Gå till innehåll

Problem med nätverksanslutning


hnat

Recommended Posts

Yo,

 

har problem med att ansluta min pc till en router. Är inte så bra på teh internets, men har försökt pilla lite. Skulle uppskatta hjälp.

 

Började såklart med att den skulle hämta IP automatiskt (2 andra datorer är anslutna till routern och funkar), men då har jag "ingen eller begränsad anslutning..".

 

Trollar då - som den hacker jag är - fram burkens IP och nätmask via ipconfig i msdos, och använder dessa. Då blir jag ansluten till nätverket men jag tar inte emot några paket, inget funkar.

 

Prövar sen med en av de andra datorernas ip för standard-gateway (för det är routern, right, och borde därmed vara samma för alla datorer i nätverket, right?) utan resultat.

 

Det är ungefär så långt jag orkat hacka själv. En bekant ropade nåt om att jag skulle pinga ip-numrena, mitt och för gatewayen, men har ingen aning om hur det går till.

 

Och jo, datorns IP och gatewayens är inte lika alls, ena bröjar med 83. andra med 169. Det kan inte vara bra, eller spelar det nån roll?

 

edit; för att förtydliga så funkar allt på de andra datorerna i nätverkat, så det är hos mig problemet ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du dhcp igång på routern?

Då slipper du ju fundera på det, tilldelas automatiskt. (dynamisk ip). Bara kryssa i "erhåll automatiskt"

 

Har du inte igång dhcp på routern så måste du tilldela en ip-adress till mac-adressen på datorns nätverkskort... detta på routern(statisk ip), sedan ställer du in ip adressen, nätmasken, gatewayn på datorn

 

skriv ping 192.168.XXX.XXX i dos fönstret (oftast är routern 192.168.1.1, men det är inte 100%)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du dhcp igång på routern?

Då slipper du ju fundera på det, tilldelas automatiskt. (dynamisk ip). Bara kryssa i "erhåll automatiskt")

 

Alltså, på de andra burkarna så erhålls ip automatiskt. Gör jag det på min dator lyckas den inte ansluta till nätverket, men om jag ställer in statiskt ip så lyckas den iaf anslutas till nätverkat.

 

 

ställer du in ip adressen, nätmasken, gatewayn på datorn

 

Hur hittar jag gatewayns ip? Blir det rätt om jag kör ipconfig på en annan dator ansluten till routern, och anger samma ip manuellt på min?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, på de andra burkarna så erhålls ip automatiskt. Gör jag det på min dator lyckas den inte ansluta till nätverket, men om jag ställer in statiskt ip så lyckas den iaf anslutas till nätverkat.

då lär dhcp vara på...o borde fungera med samma inställningar "erhåll automatiskt" väntat några minuter och kanske reboota datorn?

prova med: Egenskaper på anslutningen: reparera

 

Hur hittar jag gatewayns ip? Blir det rätt om jag kör ipconfig på en annan dator ansluten till routern, och anger samma ip manuellt på min

ska du inte behöva om du har dhcp på, men annars lär routern vara din gateway

info ser du också med: högerklicka på anslutningen/status/support information knappen

 

 

edit: är det trådlöst/med kabel? det som kan vara fel är dålig kabel(tex gigabit lan kräver cat6 kablar, ör det trådlöst måste du scanna efter nätverket först)

delar routerns dhcp ut tillräckligt med ip adresser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då lär dhcp vara på...o borde fungera med samma inställningar "erhåll automatiskt" väntat några minuter och kanske reboota datorn??

 

Har rebootat och hållt på. Däremot kan jag ha haft manuellt konfigurerat då jag väntat. Ska pröva.

 

 

prova med: Egenskaper på anslutningen: reparera?

 

Det har jag gjort utan framgång.

 

edit: är det trådlöst/med kabel? det som kan vara fel är dålig kabel(tex gigabit lan kräver cat6 kablar, ör det trådlöst måste du scanna efter nätverket först)

 

Tror inte det är kabeln. Har prövat med den som sitter i den här datorn, iofs endast lite snabbt.

 

delar routerns dhcp ut tillräckligt med ip adresser?
Ingen aning?

 

Och tack för att du tagit dig tid :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...