Gå till innehåll

PF.nu turneringar i ny tappning under maj - tack för era förslag!


ParadiseEric

Recommended Posts

Med anledning av diskussioner om en ny variant av pf.nu-turneringen kommer här ett nytt upplägg för våra onsdagsturneringar på Sportingbet.

 

- Onsdag den 2 maj, 20.00:

 

No Limit Hold ’Em-turnering, buy in $20+2 och 2500 i startchips. Dubbla prispengar. Vinnaren tilldelas 30 rankingpoäng, tvåan 20 rankingpoäng och trean 10 ranking poäng. (Vid fler än 20 deltagare kommer även fyran få 5 poäng och femman 2 poäng).

 

- Onsdag den 9 maj, 20.00:

 

No Limit Hold ’Em-turnering, buy in $20+2 och 2500 i startchips. Dubbla prispengar. Vinnaren tilldelas 30 rankingpoäng, tvåan 20 rankingpoäng och trean 10 ranking poäng. (Vid fler än 20 deltagare kommer även fyran få 5 poäng och femman 2 poäng).

 

- Onsdag den 16 maj, 20.00:

 

No Limit Hold ’Em-turnering, buy in $20+2 och 2500 i startchips. Dubbla prispengar. Vinnaren tilldelas 30 rankingpoäng, tvåan 20 rankingpoäng och trean 10 ranking poäng. (Vid fler än 20 deltagare kommer även fyran få 5 poäng och femman 2 poäng).

 

- Onsdag den 23 maj, 20.00:

 

No Limit Hold ’Em-turnering, buy in $20+2 och 2500 i startchips. Dubbla prispengar. Vinnaren tilldelas 30 rankingpoäng, tvåan 20 rankingpoäng och trean 10 ranking poäng. (Vid fler än 20 deltagare kommer även fyran få 5 poäng och femman 2 poäng).

 

- Onsdag den 30 maj, 20.00 - MÅNADSFINAL:

 

No Limit Hold ’Em-turnering, buy in $50+5 och 5000 i startchips. Ett bonuspris till vinnaren värde ca $250. Vinnaren tilldelas 60 rankingpoäng, tvåan 40 rankingpoäng och trean 20 ranking poäng. (Vid fler än 20 deltagare kommer även fyran få 10 poäng och femman 5 poäng).

 

Sammanräkning av rankingpoäng:

 

Rankingpoängen adderas i vanlig ordning och ligan sammanräknas efter varje 3-månadersperiod. Ledaren av ligan tilldelas då ett bonuspris på $400 medan tvåan tilldelas $300 och trean $200. Poängen nollställs, men sparas samtidigt inom parantes för sammanräkning av totalt antal poäng när allt summeras, och alla börjar på noll inför nästa tremånadersperiod. ”Säsongen” består av tre stycken tre månadersperioder, totalt 9 månader, och avslutas i januari 2008. Vinnaren av den totala sammanräkningen tilldelas ett pris på $1500.

 

 

Lycka till! :-D

 

Mvh SportingbetEric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan absolut titta över rankingsystemet om ni inte tycker att det är bra. Posta eller PM:a gärna förslag på förbättringar.

 

Mvh

SportingbetOscar

 

Samma som forumrankingen kanske?

 

Total viktad summa (om t >= 5) = 1/sqrt(t) * SUMMAN(Rankingpoäng per spelare och turnering)

 

Rankingpoäng per spelare och turnering ges av k*p*sqrt(m/n)

 

k = 1.25 om man är "In the money", 1.0 för övriga platser.

p = placeringspoäng i tävlingen, sista plats ger 1, första plats ger "antal spelare".

m = total prispott för denna turnering.

n = antal deltagare i denna tävlingen.

t = antal spelade tävlingar för aktuell spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med matte helt och hållet.

Jag har redan kritiserat systemet för att det är felviktat när det gäller deltagarantalet, som får alldeles för stor betydelse.

 

Håller med om att det känns lustigt.

 

Satt och jämförde mig med nicket cg och fann då följande:

cg har fått 522,85p på PS 070125 för plats 19/153

cg har fått 488,00p på PS 061214 för plats 36/161

 

Jag GreatMike (helttöntigt nick jag vet)

Miklen har fått 274,12p på 24h för plats 2/66

GreatMike har fått 406,66 på PS för plats 7/90

 

Känns som antalet poäng för antalet spelare är fel viktat och borde justeras.

 

En person som spelar färre turneringar och aldrig placerar sig högt/ITM i någon turnering borde ha väldigt svårt att placera sig före någon som har spelat fler turneringar och dessutom placerat sig ITM två gånger på så här få turneringar. Bara ren tur för dessa spelare att de lirat turneringarna med många deltagare i ett tidigt skede av denna rankingturnering.

 

Därför är det ju lämpligt att justera ner deltagarantalets betydelse.

I övrigt håller jag med matte om att vi kan använda forumrankingens formel.

 

//Miklen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dessutom att man inte ska bli straffad för att man spelar många turneringar tvärtom. i pf.nu rankingen kan man backa om man spelar 2 bra och sedan har otur/spelar som en tomte en turnering. Jag tycker istället man ska premiera de som spelar ett stort antal turneringargenom att t.ex multiplicera med 1+ 0,05 för varje turnering över 5st som man spelat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dessutom att man inte ska bli straffad för att man spelar många turneringar tvärtom. i pf.nu rankingen kan man backa om man spelar 2 bra och sedan har otur/spelar som en tomte en turnering. Jag tycker istället man ska premiera de som spelar ett stort antal turneringargenom att t.ex multiplicera med 1+ 0,05 för varje turnering över 5st som man spelat.

 

Blir lite problem med att få de extra poängen för över 5st spelade, eftersom det bara är 5 turneringar i maj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...