Gå till innehåll

Mauaus spelfond 1.0


Mauau

Recommended Posts

  • Svars 111
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Återigen, vad är meningen med att posta lir efter deadline?

 

Du har missuppfattat syftet: Jag försöker posta inläggen innan spelstopp men det här är ingen spelförslagstjänst utan en dagbok där resultaten i min spelfond registreras. Spelen matchades precis innan spelstopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultat 070423:

 

Spel #38: Oförändrat, $0

 

Fondsaldo: $3046.49

Totalt satsat: $2132.5

ROI: 2%

 

Kommentar: Dålig match där GAIS vann skott på mål med 7-2 men det kändes inte som att det var orättvist med oavgjort.

 

Övrigt: Railade Othello när han spelade, och kom tvåa i, en PLO-turnering. Själv är jag i en jätterush och såna är alltid välkomna. Imorgon är det ett spännande derby. Jag hoppas att Emil Johansson får spela eftersom jag har med honom i mitt lag på startelvan.se (där jag heter Inkblot). På grund av Mikkel Jensens skada ser Hammarby helt plötsligt rätt småväxt och skört ut, det blir intressant att se hur laget står sig mot AIK. Jag lutar åt spel på AIK, vi får se hur marknaden ser ut imorgon och var det är bäst att positionera sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför satsar du så lite per spel? Varför inte tex 150$/spel eller liknande? Har ingen koll på betting, men min spontana tanke är att fondsaldot på 3k$ mer än väl skulle täcka variansen på högre spel?

 

Vad är dina tankar kring långsiktig ROI?

 

som sagt, ingen koll, bara lite funderingar...

 

Intressant dagbok!

 

Keep up the work!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Spel #34:

 

Datum: 070421

Objektstyp: Fotboll

Evenemang: Allsvenskan, Djurgården - Helsingborg; Lance Davids

Speltyp: Får minst ett gult eller rött kort

Back/Lay: Back

Position: Ja

Odds: 4.00, Unibet

Insats: 1%, $32

 

Kommentar: Fräne sydafrikanen Lance Davids har fått 7 gula kort på de 17 matcher han har spelat i Allsvenskan (varav 14 från start). I det perspektivet är det ett givet spel. Med tanke på att matchen kommer att bli svängig och att han spelar i en position med mycket löpningar så tvivlar jag på att han kommer att hålla huvudet kallt hela matchen. Jobba Lance, din latmask!

 

 

Ett tips om/när du gör spel om gula/röda kort är att kolla in vem domaren är (vilket du kanske gjort, vad vet jag). T.ex. Åke Andreasson eller Miro Ukalovic som domare så ökar chansen till kort.

 

Peter Fröjdfeldt som dömde den här matchen är rätt så sparsam med kortviftandet. Han ger ofta tillsägelser istället efter hårda tacklingar. Tyckte själv att det var ett flertal situationer åt båda hållen som mycket väl kunde gett kort. Men istället kom det första gula när Jonson hoppade över reklamskyltarna efter 1-1.

 

Annars tycker jag att du var helt rätt på det. Lance Davids kommer förmodligen leda Djurgårdens varningsliga när säsongen sammanfattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför satsar du så lite per spel? Varför inte tex 150$/spel eller liknande? Har ingen koll på betting, men min spontana tanke är att fondsaldot på 3k$ mer än väl skulle täcka variansen på högre spel?

 

Vad är dina tankar kring långsiktig ROI?

 

Målet med fonden är att ligga på minst 5% ROI efter 1 000 spel och jag tror att det finns möjlighet att ligga där även efter en stor mängd spel. För att maximera mina chanser att klara målet tyckte jag att det var bättre att variera insatsen procentuellt, så variansen är inte av primär orsaksrelevans.

 

Fonden ligger på ett hobbyplan eftersom jag ändå ser mycket matcher och är intresserad av trav och tycker att spel är ett roligt sätt att "delta" eftersom man kan "göra" något med det man upplever. Därför är maximeringen av vinst sekundär till ROI samtidigt som jag kan genomföra 1 000 spel inom rimlig tid.

 

Om jag skulle vilja maximera min vinst hade det antagligen varit bättre att minska antalet spel med 30% och öka insatsnivån till 5% per spel. (Det finns mycket mer precision att önska i analysen av den relationen men jag orkar inte räkna ut optimum för tillfället. Den som har en matematisk uppfattning får gärna redogöra för den.)

 

Intressant dagbok! Keep up the work!

 

Det är onekligen lättare när man blir uppmuntrad! :-)

 

Ett tips om/när du gör spel om gula/röda kort är att kolla in vem domaren är (vilket du kanske gjort, vad vet jag). T.ex. Åke Andreasson eller Miro Ukalovic som domare så ökar chansen till kort.

 

Peter Fröjdfeldt som dömde den här matchen är rätt så sparsam med kortviftandet. Han ger ofta tillsägelser istället efter hårda tacklingar. Tyckte själv att det var ett flertal situationer åt båda hållen som mycket väl kunde gett kort. Men istället kom det första gula när Jonson hoppade över reklamskyltarna efter 1-1.

 

Annars tycker jag att du var helt rätt på det. Lance Davids kommer förmodligen leda Djurgårdens varningsliga när säsongen sammanfattas.

 

Ja, du har rätt i att det här är den viktigaste variabeln i sammanhanget vanligtvis.

 

Anledningen till att jag inte tog upp, eller grävde djupare i, hur domarens generella dömningsstil har varit (i just det här spelet) var för att spelarens varningsprocent låg på drygt 41% och att spelet hade ett bra värde så lågt som vid 26% chans.

 

Trevligt med respons i samtalston!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel #39:

 

Datum: 070424

Objektstyp: Trav

Evenemang: Gävle lopp 4, 9 Garima Top Spin - 11 Bar Voyage

Speltyp: H2H

Back/Lay: Back

Position: 9 Garima Top Spin

Odds: 1.55, Expekt

Insats: 2%, $61

 

Kommentar: Stabilare och bättre häst med bättre kusk i ett bättre läge.

 

Spel #40:

 

Datum: 070424

Objektstyp: Trav

Evenemang: Gävle lopp 7, 6 Jordan Frontline

Speltyp: Kommer på prisplats

Back/Lay: Back

Position: Ja

Odds: 1.85, NordicBet

Insats: 2%, $61

 

Spel #41:

 

Datum: 070424

Objektstyp: Trav

Evenemang: Gävle lopp 8, 3 Manolito Ås

Speltyp: Kommer på prisplats

Back/Lay: Back

Position: Ja

Odds: 1.75, NordicBet

Insats: 3%, $91.5

 

Kommentar: Två prisplatsspel på samma duktiga kusk bakom två stabila hästar. Spel #41 är något bättre tack vare läge och en struken häst i loppet.

 

Spel #42:

 

Datum: 070424

Objektstyp: Fotboll

Evenemang: Allsvenskan, AIK - Hammarby

Speltyp: Asian Handicap 0

Back/Lay: Back

Position: AIK

Odds: 1.54, effektivt vid 1% kommission 1.53, Betfair

Insats: 4.2%, $129

 

Kommentar: AIK har minst ett 70/30-överläge (vid eliminerat kryss) mot ett fysiskt svagare Hammarby. God mental status i AIK efter prestigevinsten borta mot Göteborg. Hammarby klart försvagat efter Jensens skada. Tyngst spel hittills! (Spelet finns just nu till 1.55 på Interwetten men där har jag inget konto.)

 

Spel #43:

 

Datum: 070424

Objektstyp: Fotboll

Evenemang: Champions League, Manchester United - Milan

Speltyp: Asian Handicap 0.75

Back/Lay: Lay

Position: Manchester United -0.75

Odds: 2.58, effektivt odds vid 1% kommission 1.627, Betfair

Insats: 3%, $91.5

 

Kommentar: Lyckades sälja oddset dyrt då jag misstänkte att marknaden var på väg upp. Går emot United eftersom jag tror att de redan har maximerat sina insatser och är på retur efter peaken mot Roma. Milan erfaret och kommer inte att släppa till mycket på bortaplan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultat 070424:

 

Spel #39: Positivt, $34.55

Spel #40: Negativt, $61

Spel #41: Negativt, $91.5

Spel #42: Positivt, $68.37

Spel #43: 50% Negativt, $45.75

 

Fondsaldo: $2951.16

Totalt satsat: $2566.5

ROI: 2%

 

Kommentar: Två hästspel och ett ytterst sent mål av United förstörde dagen. Ligger nu på fel sida av startsaldot och får vidta åtgärder.

 

Övrigt: Eh ja, vad ska man säga. Jag har Western Pearl och Pepsi hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minskar kvantiteten och går över till en fixerad insats på 4%.

 

Spel #44:

 

Datum: 070425

Objektstyp: Trav

Evenemang: Solvalla lopp 3, 5 Raya

Speltyp: Kommer på prisplats

Back/Lay: Back

Position: Ja

Odds: 1.95, NordicBet

Insats: 4%, $118

 

Kommentar: Har fungerat bättre efter formsvacka under höst/vinter. Har en prisplatsprocent på 80. Kihlström är bra på att optimera kapacitet till prispengar.

 

Spel #45:

 

Datum: 070425

Objektstyp: Trav

Evenemang: Solvalla lopp 4, 3 Filoxenia Light - 12 Helene Tilly

Speltyp: H2H Handicap 0.15s

Back/Lay: Back

Position: 3 Filoxenia Light +0.15s

Odds: 1.85, NordicBet

Insats: 4%, $118

 

Kommentar: Mycket bra och stabil häst som varit bland de första tre i samtliga tio starter i karriären. Hästarna årsdebuterade i samma lopp där backningen spurtade OK/bra medan motbudet inte fungerade i travet alls. Bör vara två längder före oftare än 56% (av de teoretiska loppen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultat 070425:

 

Spel #44: Positivt, $112.1

Spel #45: Positivt, $100.3

 

Fondsaldo: $3163.56

Totalt satsat: $2802.5

ROI: 5.8%

 

Kommentar: Skönt att vara tillbaka i matchen igen! Framförallt var det roligt att researchen på Raya gav resultat.

 

Övrigt: Samtliga bortalag (d v s lag från högre eller samma serienivå) gick vidare i Svenska cupen. Alla utom ett (Assyriska) avgjorde under ordinarie tid. Det enda odds jag var lite sugen på var bortavinst på Sundsvall till 1.65 (1.70 på BWIN) mot Sandviken. Hittade ingen info om hur Sundsvall skulle ställa upp så jag hoppade över spel. Landskrona – Häcken visas på SportExpressen i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel #46:

 

Datum: 070426

Objektstyp: Fotboll

Evenemang: Svenska cupen, Skövde - GAIS

Speltyp: Matchodds

Back/Lay: Back

Position: GAIS

Odds: 1.40, Bet365

Insats: 4%, $126.5

 

Kommentar: GAIS åker till Skövde med endast två försvagningar jämfört med Örebro-matchen, Ekunde och Bobbie Friberg da Cruz. Såg Skövde mot Torslanda i Söderettan och jag har svårt att se att laget ska kunna stå emot GAIS fysik under nittio minuter. Det är dessutom för uddlöst för att kunna hota på allvar. GAIS start i Allsvenskan är bra men är ännu segerlöst och jag tror att det verkligen är viktigt för laget att vinna den här matchen, inte minst för Ponomarev och Memelli som har ett målfarlighet att bevisa. 75% chans låter mycket bra i mina öron. (Oddset finns till 1.408 på 10Bet som överlag ligger högt på Svenska cupen idag. Jag tror att marknaden kommer att öka trycket på GAIS och tvivlar på att det kommer vara möjligt att hitta GAIS till >1.42 på oddsbörserna, därav det tidiga spelet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel #47:

 

Datum: 070426

Objektstyp: Fotboll

Evenemang: Svenska cupen, Norrby - Djurgården

Speltyp: Asian Handicap 1.5

Back/Lay: Back

Position: Djurgården -1.5

Odds: 1.925, Bet365

Insats: 4%, $126.5

 

Kommentar: Oddset för Djurgårdsvinst ligger runt 1.25 och det är rimligt att en vinst med minst två mål har större chans än 54%. Djurgården har en bred trupp och de spelare som kommer in (Ceesay, Stoltz, Karlsson, Amoah, Quiriño) passar bra i en spelförande matchbild. Norrby har inte riktigt levt upp till försäsongsresultaten hittills i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel #48:

 

Datum: 070426

Objektstyp: Trav

Evenemang: Jägersro lopp 1, 10 La Traviata - 11 Danica

Speltyp: H2H

Back/Lay: Back

Position: 10 La Traviata

Odds: 1.75, 24hBet

Insats: 4%, $126.5

 

Kommentar: Säker häst mot gammal gnidare. 60% chans rimlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel #49:

 

Datum: 070426

Objektstyp: Trav

Evenemang: Åby lopp 1, 2 Simb Tracy - 5 Twiceanight

Speltyp: H2H

Back/Lay: Back

Position: 2 Simb Tracy

Odds: 2.31, Bet24

Insats: 5.7%, $179.5

 

Kommentar: Jag återkommer med kommentar till det här (nu borttagna) spelet...

 

Spel #50:

 

Datum: 070426

Objektstyp: Trav

Evenemang: Åby lopp 5, 3 Debbie Brodda - 10 Vanessa Boko

Speltyp: H2H Handicap 0.35s

Back/Lay: Back

Position: 3 Debbie Brodda +0.35s

Odds: 1.85, NordicBet

Insats: 4%, $126.5

 

Kommentar: Klassigt, jämnt och snabbt sto i perfekt läge mot (i sammanhanget) oerfaren motståndare i dåligt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet jag gjorde på Djurgården tidigare idag har fått en intressant utveckling. Oddset var 1.925/1.925 och har nu förändrats till 2.25/1.60. Om jag gör ett jämnt spel på Norrby nu gör jag en vinst på 3.6% vilket är 1.4% under mitt mål för dagboken. Vad tycker ni, ska jag stå kvar med ett troligtvis fantastiskt värde eller sälja med säker vinst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet jag gjorde på Djurgården tidigare idag har fått en intressant utveckling. Oddset var 1.925/1.925 och har nu förändrats till 2.25/1.60. Om jag gör ett jämnt spel på Norrby nu gör jag en vinst på 3.6% vilket är 1.4% under mitt mål för dagboken. Vad tycker ni, ska jag stå kvar med ett troligtvis fantastiskt värde eller sälja med säker vinst?

Svaret på det här borde väl vara ganska enkelt. Ifall du fann 2.25 på Norrby+1.5 +EV så skulle du ha spelat, annars var det bara att låta bli. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret på det här borde väl vara ganska enkelt. Ifall du fann 2.25 på Norrby+1.5 +EV så skulle du ha spelat, annars var det bara att låta bli. :-)

 

1. Frågan gällde inte vad jag borde ha gjort, utan vad läsarna av den här spelfonden tyckte att jag skulle göra.

2. Det fanns troligtvis positivt värde i att stå kvar och det fanns helt säkert positivt värde i att sälja. Det är en fråga om hur säker analysen var innan oddsförändringen, och vilket agerande som var mest värt för fonden.

3. Vad är din agenda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultat 070426:

 

Spel #46: Negativt, $126.5

Spel #47: Positivt, $117.01

Spel #48: Negativt, $126.5

Spel #49: Positivt, $235.15

Spel #50: Positivt, $107.53

 

Fondsaldo: $3370.25

Totalt satsat: $3488

ROI: 10.6%

 

Kommentar: Bet24 gjorde ett fantastiskt misstag på det objekt som blev #49. Som det verkade hade de gjort en 60/40-värdering (1.54/2.31) men vänt på oddsen så att min backning gav 2.31. Saker och ting gjordes inte sämre av att hon dessutom är ett riktigt bra sto. Jag matade på så mycket det gick men "endast" $179.5 accepterades. Jag fick inte ens spela det nya oddset på 2.20 för $40. Strax efter försvann objektet helt. 38.6 procents värde, yihaa!

 

GAIS-matchen blev lite lustig då jag hade fel i alla riktningar. Det fanns odds över 1.42 hela dagen på Betfair och Skövde är uppenbarligen inte uddlöst då man vänder mot ett allsvenskt lag... Skönt att Djurgården håller stilen och maler bättre än Gårdakvarnen!

 

Efter 50 spel (5%) av fonden avklarad ligger återbetalningen över 10% igen och det känns förstås jättebra.

 

Övrigt: På söndag möter Torslanda Qviding. Ska bli mycket intressant att se hur Torslanda står sig med tanke på att de bortaslog långbollslaget Visby senast och var nära 3-2 mot Skövde. Qviding är jättefavoriter (över 50%) på spelbolagen, lite märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel #51:

 

Datum: 070427

Objektstyp: Trav

Evenemang: Umeå lopp 3, 5 Francoso - 2 Eternal

Speltyp: H2H Handicap 0.35s

Back/Lay: Back

Position: 5 Francoso +0.35s

Odds: 1.85, NordicBet

Insats: 4%, $135

 

Spel #52:

 

Datum: 070427

Objektstyp: Trav

Evenemang: Umeå lopp 7, 5 Alex Broline - 9 Self Timer

Speltyp: H2H

Back/Lay: Back

Position: 9 Self Timer

Odds: 2.10, Bet365

Insats: 4%, $135

 

Kommentar: Hinner inte kommentera, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultat 070427:

 

Spel #51: Positivt, $114.75

Spel #52: Negativt, $135

Spel #53: Positivt, $114.75

 

Fondsaldo: $3464.75

Totalt satsat: $3893

ROI: 11.9%

 

Kommentar: Träffprocenten på hästspelen är bra nu. Lägger kanske morgondagens spel senare ikväll.

 

Övrigt: Geisha-glass och promenad i Slottskogen. Livet äger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel #54:

 

Datum: 070428

Objektstyp: Trav

Evenemang: Umeå lopp 5, 3 Marilyn Ås

Speltyp: Kommer på prisplats

Back/Lay: Back

Position: Nej

Odds: 2.05, NordicBet

Insats: 4%, $138.5

 

Spel #55:

 

Datum: 070428

Objektstyp: Trav

Evenemang: Umeå lopp 5, 13 Ema Lilly - 2 Nova Fairway

Speltyp: H2H

Back/Lay: Back

Position: 13 Ema Lilly

Odds: 1.70, 24hBet

Insats: 4%, $138.5

 

Spel #56:

 

Datum: 070428

Objektstyp: Trav

Evenemang: Umeå lopp 6, 2 Super Light - 6 Scarlets Aino

Speltyp: H2H

Back/Lay: Back

Position: 2 Super Light

Odds: 1.70, 24hBet

Insats: 4%, 138.5

 

Spel #57:

 

Datum: 070428

Objektstyp: Trav

Evenemang: Umeå lopp 9, 5 Loy Lavec - 12 Janitor

Speltyp: H2H

Back/Lay: Back

Position: 5 Loy Lavec

Odds: 1.45, Expekt

Insats: 4%, $138.5

 

Spel #58:

 

Datum: 070428

Objektstyp: Trav

Evenemang: Umeå lopp 10, 11 Nils Göran

Speltyp: Kommer på prisplats

Back/Lay: Back

Position: Nej

Odds: 1.85, NordicBet

Insats: 4%, $138.5

 

Kommentar: Som vanligt är det de fyra hörnstenarna stabilitet, klass, körsven och läge som utgör grunden för spelen (och givetvis motsatsen för motspelen). Om det inte är något speciellt som är avgörande för travspelen kommer jag inte att lämna kommentar till dessa fortsättningsvis. Det finns egentligen inte så mycket att prata om ändå. Det mesta handlar om siffror och inte om motivation och psykologi som i fotbollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...