Gå till innehåll

NLT - Trn, QQ i dålig position


Roberteriksson

Recommended Posts

Hej det här är min första HH och dessutom tar jag den bara ur minnet så jag hoppas jag inte glömmer nåt. Jag spelar en freeroll på expekt, vi är bara runt 30 stycken kvar och prisstrukturen är så att dom 130 första får en liten summa, 10 första får något mer.

 

Det går bra, jag sitter med runt 17 BBs och får QQ i ganska tidig position, men det är här det börjar gå utför. Jag sitter bara två ifrån Big Blind och höjer med 4BB, ungefär 24000. Det foldas runt till en person i sen position som höjer med cirka 4BB. Jag höjer igen med 2BB, han synar.

 

Floppen kommer K 10 7 i olika färger, och jag är först att satsa.

Jag sätter honom på AK eller något liknande eftersom han inte höjde mer och jag satsar lite klent, ungefär halva potten så här i efterhand vet jag inte varför. Han slår om och går all-in.

 

Jag foldar och min stack har minskat rejält...

Efter den här handen så undrar jag varför jag inte gick all-in före floppen?

Jag frågade honom vad han hade efteråt, och han svarade QQ.

Jag tycker inte att det är kul att spela QQ efter floppen när överkort har kommit, och eftersom det var så sent i turneringen kanske han hade foldat om jag hade satsat ordentligt, och jag hade tagit bort hans positionsövertag om jag hade ställt in före floppen.

 

Vad skulle ni ha gjort? Det kändes som jag tappade kommandot och det var väl en kombination av min dåliga position och mitt fegspel, om jag hade varit den som ställt in på floppen så hade jag kanske tagit det direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gått all-in efter hans pre-flop raise. Har han t.ex. AK, AQ så lär han väl syna så sent i turneringen, men då är du ändå favorit. Du är ju favorit mot alla händer utom KK/AA, så om du inte tror att han har någon av de händerna så är det bara att gå all-in.

 

Hade du spelat aggressivt innan dess och försökt stjäla mycket mörkar? I sånt fall så satte han dig antagligen på en random hand, då är det bara att ställa in direkt. Du har sjutton BBs kvar, du har redan satsat 4 av dem, han höjer till 8 BBs. Du höjer med två igen (varför?), alltså har du satsat 10 BBs och har 7 BBs kvar. Om du agerar först så är det bara att ställa in och hoppas att han inte träffat kungen, han lär lägga alla händer som inte har en kung utom AA, och då är du körd ändå.

 

Jag hade gått all-in preflop. Han har satsat 8 BBs, du har 13 BBs kvar. Går du all-in finns det en minimal chans att han foldar, annars är du med stor sannolikhet favorit. Har han KK/AA är det inget att göra, sånt händer, men vågar du inte ta en chans så kommer du få svårt att vinna en turnering.

 

Hade du och han haft kanske 20-30 BBs kvar efter floppen så hade det sett annorlunda ut men nu är det bara att ställa in, även om floppen har ett överkort. Den enda handen som han hade spelat pre-flop som du var favorit mot innan floppen är AK; har han den är det bara att be om att två-outaren träffar. Har han t.ex. AQ, AJ, JJ eller liknande så är det bara att le hela vägen till banken (om inte hans 2/3-outare träffar).

 

Tycker alltså att du borde gått all-in redan preflop, men annars är du mer eller mindre tvungen att gå all-in på floppen. Just i sådana här freerolls brukar dessutom skillnaden på en 30e och 15e plats vara så pass minimal att det inte spelar någon större roll om du åker, det är finalbord och helst seger du vill till, och då gäller det att satsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QQ är väl en hand som iaf inte jag vill se floppen med så ofta, risken att A eller K faller är allt för stor. Bättre att ställa in, speciellt då personen höjt dig. Bara att lasta in och hoppas...

 

Håller inte med, risken är precis som du säger att det faller ett A eller K på floppen... därför hade jag valt att höja försöka och isolera just de som sitter är med händer såsom AK, för de finns en överhängade risk att de synar dig ändå... så kan du ta beslutet om all in när du har sett att det inte faller just A eller K på floppen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med, risken är precis som du säger att det faller ett A eller K på floppen... därför hade jag valt att höja försöka och isolera just de som sitter är med händer såsom AK, för de finns en överhängade risk att de synar dig ändå... så kan du ta beslutet om all in när du har sett att det inte faller just A eller K på floppen...

Situationen är ju att du höjt och fått omslag i en enorm pott vad gör du då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går väl inte att höja en höjning på 4bb med 2bb? Det var inte så att din första höjning var _till_ 4bb, dvs en höjning med 2bb och hans omslag var till 6 bb, dvs också en höjning med 2bb? Annars borde du inte kunna göra en 2bb-höjning på slutet ju...

 

 

 

Ps. Om du hade skrivit ut stack- och pottstorleken hade jag inte behövt fråga. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...