Gå till innehåll

99 Itm


Recommended Posts

Hoppas kunna få hjälp med denna handen. Turneringar är min absolut sämsta gren, eller så har jag väldig otur. I vilket fall 20 kvar, 27 var ITM, nästa hopp är 18 och sen finalbordet. Totalt drygt 200 deltagare. Snittet är runt 30k tror jag. Spelet har varit tight och passivt och jag har plockat upp en hel del potter pre och på floppen. Inte mycket reraises preflop. Jag har fått vika nåt skräp pre tidigare på varvet när nån shovat över min MP raise från blindsen. Så, what to do?

 

FullTiltPoker Game #2501002611: $28,000 Guarantee (18339142), Table 26 - 600/1200 Ante 150 - No Limit Hold'em - 18:46:40 ET - 2007/05/24

Seat 1: potatoesalad (19,190)

Seat 2: ChipSteela (48,862)

Seat 3: ebisumaru1 (25,275)

Seat 4: Mr A2 (19,501)

Seat 5: teajayeh (30,061)

Seat 8: Pointer2 (59,934)

Seat 9: luckydubs27 (24,534)

potatoesalad antes 150

ChipSteela antes 150

ebisumaru1 antes 150

Mr A2 antes 150

teajayeh antes 150

Pointer2 antes 150

luckydubs27 antes 150

Mr A2 posts the small blind of 600

teajayeh posts the big blind of 1,200

The button is in seat #3

*** HOLE CARDS ***

Dealt to ebisumaru1 9 of Diamonds9 of Clubs

Pointer2 folds

luckydubs27 folds

potatoesalad folds

ChipSteela: bet he has something like JT and i get sucked out on, so not worth it

ChipSteela folds

ebisumaru1 raises to 3,600

Mr A2 folds

teajayeh raises to 29,911, and is all in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag skulle folda direkt. Du har mycket marker kvar för att finna ett bättre läge. I värsta fall är du uppe mot 1010-AA, med kraftigt underläge, och i bästa fall uppe mot två överkort, då med ett marginellt överläge. Visst finns chansen att han sitter på ett underpar också, men känns inte vidare troligt efter det spelet i det här skedet av turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag skulle folda direkt. Du har mycket marker kvar för att finna ett bättre läge. I värsta fall är du uppe mot 1010-AA, med kraftigt underläge, och i bästa fall uppe mot två överkort, då med ett marginellt överläge. Visst finns chansen att han sitter på ett underpar också, men känns inte vidare troligt efter det spelet i det här skedet av turneringen.

 

När exakt känns små par troligt om inte som överbettad resteal från bb när button höjt först in? Jag kan ärligt talat inte komma på något troligare tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min spontana tanke var syn. Sen såg jag att du satt på knappen, då måste det ju vara syn. Man kan nästan se cEV = $EV här tycker jag, då finalbordet har "alla" pengar.

 

Pottoddsen vi ges är, med reservation för fel, 22 225 / 51 750 = 0.429468599

 

För att vi ska ha sämre equity än så krävs det att fi är tightare än 88+,ATs+,KQs,AQo+ och vem fan är det från bb här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

teajayeh raises to 29,911, and is all in

 

Utan reads och med en effektiv M på runt 6,5 så tar jag den här synen alla dagar i veckan. Folden får jag leta länge efter, men kan eventuellt ta den mot en motståndare som visat på ett väldigt tight preflopspel.

 

I det här skedet handlar det ju om att bygga värde genom att öka sin stack. Att raise-folda sig till finalbordet är inte en optimal strategi för att göra detta, anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mumbojumboprat. Så länge vi har iaf mer än 15bb måste vi kunna raise-folda ibland.

 

Ja, ibland. T ex när man raisar bra mycket tunnare än 99, eller när Fi är mycket tight, eller när man trots raise i tidig position får kraftigt omslag från någon som förtjänar respekt. Men inte i den situation som givits ovan. Vilket var vad jag kommenterade. Eller tycker du att OP borde passa här?

 

Dessutom anser jag att man inte ska stirra sig blind på hur många BB man har. Mer intressant är ju hur många händer man har kvar att spela, förutsatt att man foldar, innan situationen blir helt ohållbar. I situationen som gavs ovan räcker det med att vika 3 varv runt bordet för att vara nere på runt 13K i samma veva som blindarna drivs upp ytterligare. Har man väl hamnat i det läget så har man börjat tulla ordentligt på sin FE, och även om bordet vet att man spelar tight så kommer många att vara benägna att ta syn med marginella händer när du ställer in pre-flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har du ens halvläst tråden så ser du att jag förordar syn, då synen är självklart och enkel.

 

2. Ditt blaj - "Att raise-folda sig till finalbordet är inte en optimal strategi för att göra detta, anser jag." är generellt skrivet.

 

3. Det enda som är intressant är hur många bb vi har, då det dikterar när vi blir committade mot omslag eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte kalla mig erfaren turneringsspelare, men jag skulle känna mig lite tveksam till att ta syn med 99 där.

 

Har ju bara raisat dryga 3k av 25k vi har i stacken. skulle tippa på att vi nog har en 50/50 som bäst. Gillar inte att gambla att för mycket i sådana situationer men det är bara min personliga åsikt... smaken är som baken som man brukar säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ödmjuk som alltid eller? :lol:

 

Nej men seriöst nu. Vi har fan tusentals poster på det här forumet där folk kastar ur sig "skulle tippa på att vi nog har en 50/50 som bäst", och varenda jävla gång är det dumt och onödigt. För att inte säga korkat.

 

Fi har alltid en jävla handdistribution, och inte en enskild hand. Vi har ingen information om enskilda händer i det här läget. Prata därför inte hur vi kan tänkas ligga till mot individuella händer i moståndarens hd, utan prata om hur vi ligger till mot motståndarens hd. Dessutom så är det redan fullständigt jävla uppenbart att motståndaren ibland har händer som vi krossar eller i varje fall leder stort över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OP skriver att bordet har varit tight och passivt, helt plötsligt skulle BB vakna upp och trycka in hela stacken med vilket crap som helst? Nej förmodligen inte. Om man ska tro OP innefattar inte hans HD händer som vi har kraftigt dominerade.

 

Det lär ju inte finnas ett bord i världen som inte har åtmintone 1-2 spelare som är klart mer aggro än övriga bordet. Dessutom kan man ha 20% VPIP och ändå göra resteals med 88. ldo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hälften av alla svar i denna tråden: wow! Jag trodde jag var dålig på turneringar. Glömde att jag hade tänkt ställa frågan på ett annat sätt, eftersom det inte är nåt beslut egentligen här.

 

Så: Vilken är den sämsta hand som man kan syna med här?

 

Det är så klart mer intressant att diskutera.

Vår syn-hd måste bero ganska mycket på motståndare, och också en del på image. Så klart. Men anta att det här är första handen på bordet...

 

Jag vet inte sådär exakt, men....nånstans 77+,ATs+,AJo+

 

Inte tightare än så iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Det enda som är intressant är hur många bb vi har, då det dikterar när vi blir committade mot omslag eller inte.

 

Istället för att vara otrevlig och barnsligt dryg så föreslår jag att du backar upp dina påståenden med någon sorts argument. Jag gav en kortfattad men förhoppningsvis förståelig förklaring till varför jag anser att det är relevant med antal händer kvar att folda, tills dess att stackdjupet är så grunt att FE är uppluckrat (m a o effektiv M). Din invändning kanske är fullständigt korrekt, men då du enbart presenterar dryga påhopp istället för någon form av koherent argumentation så dör ju debatten där. Det krävs inte någon större erfarenhet eller begåvning för att skita sig i näven och kasta dynga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förklarade på ett oemotstridligt sätt varför du har fel, vad mer kan du begära?

 

Vi pratade om turnering med stack i området nånstans mellan 10bb och 20bb, kanske framför allt om från 15bb upp till dryga 20bb.

 

I det läget bör vi börja på allvar anpassa våra höjningar, eller egentligen alla våra beslut, utefter om vi vill dega in eller inte. Hur länge vi kan sitta och fisa framför foldknappen innan vi knappt har någon FE kvar är inte det mesta intressant när vi tänker i banor som "om jag höjer här, kan/vill jag vika mot jam?". Jag har då i vart fall oerhört svårt att se hur det ska vara gynnsamt att ta bort fokus från våra potentiella pottodds i den aktuella handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hälften av alla svar i denna tråden: wow! Jag trodde jag var dålig på turneringar. Glömde att jag hade tänkt ställa frågan på ett annat sätt, eftersom det inte är nåt beslut egentligen här.

 

Så: Vilken är den sämsta hand som man kan syna med här?

 

Jag är beredd att rucka lite på uppfattningen i mitt första inlägg där jag säger att det är AK till 90% (nej vi ska inte definera en hand jag vet, men det här spelet är så löjligt vanligt med den handen). Med tanke på positionen kan vi naturligtvis bredda både push- och syn-hd något, men om det har varit någorlunda tight på bordet (och fi ifråga naturligtvis) skulle jag säga som Eury, fast något lite snävare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...