Gå till innehåll

Lätt för suduko lätt för Poker


The__muse

Recommended Posts

Ett lätt test att prova om man har fallenhet för poker tror jag är suduko. Min personliga åsikt är att tankesättet är det samma för båda. Vad tror/tycker ni?

 

Skaffa ett statisktiskt oberoende underlag och gör en enkel regressionssanalys på underlaget och se om det stämmer!! Gör t.ex en enkät här på forumet man kan fylla i. Posta lådagram och regressionsanalys här sedan. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett lätt test att prova om man har fallenhet för poker tror jag är suduko. Min personliga åsikt är att tankesättet är det samma för båda. Vad tror/tycker ni?

 

 

Jo det är klart. Båda handlar om logik, att kunna se mönster och så.

Men i pokern (framförallt online), finns de väl ett visst stressmoment?

Inte samma som i suduko..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart. Båda handlar om logik, att kunna se mönster och så.

Men i pokern (framförallt online), finns de väl ett visst stressmoment?

Inte samma som i suduko..

Nja stressmomentet är väl lite frivilligt i både poker och sudoko. 1bord fullring är ju inte jättesvettigt direkt, gör man sudoko på datan eller liknande finns ju ofta tidstagning vilket kan innebära stress

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart. Båda handlar om logik, att kunna se mönster och så.

Men i pokern (framförallt online), finns de väl ett visst stressmoment?

Inte samma som i suduko..

Om man tävlar i suduko kör man ett fixt antal pussel på tid, den som plockar flest poäng vinner , poäng fås för varje rätt siffra och extra poäng för avklarat pussel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett lätt test att prova om man har fallenhet för poker tror jag är suduko. Min personliga åsikt är att tankesättet är det samma för båda. Vad tror/tycker ni?

 

Jag klarade en sudoku. Ska nog skotta lite nu.

 

The__muse, om du har svårt att lösa några är det nog bara varians, precis som i ditt pokerspelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det må finnas ett samband som ni säger men jag tror inte det är jättestarkt. Jag känner en som placerade sig top 10 i Sverige i sudoko sm och sedan top 10 i en internationell tävling. Han har spelat ganska mycket poker och är ändå riktigt dålig. Han har iaf inte fallenhet för poker trots att han räknar sudokus som en maskin.

 

Och ja, min undersökning är stor= )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser suduko som ett bra sätt att hålla hjärnan igång när jag inte spelar poker. Men jag tror inte att det finns nån stark koppling mellan duktiga sudukospelare och duktiga pokerspelare.

 

Kanske ser så ut när sudukospelande pokerspelare håller hjärnan i topptrim hela tiden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte nödvändigtvis, men i normalfallet, ja!

 

Håller med, trots att jag antagligen borde kvalificera mig till Mensa... ;-)

 

Jag tror att poker är betydligt mer komplext än så, enbart IQ räcker inte även om logiskt tänkande och matematisk kunskap är stora fördelar. Frågan är väl snarare om man kan identifiera vilka egenskaper en blivande duktig pokerspelare bör ha?

 

En stor psykologisk undersökning av några hundra av de mest framstående spelarna skulle troligtvis ändå ge väldigt skilda egenskaper även om vissa delar är gemensamma för många. Visst har vi någon/några psykologistuderande här på forumet? Kanske detta vore ett ämne för en uppsats?

 

Det vore kul att få några grafer över hur profilen varierar mellan spelare men det blir nog inte så lätt att få världsspelarna till en sådan undersökning om det inte är +EV...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att jag itne håller med trådskaparen.

 

Tankesättet i suduko skiljer sig avsevärt från poker. I suduko letar man mönster längst med rader osv, lär sig några olika knep men spelet handlar i stor utsträckning om att observera siffror och koppla.

Suduko är mer av en process där man arbetar sig igenom en uppgifft. Vem som helst som kan grunderna i suduko kan i princip lösa vilken suduko som helst om han har obegränsat med tid

 

I poker har du en massa andra aspekter som du måste ta hänsyn till. Statestik och en väldigt stor portion psykologi samt recall.

 

Visst hög IQ lär väl hjälpa i båda men det är nog allt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja e så jävla less på alla räknenissar som tror att poker handlar om att räkna outs!!!!

 

IQ för att räkna primtal är inte samma IQ som en psykolog "en ppl person" besitter. Finns givetvis olika typer av IQ. Jag tror poker är mycket mer psykologi än logik, möjligtvis på micro nivåer handlar det om logik. Men på högre stakes måste du ha andra faktorer än att tänka logiskt, på högre nivåer måste du bla gå "utanför" din sfär och installera dig i andra spelares psyke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
sry om jag bumpar men va e suduko? Jag ha blivit less på sudoku så de vore trevligt med nåt nytt slags kryss. Vart hittar man suduko?

 

Är du ute efter att samla på dig inlägg eller?

Du gör en nybörjartråd som handlar om hur man använder potodds, sen spelar du viktigpetter och BUMPAR en tråd bara för att kritisera OP's stavning av sudoku.

 

.__.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad alla skall hitta samband mellan IQ och poker eller andra spelformer och poker hela tiden. Varför? Kan inte se att det tillför något kunskapsmässigt och finna dessa samband. Självklart är det väl så att man har chansen att bli en bättre pokerspelare än det statistiska urvalet om man har högre IQ än statistiska genomsnittet - detsamma gäller för Suduko då man använder skallen även där för o se mönster, lära in spelsätt osv.

 

Detta är väl självklart. Tror dock att det viktigaste är att är man bra i Bridge, Sudoko, schack, lösa korsord osv så har man en fallenhet för att 1) lära in strategier, 2) man har tid att göra detta, 3) man tycker det är roligt o sitta o och nöta i sin ensamhet o lära sig mer, 4) man är hyfsat bra eller kan bli riktigt bra för annars hade man lagt ner det redan

 

tid+viss fallenhet o lära strategier+tycker det är roligt avgör om man blir hyfsat bra på något av ovanstående spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...