Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Har du möjlighet att slänga upp en graf över hur det har gått? Bra att ta ett steg tillbaks ibland.

Jag ska se vad jag kan göra. Har precis bytt dator till en burk med Vista och PT bråkar lite med mig. Räknar inte händer och en del annat strul. Men återkommer med graf när jag fått ordning på grejorna.

Postad

Har börjat läsa Hold'em Poker for Advanced Players. Verkar intressant, även om författarna varnar för att försöka använda en del av koncepten mot låglimitspelare. Något ska jag säkert hitta att ta med mig till borden iaf.

De säger att koncepten fungerar på loglimit spel också, men om man ska tjäna ÄNNU mer på låglimit bör man enligt författarna köpa de av författarna utgivna boken holdem med små insatser :D

Det författarna menar är den största skillnaden mellan låg och hög limit är att låglimit kännetecknas av att spelet är löst (med minst 5 spelare som ser floppen). Jag tror inte att det stämmer längre. Spelet har blivit mycket tightare, och idag är det svårt att hitta bord på 1/2 nivån med mer än 30% som ser floppen.

Postad
Jag tror inte att det stämmer längre. Spelet har blivit mycket tightare, och idag är det svårt att hitta bord på 1/2 nivån med mer än 30% som ser floppen.

Absolut. Även om t ex Full Tilt är betydligt lösare än William Hill (Crypto). Detta sagt, så finns det nog en hel del att ta med sig från HPFAP även till 1/2-nivån.

---

Även om WH är tightare än [optionellt sexistiskt uttryck] så spelar jag ändå där ikväll för att cleara deras bonus för 5 bordstimmar.

Postad

Ca 15 BB inspelat på ca 600 händer sen sist. Fortfarande för lite tid att spela, men som småbarnsförälder får man ta den tid som erbjuds.

-

There is no pattern... Men jag undrar ändå om jag inte är utsatt för en konspiration.

3 sessioner i rad nu så har jag, när jag precis bestämt mig för att sitta ett varv till råkat ut för följande. Jag höjer med QQ i tidig position, får syn av BB och floppar underkort. Bara för att se K komma på turn och samtliga dessa 3 gånger förlorar jag då BB (olika personer dock) visar KJo. Det måste väl vara en konspiration? 8-) Varje gång har jag dessutom haft spader dam på hand, och därför misstänker jag att just detta kort är riggat... Vad tror ni?

Postad
Varje gång har jag dessutom haft spader dam på hand, och därför misstänker jag att just detta kort är riggat... Vad tror ni?

Du ska inte hålla på och trassla omkring med en massa andra damer när du är gift och har barn. Det säger sig självt att det aldrig kan sluta lyckligt.

• 1 month later...
Postad

Det blir alltmer uppenbart att jag har alldeles för lite tid att spela poker. Dessutom har det tagit en väldig tid att få ihop dessa 3k händer då jag spelat en del på William Hill (för att få deras bonus och lite RB). Seg klient, sega motståndare. Så det blir inte många händer/timme där.

Spelar mer och mer på Full Tilt nu, och av det jag hittills sett är kvaliteten på motspelarna minst sagt tveksam. Men det är ju bra för mig.

Någon som kan kommentera hurvida motståndet förändras när man går från 1/2 till 2/4 och 3/6? Mer specifikt då på just Full Tilt. Blir det väldigt mycket mera tight? Måste man balansera sitt spel mer? Såna saker behöver jag någon att diskutera med.

Som utlovat kommer här en liten rapportering av resultat för mitt spel på $1/$2:

Antal händer: 3428

BB/100: 3,20

VPIP: 19,43

PFR: 11,42

Rullen börjar närma sig $1200 och tanken är att ge sig vidare till 2/4 när jag är uppe i $1400 (=350BB). Låter det vettigt?

Postad
Dagens tips: Gå över till den mörka sidan (NL)

NL50 ger dig enkelt samma avkastning som FL2/4, men avsevärt lägre varians.

Det kanske skulle vara något... Åtminstone som försöksverksamhet... Hur många inköp behöver man ha för att känna sig hyggligt trygg?

Dessutom behöver jag lästips inför en eventuell attack på No limit. Jag har nämligen nollkoll på NL.

Postad

Tips:

Börja lira NL25 en liten stund. Försök notera vilka förändringar i ditt tänkande du behöver göra. Gå sen på NL50. Ta det lugnt i början, ett par bord där du tänker igenom vad du vill med handen. Angående inköp så skulle jag vilja säga att på det lägre nivåerna kan du lugnt ha mindre än 30 inköp såvida du inte spelar otroligt variansframkallande. Jag har mycket lägre varians på NL relativt FL.

Annars så kolla de olika digests som finns på ssnl på 2+2. Mycket läsvärt där. Sklansky/Millerboken är vettig också.

Ytterligare tips:

*Spela shorthanded. Du kommer att dö av tristess annars. Skippa fullring helt.

*Tänk innan du betar.

*Lär dig kontrollera pottstorleken.

*Tänk mycket på betarnas storlek i förhållande till potten (syna inte halvpottsbet med esshögt på river).

Såklart finns det mer att tänka på, men när man väl lugnar ner det tvångsmässiga raisande man ofta har med sig från FL så brukar det gå bra.

Lycka till. :D

Postad

Någon som kan kommentera hurvida motståndet förändras när man går från 1/2 till 2/4 och 3/6? Mer specifikt då på just Full Tilt. Blir det väldigt mycket mera tight? Måste man balansera sitt spel mer? Såna saker behöver jag någon att diskutera med.

Vågar nästan säga att skillnaden mellan dessa nivåer mer handlar om vilken rulle du har. Har du rulle för 3/6, och du klarar 1/2-2/4 så kör på 3/6. Tracka motståndarna så du får koll på vilka som är regulars, men i huvudsak är det ABC som gäller. På 5/10 blir det knepigare. Jag kan inte ge några bra råd om 5/10 eftersom jag själv har otroliga problem just där. Jag misstänker dock att den är späckad av ena halvan grinders och andra halvan idioter. Tyvärr kommer man lätt i kläm. 8/16 därmot och uppåt blir mycket roligare. Tillräckligt med fisk och det finns hyffsat utrymme att köra balanseringsspel och roliga moves.

Edit: Jag spelar uteslutande shorthanded, så om du spelar FR kanske ovanstående inte är giltigt.

Postad

Saint_Bjorn:

Jag har, som synes tidigare i dagboken, funderat på att testa SH. Det jag behöver är framför allt info om hur man försvarar sina mörkar. Har förstått att det är oerhört viktigt i SH.

a_o_s:

Låter som en bra början. Tack för tipsen.

Postad

Utan att ha något egentligt statistiskt underlag ännu (för få händer) så känns ändå Full Tilt som ett bra ställe att lira på. Har stött på en hel del fina donatorer. Visst blir det en och annan utdragning, men min, möjligen förhastade, slutsats är ändå att det vimlar av riktigt riktigt dåliga spelare där. Så det känns rätt bra just nu.

Målet är fortfarande 10k händer med bra resultat på 1/2 FR, och sedan tar jag ett beslut om jag ska kliva upp på fulla bord, spela SH eller börja en alternativkarriär på no limit. Den som lever får se...

Jag har skramlat ihop 300 BB för 2/4 (=$1200), men drygt 3700 händer på 1/2 känns lite skralt för att ha som statistiskt underlag. Men det är möjligt att jag inte riktigt orkar jobba ändå upp till 10k händer om det fortsätter att gå bra. Målet står iaf fast tills vidare.

Nästa resultatrapportering kommer vid 5k händer. Tills dess har jag lovat mig själv att jag ska stressa er med lite HH's.

• 1 month later...
Postad

Jag lovar hela tiden mig själv att skärpa till uppdateringarna, men med alldeles för lite tid att både spela poker och att ägna mig åt forumet så lägger jag ner dagboken tillsvidare.

• Skapa nytt...