Gå till innehåll

Hur lång svacka "får" man ha egentligen?


Incognito

Recommended Posts

Hur länge kan man spela bra utan positivt resultat egentligen?

 

Jag har för första gången i min pokerkarriär en månad då jag backar. Som sagt det har aldrig hänt förut , visst jag har varit nära att göra en +-0 några månader men alltid lyckats se till att vända dom negativa sifrorna till positiva i slutändan.

 

Efter totalt ca 3 års intensivt pokrande varav ca 2 års renodlat CG-spelande har jag tagit mig succesivt uppåt i stakes då rullen tillåtit och har som sagt inte gått back en endaste månad förut.

Jag har sedan ca årskiftet lagt ner allt spel under $10/20 då jag ansett mig tillräckligt framgångsrik på dessa högre nivåer och där efter haft tre riktigt framgångsrika månader, då jag plussat ordentligt men nu i april har det gått neråt men långt ifrån lika mkt neråt som det gått uppåt i ngn av dessa tre tidigare månader. Kan det vara så att jag har haft en himla röta i tre månader för att ha otur den 4e?

 

Är negativa månader helt enkelt ngt som man får räkna med på $10/20-25/50 där jag vanligtvis spelar numera eller spelar jag på för hög nivå helt enkelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite konstigt är det väl att du spelar så högt men inte tycks ha särskilt god förståelse för spelets svängningar.

 

Hur många händer lirar du på en månad?

 

ca 10-12k rakade händer/månad vanligtvis 6-manna. Visst är jag medveten om att det svänger hel del men som jag påtalat har jag aldrig varit med om att backa under en månad och jag har lite svårt att smälta detta.

 

Menar du att det är sånt som händer ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. 12k händer är väldigt lite egentligen, och inget anmärkningsvärt om man har en sådan förlustperiod. Det finns alltid en turfaktor i poker, som många har en tendens att bagatellisera. Du behöver kanske en 100-150 k händer för att få en någorlunda tillförlitlig beskrivining av din vinstkapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halvt OT men du spelar väl shortstack va?

 

Jo det stämmer (vanligtvis halvt inköp dvs 50bb). Det borde minska variansen(?)

 

Och ja, NL är det jag spelar.

 

ANgående ratiot mellan rakade händer o spelade händer ligger väl bortåt 1:2 o inte ca 1:1,5 som föreslagits? Vilket borde ge ca 20k händer för 10-12k rakade händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En downperiod kan vara mycket längre än 15k händer, min längsta downperiod downperiod/+-0 varade i ca 55k händer innan jag började få positivt resultat igen.

 

Mkt skönt att höra, har just genomlidit ca 15K händer med knappt back och jävligt jobbiga situationer konstant. Har dock börjat vända nyligen.

 

I övrigt måste jag fråga om denna fråga är ett skämt!?

När man spelar 10/20 så borde man ju förstå att det går att få ett negativt resultat över en månad, ELLER?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt skönt att höra, har just genomlidit ca 15K händer med knappt back och jävligt jobbiga situationer konstant. Har dock börjat vända nyligen.

 

I övrigt måste jag fråga om denna fråga är ett skämt!?

När man spelar 10/20 så borde man ju förstå att det går att få ett negativt resultat över en månad, ELLER?

 

Jo egentligen förstår jag också det. Det är bara det att det aldrig hänt mig förut och jag ville verkligen höra att det händer andra så att man slipper känna sig ensam då mitt självförtroende på pokerområdet är lite svagt för närvarande.

 

O som allt annat så är det lätt hänt att man drar för stora växlar på när det gäller egna fram- o motgångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo egentligen förstår jag också det. Det är bara det att det aldrig hänt mig förut och jag ville verkligen höra att det händer andra så att man slipper känna sig ensam då mitt självförtroende på pokerområdet är lite svagt för närvarande.

 

O som allt annat så är det lätt hänt att man drar för stora växlar på när det gäller egna fram- o motgångar.

 

Vet precis hur det känns, hade varit vinnande (dock på mycket lägre nivåer) i ca två år innan jag nu i Februari gick in i en plusminus-svacka på tre månader då självförtroendet verkligen gick i botten mellan varven.

 

Dock inser jag nu att det behövs bra mycket mera för att verkligen börja oroa sig för att fisken har kommit ikapp. Spelar lika "få" händer som dig om jag räknade rätt; ca 10-15K per månad.

 

Tror som de flesta andra att det där med halvt inköp är helt fel, varför inte gå ner en nivå och spela samma inköp fast med full stack?

 

EDIT skrivet av Partyjack, missade logga om från polarens dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge en svacka håller i sig beror väl lite på hur länge man låter den sitta i. Saken är den att vid förlust perioder så tar iaf jag sämre beslut.

Även fast det inte känns så. Jag gör iaf det :)

 

Öppna upp din situation för en person vars pokerskillz du respekterar och prata igenom händer samt strategi/ mål. Börja experimentera med ditt spel testa nya spel mm.

Vissa spelar sig ur svackor, vissa pausar sig ur dem.

 

Vet inte vilken som är bäst. Jag har prövat båda två.

För ett år sen då inköpen rann som vatten i händerna i en vecka i sträck så jag tog paus på 3 veckor. Bara kollade film solade tränade mm mm allt för att inte ha tid att spela. Varför ha tråkigt o förlora pengar liksom.....

 

Efter det startade jag om från noll. dvs jag nollade mina resultat.

Gick jag plus $100 skrev jag att jag plussat. Inte att jag tagit in $100 från mina tidigare förluster. Detta var iaf psykologiskt viktigt för mig.

Jag spelade kortare sessions för att försöka sluta på plus så ofta jag kunde allt för att sakta men säkert komma in i det vanliga grind tempot.

 

"Motgångar dödar dig eller stärker dig. Du är ju inte död än, alltså e du starkare än tidigare :) "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
ca 10-12k rakade händer/månad vanligtvis 6-manna. Visst är jag medveten om att det svänger hel del men som jag påtalat har jag aldrig varit med om att backa under en månad och jag har lite svårt att smälta detta.

 

Menar du att det är sånt som händer ?

 

LOL, detta är fan det roligaste jag har läst. Snälla, säg att du är ironisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här exemplet så är ju måttet "en månad" rätt värdelöst då du kör hyffsat få händer.

 

Och shortstackpoker ger större swings, varför? Jo du tar inte lika lätt potter utan showdown.

 

Det var intressant. Har aldrig kollat det, men har du statistik för att backa upp det?

 

/TCOP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL, detta är fan det roligaste jag har läst. Snälla, säg att du är ironisk?

 

Jag är gravallvarlig. Med att förlora så menar jag i det här fallet nästan lika mkt som jag tjänar på en vanlig månad, det kanske jag skulle klargjort. Jag vet inte riktigt hur lycklig jag ska vara över att aldrig ha gått back en endaste månad i min 3+ år långa pokerkarriär men jag tar det för givet att jag ska plussa , vilket kanske är lite naivt men har man gjort det i nästan 40 månader i rad (även om majoriteten av dessa varit på betydligt lägre nivå) så blir man lite förbryllad när det inträffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är gravallvarlig. Med att förlora så menar jag i det här fallet nästan lika mkt som jag tjänar på en vanlig månad, det kanske jag skulle klargjort. Jag vet inte riktigt hur lycklig jag ska vara över att aldrig ha gått back en endaste månad i min 3+ år långa pokerkarriär men jag tar det för givet att jag ska plussa , vilket kanske är lite naivt men har man gjort det i nästan 40 månader i rad (även om majoriteten av dessa varit på betydligt lägre nivå) så blir man lite förbryllad när det inträffar.

 

Dö tack.

 

EDIT: Varning utdelad. /Appel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skönt att vara helt omedveten om att man kan backa i poker.

 

jag är mkt medveten om att man kan backa periodvis i poker men spelar man korrekt mot sämre motstånd så är det inget som händer i LÄNGDEN. Frågan är hur långa förlustperioder man kan ha o visst är det ingen lätt fråga, det finns så mkt att väga in i beräkningarna.

 

Djens: "Dö tack."

 

Vad f-n är det med dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...