Gå till innehåll

Använder ni förvalsknappar?


Ormen

Recommended Posts

I samband med Feedbacks "Pokertells" tråd vill jag ställa en fråga:

 

Använder ni förvalsknapparna?

 

Som jag ser det är det den enda riktiga "tellen" ( underbar svengelska ) vid internetpoker.

 

Själv vägrar jag använda dem, mest pga att jag anser att det är en tell men oxå för att du har ju inte all info förrän det är din tur.

 

Det händer faktiskt att jag har fått kritik av sura medspelare (enbart på Ladbrokes dock) som anser att jag slöar ner tempot.

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder sådana titt som tätt, om jag vill få in en check-raise när jag sitter i tidig position i en multiway-pott så är ju det överlägset bästa sättet att sätta på auto-checkknappen :)

 

I övrigt brukar jag spela snabbt, ska jag folda en hand så lägger jag den oftast med en snabbvalsknapp eller med väldigt lite betänketid, såvida det inte är en viktig turneringssituation heads-up då jag behöver tänka lite mer. Ser inget fel i att använda knapparna, har jag autocheckat i sista position är chansen större att du bettar ut då du antar att jag har en dålig hand...

 

Tvåeggat vapen, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag spelar 1 bord, så nej nästan aldrig (om jag inte siktar på att skicka lite felaktiga signaler/eller om det är lagigt i stor pott). Om jag spelar 4 bord så är det en nödvändighet.

 

Fast knapparna använder jag nästan bara för passiv action, alltså antingen folda/checka/limpa preflopp. När det väl är dags att spela en hand på allvar så koncentrerar jag mig på det bordet och använder inte knappar så mycket. Sen använder jag ju nästan bara knapparna när jag vet vad jag ska göra. Om jag sitter sist så är det inte så säkert att det är fold bara för att någon betar in i min skräphand, eller att jag checkar bara för att det checkats till mig.

 

P.S. Är det någon mer som vill utnämna Ladbrokes/Microgamings "call any bet"-knapp/"The kamikaze button of Doom" till den absoluta värsta programmerarsynden som någonsin uppkommit på nätet? Ett tryck på den av misstag och sen blir det all-in med 87s preflopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo... Själv satt man på KK och raisar, blir reraisad till $200. Vad gör jag nu? BOOM! All in! "Call any-knappen" var naturligtvis intryckt. Snubben satt på AA... :x. frågan är om jag inte hade synat ändå, då han var en bluffare av rang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen fördel med att använda förvalsknapparna om man inte vill skicka ut falska "tells". Kan förstå om man spelar flera bord och man får en hand som man 99 ggr av 100 spelar, samt att det ligger minst en ysn eller en raise framför, då kan man väl kryssa i fold-rutan.

 

Men generellt så är ju de två fördelarna med förvalsknapparna att man kan skicka ut falska signaler och att det sparar en lite tid när man försöker hinna med flera bord åt gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en riktig favorit, ja.

 

Tror att många söker för mycket tells i just autocheck/fold knapparna. Autocheckar man floppen i sen position så är man ju garanterad minst ett minibet på turn, då folk tror att de kommer få ut en. När man sedan höjer dem rejält, särskilt om turn inte var ett scarecard, så blir de förvirrade och tror att man gör någon skum bluff, trots att man hade handen redan på floppen, och tar hela deras stack... om de nu inte träffar sin två-outare på river dvs ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endast check/fold.

Så nästa gång du blixtfoldar är det nästintill 100% säkert att skicka in ett bet i dig på nästa runda? Då har du en tell.

 

Förstår inte riktigt..

Säg att jag sitter med 7,2 inte så mycket att spela med så jag klickar in check/fold, fold då jag antagligen inte sitter på BB för tillfället. Vad gör det då säkert för någon att beta mot mig _nästa_ runda? Då kanske jag sitter på ett monster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

all-in med 87s preflopp
DÅ är du ändå i hygglig shape, det kunde vara värre...

 

Deras All-in knapp på nl borden som fanns i tidigare versioner var inte helt hundra heller. Tror den satt längst till vänster dessutom där många siter har sin fold knapp, blev en och annan feltryck om vi säger så... Det var på den tiden på knapparna var mitt på bordet (jättebra, då skymde de tom floppen ibland (kan vara selektivt minne dock))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endast check/fold.

Så nästa gång du blixtfoldar är det nästintill 100% säkert att skicka in ett bet i dig på nästa runda? Då har du en tell.

 

Förstår inte riktigt..

Säg att jag sitter med 7,2 inte så mycket att spela med så jag klickar in check/fold, fold då jag antagligen inte sitter på BB för tillfället. Vad gör det då säkert för någon att beta mot mig _nästa_ runda? Då kanske jag sitter på ett monster?

Jag lyckades formulera mig luddigt och fel. Om dina blixtcheckar alltid indikerar svaghet så går det väldigt bra att beta in i dig på nästa gata eftersom du nästan säkert inte har något alls. Visst, det kanske kan hända att du träffar ett kort som plötsligt ger dig en spelbar hand men det är väldigt otroligt. Särskilt om du bara använder check/fold-knappen eftersom du rimligen inte gör det med enkortsdrag till exempelvis färg eller stege.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nybörjare så känner jag inte vikten av att läsa andras förvalsanvändande. Jag tycker att dom används flitigt på den limit jag kör på ($0.5/$1 FL). Jag använder den mkt flitigt för att helt enkelt få fart på spelet. Vid fold/check/call(viss summa) använder jag knappen. Men inte så ofta vid raise(dock ibland). Använder inte call any efter en liten miss jag gjorde för någon vecka sedan.

 

Jag efterlyser en tråd om förvalsläsning i "Ola's (gdaily) Hörna".

 

/Robin - Grön och snäll som hulken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag använder dem alltid när jag ska folda när flera spelare är kvar i potten. Dessutom inbillar jag mig att det ofta funkar att autochecka på turnen när man vill se rivern gratis, t.ex när man bettat AK före och på floppen (som missade) och man har spelare efter sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

check/fold i BB använder jag nästan aldrig, om jag inte spelar väldigt många bord, annars använder jag alltid förval. Att det ska gå att läsa vad nån har berorende på förval är ju att göra det lite enkelt för sig IMO. Säg att jag sitter på knappen och spelar limit. Hur många händer finns det inte då där jag kan klicka i raise any när två före mig är kvar att agera?

 

För att nämna ett exempel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...