Gå till innehåll

Kan ej ställa in rätt upplösning längre..


lost

Recommended Posts

Jag har en 20-tummare Samsung Syncmaster 204B 20.1" Analog/Digital Monitor. Dess maximala och rekommenderade upplösning är 1600 x 1200 60 Hz vilket är det jag använt. Eftersom jag har bärbar dator hemma så kopplar jag skärmen till den.

 

Problemet är att jag ibland använder den externa samsung-skärmen men ibland bärbara datorns egna skärm. Igår när jag skulle använda min externa samsung-skärm så ställde jag in upplösningen på 1600x1200 60 Hz men iställer för den upplösningen så fick jag rätt upplösning men endast en bit av hela. Svårt att förklara men jag måste dra musen åt hörnen för att se hörnen av själva upplösningen. Detta problem dyker oftast upp då datorn inte klarar den angivna upplösningen, tex om jag försöker ha 1024 upplösning på bärbara SAMTIDIGT som 1600x1200 men i det här fallet är det ju endast den externa på 1600x1200 jag har vilket datorn ska klara.

 

Har uppdaterat drivrutiner men ingen lycka. Vad kan problemet vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu vet jag inte vilket grafikkort du har, men inställningarna hur skärmar ska bete sig finns för ati i catalyst control center, för nvidia i nvidia control panel....

minns inte exakt vilka settings det var nu, men kolla där, har haft samma problem på htpc:s dataskärm-tv kombo ibland, dvs olika stora skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget sådant program som du syftar på till mitt grafikkort på bärbara datorn. Vad kan ha "gått sönder" om det längre inte går att använda högsta upplösningen? Grafikkortet som "blivit sämre"? Eller skärmen som inte klarar den upplösningen längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...