Gå till innehåll

Tuneringsvinst ska jag betala skatt ?


Recommended Posts

Vill du betala skatt så gör du såhär: spara undan 30% av vinsten under kudden, sedan nästa år(2008) i slutet av april så fyller du in i deklarationen att du vunnit en turre vinst bla bla bla....du får restskatt(kanske) och betalar in det...alternativt kan du redan nu betala in 30% på ditt skattekonto, det som ev skall dras(restskatt) tas därifrån då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena ! jag klonkade nyss en tunering på pokerstars.

Jag vann 1,950.49$ hur går jag till väga med dessa pengar om ja vill ta ut dom osv måste ja betala skatt !?

tacksam för svar :-)

 

hehe, ta restskatten om du åker dit. Gör inte avdrag för turneringsinköpet så ska det nog gå bra :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket har gjort en användare på Stars och även FTP för att underlätta för ärliga pokerspelare. Det är bara göra en transfer i klienten till "hnat" på rätt belopp så är saken biff.
Nej nej. På Stars heter jag caratpoker och på ftp är jag cyntax. Lugna puckar! :mrgreen:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag brukar gå och anmäla mig själv hos polisen när jag råkar köra för fort. Man vill ju inte va olagligt liksom.

Nä, allvarligt talat; skatta om du tycker det känns bäst så. Jag har personligen tycker jag inte det är nåt fel i beskattning av pokervinster, varför ska vi slippa undan men inte någon som driver företag, tex. DÄREMOT så är det inte rimligt att några sajter ska va skattefria och andra inte. Sen är ändå lagen helt snedskriven så det funkar inte praktiken eftersom förluster ej är avdragsgilliga (säger man så?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Om man ska skatta för en turneringsvinst, då får man inte dra av inköpet, men vad får man dra av?

 

Förslag:

 

Pokerböcker?

Dator?

Bredband?

Resor i samband med pokertävlingar där man inte har cashat?

Medlemsskap i pokerklubbar

 

etc

`

Vad gäller?

 

Man får inte dra av något, skulle man få det skulle det vara omöjligt att dra in nån skatt då alla inköp skulle betraktas som avdragsgilla eftersom inköpet är en förutsättning för inkomsten.

 

EDIT: Vilket är rätt så konstigt då en domare i idrott kan dra av för resor till och från träning, materiel och en rad grejer som är mer eller mindre förutsättningar för att han ska kunna dömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju torrt, du kan ju i princip dra av resor för vilken hobbyinkomst som helst. Det enda jag var rätt säker på att man får dra av var just resor, hotell, etc Pokerböcker antar jag är rätt säkert också

 

Var får du dina uppgifter ifrån, Sulla? Mina är iofs bara baserade på vad jag har hört löst och min egen erfarenhet av skatter på andra områden

 

Hmm... undrar om man kan lägga pokerspelandet i ett bolag? Då blir ju det väl plötsligt lättare skulle jag misstänka.

 

Fast lättast är nog helt enkelt att spela på sajter inom EU förstås

 

Det är rätt sjukt att inköp inte är avdragsgilla. Kul att ha en ROI på 1-3% på MTT:er och sedan behöva betala 31% skatt på samtliga vinster :-)

 

Finns det något känt fall här på forumet (kanske en tråd som jag kan bli hänvisad till) av någon som faktiskt har skattat för en turneringsvinst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju i princip dra av resor för vilken hobbyinkomst som helst.
Det var en generalisering som inte håller i praktiken. Just dommare av idrott har "särskilda" regler.

 

Nä du kan inte dra av något.

 

Företag, visst men då blir det genast avgifter, skatter etc för att få ut pengarna så det låter inte som någon vidare idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle aldig falla mig in att skatta för vinster

 

finns ju inget sätt för dom att kolla det igenligen, specielt inte om man har tex neteller och tar ut pengarna därifrån, skulle dom (en på miljonen) fråga vart pengarna kommer ifrån kan man säga att man vann dom på en skattefri sajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju torrt, du kan ju i princip dra av resor för vilken hobbyinkomst som helst. Det enda jag var rätt säker på att man får dra av var just resor, hotell, etc Pokerböcker antar jag är rätt säkert också

 

Var får du dina uppgifter ifrån, Sulla? Mina är iofs bara baserade på vad jag har hört löst och min egen erfarenhet av skatter på andra områden

 

Hmm... undrar om man kan lägga pokerspelandet i ett bolag? Då blir ju det väl plötsligt lättare skulle jag misstänka.

 

Fast lättast är nog helt enkelt att spela på sajter inom EU förstås

 

Det är rätt sjukt att inköp inte är avdragsgilla. Kul att ha en ROI på 1-3% på MTT:er och sedan behöva betala 31% skatt på samtliga vinster :-)

 

Finns det något känt fall här på forumet (kanske en tråd som jag kan bli hänvisad till) av någon som faktiskt har skattat för en turneringsvinst?

 

Om poker skulle räknas som ett arbete så skulle man få dra av för utgifter i samband med inkomstens förvärvande. Nu är det inte så. Poker räknas som ett lotteri och beskattas som kapitalinkomst. Inga avdrag medges överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle aldig falla mig in att skatta för vinster

 

finns ju inget sätt för dom att kolla det igenligen, specielt inte om man har tex neteller och tar ut pengarna därifrån, skulle dom (en på miljonen) fråga vart pengarna kommer ifrån kan man säga att man vann dom på en skattefri sajt.

 

Du måste kunna bevisa för Skatteverket att vinsten kommer från en skattefri sajt. Om du inte kan det så kommer du att skattas plus eventuellt få betala skattetillägg. De kommer självfallet inte nöja sig med att du påstår att du spelat på en skattefri sajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Vilket är rätt så konstigt då en domare i idrott kan dra av för resor till och från träning, materiel och en rad grejer som är mer eller mindre förutsättningar för att han ska kunna dömma.

 

Det var en generalisering som inte håller i praktiken. Just dommare av idrott har "särskilda" regler.

 

Fel, domare kan inte dra av ett dugg för material. Får man ersättning av arrangör för resa kan man dock dra av allt under 18kr/milen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle aldig falla mig in att skatta för vinster

 

finns ju inget sätt för dom att kolla det igenligen, specielt inte om man har tex neteller och tar ut pengarna därifrån, skulle dom (en på miljonen) fråga vart pengarna kommer ifrån kan man säga att man vann dom på en skattefri sajt.

 

 

Nja, om du vinner Sunday Million på Pokerstars så lär det märkas, kanske till och med för skatteverket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel, domare kan inte dra av ett dugg för material. Får man ersättning av arrangör för resa kan man dock dra av allt under 18kr/milen.

 

Ge upp, man kan dra av för domardräkt, fotbolls/löparskor, ev träningskort.

Samt resor till träningsanläggning. Alltså forutsättningar för att du ska kunna döma. Var själv domare och min far är domare.

 

Du kan däremot inte dra av för resor till matcher då du får arvode då milersättningen ingår i betalningen till dig och läggs på arvodet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...