Gå till innehåll

AQ på finalbordet mot chipleadern


Recommended Posts

Hur tycker ni den här handen ska spelas? Jag kan se argument för flera alternativ.

 

100+10SEK turnering på Svenska Spel.

177 startande, 7 pers kvar.

Den som åker ut nu får c:a 800, kommer man 1:a får man 4800.

 

Jag sitter i small blind och har ett M på c:a 12. Jag känner ingen press och tycker att flera spelare spelar för passivt, jag får många chanser att stjäla marker.

 

 

***** Hand 289285939 *****

1000.00/2000.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 8 april 2007 01:04:16

Texas Holdem (Vanlig /Turnering )

Plats 1: MP (17710.00)

Plats 3: FI(Cutoff) (66010.00)

Plats 4: LP (42300.00)

Plats 5: Hygglo(SB) (37401.00)

Plats 6: BB (30023.00)

Plats 7: UTG (15916.00)

Plats 8: UTG+1 (56140.00)

Hygglo lägg LM 1000.00

JLH lägg SM 2000.00

 

** Giv **

Hygglo :Qh::Ah:

 

*** Bet Runda 1 ***

UTG Lägg

UTG+1 Lägg

MP Lägg

FI Höj till 10000.00 (Höjer till 5xBB. Lite mer än vad som varit "standard" vid bordet. Jag ser FI varken som väldigt tight eller väldigt aktiv.)

LP Lägg

Hygglo ?

 

Jag har nog varit den mest aktiva vid bordet på senaste tid, därför känns det som motståndarna tror att jag har sämre händer än de andra när de höjer.

 

Vad ska jag göra?

 

Fold

Push

Syna och ställa om jag träffar floppen

Stop n Go (Syna och ställa oavsett flopp)

 

Argument för fold: Jag kan relativt enkelt plocka marker senare utan att riskera hela min stapel.

Argument för push: Eftersom jag har varit så aktiv kan FI syna med sämre händer än mig, till exempel AT eler KQ. Eller också lägger han sig helt enkelt och det är ju nästan det bästa.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte spelat alltför många MTT:s på senaste tiden men brukar inte folk raisa ovanligt stort med händer som är svårspelade efter floppen, te x låga pockets och A rag? Om du inte spelar AQs vilka händer tänker du vänta på? Ställer du kommer han bli shortstack om han synar och förlorar så det kanske inte är fel att sätta press på motståndaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Eury säger. Jättepush.

 

Som CL är det troligt att han försöker stjäla blindsen. Och de händer som du är slagen av pre är PP, AK. Att han har AA eller KK tyder ju inte höjningen på, utan mer som att han inte vill ha syn. Hade Fi monster hade han nog inte höjt mer än 2,5-3xBB. För då vill man ju ha action.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folda och småfisa sig vidare till en femteplats och 1200 kr(?) eller utmana chipleader och ta kommandot över 4800 kr - är väl frågan..

 

Eller så slipper du troligen framtida stölder från honom - om det är en sådan, och han foldar..

 

men håller ofs med om att det finns argument för fold också... Kan komma ännu bättre lägen men risken är att detta är handen du ångrar resten av turneringen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folda och småfisa sig vidare till en femteplats och 1200 kr(?) eller utmana chipleader och ta kommandot över 4800 kr - är väl frågan..

 

Eller så slipper du troligen framtida stölder från honom - om det är en sådan, och han foldar..

 

men håller ofs med om att det finns argument för fold också... Kan komma ännu bättre lägen men risken är att detta är handen du ångrar resten av turneringen..

 

Här kan man säga att du helgardera med 1X2 ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att eurytmech slaktar mig nu igen så..

 

Tog en promenad i det härliga vårvädret och kunde inte låta bli att fundera på just denna tråd. Kanske jag överarbetar situation och tänker för djupt men vänd på frågan istället..

 

Du sitter på finalbordet med 7 spelare kvar. Efter dig sitter en spelare som stulit en hel del potter och verkar starkare än de övriga spelarna på bordet. På knappen plockar du upp AA (eller KK, QQ, AK) och övriga spelare foldar fram till dig. "-Hmm. Nu har jag chansen att plocka ut Mr Chipstealer, men hur bör jag betta?".

 

a) Bet 5000 för att få en call av halvhyfsade händer som förhoppningsvis träffar topp-par och bettar vidare.

 

b) Ge ett lockbete stort nog för Mr Chipstealer (eller BB) att inte kunna motstå om de plockat upp pp eller Ax? Ett bet till 10000 bör få dom att gå rakt i fällan och spontant trycka in allt. i tro att jag bara försöker stjäla lite marker med lågt pp eller KQ, A2, eller liknande.

 

Fundera en stund på den frågeställningen.. Nu är väl sannolikt inte situationen denna, men risken finns där. En sofistikearad motståndare kan ha lockat dig rakt i fällan..

 

Vidhåller att all-in med AQ från SB känns given. Är vi ute för "alternativ b" så får man väl ta den smällen, men att inte ens fundera på "alternativ b" känns inte så rutinerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att vissa motståndare menar mer serious business med en stor höjning, men vi spelar ju mot en motståndardistribution tills vi vet bättre.

 

En höjning till 5xbb här är i regel dålig, därför är det sannolikt att motståndaren är dålig, han kan då göra följande misstag:

 

a) Spela upp för hårt med en marginell eller dålig hand, och tvingas vika (många gör det)

b) Vika en hand som bör vikas pga goda odds

c) Han en skev uppfattning om handranking (Dvs att om han höjer 15% av sina händer här så är det kanske bara 11 av de översta 15 procenten, eller nåt sånt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pushade all-in. Jag tänkte dock en stund först, jag tänkte att jag förmodlingen har bäst hand, problemet var bara att jag kände att han synar bara med händer som slår mig. Dock tänkte jag att jag nog har tillräckligt stor stack för att få honom att lägga till exempel 33-44.

 

Jag var lite småfull när jag spelade så jag var inte helt säker på att jag tänkte rätt, men de flesta här verkar tycka jag gjorde rätt som ställde. Dock var det inte helt solklart tyckte jag.

 

Resultat: jag ställde in, han synade med AK och jag åkte ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du nu har hyfsad koll på bordet, å dessutom inte beskriver CL som nån bully = pass tack

 

du har vart aktiv, å han har har slagit upp så pass mkt här att det e stor risk att han inte orkar passa ett par.

Håller med om att nivån på raise indikerar en hand som man inte önskar aktion på, men med tillägget att om man nu får aktion så tänker man inte vika sig alltså stor risk för mellanpocket eller AK-AQ.

 

det e trots allt åtta man vid bordet så AQ e ju inte supermonster precis.

å du har en duglig stack å lira vidare med om du passar.

 

Varför respekterar ingen stora stackar längre??

Att gå för vinst e inte lika med att ta varje läge som uppenbarar sig

 

trots min argumentation ovan så e det förståss inget jättetok å pusha

 

edit: jo det e fan rätt tokigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...