Gå till innehåll

För dum för poker


raptorjr

Recommended Posts

Ja jag skulle behöva lite friska idéer, nya grepp att prova för att försöka bli lite vinnande på poker. Jag har spelar poker i snart 4 år, iofs haft en del längre uppehåll, men ändå en ganska lång tid.

Min karriär började väl segt och försiktigt på låga FL nivåer. Spelade tills jag nästan tröttnade på att det inte hände speciellt mycket med min BR. Provade på NL och tog ett kraftigt skutt framåt. Gick väl lite upp och ner efter det men segade mig upp till ca $3000. Efter det har det tagit tvärstopp.

 

Håller mig på NL50, försökte mig först på FR men gick sedan över till SH för att det sägs vara svårare, och jag ville lära mig alla nyanser av att spela och trodde det skulle ge mig mer på SH. Provar nu på FR igen för att se om lite variation kan få mig att vinna lite.

 

Jag är väl kanske inte smartast i världen, men inte dum heller. Förutom på poker. På nåt sätt så lyckas jag inte slå någon, och det känns så frustrerande när det är så många som spelar. Tycker att jag borde ju vara smartare än tillräckligt många för att iaf kunna gå med vinst. Men icke.

 

Jag är fullt medveten om att poker går upp och ner, och att bli utdragen i nåt som känns som varenda hand, det är bara poker. Sånt händer i perioder. En sak är säker iaf, ska man ta fasta på det så spelar jag väääldigt mycket poker.

 

Ett av mina problem är att en bra session så går jag +-0, med vissa undantag, och i medelsessioner och dåliga så säger det sig självt åt vilket håll det går. Går ju inte att ha det på det sättet, att kämpa som ett djur för att hålla sig kvar.

 

Så varför är jag dummare än så många andra? Har skaffat mig en del böcker som jag läser. Läser mycket på forumet, kollar andras HHs osv. Men på nåt sätt så lyckas jag inte ta till mig informationen.

"Lägg ut egna HHs, använd PT för att få information", är det säkert nån som säger. Visst, säkert bra, men av nån anledning så är jag för dum för att förstå hur det ska hjälpa mig. Körde förut mycket med PT. Ja, jag spelar för mesigt. Jaha? Och? Jag kunde se vad statistiken sa, men jag fattade inte hur jag skulle ändra på mitt spel för att bli aggresivare. När, var, hur?

 

Lägga ut egna HHs? Visst, säkert bra just där och då. När jag kollar andras så tycker jag att en del händer är riktigt intressanta och jag förstår hur dom som svarar tänker och resonerar för att komma fram till beslut. Men sedan, när jag själv sitter där så känner jag att jag inte har nån nytta alls av den information jag läst in nån HH eller nån bok. Fattar liksom inte hur jag ska kunna tillämpa det jag läser.

 

Kanske jag bara behöver spela mer, så att samma sorts situationer dyker upp och jag då kan minnas att så gjorde jag fel förra gången, och nu ska jag göra såhär istället. Men som det ser ut nu så lär inga pengar i världen kunna ge mig så mycket speltid så jag får den erfarenheten.

 

Nu blev det ganska mycket text, men jag gissar att om nån svarar så blir det väl standard svaren. Lägg ut HHs, använd PT osv. Tyvärr så biter inte det på mig, får inte in i mitt huvud vad jag gör fel med dom metoderna.

 

Finns det annat man kan göra eller tänka på, eller försöka lägga upp sitt lärande på nåt annat sätt för att få allt att lossna? Förväntar mig inte att bli miljonär eller leva på poker. Mitt mål är att gå lite plus, kanske $50-$100 i snitt om dagen, komma upp till max NL200 och kunna ta ut lite varje månad.

Just nu känns det nästan som om en apa skulle klara det, men inte jag.

 

Är jag helt enkelt för dum för poker? Eller kan alla lära sig att bli lite vinnande spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu är jag en rätt medelmåttig spelare. Så mina råd får komma med den reservationen.

 

Jag tror att när det gäller strategi o dyl. Så kan man läsa till sig en del, men det hjälper inte om man inte känner i maggropen att det är riktigt så att säga. Det är en process som tar olika lång tid, men man måste fundera över hur det känns.

 

Ett exempel. För mig tog det väldigt lång tid att förstå konceptet "position" och dess viktighet i texas holdem. Jag läste om det och förstod det på en "teoretisk nivå", men när jag väl satt där vid borden så tänkte jag ändå...,vafan... QTo kan träffa en triss lika väl i tidig position som i sen position. Men efter ett tag började det kännas i maggropen. Det var inte kul att beta ut och sitta och svettas över vad den andra hade. insikten kom. och man måste reflektera över det.

 

En annan tanke är att börja tänka. Vad vill jag egentligen med den här potten? Skall den bli stor eller liten. Varför synar jag en höjning ur position om 7% av stacken med

A6s Hur vill jag träffa och vad skall jag träffa för att fienden skall betala en massa.

 

Varför höjer jag AKs till 4bb. Är det bättre att höja 3bb eller 5bb. Vad gör jag när shortstacken (med 28bb) synar i sen position. Betar jag ut på floppen? Vad gör jag då om han synar och har 14bb kvar i en pot på 12bb.

 

Nu svamlar jag bara. Men tanken är alltså att verkligen fundera över varför man spelar som man gör och vad det är man hoppas uppnå i varje pot. Inget vagt "hoppas jag träffar en triss" utan "vad är de mest sannolika scenariorna"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej alla kan inte bli vinnande. Flera faktorer som ska lira samtidigt. Jag har en polare med IQ över mensagränsen men som ändå inte klarar av att plussa på poker. Och han har försökt bra många gånger. I hans fall är det tilten som stoppar honom.

 

Du kanske har svårt för att lära in via böcker? Testa cardrunners.com (videoklipp av onlineproffs). Alternativ nr2 är lektioner.

 

Sen så tycker jag att du borde testa alla andra pokerformer. NL holdem kanske inte är ett spel för dig helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du postar dina pokerstats ifrån pokertracker så blir det lättare att ge tips!

Generellt måste du vara väldigt noga med att anpassa ditt spel efter dina motståndare och vilken typ av spelare de är. Dvs starhänder osv, syna aldrig preflop-höjningar med händer där du inte vet hur du ligger till på floppen om du träffar. Det gör att du kommer checka eller syna istället för att vara aggressiv o panga på.

Överhuvudtaget vill du ha en låg synprocent preflop och en hög preflopraise

 

Tableselection: Var noga med att alltid ha minst en dålig spelare vid bordet. Sitt aktivt o leta nya "dåliga" spelare. Se även till att sitta i en bra position till fisken och se till att använda positionsspelet till din fördel. Om du själv tror att du är lätt att läsa så byt bord relativt ofta.

Spela på en sajt som erbjuder rakeback alternativt en väldigt bra bonus, så vid en dålig vecka så kommer caschen in ändå :) Spela på flera sajter, spela där du för tillfället har bäst kombination av rakeback/bonus/mest fisk... Om du följer de här enkla (o kanske självklara) tipsen så har jag svårt att se att du inte kommer att börja plussa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I regel är ju cashgame betydligt mer komplext än SNG tex. Testa att lira ett par billiga SNGs och se hur det funkar. På de låga nivåerna är det ju trots allt bara att följa standardstrategin (folda allt utom de allra bästa starthänderna de första nivåerna, börja pusha när blindsen stiger) för att man ska kunna plussa relativt enkelt.

 

Det kanske inte är något att rekommendera om du vill utvecklas som pokerspelare, men det är i alla fall en start och kan nog kanske hjälpa dig att börja bygga en bankrulle så smått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att läsa böcker är ett, om än ett lite jobbigare och tråkigare sätt att börja tänka i nya banor. Men att bara sitta och läsa böcker, utan att reflektera över det man läser blir man inte bättre av. Som Grymme säger så är det viktigaste att tänka, fundera och reflektera över varför man gör som man gör.

Om du inte funderar på varför du gör som du gör när och/eller efter du spelar, så kommer du antagligen inte att fundera så mycket över varför man "ska" göra som det står i böckerna heller.

 

Alltså börja fundera mer över varför du gör som du gör, när och även efter du spelar. Istället för att läsa en massa böcker föreslår jag istället att du läser handhistories här på forumet och innan du läser vad de andra tycker, så funderar du på vilken linje du själv tycker är bäst och sedan läser du vad andra tycker och försöker bilda dig en uppfattning om vad som är en "rätta" vägen att gå i den givna handen/ situationen.

 

Men vad som kanske är ännu bättre är att diskutera händer och situationer med dina vänner som spelar poker, om du har några som nu gör det. För att dialogen ska fortlöpa och inte bli en monolog, krävs ju att du själv funderar över vad du tycker är lämpligt att göra i olika situationer.

Jag och mina vänner som spelar poker hade antagligen inte lyckats så "bra", om vi inte hade fört en dialog där man kritiserar varandras spel. Nu är ju inte vi några superstjärnor, utan spelar på NL50-NL200 med ett undantag för en som spelar NL1000-NL4000, men jag är ändå ganska säker på att vår dialog har varit bra för våra pokerkunskaper och fått dem att utvecklas mer än vad några böcker har gjort, eller kommer att göra.

Det är antagligen inte bara en slump att hela gänget med Bo Sehlstedt, Storåkers, Henriksson Rahmn mf har lyckats så bra som de har gjort. De har säkerligen samtalat med varandra om ett otal händer.

 

Så diskutera och fundera mer är mitt råd, istället för att sitta och läsa massa böcker, där råden inte ens är anpassade till det du spelar, nämligen lowstakes cashgame shorthanded.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra session och du går plus minus noll??!!

 

Om du vill utvecklas som pokerspelare, kolla när förlusterna kommer, på helger då de i regel är lite lösare, eller kommer förlusterna efter 3-4 timmars spelande.

(ta då en paus efter 3 timmar), eller är det så att du sitter å multitablar och missar vilka som är dåliga på borden, eller spelar du på ett bord och tycker att de är tråkigt att spela, så du letar efter träffar med säg QTo efter en preflophöjning.( spelar för många starthänder helt enkelt)

 

Sen om du vill lära dig nya strategier, spelstilar osv, testa att gå ner i nivå och spela helt annan stil mot vad du själv brukar lira... Dvs om du är tight och väntar på premiumhänder, testa att vara den aggressiva på bordet, höj med suited connectors osv, försök sno många potter. Varför jag säger att du ska gå ner i nivå ä nog ganska uppenbart, kan bli rätt dyrt annars :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spela in en film och låt folk skälla ut dig. läs igenom folks svar och försökt ta åt dig vad de säger.

 

annat kan du pröva lite experiment. gå ner i nivå 3steg och spela ALLA händer och se hur det går. sedan bestäm dig för att aldrig calla, se hur det går. testa att spela med tiltblocker ovanpå dina kort och se hur det går. tror du brister lite i aggressionen, du får helt enkelt tvinga upp den om du inte vågar göra det normalt i ditt spel.

 

om du känner att du har svårt att applicera dina kunskaper kanske du ska göra lite allmän intelligensträning och se om det ger något. läs en bok om problemlösning t ex http://www.kevius.com/polya/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina ögon låter det som att det finns ett bra första steg att ta, och det är att gå ned i nivå. När du träffar nivån du känner att du slår, stanna då där och utvecklas tills du känner dig redo att ta skott på högre nivåer igen. I övrigt håller jag med föregående talare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HH i all ära, men många gånger tar de ju bara upp speciella situationer där den ofta vinnande spelaren har problem på någon gata. Av ditt inlägg verkar det mer som att du behöver få lite tips om hur man ska spela rent generellt och då tror jag att coachningsvideos kan vara ett bra och snabbt sätt att ta till sig information.

Själv har jag bara sett ett par av stoxtraders videos och de verkar bra. Det finns ju andra som t.ex. tuff_fish som kanske inte är fullt lika bra ;)

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande spelutveckling: Testa nya spel! Det finns många spelvarianter, och själv tycker jag att min förståelse för spelet har djupnat sen jag regelbundet börjat variera mitt spel med framförallt Omaha, men även mer "crazy" grejer som Americana, 2-7 tripple draw, och SöKö. Men se till att du spelar dessa varianter billigt :P, gärna gratis.

 

(om det nu är relevant, så har jag spelat ca 2,5 år, och börjat gå plus senaste 1,5 året. Ingen förmögenhet, men det kostar inte längre pengar att spela. I princip efter att jag börjat spela annat än Holdem)

 

jag hoppas att du är medveten om att 90-95%(typ) av alla som spelar poker förlorar.

 

Låter inte troligt, var har du hittat denna statistik?

 

Bara för sakens skull... Enl SharkScope så är det ca en tredjedel av alla spelare (som finns i deras statistik) som vinner, en tredjedel förlorar litet och en tredjedel förlorar stort. Detta gäller dock bara turneringsspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du kan hoppa upp en nivå.

Personligen skulle jag + mer % sett på NL 100 är lotteriet på NL 50.

 

Prova att hoppa upp till 0,5/1 och ge det 500$, skulle du gå ner till 2500$ från 3000$ i rullen så kan du gå tillbaka.

 

Om du inte spelat mycke NL100 så kommer du bli förvånad att folk faktiskt betar sina nöthänder istället för att checka/syna dom - spelet är enklare och rakare !

 

 

EDIT: Någon rådde dej till böckr, personligen skulle jag inte vilja läsa någon bok överhuvudtaget.

Därimot plugga odds tabeller, varge gång du är osäker på syn - din hand, så skriv upp den och reflektera på hurvida du skulle spelat den....

Jag skriver nog upp någon hand vid varje session som jag går tillbaka till och funderar ut hur jag skulle ha gjort.

Jag spelade heltid men slutade för 1,5 år sedan, när jag kände att det inte blev några rörelser i BR eller att man backat så tog jag ett uppehåll ....detta brukar hjälpa faktiskt.

Poker måste va kul för att man ska plussa i längden och intresset om att utveklas måste finnas där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...