Gå till innehåll

7-E Mörkpoker på Svenska Spel


HookaHey

Recommended Posts

Är jag för weak-tight när jag funderar på vik när fi fyrbettar sitt trekortsdrag? Luktar åtminstone kåk lång väg, särskilt som triss i ess är uteslutet. (I verkligheten hade jag nog dock aldrig lagt mig.)

 

 

Färg slår kåk i denna spelformen. Så det är bara str8 flush och fyrtal som slår hero. Så jag hade aldrig lagt mig där, bara att betala av.

 

/m3lee

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Färg slår kåk i denna spelformen. Så det är bara str8 flush och fyrtal som slår hero. Så jag hade aldrig lagt mig där, bara att betala av.

 

/m3lee

 

Nej jag borde kunna lägga den. Jag var redan på tilt när den kom. När han fyrbetar på ett trebyte är det som Broccoli säger mycket mer troligt att FI sitter på just 4tal. Vad annars ska han ha lixom? str8 flush är ju uteslutet (byter3) och kåk borde han ju syna mitt 140 raise. Möjligtvis AAAxx KKKxx. Har ingen aning om hur många 4tal jag blockade eftersom jag inte bryr mig memorera vilka 5 kort jag slänger (konstigt nog :roll: ).

 

Sen är det iof 460 i potten och 160 för att syna. Med djupare stackar är det nog en ganska självklar fold. Om man inte är tiltad såklart :evil: :evil: :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakis-spelade 5CD 7-E live igår för första gången, mot två glada amatörer (tjejen och en kompis). Fullt habil bakissysselsättning!

 

Anyway, drog mig till minnes vår diskussion om att spara TT eller TTA, och tog för vana att alltid byta tre kort när jag satt på ett par (om inte samtidigt nåt annat kul drag till stege/flush etc). Var det vad vi kom fram till, eller har jag dragit slutsatsen för långt?

 

***** Hand 309597598 *****

2.50/5.00 Mörkpoker 7-E (PL) - Tuesday, May 01, 2007 1:43:16 AM

Diana 11 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: Josse (215.25)

Plats 2: Trocaderos (186.20)

Plats 3: HERO (171.40)

Plats 4: Bengt12 (623.44)

Plats 5: Onurb (100.00)

HERO lägg LM 2.50

Bengt12 lägg SM 5.00

 

** Giv **

HERO [8h, Es, Dr, Eh, Dk]

 

*** Bet Runda 1 ***

Onurb Passa

Josse Lägg

Trocaderos Syna 5.00

HERO Syna 5.00

Bengt12 Höj till 15.00

Onurb Lägg

Trocaderos Syna 15.00

HERO Höj till 50.00

Bengt12 Syna 50.00

Trocaderos Lägg

 

*** Byta ut ***

HERO Sitter nöjd

Bengt12 Sitter nöjd

 

*** Bet Runda 2 ***

HERO Satsa 75.00

Bengt12 Lägg

 

*** Showdown *** : Rake: 3.00 Totalpott: 117.00

HERO Vinner potten Vinst :117.00

 

Man kan lyckas rättfärdiga de allra galnaste spel bara man försöker tillräckligt mycket. Men den här var faktiskt väl genomtänkt. Knappen är en väldigt bra position i 7-E, men jag skulle säga att BB är bättre. Då får man agera sist i den mycket viktiga första betting rundan.

 

Bengt12 är en relativt bra och tight spelare från vad jag har sett. BB är ett bra läge och sätta in en barrybluff, om alla limpar så kan man va ganska säker att man leder med tex en triss. Men det är JOBBIGT att få omslag. När Bengt12 synar sätter jag honom på stege. Jag blockar AAQQ vilket gör det lite mer troligt att han har en låg stege. Den måste han släppa när jag pat-betar 3/4 pott i första pos.

 

Jag gillar dina tankar efter bytet. Men vad händer på given och vid bytet? Du spelar ditt tvåpar stenhårt - varför? (som vanligt inte kritik utan en nyfiken undran). Sen undrar jag när du bestämmer dig för att bluffa? Att du OOP sitter nöjd i bytet tyder ju på att du redan där tänker bluffa med ditt tvåpar, men i det skedet är det ju svårt att sätta honom på en låg stege, iom att du inte sett att han också sitter nöjd än. Så, hur gick tankarna när du satt nöjd?

 

Problemet är bara att jag inte har rulle för PLO hi/lo på FoP. Funderar på om jag ska skotta eller vänta tills jag har råd. Just nu har jag $172. Vad tycker ni? ska jag skotta på 0.25/0.5? :shock:

 

Om du inte räknat med de pengar du har på andra siter (tex Svs) så räknar du knasigt. Se hela din rulle som en helhet, inte som att du har olika rullar på olika sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakis-spelade 5CD 7-E live igår för första gången, mot två glada amatörer (tjejen och en kompis). Fullt habil bakissysselsättning!

 

Härligt att du spelade live. Hur gick det för sig mot amatörerna? Ska själv försöka få med det nästa gång jag kör DC.

 

Knappen är en väldigt bra position i 7-E, men jag skulle säga att BB är bättre. Då får man agera sist i den mycket viktiga första betting rundan.

 

Bengt12 är en relativt bra och tight spelare från vad jag har sett. BB är ett bra läge och sätta in en barrybluff, om alla limpar så kan man va ganska säker att man leder med tex en triss. Men det är JOBBIGT att få omslag.

Du spelar ditt tvåpar stenhårt - varför? (som vanligt inte kritik utan en nyfiken undran).

För att jag tror att Bengt12 är fullt kapabel att bluffa i det här läget. Det finns en chans att jag tar potten direkt.

 

Att du OOP sitter nöjd i bytet tyder ju på att du redan där tänker bluffa med ditt tvåpar, men i det skedet är det ju svårt att sätta honom på en låg stege, iom att du inte sett att han också sitter nöjd än. Så, hur gick tankarna när du satt nöjd?

Jag betstämmer mig för att pat-bluffa när han synar mitt reraise. Varför? Jag har redan representerat mig som stark så fortsätter med det. Förbättra på mitt tvåpar gör jag bara 1/7.5 gånger. Byter jag så ryker illusionen att jag har en stark hand med undantag för fyrtal. Då förlorar jag potten 6/7.5 gånger -vilket inte är så lockande. Jag behöver inte se vad han byter i detta läget, utan jag VET att jag är slagen när han synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6/7.5 ggr får jag inte ihop. Antar att du menar 6.5/7.5 gånger, men det förutsätter ju också att du aldrig bluffar framgångsrikt, vilket du torde kunna göra iaf mot en vettig motståndare (han var inte vettig va?).

 

Live-spelet var framgångsrikt, men mest en social grej. Inga pengar att tala om, kanske tillräckligt för en kopp kaffe :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAND 1

 

 

***** Hand 311110856 *****

2.50/5.00 Mörkpoker 7-E (PL) - Wednesday, May 02, 2007 6:52:15 PM

Diana 15 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: -venus- (68.65)

Plats 2: sigge12 (70.40)

Plats 3: HERO (179.80)

Plats 4: räven 3 (153.00)

Plats 5: Gigabyte (211.10)

Gigabyte lägg LM 2.50

-venus- lägg SM 5.00

** Giv **

HERO [Ek, 6r, Eh, Ds, Es]

 

*** Bet Runda 1 ***

sigge12 Höj till 10.00

HERO Höj till 25.00

räven 3 Lägg

Gigabyte Lägg

-venus- Syna 25.00

sigge12 Syna 25.00

 

*** Byta ut ***

Plats : 3 HERO [Ek, 6k, Eh, Kk, Es]

-venus- Utbytta kort: 2

sigge12 Utbytta kort: 1

HERO Utbytta kort: 2

 

*** Bet Runda 2 ***

-venus- Passa

sigge12 Passa

 

What should HERO do?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6/7.5 ggr får jag inte ihop. Antar att du menar 6.5/7.5 gånger, men det förutsätter ju också att du aldrig bluffar framgångsrikt, vilket du torde kunna göra iaf mot en vettig motståndare (han var inte vettig va?).

 

Ja precis - 6.5/7.5 är det såklart.

 

Jo, men det blir svårt att bluffa när jag redan blivit avslöjad på en bluff en gång i handen. Read på FI var som tidigare nämnts att han var tight och kompetent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAND 2

 

***** Hand 311180019 *****

2.50/5.00 Mörkpoker 7-E (PL) - Wednesday, May 02, 2007 7:52:09 PM

Diana 2 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: Bengt12 (265.90)

Plats 2: tompa89 (124.75)

Plats 3: HERO (194.75)

Plats 4: Fried (515.30)

Plats 5: krama-mej (103.15)

HERO lägg LM 2.50

Fried lägg SM 5.00

 

** Giv **

HERO [Kk, Dh, 10k, Ek, Knk]

 

*** Bet Runda 1 ***

krama-mej Syna 5.00

Bengt12 Höj till 15.00

HERO Höj till 35.00

Fried Syna 35.00

krama-mej Lägg

Bengt12 Syna 35.00

 

*** Byta ut ***

Bengt12 Utbytta kort: 2

HERO Sitter nöjd

Fried Sitter nöjd

 

*** Bet Runda 2 ***

HERO ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, roligt att se en mörkpoker dagbok. Spelade en hel del på svs förr. Mest 2.5/5-10/20 vanlig mörkpoker. Var dock före jag visste vad mm var:) Har varit inne och lekt lite där i slutet nu, det är sjukt lättspelat. Är självlärd, men det verkar inte spec svårt att slå spelen? Dock så märkte man på 10/20 att det istort sett bara var regulars. Kommer spec ihåg neksoT och snövit:) Spelar dom fortfarande där?

 

Varför spelar du 7-E och inte vanliga varianten? Mer fisk?

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, roligt att se en mörkpoker dagbok. Spelade en hel del på svs förr. Mest 2.5/5-10/20 vanlig mörkpoker. Var dock före jag visste vad mm var:) Har varit inne och lekt lite där i slutet nu, det är sjukt lättspelat. Är självlärd, men det verkar inte spec svårt att slå spelen? Dock så märkte man på 10/20 att det istort sett bara var regulars. Kommer spec ihåg neksoT och snövit:) Spelar dom fortfarande där?

 

Varför spelar du 7-E och inte vanliga varianten? Mer fisk?

 

GL!

 

NeskoT sitter och spelar nu. Jag har spelat Mörkpoker (amerikanska regler) länge. Både live och på nätet. Nu kör jag på ny kula och nytt spel! Mer fisk? svårt att säga än. Isf marginellt. De flesta är regulars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis - 6.5/7.5 är det såklart.

 

Jo, men det blir svårt att bluffa när jag redan blivit avslöjad på en bluff en gång i handen. Read på FI var som tidigare nämnts att han var tight och kompetent.

 

Om ditt standardbet i den situationen är 3/4 pot, och du antas ha 4 vinstkort, så skulle jag nog mot en kompetent motspelare välja ut 1-2 bluffkort också. Inte så mkt för bluffequity, utan för att balansera upp både bluffar och värdebets.

 

Edit: Va fan snackar jag om? Ska fundera på det sen, när jag spelat klart för denna session..

 

Edit 2: Jo just det ja, vi snackade om att byta ett kort och bluffa eller icke bluffa sina missar. Och mitt inlägg bygger på optimal bluffrekvens i de fall där du antingen träffat stål eller missat och har luft relativt fi's HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ditt standardbet i den situationen är 3/4 pot, och du antas ha 4 vinstkort, så skulle jag nog mot en kompetent motspelare välja ut 1-2 bluffkort också. Inte så mkt för bluffequity, utan för att balansera upp både bluffar och värdebets.

 

Edit: Va fan snackar jag om? Ska fundera på det sen, när jag spelat klart för denna session..

 

Edit 2: Jo just det ja, vi snackade om att byta ett kort och bluffa eller icke bluffa sina missar. Och mitt inlägg bygger på optimal bluffrekvens i de fall där du antingen träffat stål eller missat och har luft relativt fi's HD.

 

Jag förstår vad du menar med bluffrekvens. Men i den handen, om vi höjer 50 och sen byter så har vi 'avslöjats' av FI. FI vet redan att vi bluffat i handen. Därför ser jag det som jättestort -EV att bluffa igen om vi väljer att byta. Har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAND 3

 

***** Hand 311355116 *****

2.50/5.00 Mörkpoker 7-E (PL) - Wednesday, May 02, 2007 9:57:02 PM

Diana 78 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: HERO (268.40)

Plats 3: Give_Up (88.20)

Plats 4: Lamell (156.95)

Lamell lägg LM 2.50

HERO lägg SM 5.00

 

** Giv **

HERO [8h, 8s, Ek, 8k, Knh]

 

*** Bet Runda 1 ***

Give_Up Lägg

Lamell Höj till 10.00

HERO Syna 10.00

 

*** Byta ut ***

Plats : 1 HERO [8h, 8s, Kh, 8k, Kr]

HERO Utbytta kort: 2

Lamell Utbytta kort: 2

 

*** Bet Runda 2 ***

Lamell Satsa 20.00

HERO ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar med bluffrekvens. Men i den handen, om vi höjer 50 och sen byter så har vi 'avslöjats' av FI. FI vet redan att vi bluffat i handen. Därför ser jag det som jättestort -EV att bluffa igen om vi väljer att byta. Har jag fel?

 

Jag tror att du har fel, om vi ser det isolerat. Alltså, att en bluff om vi väl har bytt är EV+, om vi gör det med rätt frekvens. Anledningen till detta är att det vi bluffar är inte vilken hand vi hade före bytet. Nu vet fi att vi inte har den hand som han var rädd att vi hade på given, men det är inte det vi försöker representera med en eventuell bluff efter bytet. Vi försöker representera att vi träffat en kåk, och därför anpassar vi vår bluffrekvens efter chanserna att träffa en kåk (4 outs).

 

Sen är det inte bluffen i sig som ska ha positivt EV, utan även det faktum att den balanserar upp dina värdebets. Bluffar du aldrig i det läget så kommer du aldrig få betalt när du väl träffar. Men allt det där har du nog redan koll på.

 

Hur som helst, detta om vi ser det isolerat till den situation att vi redan valt att byta ett kort. Om det sen är bättre EV på att sitta nöjd och bluffa så som du gjorde låter jag vara osagt, för det vet jag helt enkelt inte. Det jag vill få fram är att du undervärderar ditt EV vid eventuellt byte.

 

Det skulle va kul att höra ved du skulle göra i händerna ovan Klyka.

 

EDIT: ... och alla andra såklart ;-)

 

Oj, vilken prestige det blev helt plötsligt! :D Har du glömt minga mångtaliga friskrivningar? Nåja, jag återanvänder dem samt ger det ett försök:

 

HAND 1

 

 

***** Hand 311110856 *****

2.50/5.00 Mörkpoker 7-E (PL) - Wednesday, May 02, 2007 6:52:15 PM

Diana 15 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: -venus- (68.65)

Plats 2: sigge12 (70.40)

Plats 3: HERO (179.80)

Plats 4: räven 3 (153.00)

Plats 5: Gigabyte (211.10)

Gigabyte lägg LM 2.50

-venus- lägg SM 5.00

** Giv **

HERO [Ek, 6r, Eh, Ds, Es]

 

*** Bet Runda 1 ***

sigge12 Höj till 10.00

HERO Höj till 25.00

räven 3 Lägg

Gigabyte Lägg

-venus- Syna 25.00

sigge12 Syna 25.00

 

*** Byta ut ***

Plats : 3 HERO [Ek, 6k, Eh, Kk, Es]

-venus- Utbytta kort: 2

sigge12 Utbytta kort: 1

HERO Utbytta kort: 2

 

*** Bet Runda 2 ***

-venus- Passa

sigge12 Passa

 

What should HERO do?

 

Hmm, här skulle jag säkert betta nån summa kring 2/3 pot eller nåt. De borde hyffsat ofta kunna sitta på ett tvåpar som de gärna synar med, eller? Och hur ofta händer det att de ch/raisar en träff här?

 

Nä, här känner jag mig osäker... Nästa hand!

 

HAND 2

 

***** Hand 311180019 *****

2.50/5.00 Mörkpoker 7-E (PL) - Wednesday, May 02, 2007 7:52:09 PM

Diana 2 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: Bengt12 (265.90)

Plats 2: tompa89 (124.75)

Plats 3: HERO (194.75)

Plats 4: Fried (515.30)

Plats 5: krama-mej (103.15)

HERO lägg LM 2.50

Fried lägg SM 5.00

 

** Giv **

HERO [Kk, Dh, 10k, Ek, Knk]

 

*** Bet Runda 1 ***

krama-mej Syna 5.00

Bengt12 Höj till 15.00

HERO Höj till 35.00

Fried Syna 35.00

krama-mej Lägg

Bengt12 Syna 35.00

 

*** Byta ut ***

Bengt12 Utbytta kort: 2

HERO Sitter nöjd

Fried Sitter nöjd

 

*** Bet Runda 2 ***

HERO ?

 

Känns som det hela beror på väldigt många saker som jag inte har nån koll på i detta spel, som har o göra med vilken HD vi kan sätta Fried på. Hur många bättre färdiga, hur många sämre färdiga och hur många pat-bluffar? Men spontant känns det som en ch/syn för att få värde från sämre utan att släppa för mkt värde till bättre.

 

HAND 3

 

***** Hand 311355116 *****

2.50/5.00 Mörkpoker 7-E (PL) - Wednesday, May 02, 2007 9:57:02 PM

Diana 78 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: HERO (268.40)

Plats 3: Give_Up (88.20)

Plats 4: Lamell (156.95)

Lamell lägg LM 2.50

HERO lägg SM 5.00

 

** Giv **

HERO [8h, 8s, Ek, 8k, Knh]

 

*** Bet Runda 1 ***

Give_Up Lägg

Lamell Höj till 10.00

HERO Syna 10.00

 

*** Byta ut ***

Plats : 1 HERO [8h, 8s, Kh, 8k, Kr]

HERO Utbytta kort: 2

Lamell Utbytta kort: 2

 

*** Bet Runda 2 ***

Lamell Satsa 20.00

HERO ?

 

Sitter o funderar på varför du inte höjer på given? För att inte ge upp info om handstyrkan? Isf är det ju i linje med detta att höja efter bytet. Eller för att triss i 8: or faktiskt inte är så starkt som jag tror?

 

Vad bettar han ut med efter att ha bytt två kort? Visst räcker en triss för detta, ofta även tvåpar för många fi? Vad skulle du själv ha bettat ut om du satt i hans kläder?

 

Känns som du slår det mesta som bettar ut där, men många av dessa händer kanske inte synar en ompottning? Isf en lite mindre raise, typ halvpott? Hmm jag är åter igen mkt osäker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...