hager Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Ja, det låter ju väldigt lämpligt... För som förälder kan man ju alltid ha järnkoll, eller? Det kanske borde vara fritt fram för tolvåringar att handla på Systembolaget också? Jag menar, föräldrarna får ju ha koll. (Om det inte framgick så är ironilampan tänd) Vem är det som säger att du är mogen nog att köpa vissa tjänster när du levt i ett visst antal dagar? Är det upp till någon annan som du aldrig har träffat att bestämma vad du ska göra? Är väldigt många som tänker på detta som en självklarhet. Personligen så stör jag mig på att någon ihuvudtaget ska bestämma över mig så länge jag inte skadar någon. Citera
Ängeln17 Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Nej jag har inga egna barn, men en egen åsikt. Jag tycker att det inte bör vara upp till en stat att sätta åldersgränser, om ett företag vill sälja tobak till 12åringar så anser jag att dom borde få det. Sedan så är det upp till föräldrarna att se till så att deras barn inte gör något som föräldrarna anser är olämpligt. Nä det är klart att staten inte ska bestämma över individen. Det är förståss även helt okey att internetföretag "hjälper" ungar 10-12 år att spendera 10tusentals kronor på att köpa fiktiva presenter på nätet för att bli populära bland sin kompisar. Jag menar de är ju fullt kompetenta att förstå vad det egentligen kostar. Samma sak när det gäller spel och dobbel. Klart att en 10-12 åring har fullt klart för sig pengars värde. Samma sak när det gäller tobak och alkohol. Är ju en självklarhet att vi ska sälja det till alla oavsett ålder. En 10-12 åring har ju helt klart för sig följderna av att intaga dylika preparat. Jag utgår från att du då oxå tycker att att det borde vara legalt att sälja knark och även det till minderåriga. Jag menar vad ska vi med lagar och förbud till. ALLA människor kan ju själva ta beslut vad som är rätt och fel och vad som är farligt eller inte. Jag gillar den framtidsutsikten över hur samhället kommer att se ut då. Som avslutning kan jag ju då säga att om du inte förstått innebörden av ovan skrivna text så är det skrivet med ironi. Kände att jag var tvungen att förtydliga det. Citera
Rooney Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Nej jag har inga egna barn, men en egen åsikt. Jag tycker att det inte bör vara upp till en stat att sätta åldersgränser, om ett företag vill sälja tobak till 12åringar så anser jag att dom borde få det. Sedan så är det upp till föräldrarna att se till så att deras barn inte gör något som föräldrarna anser är olämpligt. Hur fan kan du tro att föräldrar har sån koll på sina ungar? Det mest bisarra jag läst på länge. Undrar jag hur samhället sett ut utan åldersgränser. Hade varit kaos. Citera
tinusen Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Nu tycker jag iofs inte att man ska spela cg m.m när man är under 18, finns redan så många spelmissbrukare varför ska man lära de yngre o spela, jag som mamma skulle aldrig tillåta mitt barn o spela poker. har en dotter och hon ska inte ens få titta på när jag spelar pga jag tycker att spel o pengar med barn inte hör ihop. Du är inte ens myndig så lätt o ryka dit o få en massa skulder . Näe du ska man spela pengar ska det vara pengar man själv har tjänat ihop inte på ens annans bekostnad. sen är det ju givetvis upp till var o en som förälder om man tillåter ens barn o spela. skillnad i tankesätt mellan en 15 åring o en 18 åring är rätt stor även om 3 år inte låter så mycket. Jag tror man har mer förståelse om pengar efter att ha jobbat, fått betala räkningar o sådant. tycker man ska lära sig att pengar inte ska spelas ihop utan du ska jobba ihop för en inkomst. visst jag tycker cg ger fina pengar även om jag bara spelar mikronivå men ser detta som en fin sidoinkomst till min familj, dock säga upp mig från jobbet skulle jag aldrig göra. kan ta ngr mer ex skulle jag tillåta min 15 åring dricka alkohol, absolut inte, skulle jag låta den köra bil själv, absolut inte. så jag tror knappast det är lagligt som 15 åring o spela poker även med ens föräldrars tillstånd. men som sagt var lär väl inte uppstå ngr problem om den står på din mammas namn o hon tillåter dig o spela, men lagligt nope. det jag skrev innan var bara min personliga åsikt o jag vet att kvinnor o män tänker olika om poker o barn m.m. finns anledningar till att det är 18 års gränser på vissa saker. visst bara för att du fyllt 18 så innebär det inte automatiskt att du är mogen för allt men tror man är mer mogen än man var när man var 15 år. anser attd et finns folk som är 20 som absolut inte borde ha körkort eller få dricka alkohol. Citera
crillux Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Vem är det som säger att du är mogen nog att köpa vissa tjänster när du levt i ett visst antal dagar? Är det upp till någon annan som du aldrig har träffat att bestämma vad du ska göra? Är väldigt många som tänker på detta som en självklarhet. Personligen så stör jag mig på att någon ihuvudtaget ska bestämma över mig så länge jag inte skadar någon. Det kan vara farligt att generalisera. Icke desto mindre så måste man ibland göra det, och en generalisering här är att en 12-åring inte är mogen nog att fatta beslut som rör t ex drickandet av alkohol eller brukandet av tobaksrök. Om du var så mogen när du var 12 så är du garanterat ett drastiskt undantag. Därmed inte sagt att åldersgränser alltid är bra, men de behövs helt klart i vissa fall. Citera
Ängeln17 Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Vem är det som säger att du är mogen nog att köpa vissa tjänster när du levt i ett visst antal dagar? Är det upp till någon annan som du aldrig har träffat att bestämma vad du ska göra? Är väldigt många som tänker på detta som en självklarhet. Personligen så stör jag mig på att någon ihuvudtaget ska bestämma över mig så länge jag inte skadar någon. Och om du inte är förmögen/mogen att ta hand om dig själv då? Då skiter vi i dig. Citera
Rooney Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 skillnad i tankesätt mellan en 15 åring o en 18 åring är rätt stor även om 3 år inte låter så mycket. Jag tror man har mer förståelse om pengar efter att ha jobbat, fått betala räkningar o sådant. Stämmer i många fall men inte alla. Finns 25 åringar som inte har "brain" mer än en 12 åring också. Alla mognar vid olika tidpunkt, och detta är problemet med åldersgränser, men någonstans måste de sättas. Finns många 18 åringar som inte jobbat för ett öre, och än mindre betalat räkningar, eller för den delen är mogna nog att ta det ansvaret det innebär att bli 18, så du får nog dra upp jämförelsen till 20-21 iallafall. Citera
tinusen Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Stämmer i många fall men inte alla. Finns 25 åringar som inte har "brain" mer än en 12 åring också. Alla mognar vid olika tidpunkt, och detta är problemet med åldersgränser, men någonstans måste de sättas. Finns många 18 åringar som inte jobbat för ett öre, och än mindre betalat räkningar, eller för den delen är mogna nog att ta det ansvaret det innebär att bli 18, så du får nog dra upp jämförelsen till 20-21 iallafall. jo la till en mening att bara för man fyllt 18 innebär det inte att man blir mognare, men du har nog rätt man får dra upp åldern lite, ser ju dagligen på pokerborden folk som spelar riktigt idiotiskt o spelar bort 500 kr på 15 min o då spelar jag bara 0,5-1 kr på svenska spel iofs hur många 18 åringar har betalat räkningar egentligen då man fortfarande går i skolan o föräldrarna oftast betalar det mesta så vi drar upp det till 20 iaf Citera
hager Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Det kan vara farligt att generalisera. Icke desto mindre så måste man ibland göra det, och en generalisering här är att en 12-åring inte är mogen nog att fatta beslut som rör t ex drickandet av alkohol eller brukandet av tobaksrök. Om du var så mogen när du var 12 så är du garanterat ett drastiskt undantag. Därmed inte sagt att åldersgränser alltid är bra, men de behövs helt klart i vissa fall. Jag säger inte att en 12åring är mogen nog att dricka alkohol, är någon det? Sedan så tror jag seriöst inte att åldersgränser gör någon större skillnad. Jag har ännu inte fyllt 18, fyller om ett par månader. Likt förbannat har jag kört bil, köpt alkohol och tobak. Spelat spel om pengar och gått på krogen. Har åldersgränserna hindrat mig från att göra detta? Nej givetvis inte, dom försvårar bara vid vissa tillfällen. Vissa personer här verkar tro att om det finns en åldersgräns så är det omöjligt att bryta mot den, så är det absolut inte (syftar inte på dig jag citerar utan bara allmänt). Sedan så tror jag att en förälder till en 12åring har ganska bra koll på sina barn och faktiskt kan hålla koll på att 12åringen inte dricker även om denna lagligt kan köpa alkohol. Medans jag faktiskt tror att en 15åring i många fall kan ta hand om sig själv hyffsat bra. Givetvis finns det undantag.. Citera
hager Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 jo la till en mening att bara för man fyllt 18 innebär det inte att man blir mognare, men du har nog rätt man får dra upp åldern lite, ser ju dagligen på pokerborden folk som spelar riktigt idiotiskt o spelar bort 500 kr på 15 min o då spelar jag bara 0,5-1 kr på svenska spel iofs hur många 18 åringar har betalat räkningar egentligen då man fortfarande går i skolan o föräldrarna oftast betalar det mesta så vi drar upp det till 20 iaf 500kr för mig är kanske inte värt i närheten lika mycket som för dig. Att se på det på det sättet är rent ut sagt idiotiskt. Hur kan man förespråka att man ska vara äldre om man vill förlora 500kr? Om en person vill spendera 500kr på en upplevelse så låt han göra det, om du sedan kan tjäna något på det så var glad. Citera
hager Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Och om du inte är förmögen/mogen att ta hand om dig själv då? Då skiter vi i dig. Om någon vill ta hand om en person som inte är tillräckligt mogen eller kan ta hand om sig själv så är det bara att köra på, jag är ialf inte intresserad av det sålänge det inte är någon inom min krets. Visst det är synd om många personer och vissa kan inte klara sig. Det ÄR synd om dom, men jag tycker inte att jag ska vara TVINGAD att ta hand om denna person på det sättet man är idag. Citera
tinusen Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 500kr för mig är kanske inte värt i närheten lika mycket som för dig. Att se på det på det sättet är rent ut sagt idiotiskt. Hur kan man förespråka att man ska vara äldre om man vill förlora 500kr? Om en person vill spendera 500kr på en upplevelse så låt han göra det, om du sedan kan tjäna något på det så var glad. jag sa bara att det finns idioter som inte kan hantera pengar sen sa jag inte att du gjorde det var bara ett ex. säger att vissa inte bör handskas med pengar även om man 25 år, men står fast vid min åsikt vad jag tycker om minderåriga som spelar om pengar tycker inte en 15 åring ska göra det sen så är jag bara glad om det finns nissar som slänger ut pengar på pokerborden det är ju de som gör att jag är en vinnande spelare på mikronivån o sen om du inte tycker 500 kr är mycket pengar vad har du då för uppfattning om pengar menar vad är mycket pengar för dig?? som jag som mamma till mitt barn är 500 kr mycket pengar det är tex en veckohandling till mat nja lite dyrare är iofs veckohandlingen. har fått växa upp med att pengar kommer inte av sig själv utan jag har varit tvungen o jobba till mina pengar därav är 500 kr mycket för mig Citera
Rooney Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 500kr för mig är kanske inte värt i närheten lika mycket som för dig. Att se på det på det sättet är rent ut sagt idiotiskt. Hur kan man förespråka att man ska vara äldre om man vill förlora 500kr? Om en person vill spendera 500kr på en upplevelse så låt han göra det, om du sedan kan tjäna något på det så var glad. Skillnanden ligger i att denna personen ofta inte kan ta ansvar för sin handling, för att den helt enkelt e för ung. Det finns nog med missbrukare i högre åldrar. Vi behöver inte ett gäng ungdomar som snor pengar från diverse håll och sedan torskar dem. Alla vet väl vilka spår det senare leder en in på. En ung spelmissbrukare skulle kunna köra en familj i fördärvet med sitt spel. Ett beroende måste mättas, och trots sin ålder KOMMEr han att finna vägar till att sno pengar, såväl från familjekassan som andra håll för att kunna stilla sin hunger. Och spela bort dem på en "upplevelse" som du kallar det, utan en tanke om konvekvenserna av vad han gör. Han är helt enkelt inte mogen nog för att förstå vad som händer. Åldersgränserna gör det som sagt inte omöjligt att göra dessa saker, men svårare. Tillräckligt svårt för att ändå hålla borta de flesta från det. Skulle åldersgränserna tas bort kan jag lova att ökningen av samtliga missbruk skulle ökas. Föräldrar kan inte stå med piska på sina barn och följa dem i varenda steg. Det är ju bara att titta på alla skitungar i dagens samhälle som drar runt och gör stan orolig. Här ser vi ju exempel där föräldrarna tappat all kontroll, och det skulle bli bra mkt värre om åldersgränserna släpptes... Citera
crillux Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Det går att bryta mot de flesta åldersgränser (och andra regler också förstås). Du kommer alltid att hitta en kiosk där du kan få ut cigg även om du är under 18, det finns alltid krogar som inte är så noga med leg osv. Men som småbarnsförälder tycker jag nog ändå det känns tryggt att veta att det finns en del praktiska problem (åldersgräns) som ska övervinnas för att lillgrabben hemma ska kunna få tag på en starköl när han är 12. Det var så jag menade. Och därmed tror jag det framgår att jag tycker att åldersgränser fyller ett syfte. Att vissa saker i samhället har med (generellt sett) mognad att göra framgår t ex tydligt av att manliga bilförare mellan 18-24 år är de som råkar ut för flest singelolyckor i trafiken. När man sätter upp liknande regler så ligger det i sakens natur att man måste generalisera. En krog jag jobbade på en gång i tiden hade 25 år som åldersgräns dels pga att stökfaktorn sjönk men också för att folk på 25+ generellt sett är mera köpstarka än folk på 18-19 år. Undantag finns förstås (ex unga nätpokerspelare ) men man är som sagt tvungen att generalisera ibland. Utan att vilja vara elak så är jag också ganska övertygad om att du kommer att resonera annorlunda när du 1) blir äldre och 2) får egna barn. Citera
tinusen Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Skillnanden ligger i att denna personen ofta inte kan ta ansvar för sin handling, för att den helt enkelt e för ung. Det finns nog med missbrukare i högre åldrar. Vi behöver inte ett gäng ungdomar som snor pengar från diverse håll och sedan torskar dem. Alla vet väl vilka spår det senare leder en in på. exakt, jag har levt med en missbrukare o levde med den personen ett tag innan allt kom fram att han spelade bort för minst 4000 i månaden, ja hur kan man inte upptäcka det säger ni kanske. reagerade inte så mycket på det därför att han gav mig 12 000 varje månad o jag trodde det var hans lön när den i själva verket låg över 16 000, men senare började jag undra lite varför jag aldrig fick se lönespecen o jag låg på o till slut bröt denna personen ihop o erkände allt efter att jag ställt honom mot väggen o frågat varför inte han betalt teleräkningen, denna personen var vuxen. o att vara spelmissbrukare + anhörig till en är ett rent helvete, denna relationen är dock lämnad då det ej gick o lita på personen plus andra saker. tänk att inte våga lämna plånboken med pengar i med rädsla för att han tar dem o spelar upp dem, därav mina tankar om minderåriga o spel om pengar, vill inte att ngn ska ryka dit defenitivt inte ett barn som inte är myndig, som inte har koll på pengar som en 25 åring har kanske. när du är 18 visst du kan ryka dit men då är det upp till dig själv då du beräknas som vuxen o kunna ta hand om dina egna misstag Citera
Kape Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Jag säger inte att en 12åring är mogen nog att dricka alkohol, är någon det?Sedan så tror jag seriöst inte att åldersgränser gör någon större skillnad. Jag har ännu inte fyllt 18, fyller om ett par månader. Likt förbannat har jag kört bil, köpt alkohol och tobak. Spelat spel om pengar och gått på krogen. Har åldersgränserna hindrat mig från att göra detta? Nej givetvis inte, dom försvårar bara vid vissa tillfällen. Vissa personer här verkar tro att om det finns en åldersgräns så är det omöjligt att bryta mot den, så är det absolut inte (syftar inte på dig jag citerar utan bara allmänt). Sedan så tror jag att en förälder till en 12åring har ganska bra koll på sina barn och faktiskt kan hålla koll på att 12åringen inte dricker även om denna lagligt kan köpa alkohol. Medans jag faktiskt tror att en 15åring i många fall kan ta hand om sig själv hyffsat bra. Givetvis finns det undantag.. Men seriöst! Det är inte ofta jag bemödar mig att gå in i en diskussion med en person som uppenbarligen inte har den minsta lilla koll på vad han/hon säger men det här är tillfället då det sker. Lagar och förordningar förhindrar ju naturligtvis inte folk från att bryta mot dem, om så var fallet skulle vi ju inte behöva domstolar/poliser eller hur? Saken är som sådan att man använder sig av lagar och förordningar för att en del mindre "utvecklade" och "förståndiga" personer skall få rådgivning kring vad som är lämpligt att göra. Sen finns det lagar som inte uppskattas av alla och inte heller hur de tillämpas, det ger oss dock inte rätt att bryta mot dem. Till trådskaparen kan jag bara säga att dina föräldrar gör dig en björntjänst som inte lär dig varför det finns regler/lagar/förordningar. Sannolikheten att detta skall leda till en allmän avtrubbning i "rättspatos" är betydande men det är deras problem om det är den typen av värderingar som de vill lära ut till sina barn. För din egen skull hoppas jag att morsan din själv sätter sig på "sitt" konto och trycker in $5000 med sitt MasterCard och gular hela rulle till mig över 30 min. Då kanske hon inser vilket ansvar det ändå är att spela om pengar, även om det är roligt. Citera
Ängeln17 Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Jag har ännu inte fyllt 18, fyller om ett par månader. Likt förbannat har jag kört bil, köpt alkohol och tobak. Spelat spel om pengar och gått på krogen. .. Det var väl det jag trodde. Mogengraden på dina åsikter är dock i nedre delen av tonåren. Allt som andra bestämmer kan jag bättre själv. Men men, du ändrar åsikt när du växer upp och blir vuxen. Och framförallt när du får egna barn. Så återkom med dina åsikter när du är där. Tack och hej. Citera
tinusen Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 jag tycker ska man spela om pengar, ja då ska man veta följderna av vad som kan hända, hur beroende man är av pengar plus veta att du måste tjäna ihop pengar för att överleva dvs jobba, visst finns de som lever på sina poker men hur många är vinnande spelare egentligen, de flesta är nog förlorare o spelar bort stora summor av pengar, visst många vinnande med men hur stor del inte en aning ngn som vet mer exakt hur många som är vinnande o förlorare procent?? som jag skrev innan jag spelar mikronivå för att det är ett kul nöje, jag har ingen avsikt o gå upp insats på mitt spel pga att jag kanske inte reder ut den insatsen o spelar bort hela min bankrulle, dock om det skulle hända så kommer jag inte spela poker mer för då är det inte meningen att jag ska spela poker. Citera
Ängeln17 Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Om någon vill ta hand om en person som inte är tillräckligt mogen eller kan ta hand om sig själv så är det bara att köra på, jag är ialf inte intresserad av det sålänge det inte är någon inom min krets. Visst det är synd om många personer och vissa kan inte klara sig. Det ÄR synd om dom, men jag tycker inte att jag ska vara TVINGAD att ta hand om denna person på det sättet man är idag. Social mognad framträder även här. Citera
Studsturre Postad 9 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 9 Maj , 2007 Till trådskaparen kan jag bara säga att dina föräldrar gör dig en björntjänst som inte lär dig varför det finns regler/lagar/förordningar. Sannolikheten att detta skall leda till en allmän avtrubbning i "rättspatos" är betydande men det är deras problem om det är den typen av värderingar som de vill lära ut till sina barn. För din egen skull hoppas jag att morsan din själv sätter sig på "sitt" konto och trycker in $5000 med sitt MasterCard och gular hela rulle till mig över 30 min. Då kanske hon inser vilket ansvar det ändå är att spela om pengar, även om det är roligt. Jag började spela på min brors konto då jag gav honom 100kr för att spela där, jag spelade upp till 400kr och gjorde ett konto i mammas namn och satte in pengarna där istället. När jag började spela på eget konto (i mammas namn) så har jag lyckats spela upp pengarna ganska bra. MEN jag har ALDRIG fått sätta in mer pengar på kontot för mamma. Jag spelar just nu bara för vinstpengarna och det vet hon. Citera
Patriark Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Din moral är inte allas moral, sedan så är det lite hjärndött att påstå att man inte kan ta eget ansvar på måndag, men när man fyllt 18 på fredagen då är det klart att man ska få spela. Skillnaden på personen är förutom några siffror? Alla personer är olika och individer mognar på helt olika sätt. Erik Sagström började spela en bra bit före han var 18 om jag inte minns fel, Phil Ivey spelade på Casino med falsklegg. Dom kunde bevisligen hantera det, åldersgränser är ganska diffusa. Varför skulle inte en mamma tilllåta sin sån att spela poker om han är en vinnande spelare eller spelar med t.ex. en fast budget? Ska man förbjuda andra spel som kostar pengar också, t.ex. WOW?[/quote ] Det handlar inte om moral. Det handlar om att föräldrar ska skydda sina barn. Det är en förälders ansvar. Så det faktum att Patrik Sjöberg kan hoppa högt gör att alla kan det? Annars faller liksom din tes angående Erik S. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, men vilken förälder är beredd att satsa sitt barn på att just deras lilla underverk är ett sådant undantag? Inte jag iaf... Citera
PokerFreddie Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Jag vll iom detta inlägg inte säga att jag är för att man spelar som underårig, men jag vill komma med ett tips till STUDSTURRE som du säger, spelar bara för vunna pengar, det är bra. Se till att hålla en regelbunden kontakt med någon som håller koll på vad du spelar. om din bror är en bra spelare med bra kontroll på bankrulle och liknande, annars gärna någn vuxen har koll. Visst kommer aldrig din mamma att förstå om du behärskar en nivå och vill prova att spela högre, men jag tror verkligen att det är viktigt att ha någon som håller lite koll på vad du spelar. Om du verkligen behärskar det du gör, om du riskerar för mycket av din rulle osv osv. själv jag spelade på trav från 15 års åldern, spelade på V75 för 8 kronor på lördagen, eller 5 kronor vinnare, inga problem, sen som 17 åring klånkade jag in en "storvinst" på 2500, en V5a för tusenlappen och tvåspel senare hade jag förlorat dem. fortsatte inte att spela med stora insatser, men det jag insett i efterhand var att jag tappade kontrollen, fattade inte pengarnas värde eller att jag hade stora klånkguden-Bengt med mig. Hade en annan händelse som fick mig tänka till om mitt travspel. jag hade ett sommarlov där jag varje gång jag var på travet förlorade mina första spel, höjde insatsen lite, vann tillbaka. Detta fortsatte, och jag vann ju med mina 200-300 bets, så efter 5-6 veckor gick jag ut hårdare och förlorade 1200 på en kväll, som gymnasieelev med enda inkomst studiebidrag. På ett sätt var det väl bra, för jag fick min väckarklocka för 1200 kronor i ett "bra skede", inte 5 år senare för 12000... //Freddie (som inte vill vara en total moraltant men iaf hjälpa till...) Citera
Studsturre Postad 9 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 9 Maj , 2007 Freddie: Jag har bra koll på vilka nivåer jag bör spela på, min bror som är en vinnande pokerspelare har koll på hur jag spelar och var jag spelar. Citera
pimpout Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Jag säger inte att en 12åring är mogen nog att dricka alkohol, är någon det?Sedan så tror jag seriöst inte att åldersgränser gör någon större skillnad. Jag har ännu inte fyllt 18, fyller om ett par månader. Likt förbannat har jag kört bil, köpt alkohol och tobak. Spelat spel om pengar och gått på krogen. Har åldersgränserna hindrat mig från att göra detta? Nej givetvis inte, dom försvårar bara vid vissa tillfällen. Vissa personer här verkar tro att om det finns en åldersgräns så är det omöjligt att bryta mot den, så är det absolut inte (syftar inte på dig jag citerar utan bara allmänt). Sedan så tror jag att en förälder till en 12åring har ganska bra koll på sina barn och faktiskt kan hålla koll på att 12åringen inte dricker även om denna lagligt kan köpa alkohol. Medans jag faktiskt tror att en 15åring i många fall kan ta hand om sig själv hyffsat bra. Givetvis finns det undantag.. Som någon annan sa, det sken igenom rätt bra att du var under 18 själv. Citera
hager Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Det var väl det jag trodde. Mogengraden på dina åsikter är dock i nedre delen av tonåren. Allt som andra bestämmer kan jag bättre själv. Men men, du ändrar åsikt när du växer upp och blir vuxen. Och framförallt när du får egna barn. Så återkom med dina åsikter när du är där. Tack och hej. Jag har rätt till att ha åsikter oberoende ålder, att påstå något annat är lite småsjukt. Sedan så menar jag inte att man ska ta bort alla lagar eller avskaffa alla åldersgränser, jag diskuterar bara ur ett perspektiv som ingen annan väljer att se det ur. Personer här som på så många andra ställen har problem med att förstå att man kan hålla en diskussion med argument även om det inte är din personliga åsikt. Citera
Recommended Posts