig är K3s push i detta läget.

 

Spelar det ingen roll om det är turbo eller regular?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser faktiskt ingen större skillnad i styrka mellan K9 och K3s i detta fallet, fi lär ju inte syna med sämre K i ngt av fallen och 33-99 är en väldigt liten del av deras handrange (de lägger antagligen stor del av dessa händerna också). För mig är K3s push i detta läget.

 

Det jag tror du glömmer är skillanden i handstyrka om du får syn av t ex A7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2: J Som högt kort är för lågt om man inte tror på ren stöld.

 

Hade det varit ett CG hade du kunnat visa din hand, ställa, och fortfarande plussa. Bara faktumet att du inte visar, lär ge all marginal som ev. behövs för att översätta det till en turneringssituation. Dessutom var det väl 5 pers kvar i detta läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...