Gå till innehåll

NLT - KK live i Vegas på farlig flopp


Recommended Posts

Jag spelade en hand på Venetian i Vegas härförleden. NL200 är spelet och jag har kanske 300 dollar i stacken, motståndaren har lika mycket eller lite mindre (dock inte mindre än 100 BB).

 

Vi är 7-8 runt bordet och FI, som nyss har satt sig och spelat tight de första 10 händerna, limpar in från mittenposition. Jag sitter på knappen och slår om till 15 dollar (standardraise pre med en limpare vid detta bord). Han synar och mörkarna lägger sig.

 

Floppen kommer JJ7, två klöver (jag har inte klöver kung). Check till mig, och jag betar 25 dollar. FI slår om till 75 dollar.

 

Vad gör jag? Har han färgdrag? Har han en knekt? Om jag synar, vad gör jag på turn (om jag inte setar)? Jag har visserligen position, men kan nog räkna med en bet från honom, om inte ett ställ. Jag kan ju inte ställa på floppen, eftersom han mycket väl kan ha en knekt och jag då är massiv underdog. Hur hade ni gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara jag som tycker det är väldigt vekt att slänga?

Vad vill du göra? Syna? Hur agerar du på turn om den inte är K? Om den är ett klöver och han betar, vad gör du? Om den *inte* är ett klöver, och han betar, hur gör du? Om han checkar (rätt osannolikt), vad gör du då? Checkar bakom och hoppas på en kung?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du göra? Syna? Hur agerar du på turn om den inte är K? Om den är ett klöver och han betar, vad gör du? Om den *inte* är ett klöver, och han betar, hur gör du? Om han checkar (rätt osannolikt), vad gör du då? Checkar bakom och hoppas på en kung?

 

Säger inte att handen är lättspelad, men jag tror att vi väldigt ofta är före här. Ställa är ju inte så kul då något sämre än en J knappast synar, så syn och agera beroende på vad som kommer på turn tycker jag låter bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger inte att handen är lättspelad, men jag tror att vi väldigt ofta är före här. Ställa är ju inte så kul då något sämre än en J knappast synar, så syn och agera beroende på vad som kommer på turn tycker jag låter bäst.

Jag förstår hur du tänker: Antingen är det fold eller syn, finns ju ingen annan möjlighet, IMO. Men vad vill du se på turn som ger dig anledning att syna, liksom? Det enda som hjälper dig, om du ligger efter, är en av två kungar kvar i leken. Vi kan räkna med att han kommer beta eller ställa på turn; mycket märkligt spelat av honom annars. :)

 

Jag föredrar att fundera på floppen vad jag ska göra på turn om jag synar. Och att dra efter en kung är ju ett riktigt långskott. Men om du tror att du ligger före på floppen måste du ju syna (eller slå om på) turn också, såvida inte A eller 7 (eller färgen) kommer. Kommer J blir det ju riktigt intressant, dock. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vik mot okänd kille. Ja det är "vekt" att vika KK här men har vi ingen koll så tror jag inte en okänd bluffar tillräckligt ofta för att det ska vara värt att spela vidare.

 

Tycker det är hårt att kalla hans bet för bluff så fort det inte är en J han håller. Han kan ha samtliga pockets, färgdrag och kanske en 7a några gånger. Överaskad att så många vill släppa så enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du tänker: Antingen är det fold eller syn, finns ju ingen annan möjlighet, IMO. Men vad vill du se på turn som ger dig anledning att syna, liksom? Det enda som hjälper dig, om du ligger efter, är en av två kungar kvar i leken. Vi kan räkna med att han kommer beta eller ställa på turn; mycket märkligt spelat av honom annars. :)

 

Jag föredrar att fundera på floppen vad jag ska göra på turn om jag synar. Och att dra efter en kung är ju ett riktigt långskott. Men om du tror att du ligger före på floppen måste du ju syna (eller slå om på) turn också, såvida inte A eller 7 (eller färgen) kommer. Kommer J blir det ju riktigt intressant, dock. :)

 

Synar knappast för att leta en kung, tror som sagt att vi är före väldigt ofta, och försöker ju då så klart få in pengarna på alla ofarliga turns (klöver i princip). Kommer en J på turn så ska pengarna in fortare än man hinner säga bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte så många av er som vill syna verkligen har spelat lite i Vegas med vektajta jänkare.

 

Livepoker i den staden är något helt annat än slaskig nätpoker på nätet. På nätet bluffas det bra mycket mer än live.

 

Jänkarna kommer i två typer. Antingen tighta passiva, eller överförfriskade slaskiga. 90/10 ungefär i fördelning. Utan vidare tell så lägger vi oss. Har vi sett honom bluffa någon gång, så synar vi.

 

Om vi synar så är det för att vi tror att han bluffar och ska få chansen att bluffa igen på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte så många av er som vill syna verkligen har spelat lite i Vegas med vektajta jänkare.

 

Livepoker i den staden är något helt annat än slaskig nätpoker på nätet. På nätet bluffas det bra mycket mer än live.

 

Jänkarna kommer i två typer. Antingen tighta passiva, eller överförfriskade slaskiga. 90/10 ungefär i fördelning. Utan vidare tell så lägger vi oss. Har vi sett honom bluffa någon gång, så synar vi.

 

Nä jag har ej spelat live i vegas, kanske överskattar deras slaskighet. Men av OPs beskrivning om att en limp = raise to 15 är standard tycker jag inte det låter som ett bord fullt av vektighta grinders.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är hårt att kalla hans bet för bluff så fort det inte är en J han håller. Han kan ha samtliga pockets, färgdrag och kanske en 7a några gånger. Överaskad att så många vill släppa så enkelt.

 

 

Typiska vegasmotståndaren kan inte sådant som semibluffar. Har dom ett drag så synar dom, har dom en knekt så hjöer dom, har dom ett par så synar dom, och ibland så slår dom på en bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag har ej spelat live i vegas, kanske överskattar deras slaskighet. Men av OPs beskrivning om att en limp = raise to 15 är standard tycker jag inte det låter som ett bord fullt av vektighta grinders.

 

 

Livepoker i Vegas måste upplevas.

Med vektight menar jag att dom aldrig tar kommandot i potten, utan gillar att syna. Veklösa är dock bättre namn. Synmaskiner (uppblandat med tighta grinders såklart).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte slå om till 4-5xBB preflop i Vegas, då synar hela bordet, oavsett vad de har. Regeln är 7-8xBB plus 1 BB / limpare, typ. Som gdaily säger är många synstationer. Slår de däremot om på någon gata har de oftast något riktigt bra. Inte alltid, förstås, men i gemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som slutligen hände i handen var att jag funderade i ett par minuter, men var hela tiden inställd på att kasta. Och det gjorde jag. Han visade inte upp sin hand, och det var det.

 

Anledningen till denna tråd var att höra hur andra skulle ha gjort i samma situation, som alltså är väldigt kontextberoende; livepoker i Vegas skiljer sig rätt mycket från nätpoker.

 

Tack för alla intressanta kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte beta ut i det läget utan checka bakom. Varför? Dels för att slippa situationen som uppstår nu då vi i stort sett måste chansa om fi bluffar eller inte vilket oftast leder till vik från får sida. Är fi någorlunda kompetent och tänker logiskt så vet han att han kan check-raisa mig och ta potten många gånger oavsett vad han har. Och såvida jag inte har en J så hamnar jag i problem hur som helst.

 

Andra anledningen är att jag får pottkontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...