Gå till innehåll

$100/sng, 100/200 (sb/bb), ITM: A9o (utg) = push?

Recommended Posts

Postad

Jag har lite frågor om följande ITM-hand från Stars ($100/sng):

PokerStars: Tournament, Hold'em No Limit - Level VI (100/200)

Table '1' 9-max Seat #3 is the button

Seat 3: Hero (4439 in chips)

Seat 4: Short (1893 in chips)

Seat 7: lucky (7168 in chips)

Short: posts small blind 100

lucky: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Hero: raises 4239 to 4439 and is all-in

Short: folds

lucky: folds

Hero collected 500 from pot

Hero: doesn't show hand

*** SUMMARY ***

Total pot 500 | Rake 0

Seat 3: Hero (button) collected (500)

Seat 4: Short (small blind) folded before Flop

Seat 7: lucky (big blind) folded before Flop

1a. Vad tycker ni Hero ska ställa med?

1b. Varför? Vad vill han uppnå med sin push?

2. Vad tycker ni Hero ska limpa med?

3. Vad tycker ni Hero ska raisa med och hur mycket?

I den aktuella handen har Hero :As::9d: - Om jag ställer in alla data i SNGPT som ovan så får jag en varning där SNGPT säger:

"You are risking more than 10x big blind amount to push.

You may want to consider strategic options other than moving in here."

Om jag förstått sngpt rätt så säger den att du ska endast gå all-in med QQ+. Din +ev på push är +0,2% i det aktuella fallet.

4. Håller ni med om att man endast skall gå all-in med AA-QQ här?

---

I msn-chatten:

Cyntax säger: vad ställde du med där?

Hero säger: A9

Cyntax säger: fel tycker jag och sngpt

Hero säger: mot kortisen?

Hero säger: ok

Cyntax säger: riskerar mycket för att vinna lite

Cyntax säger: ah ok var han så kort.

Cyntax säger: ändå

Cyntax säger: vänta ska jag kolla den i sngpt

Hero säger: fast det e ju inte bara för att vinna markerna själv, utan framförallt för att han ska tappa 200 till. Det gör att han har 400 mindre vid senare uppdubbling

Cyntax säger: var det A9o eller A9s?

Hero säger: hm...

Hero säger: kanske o, minns inte

Cyntax säger: förmodligen. ok

Cyntax säger: Sngpt säger "You are risking more than 10x big blind amount to push.

You may want to consider strategic options other than moving in here."

Den säger att du ska endast gå all-in med QQ+. Din +ev på push är +0,2%

Hero säger: ok

...en stund senare...

Hero säger: har sugit på A9-pushen. Mitt mål e ju inte å vinna killens marker. Jag sätter FI på en syn-HD som innehåller många händer sämre än A9, och vill därför ha SYN av sämre hand. Det kanske e heeelt fel sätt å resonera, men det är min motivering till movet. Coments?

Hero säger: asså inte å vinna killens blinds

Hero säger: å det beror ju på vikken HD FI sätter MIG på i sin tur... Hm, a tål å tänkas på...

Cyntax säger: Angående A9 så om du vill ha syn så vill du ju inte skrämma bort han med en sämre hand. Ge han chansen att pusha all-in före dig och tro att det finns "fold equity". Säg att han sätter dig på stöld försök med typ, QT, han sitter med A5 och vill att du ska folda om han pushar. Det alternativet finns inte om du pushar före han.

Cyntax säger: Med push kommer du nästan bara att få syn av en bättre hand.

Hero säger: nä det e sant

Hero säger: ja det kanske e så...

Cyntax säger: alltså riskerar du för mycket för väldigt lite marker, imo.

-----

Jag säger inte att jag har rätt och Hero fel. Vad anser ni om diskussionen?

/Cyntax

Postad

Har inte riktigt engagemanget att sätta mig in i frågan matematiskt. Men jag ska försöka mig på att beskriva hur jag skulle spela och motivera med lite logik.

1a. Inga händer alls.

1b. Händer man har ev+ med genom att pusha skulle man antagligen ha ännu större ev genom att bara höja, förrutom i sådana fall man har ställt in circus 3ggr irad och tror fi skulle syna med en rad marginella händer. Han verkar lida av rädd-för-att-spela-flop-syndromet så en gissning är väl att han är ute efter att slippa spela floppen men tycker handen är för bra för fold.

2. Inga händer alls. Tycker det e bättre att alltid höja, även marginella händer i stöldpos. då blindsen är såpass nall-bara.

3. Alla händer man ändå tänkt spela kan man lika gärna höjja med(se 2). Standard höjjning duger bra.

4. Bättre att bara höjja med AA-QQ.

TYcker detta verkar vara rätt standard eller är det något jag missat?

Postad

1a. Vad tycker ni Hero ska ställa med?

1b. Varför? Vad vill han uppnå med sin push?

2. Vad tycker ni Hero ska limpa med?

3. Vad tycker ni Hero raisa med och hur mycket?

1a. Ställ med AA-KK, men igentligen tycker jag inte att hero ska ställa i den positionen, han har ju BB som täcker han, och får du syn av BB så va säker på att han har en bättre hand.

1b. Man uppnåt inget med push där, man förlorar bara. Beroende på hur spelarna är så tycker jag att vi ska höja 3BB istället. Även om chip synar så har vi position, slår han om så kan vi folda.

2. Brukar du verkligen limpa ITM när en Fi har under 10bb? Men visst, limpa med en hand där du kan syna om Short slår om.

Postad
Hero säger: har sugit på A9-pushen. Mitt mål e ju inte å vinna killens marker. Jag sätter FI på en syn-HD som innehåller många händer sämre än A9

Jag funderar på vilken syn-hd Hero sätter FI på här? Tycker att Hero's resonemang låter konstigt? Jag fattar inte men så har jag ROI -30% typ... :roll:

P.S: Vill man inte ALLTID ha syn av en sämre hand? :roll:;-)

Postad

Hero som spelade handen vill försvara sig med att han trodde han ställde mot Short endast. Han spelade kanske för många bord och trodde att han var sb mot Short's bb.

Har inte riktigt engagemanget att sätta mig in i frågan matematiskt. Men jag ska försöka mig på att beskriva hur jag skulle spela och motivera med lite logik.

1a. Inga händer alls.

1b. Händer man har ev+ med genom att pusha skulle man antagligen ha ännu större ev genom att bara höja, förrutom i sådana fall man har ställt in circus 3ggr irad och tror fi skulle syna med en rad marginella händer. Han verkar lida av rädd-för-att-spela-flop-syndromet så en gissning är väl att han är ute efter att slippa spela floppen men tycker handen är för bra för fold.

2. Inga händer alls. Tycker det e bättre att alltid höja, även marginella händer i stöldpos. då blindsen är såpass nall-bara.

3. Alla händer man ändå tänkt spela kan man lika gärna höjja med(se 2). Standard höjjning duger bra.

4. Bättre att bara höjja med AA-QQ.

TYcker detta verkar vara rätt standard eller är det något jag missat?

Bra svar. Den ska jag fundera lite på.
Postad
Jag funderar på vilken syn-hd Hero sätter FI på här? Tycker att Heor's resonemang låter konstigt? Jag fattar inte men så har jag ROI -30% typ... :roll:

P.S: Vill man inte ALLTID ha syn av en sämre hand? :roll:;-)

Jag tycker också att det låter konstigt. Inegn chans att Fi synar med sämre hand, Hero går all in, och vi har BB som pratar sist som desutom täcker hero. De flesta spelar ganska tight i SB här eftersom om BB hittar en hand och synar så är man HU helt plötsligt (oftast).

Postad

Innan jag läser vad andra svarat...

1a) Inga händer

b) Bra fråga

2) Inga händer, väldigt speciella omständigheter ska föreligga för att det ska vara bra att limpa med det här stackdjupet

3) Alltid 500 tycker jag, vilka händer beror på hur aggressiva blindarna är.

4) Nej, det är att sätta fyr på pengar. Det är givetvis positivt EV på att dega in med AA, men knappast lika bra EV som att spela 500.

• 2 weeks later...