Gå till innehåll

skatt på WSOP package?


Recommended Posts

Hej, jag undrar hur det fungerar med skatten om man tex vinner ett WSOP paket som är värt 12500 dollar, måste man skatta för det och kan det bli så att man får betala mer i skatt än man får ut av vinsten?(eftersom man förmodligen kommer att sluta outside the money)

 

Tror inte dom har koll på det, vänta med att skatta tills du vunnit WSOP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag undrar hur det fungerar med skatten om man tex vinner ett WSOP paket som är värt 12500 dollar, måste man skatta för det och kan det bli så att man får betala mer i skatt än man får ut av vinsten?(eftersom man förmodligen kommer att sluta outside the money)

 

2005 vann jag en WSOP plats på PS. Läste samma termin Skatterätt på juristprogrammet. Så kan med 99% säkerhet säga att du inte behöver skatta på det. Kan motivera... men orkar inte det nu....

 

// Jimmy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på om siten är skattefri?

 

Nja, är den skattefri uppstår ju inte ens frågan. Är siten utom europa uppstår frågan, men svaret är det samma... Skatt kan ej utgå på WSOP paket. Eller jo kanske om vissa förutsättningar är uppfyllda, kom jag på nu. Om paketet är möjligt att överlåta kan skatt utgå på vad marknadsvärdet på orten är. Men oftast går dessa paket inte att överlåta vilket i sin tur leder till att marknadsvärdet på orten är noll. Att betala skatt på beloppet 0 har vi nog alla råd med...:P

 

/// ngt trött jimmy..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du har råd att betala 30% av vinsten i skatt - annars kan äventyret bli dyrt.

 

Men frågan är väll om man får pengarna i hand eller om man får inträdet betalt för sig bara..

 

Dvs måste man skatta om jag vinner 1000 kilo godis? Jag vet ärligt inte om jag måste göra det därför jag undrade, får man pengarna inbetalt på sitt konto eller får man bara någon typ av biljett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna sida alltså.. komik

ALLTID samma visa. några som är säkra på att det är på ett sätt o några andra som är säkra på att det är på andra sättet. Sen emellan deras argument spammas där 100 oseriösa svar.

 

Ring nån ansvarig istället och fråga. Säg skatteverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men säg att jag vunnit ett WSOP seat i en livesatellit därnere som inte kan bytas in i pengar, är det skattepliktigt?

 

Om du t.ex. vinner en bil i ett lotteri i USA så kommer den vinsten att beskattas. Samma gäller även för WSOP-paket, så det spelar ingen roll alls att man inte kan omsätta vinsten i pengar. WSOP-paketet har ett värde som motsvarar 10.000 USD buyin och det värdet är skattepliktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du t.ex. vinner en bil i ett lotteri i USA så kommer den vinsten att beskattas. Samma gäller även för WSOP-paket, så det spelar ingen roll alls att man inte kan omsätta vinsten i pengar. WSOP-paketet har ett värde som motsvarar 10.000 USD buyin och det värdet är skattepliktigt.

ja, det låter ju inte så kul

tack för svaret : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte fantiserar helt fel så har jag för mig att nån (gdaily?) skrev om denna absurditet inför WSOP 2006 också:

 

Du vinner ett WSOP-paket för $12000; skatta 30% för det värdet, $3600.

 

Du hankar dig fram till precis ITM och får ca $12000; sörprajs, skatta 30% av dessa 12000 också.

 

Likaså om du hade betalat $10000 själv och kommit på prisplats och fått $12000. Nej, inte skatta 30% av nettovinsten 2000, skatta 30% av lotterivinsten 12000 (tolvtusen).

 

Har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte fantiserar helt fel så har jag för mig att nån (gdaily?) skrev om denna absurditet inför WSOP 2006 också:

 

Du vinner ett WSOP-paket för $12000; skatta 30% för det värdet, $3600.

 

Du hankar dig fram till precis ITM och får ca $12000; sörprajs, skatta 30% av dessa 12000 också.

 

Likaså om du hade betalat $10000 själv och kommit på prisplats och fått $12000. Nej, inte skatta 30% av nettovinsten 2000, skatta 30% av lotterivinsten 12000 (tolvtusen).

 

Har jag fel?

 

Du har helt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du har råd att betala 30% av vinsten i skatt - annars kan äventyret bli dyrt.

 

well, enbart om den går byta in mot cash och skatteverket uppmärksammar det. Oddsen är väl kanske inte allt för stora att det ska ske. Tror mig veta att dom har bättre saker att roa sig med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden handlar inte om man kan slippa betala skatt, eller om det går att komma undan skatt.

 

Den handlar om huruvida det är en skattepliktig inkomst (vilket det är) eller inte, sedan är det upp till var och en att besluta huruvida de vill, ska eller kan betala skatt (ja, det bör man).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden handlar inte om man kan slippa betala skatt, eller om det går att komma undan skatt.

 

Den handlar om huruvida det är en skattepliktig inkomst (vilket det är) eller inte, sedan är det upp till var och en att besluta huruvida de vill, ska eller kan betala skatt (ja, det bör man).

 

Det är en skattepliktig inkomst om den är vunnen på en site untanför europa och går att överlåta till ngn annan. Det är då det man fick för överlåtelsen som är en beskattningsbar inkomst.... NÖJD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...