Gå till innehåll

Mina tankar och tips


Hjulapan

Recommended Posts

Har suttit och läst de flesta historier här nu och mycket låter väldigt sorgligt. Ville bara ge min analys och dela med mig av mina tips och personliga erfarenheter.

 

Känner igen mig i det faktum att pokern kan uppta mycket tid, både i spel och utanför och att jag känner en viss abstinens om jag inte spelat på länge men i övrigt så kan jag nog komma med flera goda råd.

 

-Först och främst bör man ställa sig frågan- varför spelar jag?

Svarar du a) för att jag vinner pengar eller b) för att det är kul

-Så är båda svaren helt acceptabla (b med viss måtta såklart)

Skulle ditt svar inte täckas av något av dessa två alternativ så bör du lägga av.

 

-”Money management” som det så flott kallas, (alltså kontrollen över hur mycket man spelar på ett och samma tillfälle) verkar glappa rejält. Det snackas som om poker vore roulette där man på en kväll ska lägga in en rejäl stött och dubbla upp etc.

Poker är INTE ett sånt spel. Se istället utmaningen och nöjet i att låta sin bankrulle växa månad för månad och tänk inte på resultatet för en dag eller än värre för en pott!

 

- En annan observation jag gjort är begreppet ”tur” används väldigt flytande här. Exempelvis ”jag ska nog sluta spela för jag antar att jag inte är född med turen på min sida” etc.

Det är väldigt viktigt att förstå mekaniken bakom spelen, både för att vinna och för att få perspektiv på spel överhuvudtaget. Rekommenderar lite grundläggande sannolikhetslära och numerisk statestik à la gymnasiets Ma B-kurs eller motsvarande.

 

-För att återkopplade till ovanstående så spela INTE spel med stor varians i vinst och förlust alltså no limit och pot limit cash games (speciellt inte om man har en tendens att få speldjävulen i sig)

Spela istället (som jag) MTT:s och SnG:s där man har mycket mer kontroll över hur mycket man spelar bort (eller vinner)

 

-Om man börjar förlora pengar så skall man INTE flytta upp en nivå utan ner tills man har fyllt på sitt kapital igen till den nivå som kan anses vara lämplig för att flytta upp.

 

-Spela ALDRIG för lånade pengar! Det är ju helt sinnes att riskera lånade pengar på spel.

 

-Många drömmer om att bli proffs eller egentligen drömmer om alla stålar och den glassiga livsstilen som de skriver om i alla pokertidningar.

MEN man kan INTE bli en bra spelare om man enbart har pengar i fokus. Hur många fotbollsproffs, golfproffs eller vilket proffs som helst hade pengar och framgång som mål när de började träna? Skulle säga inga eller ytterst få. Det som ligger bakom framgång är ett genuint intresse för spelet. Så även för alla pokerproffs.

 

-Vad har jag mer för tips. Jo många här verkar spela i ett dåligt emotionellt tillstånd. Gör ALDRIG det. En garanti för att förlora massor och där talar jag av egen erfarenhet.

 

Sen har jag inte mycket sympati till övers för de som klagar på att de spelar bort massa pengar på fyllan. Det är kanske spriten då som är problemet och inte pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...