Gå till innehåll

helvetes hackers


Widlund

Recommended Posts

alla dem länkarna till olika tester vet du är helt ok? :) TÄnkte så inte nått av dem är nått skit så man får nått virus ist :?

 

njaaa hrmmppff, det är min taktik att lura in er på min "onda server" o få in lite $$$ för att kompensera downperioder :twisted:

 

skämt åsido, tog dom från http://forums.techguy.org/security/110854-security-help-tools.html vilket förövrigt är ett bra forum att få hjälp med tex malware removals

 

du kan ju använda dom som länkas från

http://www.sitic.se (post o telestyrelsen) under verktyg

tex...fast det är väl i stort sätt samma länkar

 

edit: såg dom här saknades, dom är inte online scanners.

>>> Anti-Rootkit tools

http://www.sophos.com/products/free-...i-rootkit.html

http://free.grisoft.com/doc/avg-anti.../lng/us/tpl/v5

 

kan ju va en ide att det fanns en klistrad tråd med nyttiga säkerhets länkar i forumet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vad var det för fil du tog emot?

 

En .exe fil eller en helt vanlig musikfil kanske?

Tänkte om man ska börja oroa sig om det kan finnas dold programvara när någon kompis skickar en låt.

 

Tar dock aldrig emot .exe ens från kompisar så vad var det du fick?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jsg tog emot var en bild. Scannade filen med 3 virusprogram efter. hittade inget farligt.kanske gömt sig men men. Fan idioten nöjer sig inte med att ta pokercashen, Utan ochså bildar en Paynova o Payson plånbol o sätter in pengar på o sedan handlar för . så nu e 200d. 5000Kr. Spärrade mitt Visa idag. blir banken annan dag o skaffa nytt.

 

Tänkte på det, fan va lätt det verkar o skaffa Payson osv. man borde ju fan, ha striktade regler. ska ringa Payson o höra lite med dom någon dag.

 

BAnken sa att jag skulle komma ner o reklamera lr vad det heter, o polisanmäla, men vad ska jag polisanmäla :/ O säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du blev ägd? ;) Skämt åsido..

 

Banken brukar kunna vara schyssta och ersätta det du förlorat, men du måste verkligen vara mer försiktig i framtiden.

 

Ha absolut inga hotmailkonton kopplade till något som har med poker att göra. Det är bara bäddat för trubbel.

 

Hoppas det löser sig..

 

Och du, chatta inte med webcamAnnor i fortsättningen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa, blir man av med identiten så kan dom göra lite va som helst, öppna konton i ditt namn osv.... precis som om din plånbok med legg, kort osv kommer på villovägar(eller kopieras).

 

Vet inte varför du inte spärrade allt direkt? Uppenbarligen har du ju nån psw.trojan eller liknande på datan. Eller nån kommer åt det via trådlöst nätverk eller nåt.... om jag fattar de rätt att dom satt in mer pengar från ditt Visa till nätplånböcker? Eller så har du vart o knapprat in dina kort numror på nån osäriös sida eller nåt. Hur det än är så ska du ju spärra allt, byta lösen på allt.... se över säkerheten/dina internet vanor...ta reda på hur det hände, annars lär det hända igen.

 

Fler av dom elaka proggrammen har ju kapaciteten att slå ut brandväggar och virusskydd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ne när jag väl tar kontakt med banken sp ska jag be om att få ett vanligt Maestrokort. Lika bra.. lr eftervarje löning ska jag ta ut pengarna o gömma i madrassen.

 

Sn tänkte jag på. E internetbanken säker? När jag skaffar nytt kort har jag samma Kontonummer. Jobbigt o göra om alla Autogiro. osv..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, men innan jag skulle göra det skulle jag vara väldigt intresserad av hur jag blev hackad....hittade jag det inte direkt, så köpte jag antagligen en ny disk. Sparade den gamla för att undersöka senare...

 

I värsta fall kan de ju bero på trådlöst, deffault lösen på din router osv osv..

Hur som helst skulle jag inte få ro innan jag visste hur det gick till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa det klart det skulle va intressant o veta. men så high e jag inte innom ämnet så jag kan ta reda på det, jag sitter uppkopplad genom en vanlig Router Inte trådlöst alltså.

 

Sen tänkte jag på det som gizzze sa. Varför skulle banken betala tillbaks. Tror inte jag får se dom pengarna igen, Ska säga, Inga pengar tillbaka så byter ja Bank ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen tänkte jag på det som gizzze sa. Varför skulle banken betala tillbaks. Tror inte jag får se dom pengarna igen, Ska säga, Inga pengar tillbaka så byter ja Bank ;)

Banker verkar ha en ganska lös goodwill om du blev av med pengar direkt från VISA(men kommer det fram att du väntade en vecka innan du spärrade kortet så kan det vara svårt).

Dock tror jag inte att goodwillen kan pågå i all evighet(o hoppas inte det, det är ju i slutändan de kunder som sköter säkerheten som betalar för dom som slarvar med den, dom ger ju inte bort pengar utan att ta in dom nån annanstans).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpa ny disk? Varför?

 

"Spyboot - Search & Destroy" och Lavasofts "Ad-Aware" har löst mina tidigare hästar, fiskar och trojaner.

 

För att dom e så billiga o dom går alltid åt :D, men visst, formatera, eller försöka rensa datorn som den är går ju lika bra....

 

Det var vad jag skulle göra om jag inte visste vad som hade hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 frågor till dig:

 

1) HAr du MSN?

 

2) HAr du hotmail-email kopplat till msn? och har du hotmailen kopplade till dina pokerkonton?

 

 

Svarar du JA, på båda dessa frågor så är det inte konstigt att pengarna e borta! Dags att sluta använda MSN...sluta ta emot okända filer? Dags att inte ha hotmail-mail kopplat mot sina pokerkonton.

 

Hur är det med gmail? Är det säkert?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt få datorprodukter som är osäkra. I 95% av fallen handlar det om att användaren är dum. I detta fallet också tyvärr. Onödigt att formatera disken, det avhjälper knappast problemet.

 

Det enklaste är oftast det sanna. I detta fallet är det nog mer troligt att det var en dålig säkerhetsfråga på hotmailen snarare än att han råkat ut för en proffesionell hacker. Varför ge sig in på sådana avancerade saker när det går alldeles utmärkt att tjäna pengar på kåta tonåringar?

 

Att lita på någon som kallar sig annawebcam87nakedAndVERYhorny@hotmail.com är ju som att be om att bli lurad. Nu tog jag i, men inte var det långt ifrån.

 

Säkerhet 101: Säkra lösenord, skilda från sajt till sajt. Uppdaterad brandvägg och virusprogram. Sedan så tänker du efter innan du öppnar filer som okända personer skickar.

 

Följ det så kommer du garanterat klara dig bra.

 

Seriöst är det ganska löjligt vad folk är naiva på nätet. Om du träffar en stor kille i en mörk gränd som bryter på ryska och vill låna din telefon, ger du bort den utan att tänka efter? Tveksamt. Men på nätet ger man gärna bort sina inloggningskoder till Nordeas fraudulentafdelnung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så att man behöver vara rädd att ta emot bilder? (exekverbara filer är ju en helt annan sak men jag har för mig att det numera är svårare att infektera datorer via bilder)

 

Personligen tror jag att det i detta fall är så att lilla "Anna" helt enkelt har tagit reda på svaret till lösenordsfrågan på hotmail, t.ex "Vilket är ditt favoritlag" genom att ställa nån oskyldig fråga till offret.

 

Förstår inte heller varför hotmail skulle vara så mycket sämre än gmail eller yahoo som också har chatklienter kopplade till sig. Det är väl precis samma säkerhetsnivå på dessa, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag att det i detta fall är så att lilla "Anna" helt enkelt har tagit reda på svaret till lösenordsfrågan på hotmail, t.ex "Vilket är ditt favoritlag" genom att ställa nån oskyldig fråga till offret.
Antagligen ja. Säkerhetsfrågor är helt enkelt idiotisk design, och det är ju alltid den svagaste länken som avgör helhetssäkerheten. Man ska helt enkelt aldrig ha ett lätt svar på säkerhetsfrågan. På frågan om mammas flicknamn bör man skriva något i stil med: c0mput3r eller liknande som inte går att gissa sig till utifrån publik information.

 

Förstår inte heller varför hotmail skulle vara så mycket sämre än gmail eller yahoo som också har chatklienter kopplade till sig. Det är väl precis samma säkerhetsnivå på dessa, eller hur?
Jag vet faktiskt inte om klienterna är olika sårbara för ren hacking. Men det finns ju i vart fall bra mycket mer färdiga verktyg inriktade på hotmail, och det skulle inte direkt förvåna mig ifall de har mer pantad design än gmail. Typ tillåter obegränsat antal gissningsförsök och liknande.

 

Men har man enkel säkerhetsfråga så är det ju rätt skitsamma vilken mail man har. Man är lika sårbar ändå.

 

Grundregeln för pokermail är ju att ingen ska känna till den om de inte verkligen måste. Någonsin. Alltså en mail man inte använder till något annat än poker och inte ens nämner för familjemedlemmar. Om en attackerare inte vet om ens mejl är det rätt svår väg att gå för att komma åt ens pokerkonto. Därför är det idiotiskt att låta någon känna till den mejlen.

 

Samt att ingen av inloggningsmöjligheterna ska vara enkla ord eller publik info. Alltså, inga säkerhetsfrågor. Av ungefär samma anledning som man inte låter folk få tillgång till ens bankkonto om de kan namnet på ens första hamster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort: Tack för inlägget. Håller som vanligt med!

Lite OT:

Hittade lite intressanta lösningar som kan ge säkrare e-mail. Det finns tydligen email som kräver att man har sitt personliga USB-minne i datorn. Borde vara en bra lösning för de som har känsliga uppgifter lagrade/inte vill få sitt email kapat. (Det räcker inte enbart med USB't, lösenord krävs också)

 

Hittade denna : http://s-mail.com/inf/1/token.shtml.en

Finns säkert andra liknande lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så att man behöver vara rädd att ta emot bilder? (exekverbara filer är ju en helt annan sak men jag har för mig att det numera är svårare att infektera datorer via bilder)

 

Så vitt jag vet så är det fullt möjligt att lägga in virus i bilder. Vill minnas att viruset masken fanns bla i porrbilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag att det i detta fall är så att lilla "Anna" helt enkelt har tagit reda på svaret till lösenordsfrågan på hotmail, t.ex "Vilket är ditt favoritlag" genom att ställa nån oskyldig fråga till offret.

 

Men vem är så dum att ha ett vättigt svar där?

På det svaret har man typ 32590 lättare att komma i håg då 32 farenhiet är noll C grader 5/9 är så man räknar ut de.

 

Eller min kusins ålder år 94*min egen=det blir då 941655 så det blir en omöjlig het att knäcka 0.000001% att komma på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...