Gå till innehåll

Att få poker accepterat?


Lurifax

Recommended Posts

  • Svars 100
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Va fan är det med mutor, lever vi på stenåldern? Brukar du få muta för att din flickvän ska gå på jazzdans? (eller vad hon nu håller på med)

 

Presenter visst, det kan väl vara en del av ett kärleksfullt förhållande.

 

Ja, vet att mutsystemet är del av vissa förhållande, men då har man också överlåtigt beslutande rätten till sin partner, "du får lov att spela, om du betalar rake till mig".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är pengarna värda olika mycket beroende på om man spelar med en insättning eller vinstpengar?

 

Ja, eftersom hon tycker att det är "ganska ok" att spela freerolls, så verkar det ju vara spelet om pengar (risken att förlora pengar) som är en stor del av problemet...så visst är det skillnad på att spela om vunna pengar (avsatt pokerbankrulle) och sin/deras privatekonomi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att muta tycker jag låter väldigt omoget och fungerar bara på en viss sorts kvinnor.

 

Det funkar på alla tjejer om man gör det snyggt. Köp presenter till henne för en del av pengarna du vinner så kommer du nog se att hon tycker bättre om poker.

 

Dessutom, mår man bra av att ge saker till någon man tycker om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte lägga in min lilla åsikt om det här och den är att flickvänner, fruar, sambos etc. etc. tycker inte om att bli "bortpetade" av datorer. Har väldigt många kompisar och vänner som upplever detta problem inte bara pokerspelande vänner utan igentligen allt som har med datorn att göra blir ett hot mot förhållandet. Jag kan mycket väl förstå detta för att det kan gå över styr och ta väldigt mycket tid.

 

2 timmar kanske inte låter så mycket men är det 2 timmar mellan kl. 17.00-19.00 så är det nog inte så bra och då kommer konflikten upp och det är givetvis pokerns fel då ;-) .

 

Har själv haft detta samtalsämne ett antal ggr och det är inget roligt alls. Lider lite med dej och förstår att du sitter lite illa till. Någon lösning har jag inte mer än att försöka kompromissa på något sätt. Tror inte "mutor" är det bästa alternativet, men försök att visa att ditt spelande inte tar av huhållskassan utan det är bara va dina pengar samt dina ihopspelade pengar som utgör din "bankrulle".

 

Lycka till. :-)

 

//Skalisss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Livet, familjen, jobbet och din hobby är en stor kompromiss!!

När man blir vuxen får man förhandla om allting.

Från middagen hemma till lönen på jobbet.

 

Ja, två timmar per kväll är mycket.

Som några andra sagt, prata igenom vad som egentligen är problemet.

Visa på vilka pengar det är du spelar för.

Snacket om att vara styrd etc är omoget.

Du har ju själv valt att leva med henne, men är pokern så viktig för dig och det inte funkar för henne så.....

 

Jag jobbar heltid, har sambo och en son (2.5år).

Spelar alldeles för mycket poker och sambon lirar WoW alldeles för mycket Skillnaden är att jag drar in pengar och hon gör inte det, men jag klagar inte.

Har däremot alldeles själv kommit på att 1-2 pokerfria dagar i veckan inte är så dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till och börja med så förstår jag precis vad du menar. sitter i ungefär samma sit själv.

 

Så länge som du plussar och inte riskerar en massa pengar på pokern så tror jag inte att det är själva pokern som är problemet. Det är att du sitter 2h per kväll framför datorn istället för att umgås med henne.

 

när man sitter framför burken så är man inte speciellt social (inte jag iallfall). Man kan nästa jämföra det med att inte vara hemma. Att vara hemifrån 2h per kväll för en hobby är rätt mycket, oberoende av vad det är.

 

Mitt tips är att ni kommer överens om hur mycket tid det är ok att lira poker i veckan. ha några spelfria kvällar i veckan. på dom spelfria kvällarna kan ni(läs hon) ju alltid spendera din vinst.;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni har delad ekonomi:

Då måste du ta hänsyn till hennes önskemål. Kompromiss är nyckelordet här. Ni kanske kan komma överens om en summa pengar som du kan använda till poker? Det verkar ju gå bra för dig så mitt förslag är att du tar ut de pengar du en gång satt in och använder överblivet kapital efter eget tycke i pokerdjungeln.

 

=

Och vad är det jag säger till honom att skapa? Jo, en bankrulle!

 

???

 

Tror vi behöver en ordentlig definition på delad ekonomi: Finns flera sköna modeller man kan applicera

1. Kör rubbet, allt är gemensamt... pre och post man bestämde sig för detta, dvs allt tom kalliingar och the g-thongs

2. Allt som tjänas in efter dagen en överrenskommelsen(rättstavat?) träder i kraft är gemensamt. (sambo - pojkvänflickvän nivå)

3. En viss % av inkomsten går in i delad eknomi delen, resten får spenderas hur fan man vill.

etc

etc

 

Jag antar att du syftar på model 1 jennez! Jag var med inne på model 3 när jag svarade på ditt svar. För i model3 behövs det ingen diskussion, utan dessa pengar är hans. Och ja skapa en bankrulle men inte från den gemensamma ekonomin utan från din egen (se model 3)

 

Och, ja du har tillåtelse att vara drym om du känner för det och kasta lite skit. Kvittar liksom.

 

muuuuuuu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det så fel att sitta 2 timmar framför datorn och vinna pengar som båda har nytta av, jag fattar inte? Visst man kanske inte ska göra det VARJE dag men några dagar i veckan tycker jag är ok. Sedan beror det naturligtvis på när man gör det. Ett tips kan ju vara att spela när hon är upptagen med annat. Men fortfarande, om hon inte kan kompromissa om tid/vecka att spela skulle jag personligen överväga återigen att säga hejdå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hjärtligt för alla seriösa kommentarer, hade inte väntat mig att det skulle bli sådant intresse angående detta men det känns ju kul att kunna dra igång en seriös diskussion i alla fall.

 

Jag har läst igenom alla kommentarer och det finns en del kloka saker.

 

Jag tänkte berätta lite mer bakgrund som jag borde skrivit i första inlägget som har dykt upp under trådens gång:

Jag är 22 år och pluggar heltid på en civilingenjörsutbildning. Vi bor inte tillsammans och har inte delad ekonomi, utan pengarna som gått till poker är 200$ jag satte in på neteller aldelles i början som nu är uppe i 3000$ ungefär + lite jag redan tagit ut. Det är som sagt inga jättenivåer jag spelar utan försöker bygga en bankrulle från inte så mycket och vandra upp i nivå... Det är här hon säger stopp, att det inte ska vandras utan stanna på gratisnivån i princip.

 

Den tid som går till pokern är oftast någon timme efter plugget, då tjejen ändå inte slutat jobbet. Sedan brukar vi äta etc och sedan brukar hon ha andra saker för sig ett par timmar, träffa folk eller andra saker hon sysslar med (skriver artiklar, bloggar....). Under den tiden spelar jag kanske en timme och resterande går till plugg och andra saker.

 

Vad jag försöker säga är att det i princip aldrig har hänt att hon ens märkt att jag spelat då jag försöker göra det då hon ändå är upptagen. Det är någon enstaka gång som hon slutat jobbet när jag suttit nära finalbordet men då har hon fått ta det så att säga...

 

Jag hoppas att detta klargjorde ett par saker.

 

Fortsätt diskutera, följer det hela med spänning :) Vill ha en lösning till problemet och det måste finnas ett par riktigt bra argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till och börja med så förstår jag precis vad du menar. sitter i ungefär samma sit själv.

 

Så länge som du plussar och inte riskerar en massa pengar på pokern så tror jag inte att det är själva pokern som är problemet. Det är att du sitter 2h per kväll framför datorn istället för att umgås med henne.

 

när man sitter framför burken så är man inte speciellt social (inte jag iallfall). Man kan nästa jämföra det med att inte vara hemma. Att vara hemifrån 2h per kväll för en hobby är rätt mycket, oberoende av vad det är.

 

Mitt tips är att ni kommer överens om hur mycket tid det är ok att lira poker i veckan. ha några spelfria kvällar i veckan. på dom spelfria kvällarna kan ni(läs hon) ju alltid spendera din vinst.;-)

 

Håller helt med. Däremot är det många som har som hobby att följa diverse tv-program. När min sambo tittar på desperata husfruar, grays fjantomy m.m. är hon inte heller så social.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker det låter som att tjejen din är rädd att du plötsligt ska förlora alla dina pengar och börja spela för pengar du inte har råd med. Men på dig låter det ju klart som du har det hela under bra kontroll. Och just också eftersom du inte ens spelar på tid ni är på samma ställe ens.

Antar att du visat henne siffrorna på hur det går och sånt, men att hon inte har tyckt att det räcker med det. Då håller jag dig ändå som vinnare här i då du (verkar det ju helt som) har koll på ditt spelande.

Här får du nog övertyga henne om att du har saker och ting under bättre kontroll än hon tror/fasar.

Lycka till med övertygelsen. Inte lätt alla gånger :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är _svårt_ att övertala icke-pokerspelare om att man kan vara vinnande över tid i spelet. När någon tar upp mitt spelande med mig, så blir alltid någon av de första frågorna: "Men ska du inte sluta spela nu när du har vunnit så mycket?"

 

Därför kan det visa sig i det närmaste omöjligt att övertala din flickvän om att du ska "få" satsa större summor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appel du har precis förstått poängen.

 

Jag har hela tiden fört statistik med PT och har regelbundet visat henne hur det har gått under månaden och visat henne vad saker betyder i programmet. Visat att det är gröna siffror på BB/100 och förklarat etc.

Det är som du säger att hon är rädd att allt en dag ska gå förlorat; hon uttrycker sig såhär: "Om du inte har tagit ut pengarna så har du ju förlorat". Hon menar att om jag en dag vinner 200$, och nästa dag förlorar 100$, så har jag inte tjänat 100$ på dessa två dagar utan snarare tycker att jag förlorat 100$ eftersom jag inte tog ut det i tid.

 

Det är mycket knepigt att diskutera och förklara när det blir sådana kommentarer tillbaka och nu senaste gången vi pratade om det (innan jag blev desperat nog att skriva om det här) så slutade det med att jag sa att hon nog behövde prata med någon annan kompis som spelade poker om hon nu hade någon sådan, så hon kunde få höra samma saker från två personer, att poker inte är en rät linje uppåt utan det svänger, men att man på lång sikt är en vinnande eller förlorande spelare. Jag jämförde det till och med lite som med fonder och aktier; det är ju vitt skilda saker men hur pengarna förändras med tiden tycker jag ändå går att jämföra, med den skillnaden att man personligen kan påverka utvecklingen i båda riktningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är _svårt_ att övertala icke-pokerspelare om att man kan vara vinnande över tid i spelet. När någon tar upp mitt spelande med mig, så blir alltid någon av de första frågorna: "Men ska du inte sluta spela nu när du har vunnit så mycket?"

 

När jag hade spelat poker i 3månader och hade en liten rulle på drygt $500 "lovade" en av mina vännder att jag skulle förlora allt om jag inte la av med en gång. 2 år senare har jag istället mångdubblat det beloppet många gånger om.

 

Det är svårt att övertala icke pokerspelare att det faktist finns en liten del människor som är vinnande på poker. Jag antar att tiden och pengarna får stå för övertygelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tjej tjatar tvärtom på att jag ska spela mer... så att vi kan tjäna ännu större drösar av pengar än vi redan gör (2 heltidslöner samt mina pokerinkomster på ca 20-30 tusen per månad och bor i en billig 2a...).

 

Golddigger tjej kanske?!? :-D I din nästa svacka så är hon snabbare ut genom dörren än vad radiotjänst blir hos mig!

 

Håll den här diskussionen seriös, för det är precis som Piano Per säger ett viktigt ämne.

 

Skall göra ett försök...8-)

 

Okey, börjar med att säga att jag själv är i ett 4-årigt förhållande, och har därmed upplevt det mesta av vad som skrivs i denna tråden.

Har inte helt löst mina problem, eller övertygat min flickvän om att poker är något bra i livet, men kanske något hon kan acceptera.

 

Från början var hon av förklarliga skäl helt emot det, poker är "gambling" punkt slut. Poker är ej seriös inkomstkälla och det håller inte seriösa personer på med(syftar till att hon är Civ. Ing, och jag nästan klar...).

 

Utgångspunkten ligger i att kvinnor(nej jag är inte en mansgris...) undermedvetet vill att ens partner skall vara en "försörjare" en stabil sådan också, som skall kunna vara ett stabilt stöd och bidrag till den kommande familjen(detta gäller även dem som inte tänkt ha nån familj närmsta deceniet), utifrån detta kan man snabbt inse att kvinnor generellt inte borde gilla poker speciellt mycket, låt mig lista några argument:

 

:c: Pokern tar tid från familjen(partnern, m.m)

:h: Poker kan eventuellt riskera familjeekonomin(iallafall i hennes ögon, då hon kanske inte är helt insatt i vad en BR är)

:s: Internetpoker är väldigt asocial hobby, dock ej livespel

:d: Poker är oseriös verksamhet, gambling, snabba pengar, allt detta dåligt inflytande på de ev. barnen.

:c: Konstiga tider, spel på nätterna, trött på dagarna.

 

Så det är lätt att se varför de inte riktigt ser på din gulliga roliga hobby på samma sätt som du.

 

Problemet är egentligen inte om pengarna alls(det är bara en undanflykt) utan handlar som sagt om förhållandet, om eran relation, uppskattning av varandra och respekt till varandra, det som irriterar din tjej mest är nog, tidsfaktorn och oseriösiteten(som hon ser det) i pokern.

Min flickvän störs mycket av att jag sitter uppe på kvällar/nätter o spelar, och har svårt att förstå förskjutna dygnrytmer m.m.

Och jag håller med henne, det är verkligen dåligt för förhållandet och även mig själv, så där måste jag strukturera upp det bättre.

Hur skall man då lösa problemet?

 

Jo som några redan nämt så måste man kompromissa!!

MEN före man kan börja med det så måste man ge henne lite mer kunskap om dagens poker, hur fungerar det, ekonomiskt, praktiskt, tidsmässigt m.m

 

T.ex den ständiga frågan: "Varför måste du sitta o spela på nätterna, du får ju helt konstiga tider?"

Där får man ju efter att gått igenom grunderna förklara att de största och mest lukrativa fiskarna finnes mellan 22:00 - 05:00.

 

Konkret så når du en bättre lösning på problemet genom att:

:c: Hjälpa henne få insikt i vad poker egentligen är. "Kunskap är makt"

:d: Lyssna på henne!! Varför har hon dåliga erfarenheter av gambling(ev.poker).

:s: Förstå hennes behov och försök kompromissa så ni båda blir nöjda.

:h: Ha gärna ett eget rum för pokerspel(ser hon dig inte slappa framför datorn så är det iallafall inte negativa minnesbilder...)

:c: Finns det möjlighet för henne att hitta en egen hobby på samma tider som du spelar poker?(kan fungera)

:d: Var givmild med vinsterna, köp blommor, presenter m.m. Någon överraskning här och där, behandla henne ibland som just din prinsessa(Nej det är inte fjantigt eller toffelaktigt utan just MANLIGT, att ta hand om sin "boo")

:c: Även viktigt att du står på dig också, du måste behålla din integritet, person, och visa att din hobby är just din. Och den bör du få utöva inom rimliga gränser.

:h: Försök att INTE spela på bästa kvalitetstid, d.v.s när ni båda är lediga och skulle kunna tillbringa den tillsammans, där bör(..MÅSTE..) du prioritera henne, och erat förhållande.

 

 

Sådär det var nog allt, borde fungera....GL IRL! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Är ju på morgonen och kvällen man oftast får erfara fördelarna med att ha flickvän.

 

Åh, den här diskussionen hade vi på jobbet häromdagen. Nog för att både frukost och middag är viktigt, men de flesta var även överens om att det var gott att äta hemlagad lunch ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är 22 år och pluggar heltid på en civilingenjörsutbildning. Vi bor inte tillsammans och har inte delad ekonomi, utan pengarna som gått till poker är 200$ jag satte in på neteller aldelles i början som nu är uppe i 3000$

 

Kul låter riktigt fint, bra spelat!!

 

Det är här hon säger stopp, att det inte ska vandras utan stanna på gratisnivån i princip.

NEJ, det är där DU säger stopp, alltså tyvärr men hon kör ju över dig totalt!! :rolleyes:

 

Vad jag försöker säga är att det i princip aldrig har hänt att hon ens märkt att jag spelat då jag försöker göra det då hon ändå är upptagen.

 

Get ur life back, seröst du måste börja sätta upp egna gränser i ditt förhållande.

 

Jag hoppas att detta klargjorde ett par saker.

 

Det gjorde det verkligen, toffel stämpeln är ett faktum!! ;-) Men kika på mitt inlägg ovanför så kanske det hjälper dig!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall göra ett försök...8-)

 

Ditt försök får banne mig 5 + av mig! Bra skrivet! :-)

 

Många ser pokern som en hobby, men ska vinsten komma in i bilden blir det en hobby du har för att tjäna pengar. Tiden som läggs ner är också nödvändig tid för att tjäna pengar

 

Just att man kan vinna eller förlora i poker tycker jag inte är så svårt att förklara, ta liknelser men att investera pengarna i fonder. Fonderna går inte upp varje dag men i det långa loppet så förväntas jag tjäna pengar på det.

 

Jag jämför denna situation väldigt lika med ett halvtidsjobb, Antag att du skulle studera på halvtid och därefter jobba kväll 2 timmar varje kväll så skulle det säkerligen också kunna tära på en del förhållanden då det ges för lite tid över tillsammans.

 

Fast jag tror att ju äldre man blir desto mer så ligger prioriteten på familjen framför nöjen... ända fram till barnen vuxit upp, då har man ju hur mycket tid som helst till golf, fiske, poker, företaget eller vad det nu är man har som "hobby"

 

Hellmuth är min stora förebild, se bara hur han resonerar på Poker.se TV. En stor man :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...