Gå till innehåll

knepig situation, pokerskuld


mirage

Recommended Posts

I höstas spelade jag och en nybliven kompis rätt mycket live nl100/200kr headsup.

Vi hade aldrig några pengar framme då bägge litade på varann så förde vi över på bank.

 

Jag plussade vid varje tillfälle.. Första två gångerna runt 20kkr per gång som han

betalade på en gång och 3 senare tillfällen uppåt 75k totalt som han ännu inte betalt.

Eftersom jag ser mig själv som en bättre spelare gick jag med på att stryka en 30k

från skulden och han är fortfarande skyldig mig runt 45k.

 

Sen under hela hösten kunde jag knappt få tag på honom,

han undvek mina telefonsamtal och sms.. fick ett sms av honom vid något

enstaka tillfälle där han sa att han hade väldigt mycket på jobbet och att han

skulle betala efter nyår. Han är inte direkt fattig då han nyligen köpt en ny

stereo för 250kkr. Någon som har ett förslag på hur jag ska lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lika gärna glömma pengarna. Finns inget lagligt sätt att få dem, och även om du hade något vettigt olagligt sätt att få dem så skulle det knappast vara värt det.

 

Se det som en läxa för 75 papp, det är inte bra att lita på människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent juridiskt gäller muntliga avtal, dock har du inget bevis

 

Det är huvudregeln, ja. Om själva spelet är olagligt eller ej är inte helt klart, men heller inte relevant. Vad som är relevant är om det finns några undantag från avtals giltighet.

 

I fråga om spelskulder gäller pactum turpe, vilket ungefär betyder omoraliskt avtal. Avtal om brott, prostitution, spelskulder etc anses inte vara skyddsvärda och omfattas därför inte av avtalslagens regler. Således gäller inte ett avtal om spelskuld, och skulden finns inte rent juridiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är huvudregeln, ja. Om själva spelet är olagligt eller ej är inte helt klart, men heller inte relevant. Vad som är relevant är om det finns några undantag från avtals giltighet.

 

I fråga om spelskulder gäller pactum turpe, vilket ungefär betyder omoraliskt avtal. Avtal om brott, prostitution, spelskulder etc anses inte vara skyddsvärda och omfattas därför inte av avtalslagens regler. Således gäller inte ett avtal om spelskuld, och skulden finns inte rent juridiskt.

 

Correctemundo. Du har tyvärr inget att komma med, annat än förhoppningen att han betalar för att slippa känna sig obekväm.

 

Men hur i all fridens dar kan man komma på tanken att spela mot en kompis på detta sätt? Förstår det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm stålarna och framför allt glöm "polaren"!

Spelskulder är hedersskulder som SKA betalas tillbaka. Jag håller dock med om att det är lite väl höga stakes för att spela med en "polare" som uppenbarligen inte är en riktig pokerspelare.

 

Se dock till att konfrontera honom angående skulden och påpeka för honom att du bryter med honom av den anledningen. Förklara även för honom att du naturligtvis inte har något emot att sprida den här historien bland hans vänner, som säkert ser honom som en riktig stekare med stereo för 250k m.m.

 

Ryktet borde åtminstone vara något värt för honom.

 

PS Även om du får in stålarna från honom skulle jag nog ha "läckt" historien och brutit med honom ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt att hitta en nybliven kompis man kan spela av 40 000? Gör man det tycker jag att man kan nöja sig så och inte gnälla så mycket över det pengar man inte luggade honom på.

 

det hela började med på en efterfest då han ville lira hu, han visste att jag spelade mycket osv.. föreslog för honom att vi skulle lira mycket mindre stakes men han ville att det skulle kännas och jag tror att han kände att han hade ett övertag när han kunde använda pengarna och "betta" bort mig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt att hitta en nybliven kompis man kan spela av 40 000? Gör man det tycker jag att man kan nöja sig så och inte gnälla så mycket över det pengar man inte luggade honom på.

 

Vet inte riktigt vad ditt inlägg betyder, men antar att du menar nånting i stil med att han ska vara nöjd med de pengar som han väl fått ut.

 

Om du menar det, så är det helgalet. Det blir sjukt EV- att spela om du är den enda som har för avsikt att betala i händelse av förlust. Jfr omvända implicita.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...