ZizziRoger Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Jag är en spelare som alltid varit aktiv i vågor här på forumet. Nu kommer en ny våg och jag tänker lära mig FL holdem! Har alltid spelat NL och mestadels fullring innan och detta mest på Prima-nätverket. Jag ska försöka skriva dagboken lite som en hjälpande läsning för andra nybörjare som kan följa samma (eller snabbare eller saktare) lärotakt som mig och även ge mig tips som dom har lärt sig på vägen. Därför är jag extremt tacksam om dom bättre FLspelarna korrigerar så mycke fel jag säger som möjligt! Skulle bli en bra hjälp för mig och andra! Som en första fråga vill jag veta, var hittar man mycke action på FL halvring och fullring? Och vad är störst idé att spela om man vill kunna flytta upp i nivåer senare? Spelas de både FR och HR eller håller sig folk till något av det? Jag ska efter att få veta var de finns mest action göra en liten rulle där och börja på bland dom lägsta borden så att det hela blir som en "rookie-nystart" Dagboken kommer därmed täcka bra strategier även vid microlimit där spelet enligt egen erfarenhet alltid skiljer sig mot spel på lite högre limits. (Har inte varit jättehögt iof, men ändå ) Fixed Limit - No Limit Så, vad jag lärt mig "so far" om FL är att man gör många små rätta beslut istället för ett fåtal stora rätta beslut som de räcker att göra i NL. Jag är dock inte insatt i än hur mycke "de skiter sig" om man spelar en pott riktigt dåligt. Big Blinds är svåra att få tag på i spelet så jag antar att man inte ska slösa dom för mycke... (Samtalsämne 1.1) Starthänder Något jag har förstått är också att det är viktigt vilka starthänder man väljer att hoppa med i spelet med. Självklart är detta viktigt i NL också, men i NL kan man spela till sig en riktigt stor pott om man väl lyckas träffa sin drömhande med 45o, och den möjligheten att håva in riktigt många BB i FL finns inte, så man behöver hålla sig till starthänder som klarar sig lite oftare än dom marginella starthänderna. (Samtalsämne 1.2) Var ska man spela? Vet att jag ställde frågan innan, men för att strukturera upp lite så blir det en fråga här också. Var ska man spela om man vill ha action på FL när det gäller microlimit och andra limits? Olika limits aktiva på olika sidor kanske? (Samtalsämne 1.3) Halvring - Fullring Så hur skiljer sig strategierna mellan halvring och fullring? Man kommer slösa mer BB/x händer i halvring så jag antar att man också måste försvara sina blinds lite oftare och vara mer aktiv i potter där man inte är jättestark, eftersom man inte kan hämta igen sin högre blindsförlust i lika stora potter som man kan i NL. Därför förstår jag också att starthänderna blir något annorlunda mellan FR och HR. (Samtalsämne 1.4) Bankrulle Vill dra igenom den eviga frågan bankrullekrav åter igen, bara så det är gjort. Jag själv gillar 3000BB, men detta är för NL, där det också svänger mera (tror jag). Så kan man gå lägre här tro eller ska man hålla sig runt samma? (Samtalsämne 1.5) Det kan nog räcka med dom sakerna att prata om så länge. Det skall upp HHs som exempel tillsammans med vad jag hoppas blir mycke diskussioner kring varje "samtalsämne". Nedanför skriver jag också med ett exempel-svar för att få lite ytterliggare lättläslig dagbok. ex Svar Samtalsämne x.x (Svar eller diskussion kring ämnet) Som ni ser vill jag bara ha en rubrik i fetstil som visar vilket ämne man svarar på, då kan man lätt följa ett visst ämne när man letar i boken och kan även söka på det exakta samtalsämnet med sökfunktionen Tack för mig! Hoppas på många svar och aktiva dagboksläsare! Citera
aka_thn Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 välkommen tillbaka! så du kör igång på nytt alltså, varför fixed? Har för mig att det gick bra på NL för dig... GL anyway! Citera
ZizziRoger Postad 8 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 8 Juni , 2007 välkommen tillbaka!så du kör igång på nytt alltså, varför fixed? Har för mig att det gick bra på NL för dig... GL anyway! Tack så mycke! De har gått upp och ner med NL de senaste... Mycke ner tyvärr... Så jag vill ta lite rast ifrån svingarna och försöka lära mig FL som jag länge ratat för att de har verkat tråkigt. Testa ny mark helt enkelt. Citera
jeneqvist Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Inleder med att lyckönska samt informera att jag inte spelat fixed på 2 år! men iaf; Samtalsämne 1.4 Stämmer att man spelar fler händer shorthanded och mkt aggressivare än i fullring, spontant sett kan man likna det mellan FR och SH i NL, mer marginella händer som spelas... Samtalsämne 1.5 Om det gäller microlimit brukar man säga 300BB (Big Bets, 2xbb) och för högre levels gäller väl pss som i NL mer rulle för högre games med mera swings, ja menar en 3000bb rulle e väl ingen som sysslar med på highstakes, iaf ingen regular! /Jimmy Citera
ZizziRoger Postad 8 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 8 Juni , 2007 Tackar mycket för lyckönskningarna och det korrekta sättet att svara! Mer sånt så blir detta en bra bok för FL-nybörjare Citera
Costello Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Small stakes hold'em: winning big with expert play av sklansky m.fl är en bra investering! Citera
Klyka Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Bra initiativ med en lite mer uppstrukturerad dagbok! Funkar det som tänkt så kan nog alla ha nytta av denna, nästan oavsett kunskapsnivå! (Samtalsämne 1.1)Fixed Limit - No LimitSå, vad jag lärt mig "so far" om FL är att man gör många små rätta beslut istället för ett fåtal stora rätta beslut som de räcker att göra i NL. Jag är dock inte insatt i än hur mycke "de skiter sig" om man spelar en pott riktigt dåligt. Big Blinds är svåra att få tag på i spelet så jag antar att man inte ska slösa dom för mycke... Hmm svaret här glider väl in lite på andra diskussionsämnen, men ändå. [spekulation] Grejen i NL är ju att potterna skiljer sig väldigt mkt rent storleksmässigt. De flesta potter är små, och nån gång ibland så kommer det riktiga monsterpotter. I FL är alla potter rätt små i relation till BB, men i gengäld så spelar du "högre" i FL, dvs du spelar med större blinds. Resultatet av detta är att även småpotterna blir viktiga. Detta är en av anledningarna till att ett misstag pre flop får mkt större konsekvenser i FL än NL. [slut Spekulation] StarthänderNågot jag har förstått är också att det är viktigt vilka starthänder man väljer att hoppa med i spelet med. Självklart är detta viktigt i NL också, men i NL kan man spela till sig en riktigt stor pott om man väl lyckas träffa sin drömhande med 45o, och den möjligheten att håva in riktigt många BB i FL finns inte, så man behöver hålla sig till starthänder som klarar sig lite oftare än dom marginella starthänderna. (Samtalsämne 1.2) Här kommer jag nog att svara på föregående fråga samtidigt som jag svarar på denna... Och bara behandla ett litet underområde av frågorna... Det du är inne på här har med de implicita oddsen att göra. I NL kan du se en pott billigt och plocka upp ett monster eller förlora väldigt lite. I FL är kostnaden för att se floppen med den spekulativa handen mkt större i relation till vad du kan komma att vinna, så ofta får du helt enkelt inte odds för det. Detta betyder inte att du inte spelar 54s eller 44 i FL, bara att du gör det på ett annat sätt. I NL kan du syna en standardraise pre för att du vet att preflophöjaren ofta kan stackas när du träffar floppen stenhårt. I FL räcker ofta inte en enda spelare till för att vinna tillräckligt de gånger du träffar, utan du behöver flera än så för att försäkra dig om tillräcklig action. Dessa spekulativa händer vill ha multiwaypotter. En sak till som skiljer NL från FL i denna situation: I NL innebär en preflopraise att satsningen kommer att ske med större summor på floppen än om det bara limpats pre. Alltså, ju större potten är, desto mer pengar kommer in i potten efter floppen, eftersom folk gör större satsningar. Men detta gäller inte i samma utsträckning i FL, eftersom du bara kan satsa ett visst belopp. Om vi tänker oss att du uppskattar att du kommer vinna 8 bets efter floppen om du träffar så får du 9 mot 1 om du limpar efter att en motspelare limpat (hans limp om 1 bet + de 8 du vinner efter floppen). Men om han höjer så får du 10 mot 2 (hans höjning om 2 bets + de 8 du vinner efter floppen), eller annorlunda uttryckt 5 mot 1 på din syn. Alltså försämras oddsen dramatiskt i höjda potter, vilket skadar de spekulativa händerna avsevärt. Därför krävs det för att syna i detta läge (där du i NL skulle syna pga implicita odds) att du är väldigt säker på att fler kommer att syna och ingen kommer att höja ytterligare. I NL försämras inte oddsen på samma sätt iom att du i en höjd pott kanske skulle få in 16 bets i stället för 8 i en ohöjd. (Iofs kan man räkna med fler bets i höjda potter i FL också, men detta pga att folk är mer benägna att stanna kvar i potten längre när den är stor. Denna effekt är dock betydligt mindre) BankrulleVill dra igenom den eviga frågan bankrullekrav åter igen, bara så det är gjort. Jag själv gillar 3000BB, men detta är för NL, där det också svänger mera (tror jag). Så kan man gå lägre här tro eller ska man hålla sig runt samma? (Samtalsämne 1.5) Som redan sagts så är 300 BB (Big Bets, ej att förväxla med big blinds) en bra riktlinje. Alltså $300 för FL 0.5/1, tex. Är det småpengar för dig o du har råd att sätta in en ny rulle om du gular så tycker jag gott du kan ha mindre. Kanske nedåt 150-200 BB. Lycka till med FL-grinden! Jo, förresten (kommer inte ihåg vilket samtalsämne det var, så skiter i rubriken), ett bra ställe att spela på är svenska spel. Låg rake (vilket betyder jättemycket på micronivå) och väldigt fiskigt motstånd. Edit: Väldigt ostrukturerat, detta inlägg... Men men.. Citera
ZizziRoger Postad 8 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 8 Juni , 2007 Passar på att lägga in en liten ordlista här som håller sig på förstasidan och som kommer uppdateras varefter ämnet utvecklas. Kan vara bra för ovetande folk. Ordlista - Dictionary BB - Big Bets - $2 i Fixed Limit $1/2 och $2 i No Limit $0,5/1 (märk stora bokstäver) sb - Small Blind - $0,5 i Fixed Limit $1/2 och $0,5 i No Limit $0,5/1 bb - Big Blind - $1 i Fixed Limit $1/2 och $1 i No Limit $0,5/1 (märk små bokstäver) FR - Full Ring - Bord med 9 eller 10 spelare beroende på var man spelar SH - Halv Ring (Short Hand) - Bord med 5 eller 6 spelare beroende på var man spelar FL - Fixed Limit - Pokerform med fixerade betar vid bettillfälle NL - No Limit - Pokerform med fria betar vid bettillfälle CC - Cold Call (kallsyn) - Gäller mig veterligen framförallt i Fixed Limit där man ej har lagt några pengar än i satsningsrundan och man synar någons bet UTG - Under The Gun - Den person/position som sitter först efter spelaren som postat big blind preflop Limpa - Limp - Att syna samma belopp som big blind preflop Citera
ZizziRoger Postad 8 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 8 Juni , 2007 Tackar costello och klyka för inläggen, tänk på skriften i fortsättningen klyka, åtminstone vid stora inlägg Kom gärna med alla möjliga funderingar ni har och ni får självklart starta egna samtalsämnen själva! Tackar för intresset! Citera
Klyka Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 FR - Full Ring - Bord med 9 eller 10 spelare beroende på var man spelar HR - Halv Ring - Bord med 5 eller 6 spelare beroende på var man spelar Byt ut HR mot SH, dvs Short Handed. Tror det är första gången jag ser förkortningen HR, så det blir lite förvirring, även om jag egentligen tycker din terminologi är bättre. Citera
ZizziRoger Postad 8 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 8 Juni , 2007 Byt ut HR mot SH, dvs Short Handed. Tror det är första gången jag ser förkortningen HR, så det blir lite förvirring, även om jag egentligen tycker din terminologi är bättre. Klart Tack! Citera
negothian Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Fixed Limit - No Limit(Samtalsämne 1.1) Självklart väljer vi att spela fixed limit här, det finns inget annan spel IMHO. Nej, seriöst, fixed limit är ett mycket roligt spel där man får fatta beslut hela tiden och man ligger och flåsar fi i nacken under hela spelsessionen. Jag har egentligen inte spelat NL så jag kan inte säga vad man skall tänka på att ändra. Starthänder(Samtalsämne 1.2) Man måste utveckla sin egna stil som man trivs med. Mixa upp sina starthänder lite i olika positioner. Ibland kanske bara coldcalla (coldcall är när någon raisat innan, inte att förväxla med att limpa) med AA/KK, ibland höja med 75s UTG osv. Vissa gillar en tajt stil där i princip bara höga par (TT+) och AK spelas i tidig position. Det är dock en ganska själadödande tråkig stil. Var ska man spela? (Samtalsämne 1.3) Spelar man låglimit tycker jag att man oftast skall spela för en bonus, eftersom raken slår ganska hårt annars. Därför går PartyPoker oftast bort. Personligen spelar jag någon nivå högre, alltid på Pokerstars. Föreslår annars kanske Absolut som frekvent har reloadbonusar man kan cleara på låga nivåer, eller Prima. B2B går bort, finns inte bra bord. Full tilt har också bord. Halvring - Fullring(Samtalsämne 1.4) Välj SH. Fullring är så jäkla tråkigt, ett helt annat spel jämfört med SH. Fullring så skall du passa dig för att inte bli dominerad, tex QJ som i SH är en bra hand suger verkligen i fullring. Fullring är spel om bäst kicker. SH är krig, maratonlopp, topparet är ofta bäst. Fullring är trist. Spela shorthanded direkt är mitt råd, du kommer inte ångra dig och det finns mycket mycket fler SH bord är fullringare. SH får du spela fler händer och lär dig spelets karaktär snabbare. Bankrulle(Samtalsämne 1.5) Om du spelar 0,5/1 föreslår jag att man har ca $150 USD eller liknande, man kan ju alltid ladda på med nytt då och då, det är ju inte så stora summor det rör sig om. Citera
stoffe83 Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Höll på o ramla av stolen när jag såg att du skrivit Fan va skoj att du tar upp dagboken igen! Ska iväg nu, men ska se om jag kan svara på nåt sen Dock ingen som helst erfarenhet av FL, men vadå btw hade du trevligt i spanien? Antar att du kommit hem nu! Kan du inte slå en pling nån dag så man får höra hur du haft det och om flyttplaner osv har utvecklats något! Lycka till nu Rickard! Citera
ZizziRoger Postad 8 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 8 Juni , 2007 Tackar för inläggen! Vill gärna höra flera funderingar ifrån andra, kanske någon som är hårt biten av fullring också så vi får båda sidorna av er! Har spelat lite idag och de har gått sakta uppåt, men har inte kört något trackingprogram så vet inte vilken BB/100 jag haft... Känner på mig att den varit ganska låg... Ska sätta igång kraftigare när jag väl har satt mig till rätta nästa vecka eftersom jag kom hem från Spanien igår. Kanske blir till att ladda in nya pengar på Fulltilt då, eller anamma de få SHbord som finns på prima där jag har RB. Tack igen för svaren och hoppas på flera!!! Citera
Klyka Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Halvring - Fullring(Samtalsämne 1.4) Ja, då får väl jag slå ett slag för full ring. Egentligen ska jag inte säga emot vad som sagts om fördelarna med SH, men FR är inte heller pest. Man får bara spela lite fler bord så får man lika mkt att göra ändå. Men visst, det blir lite mer mekaniskt o så. Citera
DaPine87 Postad 9 Juni , 2007 Rapport Postad 9 Juni , 2007 De här ska bli intressant, funderar själv på att lira lite fixed vid sidan av NL liret Frågan är ju vilken sida man ska lira på bara.. Citera
ZizziRoger Postad 10 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 10 Juni , 2007 Var ska man spela? (Samtalsämne 1.3) Ja du DaPine, jag vet inte riktigt hur motståndet är på olika ställen. Dom sidorna jag har följt nyligen är Fulltilt, Prima, Betsafe och Svenska Spel. Min uppfattning av dom sidorna har varit i runda slängar som följer: Svenska Spel - En hel del bord på de lägsta limitarna, men dålig trafik lite högre. Någon med hyffsad bankrulle kommer ha problem att få mycke å göra här. Betsafe - Som SvS, men med samma trafik på medellimits som låglimit. Prima - Rätt bra trafik de flesta kvällar, men som alltid på prima, överlägset mycket SH och inte så mycke FR. Full Tilt - Överlägset bäst trafik, såklart eftersom dom har 40 000 användare en vanlig kväll... Själv tänker jag fortsätta ett tag till med SH på prima, betsafe eller svs, varän det är bäst trafik för tillfället. Citera
Klyka Postad 10 Juni , 2007 Rapport Postad 10 Juni , 2007 FTP har rykte om sig att ha FL-spelare som är över medelbra. Det stämmer hyffsat med min uppfattning, men jag har inte spelat alls mkt där än. (Edit: Över medelbra behöver inte nödvändigtvis betyda bra) Citera
ZizziRoger Postad 10 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 10 Juni , 2007 Jag har fått samma känsla för NL-spelarna... Citera
AnnaDea Postad 10 Juni , 2007 Rapport Postad 10 Juni , 2007 Bah. Kom till WPX. 100% rake + AnnaDea 8) Citera
AnnaDea Postad 10 Juni , 2007 Rapport Postad 10 Juni , 2007 Wpx? http://www.worldpx.com/ Enjoy Citera
DaPine87 Postad 10 Juni , 2007 Rapport Postad 10 Juni , 2007 Wpx? WorldPokerExchange, rakefri sida med ok action.. Citera
Klyka Postad 11 Juni , 2007 Rapport Postad 11 Juni , 2007 Tycker denna är klockren om den betyder vad jag tolkar den som: "American Airlines is also in the sailboatbusiness" Citera
ZizziRoger Postad 11 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 11 Juni , 2007 Tycker denna är klockren om den betyder vad jag tolkar den som: "American Airlines is also in the sailboatbusiness" Tackar! Citera
Recommended Posts