Gå till innehåll

Push med AJ på bubblan?


Recommended Posts

Gentlemen!

Det här är min första hand history jag postar och jag hoppas att jag kan få lite synpunkter på mitt spel. Har lurkat runt och mest läst i SNG-forumen ett tag nu men inte kommit för mig att posta nån hand tidigare. Det här är en av de senaste händerna jag spelade i en 2+0.25 dollars SNG och postar den eftersom jag har den färsk i minnet.

 

Full Tilt ( handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Full Tilt Poker Game #2534482549: $2 + $0.25 Sit & Go (19275983), Table 1 - 50/100 - No Limit Holdem - 1:59:24 ET - 2007/05/29

Seat 1: melon jonny (3,620)

Seat 4: Stenulf (1,445)

Seat 7: Dakkon06 (7,205)

Seat 8: betterlayerdown (1,230)

melon jonny posts the small blind of 50

Stenulf posts the big blind of 100

The button is in seat #8

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Stenulf Jack of SpadesAce of Diamonds

Dakkon06 calls 100

betterlayerdown calls 100

melon jonny calls 50

Stenulf?

 

Ska jag pusha i det här läget? Hade pågått en massa limpande från alla tre fi's sida och jag hade en read på att Lillstacken och Mellanstacken bettade pf (låt vara ett minibet) när de tyckte att de hade nåt bra. Storstacken hade varierat sina bra händer med bets och limpar. Jag hade raisat/pushat några gånger pre- och postflop med hyfsade händer/träffar när jag varit ensam mot den veka mellanstacken. Hade också raisat med QQ och AKs på knappen på tidigare nivå utan att få syn.

 

Pushar jag och alla foldar plockar jag upp en rätt trevlig pot, blir jag synad så är jag rätt ofta dominerad eller har en coinflip mot lågt-mellan pp. Iof så är det ingen riktig panik ännu så en check kanske vore på sin plats? Om floppen kommer nåt i stil med AT7 rainbow så bettar jag hur mkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag har rätt men det är iaf så jag tänker.

 

Du har 14BB vilket kanske är i grövsta laget för push men om du skullle

höjja 2.5BB och få 2 syner så kan du vill inte Cbetta halvpott utan att

vara comittad.

 

Hamna i det läget ur positionen utan träff vore inte kul.

Så varför inte bara trycka och samla in blindsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14bb är ju en jättebra stackstorlek för push här. Jätte-jättestandard mot en limpare. Mot tre limpare känns det dock jobbigare, risk för syn ökar proportionellt snabbare än vinsten vi gör vid rundfold. Jag checkar nog i regel här. AQo helt klart push.

Det var som fan, jag som trodde det var jättepush.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att det är jättepush. Jag har aldrig varit i det här läget.

Men det kännsinte som att vi slipper syn.

 

Jag får EV för push och rundfold till 19.41% och för push, syn av större stack och vinst till 26.96%. Dvs, skillnaden är inte jättestor. Blir väl lite småkrångligt att räkna ut EV för check.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är mest intresserad av här är om limpandet är ovanligt och i så fall ökar möjligheten för att någon blir bustad under handen, eller om det är typiskt spel för bordet. Är det typiskt och någorlunda veka motståndare är det väl bara att pusha.

 

Man kan också se det lite som en gratisflopp eftersom man knappast spelat om storstacken öppnat med höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är mest intresserad av här är om limpandet är ovanligt och i så fall ökar möjligheten för att någon blir bustad under handen, eller om det är typiskt spel för bordet. Är det typiskt och någorlunda veka motståndare är det väl bara att pusha.

 

Man kan också se det lite som en gratisflopp eftersom man knappast spelat om storstacken öppnat med höjning.

 

Ja limpandet var rätt vanligt från deras sida. När sen en av dem gjorde en 2-3xbb bet så blev det ofta en syn från någon. Ingen hade pushat efter flera limpare ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pushar jag och alla foldar plockar jag upp en rätt trevlig pot, blir jag synad så är jag rätt ofta dominerad eller har en coinflip mot lågt-mellan pp. Iof så är det ingen riktig panik ännu så en check kanske vore på sin plats? Om floppen kommer nåt i stil med AT7 rainbow så bettar jag hur mkt?

 

Du dominerar ju själv mycket mycket oftare än du är dominerad här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog checkat detta läge och seda push på A eller en J hög på flopen.

Så att jag kunnat lägga mig på flop ifall jag inte skulle pricka utan att vara pot comitted som om du hade varit ifall du hade raisat upp pre.

 

Nu är det ju iofs push eller check som lägger, inte att han ska bli pot commitad för att han gör en standardraise.

 

Har funderat på den här handen, och med tanke på den info som är given om hur folk har limpat väldigt mycket på bubblan så är det nog ett ganska enkelt ställ ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju iofs push eller check som lägger, inte att han ska bli pot commitad för att han gör en standardraise.

 

Har funderat på den här handen, och med tanke på den info som är given om hur folk har limpat väldigt mycket på bubblan så är det nog ett ganska enkelt ställ ändå.

 

Efter att ha läst alla svar och tänkt lite mer så tror jag också att push är bäst i det här läget. Om någon av dem hade haft en bättre hand än mig så borde de ju ha höjt pf oftare än de limpat den med tanke på att ingen annan lär gå all-in och betala dem med en sämre hand som bubbelspelet har sett ut hitills. Alltså är chansen för rundfold eller syn med en sämre hand om jag pushar större än att jag möter en bättre hand. Jag är nybörjare men tänker jag rätt här?

 

Handen slutade iaf så här:

 

Stenulf raises to 1,445, and is all in

Dakkon06 raises to 2,790

betterlayerdown folds

melon jonny folds

Dakkon06 shows [Kh Ah]

Stenulf shows [Js Ad]

Uncalled bet of 1,345 returned to Dakkon06

*** FLOP *** [4c 6c 5d]

*** TURN *** [4c 6c 5d] [Ks]

*** RIVER *** [4c 6c 5d Ks] [2s]

Dakkon06 shows a pair of Kings

Stenulf shows Ace King high

Dakkon06 wins the pot (3,090) with a pair of Kings

Stenulf stands up

*** SUMMARY ***

Total pot 3,090 | Rake 0

Board: [4c 6c 5d Ks 2s]

Seat 1: melon jonny (small blind) folded before the Flop

Seat 4: Stenulf (big blind) showed [Js Ad] and lost with Ace King high

Seat 7: Dakkon06 showed [Kh Ah] and won (3,090) with a pair of Kings

Seat 8: betterlayerdown (button) folded before the Flop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt tomtigt att limpa AK i det här läget, men det funkade väl denna gången..

 

Ett sidospår kanske, men när det ser ut så här med stackarna ska storstacken trycka in i princip varje hand först in eller som i det här läget efter en limp, dock inte så många spelare på denna nivån som förstår det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju om allt limpande tidigare har skett på bekostnad av händer som annars skulle lagts, eller på bekostnad av händer som annars skulle ha höjts. I det senare fallet (få pfr) så ökar ju risken att vi får syn av en bra hand.

 

Vad gäller dominans så tror jag också att vi oftare är dominerade än tvärt om när vi får syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det limpats väldigt mycket, som det sägs i OP så får man väl nästan förutsätta att merparten av händerna som limpats var skräphänder

 

Ja, det tycker jag är rätt uppenbart? Och limpar man mellanhänder som Ax så är det väl om någon shortstackens ställ man tar synen på.

 

"Slowplay" av AK/AQ här tror jag är väldigt ovanligt faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen fick all in mot ett sämre ess, hur kan du kalla det tomtigt, hade han höjt hade förmodligen AJ killen lagt sig.

 

Du kanske inte har läst igenom tråden, men alternativet att checka har legat nära till hands, om bb har en svagare hand är det check alla dar i veckan. Det innebär att fyra spelare ser floppen, ska du då spela vidare med din ak utan träff, eller ens med träff? I de flesta fall måste du ge upp en bra starthand efter floppen, vilket knappast är det optimala spelet..

 

Vet du med dig att BB eller SB kommer ställa med Any two i 100% av fallen om det är limpat fram till dem, KAN det vara ett alternativ att limpa AK, jag har dock svårt att se att det skulle vara så i detta fallet.

 

Ofta ser man detta tomtespel med AA också när blindsen är lite högre och tomten ska försöka vara smart och slowspela sina AA, dock är det så löjligt genomskinligt och man ger fi möjlighet att dra ut istället utan att riskera mer än nödvändigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen fick all in mot ett sämre ess, hur kan du kalla det tomtigt, hade han höjt hade förmodligen AJ killen lagt sig.

 

Men är du seriös?

 

Limpen är megatomtig såvida inte nån vid bordet visat tendenser att rutinmässigt plocka upp limpare. Och det har ingen vad jag förstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...