Gå till innehåll

5/10 NLH mot jobbig synstation


Recommended Posts

Tänkte börja posta lite händer för analys här. Detta är första handen jag börjar med.

 

spelar 5/10NLH 6manna. Fi är semilag, semimaniac och semimongo. Sett honom riva upp o ner på bordet. Raisar typ varannan pott och ser 60%. Hade dock bara ca 100 händer på honom. Jag hade rätt slaskig image på bordet.

 

Vet inte riktigt vad jag ville uppnå. Jag satte Fi på en mycket vid range, då han raisat mycket innan jag repoppa honom. Men när han synade floppen fick jag känslan att han hade 22-10 utan träff. Som han spelat skulle han lätt pushat på floppen med J eller bättre. På turn får jag hjärnsläpp och pushar trots att jag vet att risken att han synar är mycket hög.

 

Fi är in da CO o raisar 48 jag är i sb och slår om till 120 med AH 3H får blixtsyn, alla andra foldar.

 

Flop: Jd 5h 8h. Jag bettar $290, igen blixtsyn

 

Turn: 4c. jag blir sur att det inte kom ngn. H och går allin $790, Fi blixtsynar givetvis

 

 

1) Hur skulle ni spelat handen?/ Hur skylle ni sizzat era bets?

2) Vad tror ni han har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reraisar verkligen inte preflop från SB med A3s mot en sån här spelare som garanterat synar i position. Ska du tvunget göra det får du väl göra en ordentligt raise dessutom! Till 170-180.

 

Dessutom överbetar du pott på flop nu istället. Varför?

 

Turn är enda gatan jag gillar. Du har nötfärgsdrag och hålstege. Dessutom ett överkort som mycket väl kan vara i spel. Ungefär ett pottbet kvar så det känns standard. Fi bör ha en hel del svaga händer plus floats som han borde kunna släppa.

 

För att sammanfatta: "fi är semimongo".

Alltså

1. Låt honom stjäla din small blind här.

2. Vänta på bättre position.

3. Vänta på en bättre hand.

4. Straffa honom och värdebetta honom sönder och samman med alla träffar typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju som om det är en fi som du får värdebetta mot och hoppas att du får kort att göra det med. Tycker också fold pre. Du kan ju inte räkna med att få så många floppar som du kan värdebetta på ett relativt säkert sätt med den aktuella handen.

 

På floppen skulle jag CR all in. Du har säkert 12 outs oftast vid syn och rr stegchans. Och han lär ju ändå kasta ganska många händer med tanke på att hans HD är så oerhört bred. (även om han bara kastar händer som ligger under så blir det ju rätt många %).

 

På turnen kan du inte kasta(rent pottoddsmässigt så är det väl lite fel att syna om man antar snitt 13-14 outs). Det verkar som om du antar att hans synrange är väldigt stor. I så fall kan det kanske vara värt att checka och hoppas på frikort, alltså att han checkar bakom(pp/monster) eller mesbettar av någon anledning. Normalt sett så är ju all in på turnen standard, anser jag men kanske inte här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad balanserar ni CRAI med? Skulle inte tror att ni spelar en enda made hand så men gör ni det så fine. Som föregående sagt så är det här en hand som inte är bra att slå om pre och om du nu tvunget måste göra det så försvaga hans implicita odds rejält. Som spelat tycker jag du spelar bra förutom kanske ett lite mera normalt flopbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev ett långt svar här igår, men då kom windows vista på att det var dags att starta om.

 

Först, slå inte om preflop. Det finns inga floppar du vill se, särskillt inte mot en dålig spelare som ofta kommer syna dig preflop. Överbeta inte floppen, en dålig spelare kommer nog lägga alla oträffade händer och syna med alla träffade händer (+lite randoms) vad du än bettar, standard CB gör jobbet.

 

Skall du slå om en synstation marginellt preflop är det imo bättre att göra det med typ alla händer bättre än QT och isf spela om stack med typ KT på T hög flopp. Om han är värdelös har du egentligen ändå värde i att syna (nästan) vad som helst ur position då du ändå kan göra vinst på det.

Du får ju större edge som bra postflopspelare när ni har 15xpotten framför er istället för 3.

 

Slutligen så såg jag att någon skrev något om balansspel. Balansspel behöver man göra mot bra spelare, att försöka balansera händer mot en fisk är som att mata sin katt med rysk kaviar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word!

 

Du täckte d mesta där!

 

Ibland har man dock magkänslan för o göra ett move. Var inte tiltad eller så utan kände bara att jag ville spela många potter mot killen, ville egentligen bara provocera honom att vilja spela potter mot mig. När jag floppade nötfärgdraget kände jag att jag var tvungen att spela handen väldigt aggressivt, hade jag nöjt mig med ett c-bet på floppen hade han kanske slagit om, fast om han inte slår om hade han hanske foldat turnen när jag pushat, det spelet skulle vara mer likt höga pockets(?). Hade jag checkat nånstans hade han i princip pushat.

 

Efter flopsynen blir han halvcomittad som den mångon han e så att checka för ett frikort=jag blir utköpt. Så här i efterhand tycker jag turnspelet var det bästa på hela handen. Vet inte om det är så fel alla ggr att slå om med a3h, mot ett supermångo som vägrar folda till vilket pris, sålänge man inte comittar sig för mycke (?). Floppbettet signalerar a hög, därav allin synen misstänker jag, vad tror ni?

 

 

 

 

Skrev ett långt svar här igår, men då kom windows vista på att det var dags att starta om.

 

Först, slå inte om preflop. Det finns inga floppar du vill se, särskillt inte mot en dålig spelare som ofta kommer syna dig preflop. Överbeta inte floppen, en dålig spelare kommer nog lägga alla oträffade händer och syna med alla träffade händer (+lite randoms) vad du än bettar, standard CB gör jobbet.

 

Skall du slå om en synstation marginellt preflop är det imo bättre att göra det med typ alla händer bättre än QT och isf spela om stack med typ KT på T hög flopp. Om han är värdelös har du egentligen ändå värde i att syna (nästan) vad som helst ur position då du ändå kan göra vinst på det.

Du får ju större edge som bra postflopspelare när ni har 15xpotten framför er istället för 3.

 

Slutligen så såg jag att någon skrev något om balansspel. Balansspel behöver man göra mot bra spelare, att försöka balansera händer mot en fisk är som att mata sin katt med rysk kaviar.

 

Skrev ett långt svar här igår, men då kom windows vista på att det var dags att starta om.

 

Först, slå inte om preflop. Det finns inga floppar du vill se, särskillt inte mot en dålig spelare som ofta kommer syna dig preflop. Överbeta inte floppen, en dålig spelare kommer nog lägga alla oträffade händer och syna med alla träffade händer (+lite randoms) vad du än bettar, standard CB gör jobbet.

 

Skall du slå om en synstation marginellt preflop är det imo bättre att göra det med typ alla händer bättre än QT och isf spela om stack med typ KT på T hög flopp. Om han är värdelös har du egentligen ändå värde i att syna (nästan) vad som helst ur position då du ändå kan göra vinst på det.

Du får ju större edge som bra postflopspelare när ni har 15xpotten framför er istället för 3.

 

Slutligen så såg jag att någon skrev något om balansspel. Balansspel behöver man göra mot bra spelare, att försöka balansera händer mot en fisk är som att mata sin katt med rysk kaviar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev ett långt svar här igår, men då kom windows vista på att det var dags att starta om.

 

Först, slå inte om preflop. Det finns inga floppar du vill se, särskillt inte mot en dålig spelare som ofta kommer syna dig preflop. Överbeta inte floppen, en dålig spelare kommer nog lägga alla oträffade händer och syna med alla träffade händer (+lite randoms) vad du än bettar, standard CB gör jobbet.

 

Skall du slå om en synstation marginellt preflop är det imo bättre att göra det med typ alla händer bättre än QT och isf spela om stack med typ KT på T hög flopp. Om han är värdelös har du egentligen ändå värde i att syna (nästan) vad som helst ur position då du ändå kan göra vinst på det.

Du får ju större edge som bra postflopspelare när ni har 15xpotten framför er istället för 3.

 

Slutligen så såg jag att någon skrev något om balansspel. Balansspel behöver man göra mot bra spelare, att försöka balansera händer mot en fisk är som att mata sin katt med rysk kaviar.

 

halvt rätt. Att ha en balanserad spelstrategi kan alldrig vara fel bara mindre rätt. Mot bra spelare så väljer vi väldigt ofta en balanserad strategi - mot dåliga motståndare kan vi eventuellt frångå den om vi hittar en exploativ strategi som kramar ut mera värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop är misstag nummer 1 som leder fram jobbiga och svåra (fel)beslut. Man kan iof slå om med en väldigt bred HD, även OOP men framför allt IP, om man känner för det mot den här spelartypen men tänker man misshandla A3s så här allvarligt postflop så väljer jag nog hellre en tajtare trebetsrange.

 

CRAI på flop är ju det givna valet mot den beskrivna spelartypen. Alternativet skulle vara att donkleda typ 50-100$ och gå allin om han raisar. Att överbettleda potten däremot är den absolut sämsta tänkbara linjen.

Checkar han bakom på floppen så vet jag inte vad vi gör. Då blir det lite intressant om vi ska försöka sno potten eller knack/syna alt. knack/pusha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för hd ska man slå om med mot en sånhär kille?

 

ATs+ AJoff+ 77+ ?

 

ungefär kanske lite lösare beroende på hur om du är i pos eller OOP. Sen har det förstås inverkan hur dåligt och på vilket sätt han spelar dåligt postflop. Sitter ni båda med 200-300 BB på 100bb cappad inköp så har även det lite inverkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...