Macroman Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 Men den är baserad på att börsen snittat upp ca 8% per decenium hittils. Låter inte så vasst direkt. Slår väl inte ens inflationen... Citera
hnat Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 När jag har råd att köpa pf, och stänga alla dumma trådar. Sry, öppet mål, var tvungen. Ingen dum tråd egentligen. Citera
valhed Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 Självklart är 5-10% en vild gissning. Men den är baserad på att börsen snittat upp ca 8% per decenium hittils.Och givetvis vill alla fondförsäljare och bolag göra bra reklam för sig. Börsen har i snitt gått upp c:a 11%/år och så kommer det förmodligen fortsätta i längden, svårt att säga hur den kommer gå i år dock. Skulle den gått upp 8 % per decenium så skulle det inte kännas så hett att gå in på börsen istället för att lägga pengarna på ett bank konto med ränta utan risk. Ett tips är väl att som vanligt investera regelbundet och i olika brancher så blire nog ett fint resultat i längden=) Citera
Pedroboy Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 lol menade 8% per år. Men det kanske är 11%. Jag har inga refernser tyvärr. Med 2,5-5 miljoner så står man kanske inte pall för variationerna för att få ut 250k skr per år. Men som sagt månadspara i en blandning av fonder och aktier borde vara bättre än att spara allt på banken. Så gör jag iallafall. Citera
ossy Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 #28, #29 Ni har båda rätt ...typ. Beror på om man snackar real eller nominell avkastning. Returns on Swedish asset classes 1900–2005 Mean returns % p.a. Return Asset GM AM SE SD SC Nominal Equities 11.7 14.1 2.3 23.7 0.13 Real Equities 7.8 10.1 2.2 22.6 0.11 GM: Geometriskt medel AM: Aritmetiskt medel SE: Standardfel SD: Standardavvikelse SC: Seriell korrelation För övrigt är den svenska och australienska börsen de börser som det senaste århundradet gått bäst - säger inte nåt om hur nästa århundrade kommer att gå dock....(jämför korrelationen mellan två år tex) Källa: ABN Amros "Global Investment Returns Yearbook 2006" Citera
Rooney Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 8% per år är det sen svenska börsen öppnade Citera
spinner Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 skulle vara intressant med en diskussion hur andra pokerspelare valt att investera sina pengar. känns inte riktigt läge att gå in i aktiemarknaden nu, eller? Beror ju på hur man vill gå in. Sysslar man med optioner spelar det ju ingen roll vad som egentligen händer med börsen, bara man någorlunda förutsäger vad som händer, vilket dock inte är helt lätt. Uppgångar, nedgångar,stiltje... det finns en hel del intressant man kan göra med optioner, men man bör kunna en hel del. Citera
Pedroboy Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 Med tillräckligt med pengar rätt valuta och bindningstid lär du kunna hitta någon bank nånstans med 5-7% ränta också. parex.se tex... Citera
Nicropoker Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 LOL"Det unika med Verdana är att vi erbjuder alla former av sparprodukter. Aktiefonder, räntefonder, hedgefonder, strukturerade produkter och/eller depåer. " Ja för exakt det där finns ju inte på tex avanza eller aktiedirekt Nu har du nog inte hajat någonting, det är ingen depå, du får rådgivning och den är kostnadsfri. Du kanske borde uppsöka oss då du verkar ha nollkollkokosboll Citera
Macroman Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 Beror ju på hur man vill gå in. Sysslar man med optioner spelar det ju ingen roll vad som egentligen händer med börsen, bara man någorlunda förutsäger vad som händer, vilket dock inte är helt lätt. Uppgångar, nedgångar,stiltje... det finns en hel del intressant man kan göra med optioner, men man bör kunna en hel del. Visst, men kostnaderna för dessa instrument gör att du garanterat går back på detta om du inte är grym på att förutse börsens svängningar. Skulle du vara det så behöver du iofs inte oroa dig gällande simpla monetära frågor öht... Citera
Zyr Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 jag har mitt på svea direkt/marginalen, 3.75% ränta det är det bästa jag hittat Citera
FraXioN Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 jag har mitt på svea direkt/marginalen, 3.75% ränta det är det bästa jag hittat Samma här. Ingen bindningstid eller liknande, bara att casha in/ut när man vill. Citera
Agent Cooper Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 Nu har du nog inte hajat någonting, det är ingen depå, du får rådgivning och den är kostnadsfri. Du kanske borde uppsöka oss då du verkar ha nollkollkokosboll Om det nu är kostnadsfritt, vem betalar kalaset? Citera
Nicropoker Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 Om det nu är kostnadsfritt, vem betalar kalaset? Bankerna betalar i sin tur oss, och kunden betalar ingenting. Eller ingenting, de betalar ju indirekt genom att bankerna kan använda pengarna som ligger i fonderna. Det smidiga är att om man te.x går till Nordea för rådgivning är det tjänstefel för deras rådgivare om de rekommenderar en annan fond än sin egna. Finns totalt över 9000 globalfonder.. Citera
Pedroboy Postad 20 April , 2007 Rapport Postad 20 April , 2007 jag har mitt på svea direkt/marginalen, 3.75% ränta det är det bästa jag hittat Jag med! Iaf Svea. Är marginalen lika enkel och bra? Citera
Steel Postad 20 April , 2007 Rapport Postad 20 April , 2007 Nu har du nog inte hajat någonting, det är ingen depå, du får rådgivning och den är kostnadsfri. Du kanske borde uppsöka oss då du verkar ha nollkollkokosboll Japp, var grymt otrevlig så fixar du nog massa kunder till eran lilla firma. Citatet jag kommenterade kommer från eran hemsida och jag påpekade bara att det inte är något unikt med att erbjuda aktiefonder, räntefonder, hedgefonder, strukturerade produkter och/eller depåer vilket ni påstår. Att man sen får ynnesten att åka och träffa er om man vill sa jag ingenting om, men nu fick du sagt det igen, grattis. Citera
Hjort Postad 20 April , 2007 Rapport Postad 20 April , 2007 Bankerna betalar i sin tur oss, och kunden betalar ingenting.Jo, kunden betalar någonting. Kunden är nämligen banken, och dina "rådtagare" är produkten. Du är säljare/reklamare och inte rådgivare, det är patetiskt och falskt att låtsas som något annat. Allra mest betalar förstås privatpersonen som tar era råd då de får stå både för er och bankens vinst. Men de är ju som sagt inte kunder för dig. Finns totalt över 9000 globalfonder..Vilket borde säga oss något om vinstmarginal på produkten. Citera
Emilio Postad 20 April , 2007 Rapport Postad 20 April , 2007 Samma här. Ingen bindningstid eller liknande, bara att casha in/ut när man vill. Några nackdelar? Tar dom inte ut några avgifter? Citera
baller Postad 20 April , 2007 Rapport Postad 20 April , 2007 kostnadsfritt betyder att man inte betalar avgift, det betyder inte att man inte blir lurad Citera
Gummo Postad 20 April , 2007 Rapport Postad 20 April , 2007 Nu har du nog inte hajat någonting, det är ingen depå, du får rådgivning och den är kostnadsfri. Du kanske borde uppsöka oss då du verkar ha nollkollkokosboll Jag skickade precis en länk till denna tråd till Anders Hammargren, VD på verdana, där jag bad honom kolla hur en representant för företaget använder sig av en helt ny lysande teknik för att ragga kunder. Det är inte helt omöjligt att det var väldigt barnsligt gjort av mig, men just nu tyckte jag bara att det var väldigt roligt... Citera
thefievel Postad 20 April , 2007 Rapport Postad 20 April , 2007 Jag skickade precis en länk till denna tråd till Anders Hammargren, VD på verdana, där jag bad honom kolla hur en representant för företaget använder sig av en helt ny lysande teknik för att ragga kunder. Det är inte helt omöjligt att det var väldigt barnsligt gjort av mig, men just nu tyckte jag bara att det var väldigt roligt... Fick iallafall mig att skratta till lite.. Citera
FiSherman63 Postad 20 April , 2007 Rapport Postad 20 April , 2007 Jag skickade precis en länk till denna tråd till Anders Hammargren, VD på verdana, där jag bad honom kolla hur en representant för företaget använder sig av en helt ny lysande teknik för att ragga kunder. Det är inte helt omöjligt att det var väldigt barnsligt gjort av mig, men just nu tyckte jag bara att det var väldigt roligt... Roligt eller inte, det verkar som att du är en ganska så genomrutten människa. Citera
Gummo Postad 20 April , 2007 Rapport Postad 20 April , 2007 Roligt eller inte, det verkar som att du är en ganska så genomrutten människa. Njea, det kan jag inte hålla med om. Men lite beroende på dina värderingar så kan du säkert hävda att du har belägg för det påståendet. Gällande ursprungsfrågan i denna tråd håller jag med Jacobmal: Aldrig! Citera
Hjort Postad 20 April , 2007 Rapport Postad 20 April , 2007 Gällande ursprungsfrågan i denna tråd håller jag med Jacobmal: Aldrig!Tänk om man tjänar alla pengar i hela världen då? Borde inte det lätt kunna leda till att pengar antingen blir värdelösa eller att man blir lynchad av resterande människor som inte har pengar? Det verkar också som ett dåligt utfall om man tjänar så mycket pengar att alla atomer i universum måste konverteras till en enorm databas för att lagra värdet på ens tillgångar. Citera
Gummo Postad 20 April , 2007 Rapport Postad 20 April , 2007 Tänk om man tjänar alla pengar i hela världen då? Borde inte det lätt kunna leda till att pengar antingen blir värdelösa eller att man blir lynchad av resterande människor som inte har pengar? Det verkar också som ett dåligt utfall om man tjänar så mycket pengar att alla atomer i universum måste konverteras till en enorm databas för att lagra värdet på ens tillgångar. Det stämmer säkert. Men med den självinsikt jag har gällande min förmåga att tjäna pengar på poker kunde jag inte ens med livlig fantasi komma på tanken att jag skulle kunna tjäna såååå mycket pengar Citera
Recommended Posts