evilburn Postad 10 April , 2007 Rapport Postad 10 April , 2007 Hallå, Har kommit in i den här pokerdjungeln ganska hårt nu. Efter en tid med lite pokerlirande med polarna hemma vid köksbordet och lite playmoney online. Jag har lite frågor som täcker lite olika aspekter av pokerspelande och allt gäller Texas Holdem NL. Jag ska först gott erkänna att jag satte in 200kr och jag torskade bort dem grovt ganska snabbt, så jag tänkte fan testa lite freerolls och börja lära dig spela. Så jag satte mig ner och har läst en hel del pokerlitteratur online och följt forumet och sådär. Jag känner mig ganska varm i kläderna när det kommer till hur man ska satsa och räkna ut sina odds. Efter hamnat ITM i några Freerolls så hade jag kommit upp i några dollar och tänkte testa på en MTT med en Buyin på 1dollar. Efter mitt bästa spel någonsin sen jag började spela så lyckades jag hamna 3:a och fick ut 30 dollar (jaja vi snackar inga stora summor, spelar för det är skoj). Nu till mina frågor, Jag tenderar att ju längre in i turneringen och ganska nära ITM spela mer löst. Tar mer chanser och ja det blir ju väldigt stor chans att man torskar och hamnar precis utanför ITM. Tråkigt men sant! Vad kan detta bero på, jag verkar ju inte ha några problem att spela tight och få upp en bra stack innan ITM. Jag ligger oftast väl över average stacken och sen brister det. En annan fråga är om jag vill fixa upp en _liten_ bankrulle så man kan spela på lite högre MTT:s är hur jag skall gå tillväga då? CG tycker jag är extremt tråkiga, då det blir så jävla tråkigt att spela typ var tionde hand eller något och casha in om man har tur 1 dollar då. Jag har svårt att gå plus på CG helt enkelt. Jag har sett trådar om SnG men i ärlighetens namn kan jag ingenting om hur det fungerar. Så jag tackar och bugar om ni kan öka min förståelse för detta. Även om det kan vara något för mig att försöka öka min bankrulle lite, jag är beredd att göra ett mindre inköp för att få börja på en hyfsad bankrulle helt klart. Jag gillar verkligen turneringarna för som jag sa CG tenderar att bli ganska tråkiga, även om spelandet sen lite likvärdigt ut på de mindre MTT:s. Alla tips mottages gladeligen. // evilburn Citera
ebisumaru Postad 10 April , 2007 Rapport Postad 10 April , 2007 Ofta är det rätt att spela aggresivare (speciellt i position) precis innan pengarna. Om spelarna är väldigt lösa är det bara att tighta till sig. På lite högre nivåer funkar resteals väldigt bra mot spelare som höjer i sen position runt bubblan. Förmodligen inget man bör använda på 1 dollars nivå dock. Angående att bygga rulle så är det ju bara att nöta en massa turneringar om du nu verkligen är en vinnande spelare. Citera
evilburn Postad 11 April , 2007 Författare Rapport Postad 11 April , 2007 Okej okej, jo det är klart att man blir aggressivare men jag blir för mycket chanstagare när det kommer till halvbra odds. Nja någon vinnande spelare är jag inte, jag skrev att jag har lyckats hamna ITM skapligt ofta i turneringarna men att CG går riktigt uruselt. Sit and Go, någon som har lust att förklara för mig vad det är? Citera
Weedobooty Postad 11 April , 2007 Rapport Postad 11 April , 2007 Sit and Go, någon som har lust att förklara för mig vad det är? Det är turneringar, på ett elller flera bord, där man sätter sig ner och när det förutbestämda antalet spelare är anmälda, så drar turneringen igång. Dom finns i ett antal olika varianter: heads-up, fem pers, sex pers, fullbord, två, tre, fem bord och en del sajter har stora (150 man på Poker stars tror jag). I regel kräver dom en lite annorlunda taktik, eftersom prisfördelningen är väldigt koncentrerad till toppen. Det kan väl Myssion säkert berätta mer om. Och du, generellt skiljer sig freerolls ordentligt från riktiga turneringar, åtminstone i början. Många av dom som är anmälda sitter inte ens på sina platser utan blindas bort och andra är bara ute efter att klonka upp en stor stack. Men det kan säkert vara kul ändå. Citera
ebisumaru Postad 11 April , 2007 Rapport Postad 11 April , 2007 Okej okej, jo det är klart att man blir aggressivare men jag blir för mycket chanstagare när det kommer till halvbra odds. Nja någon vinnande spelare är jag inte, jag skrev att jag har lyckats hamna ITM skapligt ofta i turneringarna men att CG går riktigt uruselt. Sit and Go, någon som har lust att förklara för mig vad det är? Om du inte är en vinnande spelare så spelar det ingen roll vad du spelar, du kommer inte bygga en rulle ändå. Sit and Go är när man foldar alla händer i en halvtimme för att sedan gå all in med alla händer i mellan 1 och 15 minuter. Citera
Max Cady Postad 11 April , 2007 Rapport Postad 11 April , 2007 Om du inte är en vinnande spelare så spelar det ingen roll vad du spelar, du kommer inte bygga en rulle ändå. Sit and Go är när man foldar alla händer i en halvtimme för att sedan gå all in med alla händer i mellan 1 och 15 minuter. Dream on... Citera
Partyjack Postad 11 April , 2007 Rapport Postad 11 April , 2007 Spelar du för att vinna så ska du väl spela något så när som du gör vad jag förstått av din beskrivning. Men sen blir man ju klart undrande vad "ganska chanstagande" eller "inte så noga med halvbra odds" betyder när man spelar freerolls och $1-turneringar. Ska du någon gång bli något så när på poker så måste du nog lära dig att spela cashgame även om det är väldigt långtråkigt mellan varven. Däremot tror jag att du är helt rätt ute att öka tempot kringh bubblan, där gör man alltid mycket marker. Citera
JockePett Postad 11 April , 2007 Rapport Postad 11 April , 2007 Lyssna inte på CG-tomtarna. Jag håller med dig. CG är hur trist om helst, och väldigt lätta att blåsa bort sin rulle på. Fortsätt du med turneringarna. Läs mera om SnG för de är, i mitt tycke, en perfekt blandning mellan snabbt CG spel (vem 17 orkar sitta och spela snortight i 3,5 timmar för att sedan åka ut med AK på bubblan?) utan att riskera att tilta bort hela rullen på en sittning. SnG spelas som en komprimerad turnering, och du ska spela ungefär likadant som du redan gör, men snabbare. Blindsnivåerna ökas var 10:e/12:e minut (regular) eller ännu oftare i turbo-varianten. En regular tar runt 45 minuter att spela klart, en turbo kanske 20-30 minuter. Ibland går det dock mycket snabbare. Prisfördelningen (vid 10 startande) brukar vara 1:a 50%, 2:a 30%, 3:a 20%. Att komma 3:a ger dig tillbaka dubbla insatsen (exkl rake) medan 1:an plockar hem duktigt med avkastning. En SnG på nivån $10+1 (eller $11 som det står på en del siter) betyder $10 till prispotten och $1 i avgift till siten. Akta dig för siter som har $5+1 nivån. Onödigt stor rake, det finns siter med $5-0,50. Välj dem istället. Spela tight och aggressivt i början. Släppa potentiella traphänder (KQ, AJ, QJ, ...) tidigt in i handen om du envisas med att spela dem öht. Låt lösa och överaggro spelare slå ut varandra i början. Kontra snabbt och hårt när du får ett monster (risken att få betalt är STOOOR). Ha inte för bråttom, men somna inte med fingret på fold-knappen utan var lite modig, speciellt om du hamnar under 10BB i stacken. Runt bubblan (4-5 spelare kvar av 10 startande) gäller det att ha mera koll på motståndarnas stackar än på korten. Många gånger är det motiverat att pusha med (i stort sett) atc. Läs Sng-länksamlingen som du hittar här på forumet. Mycket bra står skrivet där. Väl ITM (3 kvar) och HU övergår spelet i 'vanlig HU-poker'. Finns spaltkilometer skrivna om det lite här och var på nätet. Plugga på, förstå och sedan är du redo för att kamma hem roliga pengar eller förlora utan jätterisk att tilta. Det är lättare att säga till sig själv: "Bara en $10+1 Sng till, sen blir det sängen" än att säga "Bara ett varv CG till sen stänger jag av". Lycka till ... Jocke Citera
Weedobooty Postad 11 April , 2007 Rapport Postad 11 April , 2007 Sit and Go är när man foldar alla händer i en halvtimme för att sedan gå all in med alla händer i mellan 1 och 15 minuter. Jamen lite roligt var det ju. Lotteri med poker-tema brukar jag säga. Fast ni som lever på det vet ju förstås att det är en konstart. Citera
Max Cady Postad 11 April , 2007 Rapport Postad 11 April , 2007 Jag fattar det inte? Eftersom det bara är att "folda allt de första 15 min och sen gå all in med allt", varför spelar inte alla SnG´s då om det är så lätt? Det måste ju vara det optimala sättet att tjäna pengar på oker? JockePett: Apbra inlägg! Citera
Hjort Postad 11 April , 2007 Rapport Postad 11 April , 2007 Jag tenderar att ju längre in i turneringen och ganska nära ITM spela mer löst.Det är inte dåligt i sig, vad som är viktigt är att du spelar aggressivt. Det vanligaste misstaget nära bubblan och ITM är för övrigt att spela alldeles för tight, inte för löst. Det är inte heller ett problem att busta precis utanför ITM eftersom de tidiga priserna inte är värda så mycket jämfört med en Topp5-placering. En annan fråga är om jag vill fixa upp en _liten_ bankrulle så man kan spela på lite högre MTT:s är hur jag skall gå tillväga då?Skaffa ett jobb. Seriöst. Möjligen grind sng eller HU-sng. Jag har sett trådar om SnG men i ärlighetens namn kan jag ingenting om hur det fungerar.Hela nyckeln till det är att hela tiden fundera över hur mycket olika stackar är värda i förhållanden till varandra. Du måste försöka avgöra hur mycket en stack på 1k är värd i förhållande till en stack på 2k och hur det påverkar alla andras värde i turneringen. Du vet ju att totalvärdet i turneringen är konstant, vad du måste jobba på är att avgöra hur det fördelas mellan olika stackstorlekar vid olika skeden. En stack på 1/4 av markerna kan ju ha extremt olika värden i början av en turnering, vid bubblan och i slutet. Vidare så spelar position mot andra stackar och sånt väldigt stor roll. Men huvudsaken är att du börjar lura på vilket värde de olika stackarna som kan resultera ur en hand har. Visar det sig att foldstacken och vinststacken är värda ungefär lika mycket, som fallet vid bubblan för satelliter ofta är, så är det inte så jättebright att ge sig in i handen till att börja med. Osv. Citera
Mikeymoo Postad 11 April , 2007 Rapport Postad 11 April , 2007 För att återgå till det tråden handlar om... Som någon var inne på tidigare spela tvärt emot bordet, är bordet tight bli mer lös och tvärt om. Alltid i slutskedet vara den som är mest aggresiv i de potter man spelar imo. Grundregel kan vara att aldrig syna pre. Beta eller Raise eller fold. Det funkar ofta väldigt bra för mig men man måste ha bra koll på spelarna så du inte höjer mr. tights jätteraise med 77... då sitter du nog i skiten men det är ju inget nytt heller. Går du såpass bra i MTTs ska det inte vara några problem att, iallafall efter några försök bygga en rulle. Citera
Hjort Postad 11 April , 2007 Rapport Postad 11 April , 2007 Som någon var inne på tidigare spela tvärt emot bordet, är bordet tight bli mer lös och tvärt om.Det där är fel. Grundregel kan vara att aldrig syna pre.Som skrivet fel. Är rätt ofta man ska syna all-ins, steals och annat. Dock är det ju rätt om du menar när man öppnar potten. Men det är och andra sidan sant i stort sett oavsett om det är turnering eller ej. Citera
evilburn Postad 17 April , 2007 Författare Rapport Postad 17 April , 2007 Jag får tacka för en hel del bra svar, kan tilläggas att det har blivit lite poker den senaste veckan då man måste ju faktist jobba och tjäna lite pengar också. Spelade några SnG:s i helgen som gick okej, men dock så står mitt problem fast. Jag tror att 75% av SnGs:en så åkte jag ut som 4:a och de betalar ju ut till 1-3:e plats. Surt men jag tror jag lärde mig lite på det, nu har jag köpt en riktigt nybörjar bok för mitt största problem jag ser det är att jag missar att räkna ut mina odds med korten jag har ibland och gör dumma syn på en raise. Well well än en gång tack för bra svar! Återkommer om jag kanske lyckas bli något bättre med boken! Citera
Recommended Posts