Gå till innehåll

ICM-exempeluppgift, har jag förstått rätt?


Jakelamotta

Recommended Posts

Ja, skulle vara jättetrevligt om någon kunde kolla om jag förstått det här med ICM i sng:er genom att kolla mitt exempel här.

 

Taget från live-sng. Blinds 350-700, fyra spelare återstår varav chipfördelningen ser ut som följer:

 

Fi 1 10000 SB

Fi 2 20000 BB

HERO 10000

Fi 3 20000

 

Prisfördelning är 120 till vinnaren och 60 till tvåan.

 

Jag får AQ höjer upp till 2100 och får syn av Fi3 resten lägger sig, brännkortet visas av misstag, kortet var 6h.

 

Floppen som följer är 6c 6d 5s.

 

Jag agerar först och efter liten betänketid går jag all-in.

Fi3 blixtsynar med A6..

 

Det var resultatet och jag åkte givetvis ut där men jag var övertygad om att mitt agerande var rätt och för att kolla upp det använde jag en ICM-räknare och nu skulle jag vara överlycklig om någon kunnig kunde säga om jag gör rätt eller om jag är helt ute och cyklar.

 

Så här tänkte jag iaf:

 

 

Min motståndare är jätteLAG normalt men har spelat lite tightare nu. Så HD:n jag sätter honom på ser ut som följer: 22+, KJs+, Ax typ men jag räknar bort AA, KK, QQ då jag är tämligen säker på att han hade reraisat pre med dem. Ungefär 20% av händerna alltså. Då jag känner hans spel rätt bra är jag rätt så säker på att han inte synar mig med något annat än minst ett par plus möjligen AK. Så de händer jag tror jag kan få syn av är alla par plus AK, A6 och A5 vilket är 9% av händerna och därmed 39% av de händer han synar preflopraise med.

 

Följdaktligen blir FE 61%.

 

Då kan jag börja titta på mina alternativ.

 

Check, nej, för vekt och han lär ju garanterat höja om jag visar svaghet och då tappar jag för mycket FE och jag kan ligga gärna slänga handen.

 

Bet runt halv pott så committar jag ändå stor del av stacken och vad gör jag vid missad turn? Så det uteslöt jag helt just då och därmed nu med.

 

Så för att göra exemplet enklast möjligt tar jag de altenativ jag såg i det ögonblicket:

 

Fold

All-in

 

Fold:

Hero 8000 equtiy: $26.23

 

All-in, fi foldar:

HERO 12000 equity $37.54

 

All-in, fi synar jag vinner:

HERO 20000 equtiy $58.00

 

All-in, fi synar och vinner

HERO 0 equity 0

 

Enligt Pokerstove vinner jag 20% av gångerna vid syn av Fis HD.

 

Viktad equity om jag ställer:

 

(37.54*0,61)+(58,00*0,39*0,2)+0= _27,42_

 

Med andra ord är push det rätta alternativet, eller?

 

(Jag påstår inget här, vill bara lära mig så är det fel säg till! Har jag använt det på ett korkat eller felaktigt sätt säg till! För jag vill lära mig. Är tråden i på fel plats så flytta den. Tack i förväg till den som orkar ta sig tid och hjälpa mig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan push och inte push är relativt liten. Men ja Fi fick i detta fallet en mosterflopp så push är förmodligen mera lönsamt i långa loppet - men samtidigt så är det ett spel som ökar variansen mycket.

 

Du har ca 14BB och bör då fundera på hur du ser till att du kan spela handen utan att pott-kommitta dig själv. AQ är så bra hand att du bör prova på att limp-re-raisa med den.

 

 

Eller varför inte höja med lite mindre och göra en vanlig fortsättningsbet ? Dvs höj preflopp med 1800 och gör en forsättningsbet på 1800. Det kan ta ner potten om Fi missar och om du får en re-raise emot dig så kan du lägga handen och har bara förlorat ca en tredjedel av din stack.

 

Ett tredje alternativ är att ställa direkt pre-flopp - i en online SNG skulle jag ställt preflopp med AQ och fyra spelare kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, preflophöjningen är på tok för stor för AQ med 14bb i stacken. Ställ pre bör vara bäst. Som Vetgirig säger, ca 1700-1800 pre och halvpott på flop näst bäst.

Limp går jättebort om inte fi är tokaggro.

 

Vad gäller din ICM-uträkning så är det ju ganska marginella skillnader, som knappast lär ligga inom felmarginalen för din uppskattning om fis hd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren, de var verkligen hjälpsamma och får en att inse att men är nybörjare trots allt, ska fundera på dem. Online hade jag kanske också ställt preflop men nu var det ju som sagt inte online så därför var inte det ett alternativ riktigt.

 

Men huvudpoängen med inlägget var att jag ville testa att jag förstod idén med ICM och jag är medveten om att det inte är min bäst spelade hand. Men som sagt, en exempel uppgift, och med tanke på att inga svar sagt något om uträkningen tolkar jag det som jag har förstått det rätt? Sen att marginalen i detta fall är liten är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket för att motståndet är annorlunda men också för att jag blir spänd när jag spelar live, oberoende av nivån. Det gör att jag spelar vekare och tar sämre beslut. Detta av den enda anledning att om jag blir utdragen eller tar ett dåligt beslut online och åker ut så startar jag bara en ny SNG t.ex. Men live fungerar inte det riktigt.

 

Bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...