Gå till innehåll

SNG blind steal raise ,har AJ pusha på bubblan?


Recommended Posts

FullTiltPoker Game #2489959188: $5 + $0.50 Sit & Go (18908835), Table 1 - 100/200 - No Limit Hold'em - 3:25:13 ET - 2007/05/23

Seat 3: ltknee (2,229)

Seat 5: zizacon (2,180)

Seat 7: RaYRaYx99 (2,205)

Seat 9: wildrum (6,886)

RaYRaYx99 posts the small blind of 100

wildrum posts the big blind of 200

The button is in seat #5

*** HOLE CARDS ***

Dealt to zizacon Jack of SpadesAce of Diamonds

ltknee raises to 700

zizacon ???

 

Jag kanske övervärderar AJ, men spontant känns det som hans handrange kan vara rätt stor. Mot pockets har man i princip en coin-toss. AK, AQ AA KK är jobbigt. samtidigt ligger man väldigt bra till mot A-10, A9, A8,A7 osv många kan nog raisa med Ax inte omöjligt med KQ, KJ heller.

 

Tricket är att vi är på bubblan 3 stycken med nästan precis lika stora (eller små snarare) stackar på ca 2000 (10bb). Är det anledning till fegare spel, eller vill man kanske hellre sno deras blinds med en open raise än att ställa mot en sån här? Där man visserligen tjänar betydligt mer, och kankse får fi potcomited med Ax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger varken från eller till då det har relativt mycket att göra med Itknees handrange, MEN det finns ingen FE, fi måste syna push. Det finns halvavancerade spel där man gör denna typ av raise för att visa att man inte har någon FE för att ändå senare vika (man behöver då något mer i sin stack eller raisen kan inte vara så stor, men att tro att något sånt skall förekomma på 5$ nivån, neeeh. Dessutom måste fi vara så "duktig" att han ser att man är committad och kan lägga marginella repush-händer).

 

Bäst är att openraise och ta ner blinds uncontested, ja, men hur aggressiv är du och hur passiva är fi? Vanligt är dom flesta är för passiva (dvs inte pushar tillräckligt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bäst är att openraise och ta ner blinds uncontested, ja, men hur aggressiv är du och hur passiva är fi? Vanligt är dom flesta är för passiva (dvs inte pushar tillräckligt.)

 

Ja vi var nog rätt passiva allihop. Man kan väl inte pusha med vilket skit som helst så jag är väl egentligen lite osäker på vad man ska spela. Ax? Kx och även Qx på button?

 

Jag tänkte ltie om det var specialfall eftersom så många ligger på samma shortstack nivå, så man kanske vill tighta till sno lite blinds för att inte bli för short och vänta på ett misstag?

LÄste nåt sånt i nån post, men det kanske var en shortstack så jag är lite osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi:s höjning är att betrakta som en openpush från honom. Du har ett $EV+ om du tror att fi pushar med ca 60% av sina händer.

 

//Matte

 

Okej 60% det måste involvera en hel del skräp så det är inte så troligt. Btw har du SNG wizard eller vad det heter, har läst lite om det, verkar vettigt. Det är alltså helt optimalt spel förutsatt att du sätter fi på rätt handrange?

 

Vad är det här ICM är det samma grej? Går väl bara att räkna om fi pushar, eller om man ska pusha, annars blir väl matten skum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej 60% det måste involvera en hel del skräp så det är inte så troligt. Btw har du SNG wizard eller vad det heter, har läst lite om det, verkar vettigt. Det är alltså helt optimalt spel förutsatt att du sätter fi på rätt handrange?

 

Vad är det här ICM är det samma grej? Går väl bara att räkna om fi pushar, eller om man ska pusha, annars blir väl matten skum.

 

 

Jag använder mig av SNGPT

 

Ja, kruxet är just bara fisarnas HDs :-)

 

ICM finns det säkert någon länk till i Cyntax gedigna länksamling

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger varken från eller till då det har relativt mycket att göra med Itknees handrange, MEN det finns ingen FE, fi måste syna push.

 

Itknee har 1529 kvar i stacken efter sin raise (och ett pinsamt lågt M). Om hero sätter honom all-in så är det alltså 1529+700+200+100=2529 i potten.

Personligen så vill jag gärna folda AJ i de här situationerna men med så små stackar som hero och Itknee har så hade jag nog pushat om det nu inte hade varit för att även RaYRaYx99 är short stacked vilket gör att det lutar åt fold. Här hade jag gått på känslan och på vad Itknee visat för händer tidigare i turneringen. Dessutom så är jag övertygad om att han visst kan folda. Det ser man förvånansvärt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...