Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har inte stenkoll på vad det hela betyder, men antar att set betyder att du startar upp x antal turrar och spelar tills alla är slut, och sen startar du upp x antal igen också håller du på så.. Och att continuous (hur det nu stavas) betyder att du startar upp x antal turrar o startar en ny så fort du åker ur / vinner en. Korrekt?

Nu till frågan. För- och nackdelar med respektive variant? Lite tankar:

Set

+ Du får pauser emellan

+ Du har färre turrar att koncentrera dig på i de mer uppmärksamhetskrävande slutskedena

- Du får alla bubblor, ITM och HU på en o samma gång, vilket blir stressigt

Continuous

+ Du får in fler turrar per timme

+ Du får mer spridning på turrarna, så du inte är HU i alla på en gång

- Du får inga pauser

- Du har fler turrar igång när du egentligen vill rikta all uppmärksamhet mot ett par där du är HU

Mer?

Postad

Största problemet med sets är om man kör många turneringar samtidigt och/eller höga nivåer eftersom man då inte kan starta alla samtidigt. Då tar det kanske 5-10 min att få igång ett set och man förlorar då väldigt många bordstimmar, speciellt eftersom man gärna spelar fler bord om man kör sets vilket leder till ännu längre uppstartningstid.

Det är iaf anledningen till att jag kör continous istället för sets, då jag egentligen gillar sets mer. Detta eftersom det är lättar om man är ungefär på samma ställe i alla turnaringar man spelar, samt att man får färre att tänka på när man kommit långt, och även får korta pauser då och då. När man kör continous vill man ju gärna spela minst 2 timmar pga vad man förlorar i bord under uppstart och avslutning.

Postad

Jag brukar variera mig lite, mest beroende på om det är mycket action eller inte. Är det dåligt med action blir det 6 bord continues (osäker på stavning jag med) och om det är bra med folk inne blir det oftast set med 10 bord i varje.

Postad

När man spelar SNG så är sets att föredra. På så sätt trillar borden bort i takt med att det blir mer krävande från din sida. Sen handlar det ju om hur många du multitablar. Kör man 25+ så är sets ett måste, kör du 8 så är det rätt värdelöst imo. Då skulle jag fylla på kontinuerligt istället.

Postad

Det är egentligen skit samma hur många bord/tidsenhet ni hinner med. Det som räknas är rullemums/tidsenhet. Även om de ofta står i relation till varandra så är det inte en regel. T.ex. jag klarar nätt och jämt att plussa om jag kör continous medan jag nästan monsterplussar då jag kör set..och detta leder ju då till att jag har bättre timpeng av att köra set.

Postad
Det är egentligen skit samma hur många bord/tidsenhet ni hinner med. Det som räknas är rullemums/tidsenhet. Även om de ofta står i relation till varandra så är det inte en regel. T.ex. jag klarar nätt och jämt att plussa om jag kör continous medan jag nästan monsterplussar då jag kör set..och detta leder ju då till att jag har bättre timpeng av att köra set.

Självklart är timpenningen det viktiga, men det ska mycket till för att set-spelet ska jobba ikapp continous övertag.

Att det skulle skilja så mycket för dig låter orimligt, antagligen inte särskilt statistiskt säkerställda siffror?

Postad
Självklart är timpenningen det viktiga, men det ska mycket till för att set-spelet ska jobba ikapp continous övertag.

Att det skulle skilja så mycket för dig låter orimligt, antagligen inte särskilt statistiskt säkerställda siffror?

Nä jag överdrev nog en aning, det är ju inte så att jag suttit och först prövat 1000SnG i set och sedan 1000 continous... så särskilt statistiskt är det nog ej.

• 4 weeks later...
Postad

När ni spelar continuous, eller va fan det nu heter :-D

Startar ni upp så många bord ni ska spela och fyller på efter hand när ni åker ut eller startar ni upp borden eftersom i början?

Jag brukar vänta en blindsnivå mellan mina bord så att jag slipper spela SH på alla bord sammtidigt

Postad
När ni spelar continuous, eller va fan det nu heter :-D

Startar ni upp så många bord ni ska spela och fyller på efter hand när ni åker ut eller startar ni upp borden eftersom i början?

Jag brukar vänta en blindsnivå mellan mina bord så att jag slipper spela SH på alla bord sammtidigt

100% ITM eller? Ett angenämt problem isf. :-)

Jag startade så många jag ville köra direkt så fort som möjligt och fyllde sen på direkt när jag åkte ur.

Postad
Självfallet startar man upp alla bord man skall spela samtidigt. Continous spelas under 10 bord och set 10+.

OM du nu skulle komma ITM på alla 10 då, klarar du av det?

Jag har nog inte en suck att fixa 10 ITM bord på en gång just nu. Det är väl en träningssak kan jag tänka så förhoppningsvis kan jag köra med fler och fler bord framöver :-)

Kör du på flera skärmar när du spelar så många eller kör du med överlapp?

Postad
OM du nu skulle komma ITM på alla 10 då, klarar du av det?

Jag har nog inte en suck att fixa 10 ITM bord på en gång just nu. Det är väl en träningssak kan jag tänka så förhoppningsvis kan jag köra med fler och fler bord framöver :-)

Kör du på flera skärmar när du spelar så många eller kör du med överlapp?

Det skulle gå bra om det skulle hända. Det är bara push eller fold så sent i en SNG-turnering.

Det är en träningssak. Spelade i början fyra bord samtidigt continous, som sedan blev fem, sex osv.... Nu spelar jag ca 15 bord i set.

Spelar på en skärm och på Pokerstars. Perfekt att multitabla där. Preferred seat och Cascade kör jag med.

Postad
Det skulle gå bra om det skulle hända. Det är bara push eller fold så sent i en SNG-turnering.

Det är en träningssak. Spelade i början fyra bord samtidigt continous, som sedan blev fem, sex osv.... Nu spelar jag ca 15 bord i set.

Spelar på en skärm och på Pokerstars. Perfekt att multitabla där. Preferred seat och Cascade kör jag med.

Kör också på Poker stars, just nu iaf. Fyra bord åt gången blir det för min del men ska nog försöka öka på antalet vad det lider :-D

Hur har din ROI förändrats när du kör fler bord? Lite sämre måste den väl bli....

Preferred seat och Cascade, vad är det för nått? :oops:

Postad
Kör också på Poker stars, just nu iaf. Fyra bord åt gången blir det för min del men ska nog försöka öka på antalet vad det lider :-D

Hur har din ROI förändrats när du kör fler bord? Lite sämre måste den väl bli....

Preferred seat och Cascade, vad är det för nått? :oops:

ROI:en är ungefär densamma.

Preferred seat: Du väljer vart du vill sitta runt bordet. Finns under Options.

Cascade: Bordet överlappar automatiskt varandra och ploppar upp när det är din tur att agera.

Postad
ROI:en är ungefär densamma.

Preferred seat: Du väljer vart du vill sitta runt bordet. Finns under Options.

Cascade: Bordet överlappar automatiskt varandra och ploppar upp när det är din tur att agera.

Preferred seat verkar ju jättebra! Jag ska nog mixtra lite med mina inställningar och se vad jag gillar bäst. Har faktiskt inte pillat med det där alls än.

Tack för tipsen och förklaringarna :mrgreen:

Postad
Bara jag som haft problem med PAHUD och preferred seat?

På stars? Finns en preferred-seat-flik i stars-inställningarna i PA Hud. Se till att ställa in rätt plats för alla bordsstorlekar.

Postad
Vad e pa hud o vad e det bra till i sng

ett program som lägger stats från PT direkt på bordet vid respektive spelare. Underlättar reads.

Edit: Fast i sng så tycker jag det har ett mkt mindre värde än i CG.