Gå till innehåll

NLT - Trn, KTs blir KKTT, hur borde jag agerat?


fitandiknowit

Recommended Posts

Med ungefär 20 personer (av 70) kvar i en turnering med billig buy-in utspelade sig följande.

 

Jag ligger trea med drygt 7000 chips. Ledaren har drygt 10 k. På mitt bord sitter sex personer, undertecknad har lagt big blind (300) och mina kort visar K :diamond: och 10 :diamond:.

 

Chipleadern, som sitter efter mig, lägger in ytterligare 300. Samtliga utom knappen (2000 chips) foldar. Jag synar för ytterligare 300 och floppen visar...

 

K :heart: 10 :heart: J :heart:

 

Jag är medveten om att jag egentligen inte hade i handen att göra. K10s, i första position, efter höjning är inget monster. Svårt att få det ogjort i efterhand dock och det är inte det stora problemet. Det är hur jag agerade efter floppen.

 

Med tvåparet och kungen samt tre hjärter på bordet försöker jag mig på någon slags semibluff. Kastar in 3 k på direkten, men får (enligt mitt tycke) oväntad syn från båda. Knappen tvingas alltså gå all in.

 

Turn är blank. 5 :club: om jag inte minns helt galet. I det läget skickar jag in mina återstående 4 k och det är väl egentligen det som är generalfelet. Chipleadern hade nämligen ingen lust att lägga utan synar gladeligen.

 

Rivern visar A :spade:.

 

Chipleader... J :diamond: J :spade:

Knappen... A :heart: 3 :heart:

 

Tack och hej för mig, alltså.

 

Hur borde jag agerat? Upplys mig, ni kunniga.

 

* Trimmar rubriken lite - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde som du själv säger inte varit med efter en höjning, speciellt inte då en har synat höjningen. Att semibluffa i detta läge kan gå om du är h2h, då kan din motståndare tänkas sitta på draget. Dock måste du vara väldigt noga med att inte slänga in för mkt. Vänta och se hur dessa aggerar, antagligen hade A3h gått all-in och fått syn av chipleader, då hade du med ett leende på läpparna kunnat slänga dina kort. Tvåpar med det bordet och pre-flop-höjning samt syn där är inte starka kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant hand !

 

När jag lagt in 300 chips i potten och får en minimiraise från tidig position av chipleadern så börjar jag fundera lite. Jag har ingen information om chipleadern lyckosamt brukade höja potterna preflop för att han hade mycket chips eller om han spelade tight och att man måste ge den tidiga (veka) höjningen credit.

 

En call kommer från snubben på knappen som kan spela någon halvintressant hand på position. Vet inte mycket om den spelaren från din post heller.

 

Jag skulle faktist ha väldigt svårt att folda KTs i det här läget. Det är ingen höjdarhand när någon har raisat men det är en hand som ändå kan floppa något väldigt intressant om man kommer in billigt.

 

300 till när man har lagt 300 tycker jag är billigt när jag har en del chips kvar att leka med. Alternativt kan man spela tillbaka här men om du har en chipleader som spelar tillbaka igen mot dig så lär man folda så jag tycker att en lite loose syn är helt okej i det här läget.

 

Så kommer floppen. På ett sätt är det ett mardrömsflop efter som det är extremt svårt att släppa en hand när man floppat två par samtidigt som den ger händer som normalt spelas (AQ, JJ, :heart::heart: ) en bättre hand än den man själv har.

 

Man kan vara ute mot en färg och det är hyfsat stor chans att någon redan har en stege. Har de inte något av de så kan man vara säker på att de drar för det.

 

Här tycker jag att det är svårt beslut och hör gärrna vad andra tycker.

 

Vad kan man göra ?

 

1. Betta ett hyfsat belopp rakt in i potten och vara beredd att folda om chipleadern spelar tillbaks allin.

 

2. Utgå från att man har bästa handen och inte vill låta någon dra och gå allin direkt trots att man vet att man kan åka.

 

3. Checka och se vad de andra gör. Ett allinbet= fold, en vekhöjning=reraise

 

Jag tycker lite grand att man måste fatta ett beslut om man vill ge sig in i den här extremt vanskliga potten eller om man vill dra sig ur direkt.

 

Fördelerna till att spela potten är att

 

1. man mycket väl kan ha bästa handen.

 

2. Om man inte har det så har man outs för en kåk.

 

3. En billig buyin som gör att man förmodligen vill vinna turneringen för att vara nöjd med cashbacken - då krävs lite gamblingar ibland (vet inte om det är en riktigt bra anldening men den skulle finnas i mitt huvud).

 

Fördelarna till att lägga sig:

 

1. Man kan mycket väl redan vara slagen.

 

2. Man har ganska mycket chips kvar vilket gör att man kan vänta på bättre tillfällen att "gambla".

 

3. Man har inte heller investerat allt för mycket (2bb) i potten.

 

I turneringsspel måste man både vara beredd att gambla samt vara beredd att lägga ner bra händer och detta är en typisk situation där jag

skulle tveka.

 

Jag misstänker att andra inte tycker som mig här men jag tror inte jag kan säga exakt hur jag skulle spela den här handen utan min känsla för motspelarna och "the spur of the moment" skulle vara avgörande faktorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett limitomslag kan du syna med nästan vilka två kort som helst i bb. Personligen hade jag check/foldat floppen eftersom du "missade". hamnar du all-in med den floppen utan att förbättra till kåk så åker du ut.

 

Passar på att flytta tråden till Hand history. Turneringsforumet är inte till för diskussioner kring specifika händer, utan endast för generella strategidiskussioner eller diskussioner kring struktur mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde som du själv säger inte varit med efter en höjning, speciellt inte då en har synat höjningen.

Jag synar så gott som alltid limithöjningar i big-blind, dels för att oddsen är bra och dels för att jag inte vill ge intrycket av att jag ger upp min mörkar lätt. Slänger man rutinmässigt KTs i stora mörken mot en sådan liten fjollhöjning kommer man att bli helt överkörd eftersom folk kommer att inse att man helt enkelt inte vill ha sina mörkar.

 

Möjligen att man ska lämna utrymme åt synaren och höjaren att slå ut varandra, men jag skulle nog inte göra det här eftersom jag ändå kan floppa ett monster mot två troliga tomtar och dubbla upp.

 

Sen när floppen kommer så är det ju bara att säga hejdå, om de är väldigt, väldigt mesiga kanske jag betar 1/2 potten eller något sånt och lägger mig mot omslag. Men med tre i samma färg och i samma stege och stora kort så är det väldigt sannolikt att någon träffat den här floppen ordentligt. Men ska man beta här så behöver det inte alls vara ett stort bet, de flesta kommer lägga sig mot ett litet när de missat helt eftersom floppen är så skrämmande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fitandiknowit: jag har råkat ut för samma sak som dig ett antal ggr dom senaste dagarna. Normalt sett som jag skulle göra ikväll eller nåt är att jag hade jag höjt 1.2k och varit övertygad om att jag hade bästa handen trots att färg/stegdrag chans finns.

 

hade jag sen fått motslag hade jag trott att nån har färg eller stege, tar en funderare och drar en all in bara för att bevisa något för mig själv sen är man *gone*

 

jag har funderat kraftigt på den här typen av händer, det är alltid dom jag åker ut på... jag tycker nog som hjorten i grund och botten men jag spelar inte som jag lär.

 

Jag tycker faktiskt att du skulle dragit in 1.2k i potten sen foldat om nån hade reraisat. men jag vet hur svårt det är att släppa den där handen när man väl sitter där :x

 

väldigt intressant hand iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...