Gå till innehåll

Alltså det här med downswings....


dr_kvist

Recommended Posts

Jag ska inte visa några HH och jag ska inte dra några historier. Ni har hört allt förut och en hel del har nog upplevt det själva. Men hur fan funkar det här med downswings alltså? Tidigare har jag trott att det är när man typ förlorar tre dagar i rad. Det är det uppenbarligen inte.

 

Jag är ingen stjärna på statisktik, men det måste ju vara så OTROLIGT osannolikt att nästan inte komma in i en enda bra situation på 10k händer. Att nästan alltid ha näst bäst hand och bli utdragen eller se hela bordet folda varje gång man har den bästa. Så va fan beror det på? (Nu kommer vissa säga att 10k händer "e INGENTING! Kom tillbaka efter en downswing på en miljon händer så kan vi snacka", men det spelar inte så stor roll)

 

Om man nu väljer bort att skylla på riggade siter, vad förklarar man det med? Ändrar man sitt spel? Blir man rädd och "weak"? Bedömmer motståndarna en som svag och hugger på minsta tecken på svaghet? Letar man upp lägen där man går AI tidigt i handen för att förstärka bilden av en själv som otursdrabbad när FI:s drag sitter? WHAT?

 

(Ja, jag håller på att flippa ut...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var 10k händer nu när jag tittade. Jag spelar bara två bord åt gången. Dessutom jobbar jag och går i skolan så jag hinner inte spela så mkt som många andra. För mig är 10k händer snarare 3 veckor (det har blivit mindre och mindre spel ju mer jag förlorat). Grejen är att det har knappt varit några ups and downs, bara ner, ner, ner....

 

Men har mkt jag har spelat är ganska oväsäntligt för tråden egentligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart. Allting är ju relativt. Jag skulle ju naturligtvis inte nämnt något antal händer om jag inte ville att tråden skulle få den här inriktningen.

Sen är det ju också så att "riktiga" spelare oftar spelar på stakes och mot motståndare där dom har mindre edge vilket naturligtvis ger mer varians. Jag sitter och ser på mina motståndare som gör misstag efter misstag och ändå hamnar jag på förlustsidan i potterna hela tiden.

 

Sen kan man ju naturligtvis fortsätta den här tråden med "har du tänkt på att du kanske e kass?" - linjen. Svaret är: Ja - det har jag tänkt på. Men med tanke på vilka stakes jag spelar på, vilka resultat jag har haft än så länge och hur mycket jag lyssnat på bättre spelare så är jag fullkomligt övertygad om att jag har en stor edge mot dessa spelare som jag nu förlorar stor del av min rulle till...

 

Eller så kan man fortsätta tråden med att svara på det jag faktiskt efterlyste...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa, kan väl säga mitt rekord är 26 inköps förlustperiod, 10tal inköp ner lite nu som då(alltså inte i rad då förstås, utan från toppen av kurvan till dalen, som på ebisumarus kurva.

 

Och längre än 10K händer kan dom vara.

 

Sedan kan de ju va att det är din normala kurva... o du har en upswing när du vinner :) (skojjar bara, men faktum e ju att du nog behäver betydligt mer än 10K händer för att göra nån bedömning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, dessa downswings suger...jag vet. Min senaste downswing varade såpass länge och hårt att jag blev tvungen att gå ner inte mindre än tre nivåer innan det svängde tillbaka igen...Hur många händer? Ingen aning egentligen men kanske 50k...eller nåt.

 

För att försöka svara på din fråga kan jag ta upp nåt som hände ungefär halvvägs in i downswingen: Det var en dag som verkligen inte en hand satt, min personliga favorit när jag senare kollade lite i PO var att jag förlorade 20 AA på rad varav 15 var all-in pre :shock: Det här spelade väl egentligen inte så stor om det inte var för hur mitt spel förändrades; jag blev allt mer övertygad om att jag inte kunde vinna. Efter att ha sett FI klonka in trissar, kåkar, färger och stegar på löpande band så kändes det som att enda sättet för mig att vinna var genom att floppa nötterna som inte skulle kunna slås på turn och river.

 

Vad blev resultatet då? Jo, FI såg att jag hade blivit paranoid och weak-tight och började spela ännu loosare mot mig än någonsin förr. Att se 7-8 st på ett bord syna ett bett på 5xbb är inte så vanligt men då hände det mer eller mindre hela tiden. Dessutom började jag nästan leta efter situationer där jag skulle loosa bara för att kunna bevisa att min paranoia var befogad.

 

 

Slutligen: Min lösning blev att gå ner såpass lågt i nivåer att min BR var mer än tillräcklig för att klara ytterligare en lika lång downswing.

 

Mitt förslag till dig är att också gå ner ordentligt i nivå så du inte längre känner nån oro för pengarnas skull. Panik och oro är det absolut farligaste du kan ta med dig till ett pokerbord...vänta ut downswingen så kanske du tränar upp ditt psyke till att klara nästa period (som kanske blir ännu längre än du har nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte säga så mycket mer än att det är skönt att läsa att man inte är ensam. Har haft så enormt mycket otur senaste 4-5 månaderna att jag har börjat spela alldeles för passivt och eller tiltat. Vad jag än gör så förlorar jag i stort sett varenda större pott. Har analyserat och analyserat och kommit fram till att jag faktiskt spelar korrekt (oftast) men ibland känns det hopplöst att långsamt vinna småsummor för att sedan torska alltihop plus lite till pga några usla fiskar med tur. Nu handlar det inte om mer än ett par tusenlappar totalt back på 3-4 månader, men är man van vid att vinna denna summa varanann vecka så blir man ju lite desperat. Tur man har ett välbetalt arbete så pokern bara är en ekonomisk krydda. Ett par installda semesterresor är ju trots allt ingenting jämfört med de som lever på marginalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad blev resultatet då? Jo, FI såg att jag hade blivit paranoid och weak-tight och började spela ännu loosare mot mig än någonsin förr. Att se 7-8 st på ett bord syna ett bett på 5xbb är inte så vanligt men då hände det mer eller mindre hela tiden. Dessutom började jag nästan leta efter situationer där jag skulle loosa bara för att kunna bevisa att min paranoia var befogad.

 

Det är nog ganska vanligt att ändra sitt spel och spela sämre i motgång. Frågan är då om man kan prata bara om "downswing"? Då är det inte längre bara otur som gör att man förlorar. Jag tänkte på de här långa downswingsperioderna som någon nämnde. Hur mycket av det dåliga resutatet beror då egentligen på otur och hur mycket beror på dåligt spel till följd av tidigare dåligt resultat/otur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennifer Harman hade en downswing på 6 månader, nog för att hon kanske möter bättre motstånd än dig och mig, men jag känner igen mig i vad du skriver, det gör nog alla, men sålänge jag "bara" blir utdragen brukar jag inte bry mig, det är bara jävligt irriterande. Jag vet att det vänder. Det kan ta två dagar, 2 veckor.. eller 6 månader

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite "kul". Skrev ju ett inlägg tidigare, eller snarare whinade.

Satte mig och spelade när jag kom hem från jobbet. Helt plötsligt verkade allt ha vänt och det gick bra som tusan. Fick tyvärr inte med mig så mycket ur potterna som jag hoppats med låg ändå rejält plus när det var dags att klicka i "no more blinds" och ta en fika. Spelade 4 bord och när det sista av dessa bord hade en hand kvar till pausen så får jag AQ och jag limpar med. Spelaren på knappen höjer lite grann och jag callar. Flop Q64 och jag checkar. Spelaren bettar lite och jag reraiser rejält. Han går all-in. "Fan", tänker jag. "Han har KK eller AA , men kanske försöker köpa potten", och eftersom han bara hade halva min stack så callar jag. Han visar AK och jag leder skyhögt. Turn K och river A. Godnatt. 45 minuters kämpade för vinst wiped out och istället några dollar back. Varenda j-a gång jag klickar på "no more blinds" så hamnar jag i denna situationen, känns det som. Spelade jag fel?.. nej, jag lyckades ju perfekt med att lura in honom i en all-in , men som vanligt så torskade jag ändå. Whine whine whine.. sorry, men nu känns det bättre men undrar fortfarande när eländet skall vända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt nära ban om man får för sig att skriva badbeathistorier här. Skärpning.

 

Tycker för övrigt att det är lite arrogant att snacka om "swings" hit eller dit. Normalt vet man helt enkelt inte om man har positiv förväntan eller ej. Första åtgärden att ta när man förlorar länge och mycket är att kolla närmare på sina motståndare och sitt spel för att se om man verkligen tror sig kunna slå dem.

 

Standardsituationen i poker är ju att typ 9/10 spelare som har en rejäl förlustsvit och tror sig vara vinnande i själva verket är förväntade förlorare. Tro på sin egen förmåga bör inte viktas särskilt starkt.

 

Angående hur länge man kan backa med olika sorters förväntan är det rätt trivialt att simulera, men knappast särskilt intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl visst intressant? Om man backat mer än vad man "kan" göra så har man antingen överskattat sitt förväntade resultat eller så har man spelat sämre än "normalt" under förlustperioden. Vet man inte hur mycket som är rimligt att backa kan man fortsätta skylla på downswing även när det finns andra orsaker till ett dåligt resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl visst intressant? Om man backat mer än vad man "kan" göra så har man antingen överskattat sitt förväntade resultat eller så har man spelat sämre än "normalt" under förlustperioden. Vet man inte hur mycket som är rimligt att backa kan man fortsätta skylla på downswing även när det finns andra orsaker till ett dåligt resultat.

 

Det är nog dags att dra till lägre nivåer då... sedan är väl "kan" lite som att säga att det kom 15 röda i rad på rouletten, nu måste de komma svart... så de e svårt som hjort säger, de som kan sägas ör ju att en "vinnande sämre spelare" har högre sannolikeht att få längre förlust perioder än "en bättre vinnande spelare" mot samma motstånd.

 

Det är nog ganska vanligt att ändra sitt spel och spela sämre i motgång. Frågan är då om man kan prata bara om "downswing"? Då är det inte längre bara otur som gör att man förlorar. Jag tänkte på de här långa downswingsperioderna som någon nämnde. Hur mycket av det dåliga resutatet beror då egentligen på otur och hur mycket beror på dåligt spel till följd av tidigare dåligt resultat/otur?

Det är så sant det där...måste väl rätta det till förlustperiod, inte swing.

De e väl typ, kan man inte le mera när man åkt på 10 smällar så kankse det är dags att sluta... :), kan man inte le(om man har för knappt itagen bankroll, så ler man knappast)...ja då tror jag knappast man spelar bra poker mera heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry för badbeat-snacket innan. Det som jag tycker är intressant är att man troligen inte vänder en downswing/förlusttrend så länge man sitter och tjurar eller har dåligt självförtroende. Det är just bearbetningen med sig själv som jag ser som ett större hinder än själva spelets grunder. Visst kan t ex jag inte tro att jag kan lira på höga nivåer - så bra är jag inte, men på lägre nivåer är jag fortfarande övertygad om att jag är en långsiktig vinnare... förutsatt att jag rätar upp ryggen och börjar spela ordentligt igen.

En kaxig vinnartyp som inte förstår att han är kass skall vara en enkel motståndare, men en nedbruten bra spelare är nog ännu sämre.

För att åtgärda mig själv och för att vända trenden har jag vidtagit 2 åtgärder - spel på lägre nivå samt börjat bonushora lite igen. Det senare kompenserar lite, även om byte av miljö aldrig är helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag tycker kan ha en hel del effekt gällande downswings (och motsatsen) är att kvalitén på motståndet inte är konstant utan ändras lite allt eftersom. iPoker var ju ett exempel där jag gick äckligt bra fram tills mars eller nå't då jag helt plötsligt fick kämpa arslet av mig för att gå jämnt upp och så fortsatte det (kulmen var expektbonusen då det var vidrigt att spela).

Sammanslagning av nätverken och stora bonusar som expekt mfl. gjorde ju att man helt plötsligt satt och kämpade mot 9 tablande proffs/semiproffsgrindare istället för italienare som bara var ute efter att få till en all in bluff.

 

Har upplevt liknande svängningar på Prima där jag kör nu. När flertalet av pf.nu grindarna dyker in för att grinda ihop en unibetbonus eller nå't så är det bedrövligt. Sedan blir det bättre ett tag om dom lyckats locka lite nybörjare till nätverken igen.

 

Gällande:

"Jag sitter och ser på mina motståndare som gör misstag efter misstag och ändå hamnar jag på förlustsidan i potterna hela tiden"

En del av alla dom som spelar 45/22 har ju tyvärr lite finness i sitt överaggressiva spel och kan ju vara bedrövligt jobbiga att ha att göra med.

 

Det tar fan en stund också att ställa om från "ett tidigare fungerande spel" på en site. Kan hinna rinna iväg en del inköp då...

 

Bara mitt lilla tillägg till det totala fenomenet downswing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tänkte ge mitt eget bidrag till till svar på min fråga nu när det (förhoppningsvis) lossnat igen.

 

När man är inne i en downswing, som oftast börjar med några utdragningar och riggade situationer, så koncentrerar man sig väldigt mycket på sitt eget spel. Inte sina egna händer nödvändigtvis, men sitt eget spel. Man går runt och tänker på sin downstreak och funderar på vad man kan göra för att vända den. Och så kommer man fram till saker som "jag måste vara tightare ur position/måste vara mer aggro/måste float mer/bluffa mer/bluffa mindre" osv osv. Detta må vara rätt eller fel i grunden, men det gör att man har detta i åtanke när man sätter sig vid ett bord oavsett vilket bord det är.

 

När man spelar sin bästa poker så sätter man sig, observerar vilket flow bordet har, vem som spelar hur och sen anpassar man sig. I en downswing vill man så gärna hitta tillbaka till "sitt vinnande spel" att man inte anpassar sig tillräckligt.

 

Säkert inget revolutionerande, men mina 2 cent iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stor varians med enorm komplexitet gör att oturen kan grina dig i ansiktet under väldigt lång tid. Som någon skrev här, en session kan vara helt ok men ändå förstöras på en enda hand. Detta gör att utfallet i ett fåtal händer kommer att göra enorm skillnad i långa loppet. Därför kan en downstreak ta lång tid att vända, för det behövs inte många dåliga händer för att hålla den igång.

 

Sedan finns det förstås denna typ av spelare:

 

Sånt som händer, även mot dåliga spelare:

 

khsroamv.jpg

 

Som tycker att en diskussion som denna är störtlöjlig. Det är ju bara dåliga spelare som har "oflyt".

 

(Ty alla får exakt samma fördelning av kort och utdragningar. Så är det. Helt omöjligt att vissa drabbas mer... eller hur?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan finns det förstås denna typ av spelare:

 

Som tycker att en diskussion som denna är störtlöjlig. Det är ju bara dåliga spelare som har "oflyt".

 

(Ty alla får exakt samma fördelning av kort och utdragningar. Så är det. Helt omöjligt att vissa drabbas mer... eller hur?)

 

Han visar ju faktiskt en liten förlust över 12k händer i den grafen, han är inte sarkastisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara dåliga spelare som har "oflyt".

 

(Ty alla får exakt samma fördelning av kort och utdragningar. Så är det. Helt omöjligt att vissa drabbas mer... eller hur?)

 

Men skärp dig! I det långa loppet får alla spelare exakt samma fördelning av kort. Så enkelt är det! Skillnaden på en vinnande och förlorande spelare är vad man gör med korten!

 

Och tror du mig inte, så kan du ju kasta en tärning en miljon gånger, så får du se själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket man iofs kunde hoppats att han var. Kanske har han idag lärt sig vad en downswing innebär, men troligen inte eftersom inlägget är tämligen färskt.

 

Inlägget var ganska skämtsamt menat.

 

Jag hade iofs en 25k händer lång breakeven-sträcka i juni. Men jag spelade ganska många händer/dag + att det inte gick så mycket neråt så det märktes inte så farligt. Jag är mkt rädd för en hemsk downswing. Hur länge kan en sådan förväntas vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skärp dig! I det långa loppet får alla spelare exakt samma fördelning av kort. Så enkelt är det! Skillnaden på en vinnande och förlorande spelare är vad man gör med korten!

 

Och tror du mig inte, så kan du ju kasta en tärning en miljon gånger, så får du se själv!

 

Nu är det ju så att alla inte spelar så mycket poker så att det skulle vara ekvivalent med att kasta en tärning 1 miljon gånger, därför är den jämförelsen ganska löjlig. Och vi talar ju inte heller om det "långa loppet", vi talar ju om dåliga perioder. Tycker Fido kom med ett klokt inlägg. Det är ju ofta så när man sitter och analyserar en lång session att det var en eller ett par händer som, pga av oflyt eller oskicklighet, resulterade i att sessionen blev ett misslyckande.

 

För mig är det väldigt lätt att se var min dowstreak inleddes. Jag var inne i en sjuk rush och kände mig sådär härligt oslagbar när jag åkte på ett par riktigt brutala beats på en nivå där jag var ganska ny (därför blev potterna också väldigt stora mot vad jag är van vid). Därefter följde ca en och en halv månad med ren katastrof (av olika anledningar).

 

Jag förstod att postandet av din graf var ironiskt menat ebisumaru. Även om det var lite drygt måste jag ju säga att det är en jävligt imponerande graf.... Tar du studenter? ;)

 

Jag är också säker på att mer erfarna spelare hade tagit de förluster jag tog på ett mer behärskat sätt.

 

Jag kan också meddela att jag känner mig ganska säker på att jag är en bättre spelare idag (om än fattigare) än innan jag inledde min dåliga period.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...