Gå till innehåll

Super turbo SNG


affe2000

Recommended Posts

Hade en fråga hos Ola men han bad mig fråga på forumet så jag gör väl det:

 

"Hej!

 

Spelade precis en 6 pers. super turbo SNG (Blinds höjs varje minut upp till 300/600 som är tak och två får pengar). Vi var tre stycken kvar och jag var BB och hade 630. Knappen som hade 750 går all in och SB som var stor chipleader synar. Jag hade A-7o och valde att lägga mig. Knappen vann med sin A-6o, så jag slutade trea men det spelar mindre roll. Hur bör jag agera här? Ska jag lägga mig och hoppas att knappen åker ut så jag kommer tvåa eller gå all-in med mina sista 30 och hoppas på det bästa?"

 

Någon som har något förslag? Vad är mest vinnande i längden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en fråga hos Ola men han bad mig fråga på forumet så jag gör väl det:

 

"Hej!

 

Spelade precis en 6 pers. super turbo SNG (Blinds höjs varje minut upp till 300/600 som är tak och två får pengar). Vi var tre stycken kvar och jag var BB och hade 630. Knappen som hade 750 går all in och SB som var stor chipleader synar. Jag hade A-7o och valde att lägga mig. Knappen vann med sin A-6o, så jag slutade trea men det spelar mindre roll. Hur bör jag agera här? Ska jag lägga mig och hoppas att knappen åker ut så jag kommer tvåa eller gå all-in med mina sista 30 och hoppas på det bästa?"

 

Någon som har något förslag? Vad är mest vinnande i längden?

 

Intressant fråga! Själv hade jag nog också lagt mig och hoppats på det bästa utan att tänka så mycket över situationen. Dock är det mycket möjligt att synen är bättre?

 

Kan man tänka så här? Foldar vi sa har jag ca 50 % chans att komma ITM utan att veta korten på de två andra som då slåss om potten. För vinner shortisen som han nu också gjorde så är man ju ganska körd. Synar man har man 1/3 chans att vinna potten för det måste man göra om man ska komma ITM. Vinner bigstacken så blir man bara trea. Därför lönar det sig att folda???

 

Jag spekulerar mest bara, men tycker det låter vettigt, men kom gärna med synpunkter på mitt tänkande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappen bör vara relativt tight här, även om man väger in att chippo kan ge dig walk om knappen viker, men...det räknar nog ingen med.

Så....säg 20% hd på knappen och 100% hd på sb.

 

Det tycks ge oss någonstans runt 30% för trippling.

Viker vi så har vi nånstans runt 36.5% att få vår andraplats.

 

Det här alltså förutsatt att mina handdistributioner är något sånär bra.

Men om det är, så ser ju syn bättre ut. Det har förstås en del att göra med totalt antal marker, och prisfördeling också. Har sb 100.000 marker så får vi ju vika i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, pottodds är helt irrelevant här. I situationens hetta går det ju inte att räkna så värst exakt, men jag hade nog tänkt som så att det med avseende på motspelarnas HD bör vara runt 40-60 att knappen åker, så jag har då ca 40% på andrapriset och typ 0% att bli 1:a om jag viker.

 

Synar jag med A7 så har jag ca 40% mot två randomhänder, och då har jag 40% chans att komma ITM med vissa chanser att vinna (du skriver inte hur stor stack biggie har). Problemet är förstås att även om biggie nog spelar med ATC så har knappen givetvis en bättre hand än random när han väljer att spela trots att han kunde ha vikit.

 

Jag skulle därför vika, men det är inte något självklart beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vår" hand spelar ju faktiskt roll här också. A7 är ingen taskig hand i det här läget. Med en riktig skräphand kanske det hade kunnat vara läge att lägga. Knappen ställer ju knappast för att stjäla så han bör ha en skaplig hand. SB behöver inte lägga in så mkt till för att syna så han kan i princip ha any two och ändå syna för chansen att slå ut en person. Så i mina ögon, att folda här för att hoppas att SB slår ut knappen är ett högt spel. Då hade jag föredragit att slänga in dom sista 30 för att vara med och leka.

 

Om vi använder Eury's uträkning så om vi foldar så har vi 36% att komma tvåa men i princip 0% att komma etta. Ställer vi däremot så har vi 30% att trippla och i princip säkra att vi kommer minst tvåa OCH dessutom en chans att komma etta.

 

Jag har iofs dålig koll på diverse uträkningar men kan inte se att det kan vara lönsamt i längden att folda här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, pottodds är helt irrelevant här. I situationens hetta går det ju inte att räkna så värst exakt, men jag hade nog tänkt som så att det med avseende på motspelarnas HD bör vara runt 40-60 att knappen åker, så jag har då ca 40% på andrapriset och typ 0% att bli 1:a om jag viker.

 

Synar jag med A7 så har jag ca 40% mot två randomhänder, och då har jag 40% chans att komma ITM med vissa chanser att vinna (du skriver inte hur stor stack biggie har). Problemet är förstås att även om biggie nog spelar med ATC så har knappen givetvis en bättre hand än random när han väljer att spela trots att han kunde ha vikit.

 

Jag skulle därför vika, men det är inte något självklart beslut.

 

Förstår inte resonemanget där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

H*n menar att knappen måste ha hål i huvudet för att gå AI med nåt annat än en bra hand.

 

Ja, typ. :lol:

 

Förstår inte resonemanget där.

 

Eftersom knappen måste antas ha en bra hand så är det kanske 70% att åka på bubblan om vi synar även om Biggie har en random hand, men kanske 60% att vi bubblar om vi foldar. Viktigt är att knappen har mer chips än vi så det är vi som blir 3:a och knappen 2:a om vi synar och Biggie vinner potten.

 

OP skriver bara att Biggie är "stor chipleader" så i brist på bättre info måste vi väl anta att möjligheten att vinna turren om vi syna och vinner aktuell pott är relativt liten. Således måste vi maximera möjligheten att inte åka på bubblan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, typ. :lol:

 

 

 

Eftersom knappen måste antas ha en bra hand så är det kanske 70% att åka på bubblan om vi synar även om Biggie har en random hand, men kanske 60% att vi bubblar om vi foldar. Viktigt är att knappen har mer chips än vi så det är vi som blir 3:a och knappen 2:a om vi synar och Biggie vinner potten.

 

OP skriver bara att Biggie är "stor chipleader" så i brist på bättre info måste vi väl anta att möjligheten att vinna turren om vi syna och vinner aktuell pott är relativt liten. Således måste vi maximera möjligheten att inte åka på bubblan.

 

Mkt bra resonemang!

Jag skulle nog säga att om startstack är 1000 bör vi syna, men med 1500 kan vi folda. Beror ju på prisstruktur också, det normala är väl 65-35 och då lutar det åt fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...