Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
150 av 550 utnyttjade intre rebuy-funktionen under första timmen de åkte ut... är det ungefär lika dumt som att ligga med en hiv-smittad man?

Betydligt dummare. Analsex smittar ca en på hundra (antar att du är man franco). En turnering spelas ALDRIG om. Å andra sidan kan du köpa in dig i en ny turnering, medan du inte kan köpa dig ett nytt HIV-fritt liv. Ähh nu ger jag upp innan jag blir alltför filosofisk :-D

Postad

Grymt oväntat att man åkte ut på ett fancy play 8-)

Måste ju vara sjukt bra värde i de här MTT.sen.. spelade 40K-guaranteed för mina player points-poäng på Prima.. i princip hela bordet jag sitter vid gör stora misstag (då inte gambol-misstag) samt att det är övervärde i turneringen.

Postad
Betydligt dummare. Analsex smittar ca en på hundra (antar att du är man franco). En turnering spelas ALDRIG om. Å andra sidan kan du köpa in dig i en ny turnering, medan du inte kan köpa dig ett nytt HIV-fritt liv. Ähh nu ger jag upp innan jag blir alltför filosofisk :-D

:twisted:

Postad
150 av 550 utnyttjade intre rebuy-funktionen under första timmen de åkte ut... är det ungefär lika dumt som att ligga med en hiv-smittad man?

Jag har en teori om att det egentligen korkat att ta en rebuy och att det måste vara bättre att lägga pengarna på inköpet i en ny rebuy-turre istället.

Måste dock fundera vidare om det stämmer eller ej.

Postad
Knappt aldrig lirat SNG el MTT innan :oops:

Hur resonerar man kring ROI då? Den får ju sig en rejäl törn men de extra chipsen ger ju knappt nåt värde att tala om...

Påverkar add-on din BR markant så spelar du ju helt klart för högt. Har du köpt in dig för poäng/kvalat via sat. till en egentligen för dyr turre så blir ju läget annorlunda eftersom det finns andra aspekter att räkna in. Men om du ska kvala/köpa för poäng kan ju ett hett tips vara att göra det i en freezeout isf så att inte folk med tillräcklig BR får onödig edge på dig

Postad
Jag har en teori om att det egentligen korkat att ta en rebuy och att det måste vara bättre att lägga pengarna på inköpet i en ny rebuy-turre istället.

Måste dock fundera vidare om det stämmer eller ej.

Har jättesvårt att se hur det ska stämma. Vad är teorin bakom?

Postad
Påverkar add-on din BR markant så spelar du ju helt klart för högt. Har du köpt in dig för poäng/kvalat via sat. till en egentligen för dyr turre så blir ju läget annorlunda eftersom det finns andra aspekter att räkna in. Men om du ska kvala/köpa för poäng kan ju ett hett tips vara att göra det i en freezeout isf så att inte folk med tillräcklig BR får onödig edge på dig

Det är inte alls det jag pratar om..

Det jag menar är om den dubbling av insats du gör i turneringen, tex då du tar ett add-on i add-on perioder och ökar din insats i turneringen från 25$ till 50$ men bara ökar din stack från tex 8K till 10K.. om nu inte detta egentligen är korkat.

Med de extra 2K du får ökar du ju bara din chanser ytterst marginellt (känns det som) att komma bättre än vad du gjort annars men ändå har du ökat din insats i turneringen med hela 100%.

Jag vet inte alls hur det förhåller sig men det vore kul med lite diskussion med någon som har bra koll.

Postad
Har jättesvårt att se hur det ska stämma. Vad är teorin bakom?

Jag är för trött för att tänka 100 % klart, men en teori skulle kunna vara enligt följande:

För att ta ett extremt exempel. Låt säga att du spelar en HU sng. Låt oss vidare ignorera skicklighetsskillnaden. Om ni båda går all in och han vinner så har han 2 ggr vad du får i ny startstack om du väljer att göra en rebuy. Vilket gör du nu helst: spelar en ny turnering där du har lika stor stack som motståndaren eller väljer att köpa in dig igen?

Enligt min mening borde det i detta fallet vara lämpligare att köpa in i en ny turnering därför att du får inleda på lika vilkor. Det som talar emot mitt resonemang är att du får jämna odds på dina pengar. Dvs om inköpet är 10 kostar det dig 10 till att få möjlighet att vinna 20 (de initialt satsade riksdalerna). Frågan är dock om det jämnar ut chipsövertaget?

Även om det är fler medspelare med i turneringen torde samma resonemang vara giltigt (såtillvida det öht är korrekt): kollektivet har fått ett försprång...

Ring in herr Hjort och se vad han har att säga!

edit: off topic egentligen, men skyll inte på mig utan hakflem...

Postad

DNCrew, ditt resonemang är chockerande svagt. I en HU-turnering utan avgift är det egalt om vi köper in oss igen eller inte, med en avgift på det ursprungliga inköpet så är en rebuy obligatorisk. Nu ser ju dock prisfördelningen totalt annorlunda i turneringar, där marker är värda mer per styck ju färre vi har.

Postad

Min tanke är ju ungefär det som DNCrew beskriver. Rebuy-turneringar uppstog väl live misstänker jag, då det är så knäckande att tvingas lämna turneringen i ett tidigt skede. Men online startar det ju nya turneringar hela tiden, så där gör det ju inte så mycket om man bustar.

Så, när man gör en rebuy så betalar man ju ett nytt inköp till en turnering där man startar i chipunderläge jämfört med resten av fältet. Isåfall borde det ju vara bättre att lägga det inköpet i en turnering där man startar på samma villkor som alla andra.

Detta är bara en dum teori så det finns säkert nån triviell förklaring till varför den är just dum. Men det enda positiva jag kan tänka på är ju att personer som tar många rebuys tidigt ofta kan bygga stack ganska enkelt då de får en fisk-stämpel på sig och folk börjar syna ner dom med ess högt.

Postad

Nu har jag inte kollat på hur man ska spela rebuy-turneringar mer än att ha läst lite vad andra har skrivit (tänkte kolla på det inom ett par veckor), listar några saker som jag tror är fakta.

1. Om minst en spelare åkt ur turneringen, så finns det ett övervärde under rebuy-period och i addon-period, oavsett om det tillfördes extra pengar in i turneringen eller inte.

2. Till skillnad från startinsatsen är rebuy och add-on normalt sett avgiftsfri.

3. Man kan spela lite lösare under rebuy-perioden eftersom man inte kan åka ut. Att spela dåliga lägen för att bygga stack är dock inte lönsamt. Du kan bara ta +cEV-lägen. På grund av att man inte (förutom i wild west) kan köpa på sig obegränsat med marker så kanske man tvingas ge upp vissa +cEV-lägen också.

4. Det lönar sig inte att ta add-on i alla lägen.

• 2 weeks later...
Postad

Rebuy= Ta alla coinflips eller bättre du kan hitta under första timmen och få in pengarna, nöj dig inte föränn du har ok stack, rebuya dig tills du har en ok stack. Och ta ALLTID addon.

Fattar inte de fiskar som sitter med ett inköp i en rebuy, de ligger så sjukt långt efter alla andra så det är vansinnigt, att de inte satsar på freezeout.

Postad
Rebuy= Ta alla coinflips eller bättre du kan hitta under första timmen och få in pengarna

nöj dig inte föränn du har ok stack, rebuya dig tills du har en ok stack. Och ta ALLTID addon.

Fattar inte de fiskar som sitter med ett inköp i en rebuy, de ligger så sjukt långt efter alla andra så det är vansinnigt, att de inte satsar på freezeout.

Vore ju kanske kul med viss teoretisk underbyggnad också...

Postad
Vore ju kanske kul med viss teoretisk underbyggnad också...

Teoretiskt: Du Spelar en rebuy-turre på Stars. Du jämför dig med en bra turneringsspelare. Du är också bra (lika bra). Han har rulle för att spela turneringen och kan göra 4+ rebuys + add-on. Du gör ingen rebuy och ingen add-on. Prisstrukturen är som du har märkt likadan som i freeze (pengarna i toppen). Han hamnar MYCKET oftare i toppen (du kanske aldrig). Han vinner pengarna.