Gå till innehåll

Bästa routerköpet.


ponttuss

Recommended Posts

Det beror främst på vad du ska göra med din uppkoppling, och hur viktigt det är att den inte blir flaskhals för din uppkoppling.

 

A) Bara surfa kolla mail: vilken billig som helst (par hundra spänn), blir flaskhals oftast på 100mbit lina.

 

B) Spela online spel, se streams, tanka en del: Gaming router, (kanske tusen lappen), dom dyraste borde klara 100mbit .

 

C) Köra mycket torrents/eller många datorer bakom routern: Cisco (5-6 siffriga belopp) eller ett gratis hembygge(om du har en gammal dator liggande), tex FreeSCO(enklast) eller annan Linux/OpenBSD, det är den här klassen som klarar många samtidiga anslutningar(tex torrents), dom är egentligen riktade till företag.

 

Jämförelse mellan routrar riktade till hemma användare:

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

(Klass C finns inte i listorna, eftersom den inte är riktad till hemma användare)

 

På en router står de tex 100mbit, de betyder bara 100mbit innom egna lokala nätet, Throughput genom routern ser du i tabellerna i länken.

Maximum Simulteneous Connections. Tex torrents kan bli lätt 1000tals samtidiga peers.

 

Oberoende vilken du väljer har dom alla sina knep, och är olika, bara att läsa manualen. Tänk på att trådlöst kan ge grannar access till ditt nätverk, kom ihåg att byta alla deffault lösenord, stäng av access utifrån(trådlöst gör de möjligt att accessa inifrån för obehöriga, se till så de e tillräckligt bra krypterat och i övrigt rätt konfigurerat) om du inte behöver de osv osv.... Kan du inte, så får du ha nån polare och göra de.

 

Jag har kört FreeSCO i snart 10års tid. Provat 2 kommersiella . En för nåt år sedan. Den krashade när jag lirade AoE2 o polaren kom på besök till andra datorn o surfade in på ManagerZone(tung sida)...alltid krash o reboot av routern.

Den andra har jag på min andra lina, den är stabilare(o dyrare), men även den låser sig ibland, reboot ca 1gång i månaden(dock har den 10tal servrar bakom sig, är ju knappast gjort för de :), (kan inte byta den till FreeSCO då jag behöver VOIP telefonin på den).

 

FreeSCOn har aldrig kraschat så kan inte låta bli o rekommendera den, den är lättare än man tror, kanske 10-15 min installation om du har gammal burk med två nätverkskort(dvs inte mycke svårare än köpis routrar, behövs inge hårddisk, allt kan köras från floppy). O du får en router i absolut toppklass likvärdig med Ciscos produkter +många extra finnesser om man vill med. http://www.freesco.org/

 

Låter invecklat o svårt? Dont worry, finns massor av bra sidor till alla routrar. Bara du vet vad du behöver o sedan bestämmer dig för en, ingen av dom är bara plugin o köra om man tänker på säkerheten, och det är väl därför du skaffar en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen // länkarna, det enda jag gör på uppkopplingen är ju typ bara att spela poker och den är inte snabbare än 24 mb, ska kika runt lite på smallnetbuilder nu, och se vad dom säger:mrgreen:

 

Kom på en sak till, funkar de flesta till vista, eller är läget jobbigare då...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen // länkarna, det enda jag gör på uppkopplingen är ju typ bara att spela poker och den är inte snabbare än 24 mb, ska kika runt lite på smallnetbuilder nu, och se vad dom säger:mrgreen:

 

Kom på en sak till, funkar de flesta till vista, eller är läget jobbigare då...?

 

Dom funkar med alla Operativ system, det låter som den kluffie föreslog är rätt så rätt för dig....

edit: stabilitet o så har jag ingen aning om på den, men de vet säkert kluffie..., Tillberkarens support forum brukar vara bra o kolla på också, brukar visa sig där om många har probelem och hurudana problem, om de finns firmware upgrades osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom funkar med alla Operativ system, det låter som den kluffie föreslog är rätt så rätt för dig....

edit: stabilitet o så har jag ingen aning om på den, men de vet säkert kluffie..., Tillberkarens support forum brukar vara bra o kolla på också, brukar visa sig där om många har probelem och hurudana problem, om de finns firmware upgrades osv...

 

Linksys är Ciscos dotterbolag, som riktar in sig på privata marknaden, men kommer de ifrån Cisco så kan man räkna med good shit.

 

Linksys kostar ett par hundra mer än en liknande router ifrån 3Com, D-Link etc. men det är det klart värt!

 

Mvh, KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linksys är Ciscos dotterbolag, som riktar in sig på privata marknaden, men kommer de ifrån Cisco så kan man räkna med good shit.

 

Linksys kostar ett par hundra mer än en liknande router ifrån 3Com, D-Link etc. men det är det klart värt!

 

Mvh, KF

 

 

Ahh, de visste jag inte, eller rättare: inte brytt mig kolla då linksys inte haft dom specs som jag behövt. Bara slå till på en sån då..., helt klart värt nån extra hundring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog överväga en "riktig" brandvägg.

Det finns en D-Link som faktiskt är riktigt bra (DFL-210) och en av fördelarna med den är att du kan sätta ut ditt WLAN på en DMZ-port och slipper risker med att ha ett trådlöst nät kopplat direkt in i ditt hemmanät.

 

Om du ska ha något bättre än det så blir det nog Cisco, t.ex. ASA5505 men det blir mer än dubbelt så dyrt.

 

Vad gäller Linksys så stämmer det att de är en SoHo-avdelning till Cisco men deras produkter skall definitivt inte jämföras med Cisco! De här hemma i samma segment som D-Link, 3Com, Netgear. Jag har dock bra erfarenhet av deras accesspunkter men routrarna har jag erfarenheten att det är ungefär samma som deras konkurrenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog överväga en "riktig" brandvägg.

Det finns en D-Link som faktiskt är riktigt bra (DFL-210) och en av fördelarna med den är att du kan sätta ut ditt WLAN på en DMZ-port och slipper risker med att ha ett trådlöst nät kopplat direkt in i ditt hemmanät.

 

Om du ska ha något bättre än det så blir det nog Cisco, t.ex. ASA5505 men det blir mer än dubbelt så dyrt.

 

Vad gäller Linksys så stämmer det att de är en SoHo-avdelning till Cisco men deras produkter skall definitivt inte jämföras med Cisco! De här hemma i samma segment som D-Link, 3Com, Netgear. Jag har dock bra erfarenhet av deras accesspunkter men routrarna har jag erfarenheten att det är ungefär samma som deras konkurrenter.

 

Jo det är ju sant, en firewalll är ju ändå bättre, men har man bara en dator ...ska ju en NAT-router+mjukvaru brandvägg på klienten räcka. Det är en balansgång prestanda/säkerhet/pengar.

Vore jag en highstakes spelare köpte(i mitt fall byggde) jag natuligtivis Hårdvaru brandvägg åt poker nätsegmentet + avskilde arbets-nätsegmentet från nöjjes datorerna(htpc, spel- surf- datorer osv.)

Kort sagt,,,ska man ha maximal prestanda, maximal säkerhet...så kostar de därefter...(eller så lägger man ner lite tid på gratis lösningar)

 

 

Näe, this is da shit: :)

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010065525

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag lyssnar för bojen, verkade lite väl billig först (med det jag hade jämfört med), men den har fått bra kommentarer där jag letat, så jag intalar mig att den blir perfekt. Ska se om jag lyckas flasha den oxå, har ingen om vad det är, men det blir nog bra ( ibland önskar man att man var född några år senare ):roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog överväga en "riktig" brandvägg.

Det finns en D-Link som faktiskt är riktigt bra (DFL-210) och en av fördelarna med den är att du kan sätta ut ditt WLAN på en DMZ-port och slipper risker med att ha ett trådlöst nät kopplat direkt in i ditt hemmanät.

 

 

Har D-link alltså gjort en router som faktiskt funkar ok? Köpte en D-link för några år sen..var bara att dra i soptunnan direkt. Laggade o hängde sig så jag höll på att bli vansinnig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller Linksys så stämmer det att de är en SoHo-avdelning till Cisco men deras produkter skall definitivt inte jämföras med Cisco! De här hemma i samma segment som D-Link, 3Com, Netgear. Jag har dock bra erfarenhet av deras accesspunkter men routrarna har jag erfarenheten att det är ungefär samma som deras konkurrenter.

 

Hmm, jag skulle ha svårt att jämföra Linksys med t.ex. D-link och 3Com - Seklernas mest invalidiserade routrar.

 

Visst, Linksys är ju inte pure Cisco, men de har Ciscos-hjälp nu och jag tycker inte han ska behöva köpa en Cisco-switcs/-router för 5-15k med omotiveringen att den "ska vara lätt att få igång och åtminstonde funka hyfsa" =)

 

Samt om OP blir intresserad kan han sitta och konfo om routern senare!

 

Mvh, KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Da monster of routers.

th_S1010001-1.jpg

 

Ok, som jag nu skrytit om FreeSCO:n så måste jag väl ta upp den enda negativa jag hittar på den också....storleken. :o, men allt som e gratis e ju nice :)

Är ju extrem(maxitower) den där förstås. Skärm/tangentbord behövs inte(endast vid installation). Och andra sidan är ju inte en 19" rackrouter heller speciellt liten.

 

Lilla routern ovanpå skärmen är en Vood322, som har stöd för Voip, med uttag till vanliga hemmatelefoner.

http://www.tilgin.com/Documents/vood_300_product_sheet_060419_lo%20res.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har D-link alltså gjort en router som faktiskt funkar ok? Köpte en D-link för några år sen..var bara att dra i soptunnan direkt. Laggade o hängde sig så jag höll på att bli vansinnig.

 

Det är en brandvägg INTE en router...

De billiga små plastsakerna som man köper på Elgiganten för 400 kr är inte att rekommendera även om de blivit bättre också.

 

Oftast är det som så att man får vad man betalar för när det gäller nätverksutrustning. Vill man ha riktigt mycker för pengarna kan man köpa en begagnad Cisco PIX (och tankar hem en ful-version av senaste IOS) men de är lite krångligare att konfigurera för en ovan användare. D-Link kör med programvara från Clavister i sina brandväggar (inte router) och den är enligt de allra flesta mycket stabil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som Telia rekommenderar från Zyxel fungerar klockrent. Har själv haft massa problem med D-Link, Netgear och Linksys så rekommenderar inte dem alls. Och det är min åsikt :]

 

Zyxel har ju också en del år på nacken samt har själv positiva erfarenheter (3 st för att vara exakt) ifrån Zyxel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lilla routern ovanpå skärmen är en Vood322, som har stöd för Voip, med uttag till vanliga hemmatelefoner.

http://www.tilgin.com/Documents/vood_300_product_sheet_060419_lo%20res.pdf

 

Nu kommer jag inte ihåg ifall alla tre är valbara på just 322:an (men jag tror det) men det coolaste med Vood-lådorna är att man kan köra både SIP, MGCP samt h.323. (SIP som första handsval of course ;) )

 

Och en mycket skön grej är att genom deras provisioneringssystem, som kallas VCM alt. EM (Element Manager), kan man forca ut hela configfiler till lådorna och göra en massa andra roliga inställningar. Phett skönt att pusha ut en ny FW till flera tusen lådor samtidigt!

 

Mvh, KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag inte ihåg ifall alla tre är valbara på just 322:an (men jag tror det) men det coolaste med Vood-lådorna är att man kan köra både SIP, MGCP samt h.323. (SIP som första handsval of course ;) )

 

Och en mycket skön grej är att genom deras provisioneringssystem, som kallas VCM alt. EM (Element Manager), kan man forca ut hela configfiler till lådorna och göra en massa andra roliga inställningar. Phett skönt att pusha ut en ny FW till flera tusen lådor samtidigt!

 

Mvh, KF

Jo, jag tror dom är alla valbara, skillnaden mellan modellerna är väl främst antalet LAN uttag, vissa är helt utan LAN, enbart för telefoni. Fast den konfas ju automatiskt av operatören så vet inte vad det resulterar i om man börjar leka sjölv med telefoni delen(mest tittat på LAN-delen då jag lagt en övergiven burk som hobby server bakom den.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag tror dom är alla valbara, skillnaden mellan modellerna är väl främst antalet LAN uttag, vissa är helt utan LAN, enbart för telefoni. Fast den konfas ju automatiskt av operatören så vet inte vad det resulterar i om man börjar leka sjölv med telefoni delen(mest tittat på LAN-delen då jag lagt en övergiven burk som hobby server bakom den.)

 

Just mellan 322:an och 342:an är det LAN-portar samt att 342:an supportar Multicast-trafik.

 

Dock så tror jag du missar en hel del iom att du inte kommer åt Root-sidan, eller hur? Bara Conf-sidan? (http://terminal-IP/conf) Please, tell me ..

 

Själv föredrar jag 453:an iom att den först har trådlöst men främst att den har PSTN/FOX Fallback, d.v.s. ifall Internet-linan failar så switchar den över till det "vanliga" telefonnätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just mellan 322:an och 342:an är det LAN-portar samt att 342:an supportar Multicast-trafik.

 

Dock så tror jag du missar en hel del iom att du inte kommer åt Root-sidan, eller hur? Bara Conf-sidan? (http://terminal-IP/conf) Please, tell me ..

 

Själv föredrar jag 453:an iom att den först har trådlöst men främst att den har PSTN/FOX Fallback, d.v.s. ifall Internet-linan failar så switchar den över till det "vanliga" telefonnätet.

 

Nix, kommer inte åt annat än vanliga conf sidan. Var den enda med LAN-port att välja på när köpte den hos IP-telefoni leverantören. :/ Ähh, gör mig inte sugen på att gå o shoppa nu... hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där kanske kan vara en intressant produkt för dom som nu funderar på att köpa:

 

Fullspäckad DSL-gateway från Linksys (WAG325N)

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.107981

 

Ciscos dotterföretag Linksys lanserar Linksys WAG325N. Bakom bokstavs- och sifferkombinationen döljer sig en trådlös accesspunkt baserad på utkastet till standarden 802.11n, fyraportars 10/100-switch, ADSL2+-modem, router och brandvägg.

 

Från juni finns den tillgänglig i butik, och går loss på 1 799 kronor plus moms. Att jämföra med flera av konkurrenternas alternativ för en knapp tusenlapp. Då brukar dock inte funktioner som SPI eller 256 bitars WPA2-kryptering ingå.

 

Jag saknar 1000mbit på den, men är man bortskämd så är man... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...